12 Φεβ 2014

Χωρίς! Άσκηση για τις Προθέσεις στη Δυσλεξία


Η επιφανειακή γνώση της Γλώσσας αποτελεί το βασικό χαρακτηριστικό πάνω στο οποίο βασίζονται όλες οι δυσκολίες που αναδύονται σε ένα παιδί με Δυσλεξία/μαθησιακές δυσκολίες. Έτσι η ορθογραφία δεν αυτοματοποιείται, οι κανόνες της γραμματικής δεν εφαρμόζονται αποτελεσματικά, η κατανόηση και η επεξεργασία βρίσκει εμπόδια στις πιο απαιτητικές της μορφές ενώ η παραγωγή του λόγου δείχνει πολλές φορές ανώριμη.

Για αυτούς τους λόγους η μεθοδολογία για τη διδασκαλία σε παιδιά με Δυσλεξία/μαθησιακές δυσκολίες βασίζεται σε παιδαγωγικά εργαλεία που "αναγκάζουν" το παιδί να βιώνει περισσότερο παρά να αποστηθίζει τη γνώση. Είναι καίριας σημασίας το παιδί με μαθησιακές δυσκολίες να εμπλέκεται στη μαθησιακή εμπειρία όσο γίνεται περισσότερο αυξάνοντας έτσι τις πιθανότητες να κατακτήσει τη γνώση.

Εδώ θα ασχοληθούμε με τις προθέσεις και θα δείξουμε την άσκηση: Χωρίς! Το παιδί με μαθησιακές δυσκολίες συνήθως αδυνατεί να αναλύσει τη λέξη στα "συστατικά" της, να κατανοήσει τη ρίζα της και να καταλάβει απο αυτά έστω κατά προσέγγιση "τι μπορεί να σημαίνει"! 

Υλικά: ένα χαρτόνι, μαρκαδόροι, post it μικρά χαρτάκια (χρωματιστά)


υλικά
1ο βήμα: Γράφουμε στο χαρτόνι, σε δυο στήλες τις προθέσεις ξε- και α- 


Σε δύο στήλες οι προθέσεις
2ο βήμα: Γράφουμε στα post it χαρτάκια λέξεις που μπορούν να συνδυαστούν με τις προθέσεις πχ. ξε-διψάω, α-βαφος κτλ. Αφήνουμε τα χαρτάκια μπροστά στο παιδί και το ενθαρρύνουμε να τα κολλήσει αντίστοιχα σε όποια στήλη του "ταιριάζει"!


πρόθεση /ξε-/

πρόθεση /α-/

Tip: Το παιδί σε κάποιες λέξεις θα διστάζει. Εμείς πάντα προσπαθούμε να το κατευθύνουμε και όχι να του λέμε τη λύση. Προσπαθήστε να του πείτε να φτιάξει μια πρόταση με αυτή τη λέξη για να καταλάβει σε ποια πρόθεση θα την έβαζε. Ακόμα μπορείτε να προφέρετε εσείς ή το παιδί τη λέξη και με τις δυο προθέσεις για να ακούσει τον ήχο της. 

Συνοδευτικές ασκήσεις για καλύτερη κατανόηση:

  • Να φτιάξει προτάσεις με τις λέξεις που έχουν δημιουργηθεί.
  • Να γράψετε κάθε μια λέξη που προκύπτει και να γραφτεί δίπλα ο ορισμός της μαζί με τη λέξη: χωρίς πχ. άλουστος=χωρίς να έχει λουστεί
  • Να παρουσιάσετε εικόνες οι οποίες δείχνουν αυτό που λέει η λέξη μαζί με τη προταση πχ. ξε-μαλλιασμένος, α-δύναμος κτλ.
  • Στις παραπάνω εικόνες να ζητήσετε απο το παιδί να γράψει πάνω σε κάθε μια μόνο τη πρόθεση που ταιριάζει

Απευθύνεται: Σε παιδιά με Δυσλεξία και άλλες ειδικές μαθησιακές δυσκολίες για καλύτερη χρήση της σημασιολογίας των λέξεων. Μπορεί να γίνει απο γονείς, εκπαιδευτικούς και θεραπευτές.


Ενημερωθείτε για τα Μαθήματα Ειδικής Αντιμετώπισης Δυσλεξίας at home εδώ
.
Άσπα Μητρακάκη
Ειδική Παιδαγωγός - Κοινωνική Ανθρωπολόγος
ειδικευμένη στην αντιμετώπιση μαθησιακών δυσκολιών/δυσλεξίας
email: amitrakaki@gmail.com
fb & twitter  



Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Θα χαρώ να έχω σχόλια σας!