5 Δεκ 2018

4 βήματα για μια πετυχημένη παρέμβαση στη Δυσορθογραφία!

4, βήματα, δυσορθογραφία, δυσλεξία


Η ορθογραφία ταλαιπωρεί ένα μεγάλο αριθμό παιδιών με ειδικές μαθησιακές δυσκολίες!

Η επαφή με τη γραφή.


Το παιδί από μικρή ηλικία πλέον έρχεται σε επαφή με τη γραφή. Ήδη από την προσχολική ηλικία γράφει αυθόρμητα και πηγαία. Οι ορθογραφικοί κανόνες έρχονται αργότερα, με την ένταξη του στην εγγράμματη παιδεία οι οποίοι οργανώνουν τον γραπτό γλωσσικό κώδικα.


Δυσορθογραφία.


Η Δυσορθογραφία εμφανίζεται ως ειδική μαθησιακή δυσκολία είτε αυτόνομα είτε σαν ένα χαρακτηριστικό άλλων ειδικών μαθησιακών δυσκολιών όπως είναι η δυσλεξία. Πρόκειται για την επίμονη δυσκολία στην απόκτηση της ορθογραφημένης γραφής ανεξάρτητα από το αν γνωρίζει τους κανόνες, τις προσπάθειες που καταβάλλει το ίδιο το παιδί καθώς και το περιβάλλον του.


Αντιμετώπιση.


Ένας τρόπος για να διδάξουμε το παιδί με Δυσορθογραφία την ορθογραφημένη γραφή και να ενισχύσουμε τη δεξιότητα της αυτοματοποίησης της, είναι μέσα από την Πολυαισθητηριακή και Κιναισθητική προσέγγιση.


4 απλά βήματα για να μάθουμε Ορθογραφία:


Κατασκευάζω. Το πρώτο στάδιο είναι να κατασκευάσουμε τον κανόνα. Να τον δούμε, να τον πιάσουμε, να τον βιώσουμε. Αυτό μπορεί να συμβεί μέσα από πλήθος ασκήσεων που ενεργοποιούν τις αισθήσεις για να συμμετέχουν στην κατάκτηση της γνώσης. Στην ουσία αυτό που θέλουμε να πετύχουμε είναι να αυξήσουμε το Οπτικό λεξικό του παιδιού. Πρέπει να βρούμε τρόπους ώστε να ανακαλείται όσο το δυνατόν πιο αποτελεσματικά η "εικόνα" της κατάληξης πχ. στις λέξεις σε -ος, -ης κτλ. Αυτό γίνεται ακόμα πιο χρήσιμο όταν αναφερόμαστε στη πιο "δύσκολη" ορθογραφία, τη Θεματική.


Ορθογραφία με μαγνητικά γράμματα για παιδιά με δυσλεξία!




Αναζητώ. Το επόμενο βήμα είναι να αναζητήσουμε την ομάδα των λέξεων, που διδάσκουμε την ορθογραφία της, σε προτάσεις και κείμενα. Έτσι αν διδάσκουμε την ορθογραφία των ρημάτων σε -ω θα εντοπίσουμε τέτοιες λέξεις μέσα σε κείμενα. Σε αυτό το σημείο είναι χρήσιμο να τονίσουμε την αξία του να αναζητάς τη γνώση όχι μόνο σε σχολικά κείμενα. Διευρύνετε το πεδίο αναζήτησης και ψάξτε σε περιοδικά, αγαπημένα βιβλία, κόμικ, υπότιτλους ταινιών κτλ.

Το παιδί έρχεται σε επαφή και με την λειτουργική έννοια των λέξεων μέσα σε κείμενα που συναντά στη καθημερινότητα του. Και εδώ δεν ξεχνάμε να χρησιμοποιούμε χρώματα για να κυκλώσουμε, τονίσουμε, υπογραμμίσουμε αυτό που αναζητάμε.

Μπορούμε να συνδυάσουμε το προηγούμενο με αυτό το στάδιο σε μια άσκηση κολάζ!


Το κολάζ ως εργαλείο οπτικής διάκρισης και φωνημικής επίγνωσης!



Συμπληρώνω. Αφού έχουμε "παίξει" με τα παραπάνω βήματα, το παιδί γνωρίζει πια τον κανόνα, έχουμε πετύχει ένα βαθμό αυτοματοποίησης και μπορούμε να περάσουμε στο επόμενο βήμα. Αναφερόμαστε πια στη χρήση του ορθογραφικού κανόνα μέσα από τη συμπλήρωση των καταλήξεων σε λέξεις, προτάσεις, κείμενα. Υπάρχουν πολλοί τρόποι για να φτιάξουμε τέτοιου είδους ασκήσεις που πλέον αξιολογούν και το βαθμό της επίγνωσης που έχει το παιδί για την ορθογραφημένη γραφή. Μια τέτοια άσκηση αναγκάζει το παιδί να συγκεντρώσει την προσοχή του μόνο στην εφαρμογή του κανόνα.




Γράφω. Η αυθόρμητη γραφή και η παραγωγή γραπτού λόγου είναι το στάδιο στο οποίο εμφανίζονται δυναμικά όλες οι δυσκολίες που αντιμετωπίζει ένας μαθητής με ειδικές μαθησιακές δυσκολίες. Το παιδί με Δυσορθογραφία περνάει το πιο δύσκολο τεστ όταν χρειάζεται να αυτενεργήσει και να συνθέσει μόνο του μια πρόταση ή κείμενο. 

Δίνουμε λέξεις (προφορικά) από αυτές που διδάξαμε ορθογραφικά  και το παιδί δημιουργεί με αυτές προτάσεις και κείμενα. 


Ενημερωθείτε για:

  • Μαθήματα Ειδικής Αντιμετώπισης Δυσλεξίας at home εδώ .
  • Εποπτεία Ειδικών Παιδαγωγών εδώ


Άσπα Μητρακάκη
Ειδική Παιδαγωγός - Κοινωνική Ανθρωπολόγος
ειδικευμένη στην αντιμετώπιση μαθησιακών δυσκολιών/δυσλεξίας
email: amitrakaki@gmail.com
fb & twitter

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Θα χαρώ να έχω σχόλια σας!