"Πόσο θυμωμένος είσαι;" Θυμός και Δυσλεξία.


Στη προσπάθεια βοήθειας και παρέμβασης για τις ειδικές δυσκολίες που αντιμετωπίζουν τα παιδιά σχολικής ηλικίας ερχόμαστε αντιμέτωποι με διάφορα συναισθήματα και δυναμικές συμπεριφορές. Είναι πολύ πιθανό σε μια συνεδρία ένας μαθητής να διαφαίνεται ξεκάθαρα ότι δεν είναι έτοιμος και δεκτικός στα μάθημα εκείνης της ημέρας. Αυτή την εικόνα τη συμπληρώνουν και οι παρατηρήσεις των γονιών και εκπαιδευτικών που μιλούν για έντονη αρνητικότητα και αντίδραση απέναντι στις σχολικές εργασίες και τη μελέτη στο σπίτι. 

Είναι πολύ σημαντικό να αναφέρουμε ότι ένα παιδί με ειδικές μαθησιακές δυσκολίες συνειδητοποιεί περισσότερο αυτές τις δυσκολίες και τη διαφορετικότητα κάθε φορά που έρχεται αντιμέτωπο κυρίως με γλωσσικές πληροφορίες δηλ. κάθε φορά που "πρέπει" να κάνει τα μαθήματα του. Αντίθετα όμως νιώθει ανακουφισμένο όταν δεν χρειάζεται να έρθει αντιμέτωπο με αυτή την εικόνα του εαυτού του που "προσπαθεί πολύ αλλά πετυχαίνει λίγο". Έτσι η άρνηση και η αντίδραση είναι φυσιολογικές αντιδράσεις και θα πρέπει το σχολικό και οικογενειακό περιβάλλον να μάθει να χειρίζεται.

Το "Spin- Doctor parenting" προτείνει ένα απλό τρόπο να γίνει σαφές στο παιδί αλλά και στο ευρύτερο περιβάλλον του "πόσο θυμωμένο είναι"! Σε ένα απλό φύλλο εργασιών έχουν σχεδιαστεί 4 κύκλοι που παριστάνουν το μέγεθος του θυμού. Στο τέλος της συνεδρίας έγινε η απόπειρα να δείξει το κάθε παιδί "πόσο θυμωμένο είναι".


Ο Μ είναι 9 χρονών, πηγαίνει Γ Δημοτικού και διάλεξε το δεύτερο κύκλο θυμού.

Όπως είπε: "Κυρία έχω και το γκράφιτι και αν πάω να σκάσω, κάνω το όνομα μου"!


Η Ε είναι 10 χρονών, πηγαίνει Δ Δημοτικού και διάλεξε το τρίτο κύκλο.

"Κυρία αυτό είναι για όταν λέω ότι έχω κάνει τα μαθήματα μου και κανείς δε το πιστεύει"!


Η Π είναι 8 χρονών, πάει Β Δημοτικού και διάλεξε το τρίτο κύκλο.
"Έτσι διάλεξα αυτό. Τελειώνω πάντα τελευταία στο σχολείο και μου δίνει στα νεύρα κυρία, αμάν. Όλοι λένε άντε, άντε ακόμα να τελειώσεις;"


Ο Β είναι 7 χρονών, πηγαίνει Β δημοτικού και διάλεξε το μεγαλύτερο κύκλο.

"Κυρία όταν μου σπάνε τα νεύρα είμαι τόσο θυμωμένος" και μου δείχνει το μικρότερο, "αν μου σπάνε πιο πολύ είμαι τόσο" και μου δείχνει το δεύτερο "πιο πολύ ακόμα τότε είμαι τόσο" και μου δείχνει το τρίτο "αλλά μέσα μου όταν μου σπάνε πολύ, πολύ, πολύ τα νεύρα τότε είμαι τόσο" και δείχνει και επιλέγει τελικά το μεγαλύτερο κύκλο. Μάλιστα ήθελε να μου πει ότι θα μπορούσε να ζωγραφίσει απο πίσω έναν μεγαλύτερο κύκλο.

Αυτό το φύλλο εργασίας αποτέλεσε αφορμή για να αποτυπώσουν τα παιδιά το συναίσθημα του θυμού που νιώθουν για όλο αυτό που ζουν ως δική τους πραγματικότητα, απο τη δική τους πλευρά. Ο θυμός είναι ένα αναμενόμενο συναίσθημα που δεν πρέπει να προσπερνάμε αλλά να βοηθάμε να εκφραστεί ώστε να μην καταλήγει να διοχετεύεται εκρηκτικά. Είναι πολύ σημαντικό να "τα καταλαβαίνουμε" και να αναγνωρίζουμε τη προσπάθεια τους.

Μπορείτε να εκτυπώσετε το φύλλο εργασίας εδω

Άσπα Μητρακάκη
Ειδική Παιδαγωγός - Κοινωνική Ανθρωπολόγος
ειδικευμένη στην αντιμετώπιση μαθησιακών δυσκολίων/δυσλεξίας
email: amitrakaki@gmail.com
fb & twitter


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Θα χαρώ να έχω σχόλια σας!