Παρουσιάζουμε άλλη μία από τις πολλές ασκήσεις που μπορούν να σχεδιαστούν και να εφαρμοστούν για την ορθογραφία σε παιδιά με Δυσλεξία.
Σε προηγούμενη δημοσίευση, Ορθογραφία στη Δυσλεξία! Όταν μπερδεύουμε τις καταλήξεις σε -ης και -εις! Νο1, είχαμε αναφέρει κάποια βασικά στοιχεία για την ορθογραφία στη Δυσλεξία και τι ισχύει στην παρέμβαση που μπορεί να σχεδιαστεί.
Ορθογραφία και Δυσλεξία
Στην πλειοψηφία του στα παιδιά με Δυσλεξία γνωρίζουν τους ορθογραφικούς κανόνες πχ τα ρήματα γράφονται με -ω. Γιατί όμως δεν τους εφαρμόζουν; Η απάντηση έχει σχέση με την ελλιπή ικανότητα της αυτοματοποίησης. Στην πραγματικότητα όλοι μας αποθηκεύουμε ένα οπτικό λεξικό το οποίο ανασύρουμε κάθε φορά που γράφουμε. Το παιδί με δυσλεξία εμφανίζει περιορισμένο οπτικό λεξικό, ενώ και αυτό που έχει αποθηκεύσει, δυσκολεύεται να το ανακαλέσει κάθε φορά πετυχημένα.
Αντιμετώπιση
Η απλή επανάληψη των ήδη γνωστών ορθογραφικών κανόνων δεν βοηθάει και το παιδί με δυσλεξία, καθώς και το περιβάλλον του, νιώθει πως βρίσκεται πολλές φορές σε αδιέξοδο. Η αντιμετώπιση αυτών των δυσκολιών γίνεται με συνδυασμό πολλών μεθόδων που σκοπό έχουν την αισθητηριακή εγγραφή της γνώσης και την εικονογραφική απεικόνιση.
Σε αυτή την άσκηση θα δουλέψουμε την ορθογραφική διάκριση των καταλήξεων -ης και -εις, που φωνητικά είναι ίδιες, και αυτός είναι ένας βασικός λόγος σύγχυσης για τα παιδιά με Ειδικές Μαθησιακές Δυσκολίες.
Άλλωστε από έρευνες γνωρίζουμε πως το μεγαλύτερο ποσοστό ορθογραφικών "αποτυχιών" συμβαίνει στην επιλογή του φωνήματος /i/.
Στην πρώτη εκδοχή αυτής της άσκησης ασχοληθήκαμε με την ορθογραφική διάκριση των:
- Αρσενικά σε -ης
- Πληθυντικός θηλυκών σε -εις
Δουλέψαμε με απλές κάρτες και μαρκαδόρo.
Σε αυτή την εκδοχή θα ασχοληθούμε με:
- Αρσενικά σε -ης
- Γενική θηλυκού σε -ης
- Πληθυντικός θηλυκών σε -εις
- Ρήματα σε -εις
Υλικά: μανταλάκια, ποτήρια, κάρτες, μαρκαδόροι
Αρχικά γράφουμε τις καταλήξεις σε δύο μανταλάκια.
Μετά σε κάρτες ή μικρά χαρτιά γράφουμε λέξεις από τις συγκεκριμένες γραμματικές κατηγορίες χωρίς την κατάληξή τους π.χ συζητησ_, μαγειρεύ_, μαθητ_ κτλ.
Το παιδί γνωρίζει πως η κάθε λέξη ολοκληρώνεται βάζοντας ένα από τα δύο μανταλάκια. Όταν ολοκληρώνει μία λέξη τη βάζει στο αντίστοιχο ποτήρι.
Στο ρεπερτόριο των ασκήσεων εφόσον ολοκληρωθεί η αισθητική προσέγγιση μπορεί να προστεθεί μεγάλη ποικιλία από γραπτές ασκήσεις.
Μία από αυτές είναι και αυτή που βασίζεται στην πολλαπλή επιλογή, όπως έχουμε δείξει σε αυτό το άρθρο.
Το φωτογραφικό υλικό προέρχεται από την εποπτεία γονέων.
Η άσκηση βρίσκει εφαρμογή σε πολλές κατηγορίες καταλήξεων που είναι ίδιες φωνητικά αλλά όχι ορθογραφικά.
Κάποιες από αυτές είναι:
Κάποιες από αυτές είναι:
- -ι, -η, -ει πχ. παιδί, κόρη, πιάνει
- -ο, -ω πχ. περίπτερο, διαβάζω
- -ης (αρσενικά), -εις (ρήματα) πχ. ταξιτζής - πηγαίνεις
- -ης (αρσενικά), -εις (πληθυντικός θηλυκών) πχ. πειρατής, γεύσεις
- -ετε (ρήματα ενεργητικής), -εται (ρήματα παθητικής) πχ. μαγειρεύετε, πλένεται
- -με (ρήματα ενεργητικής), -μαι (ρήματα παθητικής) πχ. πλέκουμε, χτενίζομαι
- -ειο, -ιο
- -ισσα, -ισα, -ησα
Αν αναζητάτε έναν τρόπο συνεργασίας ενημερωθείτε και μη διστάσετε να επικοινωνήσετε!
✺ Τρόποι συνεργασίας:
- Αν είστε ειδικοί θεραπευτές:
- Κλικ στην εικόνα τις για εποπτείες εξ αποστάσεως σε ειδικούς παιδαγωγούς.
Άσπα Μητρακάκη
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Θα χαρώ να έχω σχόλια σας!