13 Ιουν 2012

Φύλλο Βελτίωσης Γραφής και οι Τρόποι που το χρησιμοποιούμε!


Η καθαρή και ευανάγνωστη γραφή, με όρια ανάμεσα στις λέξεις και με την παρουσία όλων των γραμμάτων σε αυτές είναι ένα από τα ζητούμενα όταν γίνεται παρεμβατική διαδικασία σε παιδιά με Δυσλεξία/Ειδικές μαθησιακές δυσκολίες. 

Σκοπός είναι να εγκατασταθεί η αυτονομία των Λέξεων και των Γραμμάτων ώστε στη διατύπωση του γραπτού λόγου να μην έχουμε "ατυχήματα" του είδους: ο σκυλοσου, τηλόραση κτλ. Ένα πολύ απλό εργαλείο που βοηθά σε αυτή την διαδικασία είναι το "Φύλλο Βελτίωσης Γραφής"! 


Κατεβάστε & Εκτυπώστε εδώ!


Φύλλο Βελτίωσης Γραφής

Οι τρόποι με τους οποίους έχει εφαρμοστεί στη παρεμβατική διαδικασία είναι:


1ος
  • Εξάσκηση της φωνημικής ενημερότητας των παιδιών μέσα απο την καταγραφή λέξεων. Η καταγραφή γίνεται με αντιστοιχία "κάθε γράμμα για ένα τετράγωνο".

Καταγραφή λέξεων απο μαθητή Δ' Δημ. με Δυσλεξία

Στο συγκεκριμένο παράδειγμα ένα αγόρι της Δ' Δημ. με Δυσλεξία στη διάρκεια προγράμματος παρέμβασης κατέγραψε λέξεις με δυο διπλά συμφωνικά συμπλέγματα πχ. λίκνισμα


2ος
  • Αυτονομία των λέξεων που μπερδεύει συχνά το δυσλεκτικό παιδί. Αυτό γινεται γράφοντας μικρές φράσεις με τις λέξεις που κολλάει αφήνοντας ένα τετράγωνο κενό μεταξύ τους.


Αυτονομία λέξεων σε μαθητή Δ' Δημ. με Δυσλεξία

Εδώ έγινε προσπάθεια να "ξεχωρίσει" τις μικρές λέξεις που συχνά μπέρδευε και "κολλούσε" μεταξύ τους πχ. ο κήποσου αφήνοντας ένα τετράγωνο ανάμεσα τους


3ος
  • Να ξεχωρίζει και να χειρίζεται μικρές λέξεις: /με, σε, που/ οι οποίες είναι βασικές για την σύνταξη και την απόδοση νοήματος και είναι εύκολο να παραβιάσουν τα όρια τους.
Δημιουργία φράσεων απο μαθητή Δ' Δημ. με Δυσλεξία


Εδώ, αφού καταγράφηκαν οι μικρές λέξεις που θέλαμε να δουλέψουμε, ζητήθηκε από το παιδί να προσθέσει μια λέξη (αφήνοντας πάλι ένα τετράγωνο ανάμεσα) κάνοντας μια φράση.


Έτσι με την ενίσχυση της αντίληψης του χώρου το παιδί με δυσκολίες στη γραφή μαθαίνει τα όρια των λέξεων και των γραμμάτων.


Κατεβάστε & Εκτυπώστε εδώ!



Ενημερωθείτε για τα Μαθήματα Ειδικής Αντιμετώπισης Δυσλεξίας at home εδώ  

Άσπα Μητρακάκη
Ειδική Παιδαγωγός - Κοινωνική Ανθρωπολόγος
ειδικευμένη στην αντιμετώπιση μαθησιακών δυσκολιών/δυσλεξίας
email: amitrakaki@gmail.com
fb & twitter

3 σχόλια:

Ανώνυμος είπε...

Γεια σας.Συγχαρητήρια για την υπέροχη δουλειά σας. Είμαι εκπαιδευτικός με εξειδίκευση στην ειδική αγωγή. Έχω αναλάβει ένα παιδάκι το οποίο δυσκολεύεται στην αυτονομία κάποιων λέξεων (φίλοσμου, ημαμά). Έχω ήδη κάνει το πρώτο βήμα (ένα μήνα τώρα) όσον αφορά την αντίληψη γενικά των κενών χρησιμοποιώντας το φύλλο βελτίωσης γιατί υπήρχε γενικά δυσκολία. Βάζουμε ανάμεσα στα κενά λιχουδιές και αυτοκόλλητα και έχει υπάρξει βελτίωση. Τώρα θα αρχίσουμε να καταγράφουμε προτάσεις στο τετράδιο αφήνοντας κενά σχηματίζοντας το δαχτυλάκι μας και μετά χωρίς τίποτα. Στη συνέχεια θα προχωρίσω σιγά -σιγά και σε άλλες ασκήσεις. Όσον αφορά όμως την αυτονομία των προηγούμενων λέξεων πως το χειρίζομαι με το φύλλο βελτίωσης;Τις δίνω κολλημένες και μου τις χωρίζει γράφοντας τις;Ευχαριστώ πολύ.

A. είπε...

Καλησπέρα και απο εμένα και ευχαριστώ για τα καλά λόγια! Οι λέξεις που περιγράφεται στις οποίες γίνεται παραβίαση των ορίων τους είναι πολύ συνηθισμένο φαινόμενο σε παιδιά με ελλείμματα στη φωνημική επίγνωση όπως παιδιά με δυσλεξία. Αφου γίνονται παράλληλα και άλλες δράσεις για την ενίσχυση της φωνημικής ενημερότητας το φύλλο βελτίωσης γραφής μπορεί να αποδειχθεί πολύ βοηθητικό εργαλείο. Οι τρόποι που μπορεί να χρησιμοποιηθεί είναι: 1. να δίνονται κολλημένες οι λέξεις και να του ζητάτε να τις γράψει απο κάτω χωριστά 2. να γράψει φράσεις με τις μικρές λέξεις που κολλάει (πχ.αντωνυμίες, άρθρα κτλ.) για τη συνειδητοποίηση ότι οι λέξεις αυτές έχουν δική τους υπόσταση που χρησιμοποιούνται και σε άλλες φράσεις.

Ανώνυμος είπε...

Σας ευχαριστώ πολύ.

Δημοσίευση σχολίου

Θα χαρώ να έχω σχόλια σας!