"Σας ανακοινώνουμε ότι......"! Άσκηση ανακοινώσεων και Δυσλεξία

Δείγμα γραφής παιδιού Ε' Δημοτικού με μαθησιακές δυσκολίες

"Όταν μεγαλώσω..............................................................
Στον ελεύθερο χρόνο μου .........................................
Αν μπορούσα να αλλάξω τον κόσμο......................."

Όταν ο Π μου έδειξε το τετράδιο του δεν κατάλαβα τι είναι αυτό που βλέπω. 
Ρώτησα λοιπόν:
"Τι είναι αυτό; Έγραψες κάτι εδώ;" (αυτά που φαίνονται σαν τελείες είναι ψεύτικα γράμματα)
Απάντηση:
" Όχι απλά έκατσα στο γραφείο μου και έκανα ότι γράφω, στις ασκήσεις που μας έβαλε η κυρία"!!
Μετά έμαθα απο τη μαμά ότι αυτό είναι κάτι που του αρέσει να κάνει. Να γεμίζει τα τετράδια του με "δήθεν" κείμενα για να έχει έστω και έτσι την εμπειρία της εύκολης και γρήγορης γραφής.

Στη συγκεκριμένη περίπτωση φαίνεται η ισοπεδωτική αδυναμία του παιδιού να εκφράσει τις σκέψεις του ενώ η ανάγκη του για αυτό είναι τόσο μεγάλη. Έχει αναφερθεί πολλές φορές ότι στα παιδιά με Δυσλεξία/μαθησιακές δυσκολίες η αδυναμία και η δυσκολία να δομήσουν γραπτό λόγο είναι κυρίαρχη. Οι μορφές που παίρνει ο γραπτός λόγος είναι: α) γραφή απο αντιγραφή, β) γραφή απο υπαγόρευση και γ) ελεύθερη/αυθόρμητη γραφή. Το παιδί με μαθησιακά προβλήματα θα παρουσιάσει δυσκολίες και στις τρεις αυτές μορφές όμως εκεί που θα αντιμετωπίσει το μεγαλύτερο άγχος και αδυναμία να ανταποκριθεί είναι στην ελεύθερη γραφή.

Στα πλαίσια της ενίσχυσης της γραπτής έκφρασης των παιδιών με μαθησιακές δυσκολίες γίνονται πληθώρα ασκήσεων. Στόχος είναι να μπορέσει το παιδί να οργανώσει τις σκέψεις του και να αποδώσει γραπτά, με έναν δομημένο τρόπο, "αυτό που θέλει να πει". 

Μια απο τις ασκήσεις που γίνονται στο πρόγραμμα ειδικής αντιμετώπισης Δυσλεξίας at home είναι και "Οι Ανακοινώσεις"!!! Η άσκηση έχει σαν στόχο να καταφέρει το παιδί μέσα σε λίγες προτάσεις να μεταδώσει ένα νόημα σαφές και ξεκάθαρο προς αυτόν που θα διαβάσει ή ακούσει την ανακοίνωση. Η δυνατότητα του συγκεκριμένου λόγου είναι πολύ σημαντική και πρέπει να ξεκινήσει απο μικρής έκτασης κείμενα για να μπορέσουμε σιγά, σιγά να μεταπηδήσουμε σε μεγαλύτερα.

Οδηγίες: Ζητάμε απο το παιδί να ολοκληρώσει την ανακοίνωση που γίνεται σε διαφορετικό κάθε φορά πλαίσιο και με διαφορετικό σκοπό. Εξηγούμε τι θέλουμε να ανακοινώσουμε, ποιος είναι ο σκοπός της ανακοίνωσης και σε ποιους απευθυνόμαστε. Πρώτα συζητάμε για αυτό και ζητάμε να γίνει προφορικά και έπειτα να μεταφερθεί γραπτά.

Πολλές καταστάσεις ακολουθούνται απο ανακοινώσεις για ενημέρωση. 10 Παραδείγματα ανακοινώσεων: "Σας ανακοινώνουμε ότι......"

  • Η πτήση ακυρώνεται/καθυστερεί.
  • Το τρένο έπαθε βλάβη.
  • Το σχολείο θα μείνει κλειστό.
  • Οι δημοσιογράφοι έχουν απεργία.
  • Τα μέσα μεταφοράς έχουν απεργία.
  • Έκτακτο δελτίο καιρού (καύσωνας, παγετός, καταιγίδες).
  • Το πλοίο δεν φεύγει λόγω ανέμων.
  • Το πλοίο φτάνει σε λιμάνι/προορισμό.
  • Απεργία νοσοκομείων.
  • Απόσυρση ακατάλληλου προϊόντος απο την αγορά.

Για να βοηθήσετε τη διαδικασία θα χρειαστεί να κάνετε ερωτήσεις όπως: Τι πληροφορία θέλει να δώσει η ανακοίνωση; Σε ποιους απευθύνεται; Θέλει να δώσει και δευτερεύουσες πληροφορίες; (ξενοδοχεία διανυκτέρευσης σε περίπτωση ακύρωσης πτήσης) κτλ.


Βασικά tips: Υπάρχουν πολλές αφορμές για να γραφτεί μια ανακοίνωση. Χρησιμοποιήστε διάφορες καταστάσεις για να μεταφερθούν όσο το δυνατόν περισσότερα και διαφορετικά μηνύματα. Οι προτάσεις πρέπει να είναι μικρές αλλά συγκεκριμένες. 

Απευθύνεται: Σε όλα τα παιδιά του Δημοτικού για εξάσκηση της γραπτής έκφρασης αλλά ιδιαίτερα σε παιδιά με Δυσλεξία/μαθησιακές δυσκολίες που αδυνατούν να αποδώσουν συγκεκριμένα και ολοκληρωμένα νοήματα μέσα απο τα γραπτά τους. Γίνεται απο γονείς, εκπαιδευτικούς και θεραπευτές.

Διαβάστε την άσκηση: "Θα αργήσω να γυρίσω γιατί..."! Σημειώματα και Δυσλεξία.


 Άσπα Μητρακάκη
Ειδική Παιδαγωγός - Κοινωνική Ανθρωπολόγος
ειδικευμένη στην αντιμετώπιση μαθησιακών δυσκολίων/δυσλεξίας
email: amitrakaki@gmail.com
fb & twitter




Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Θα χαρώ να έχω σχόλια σας!