Η λέξη που αλλάζει! Άσκηση Φωνημικής & Οπτικής διάκρισης στη Δυσλεξία


"Οι δυσλεξικοί δυσκολεύονται στη βαθιά γνώση της γλώσσας" μου είχε πει μια από τις δασκάλες μου στην εξειδίκευση μου σε παιδιά με δυσλεξία!

Αυτή η τόσο απλή φράση κρύβει ένα από τα σημαντικότερα εμπόδια με το οποίο έρχονται αντιμέτωπα τα άτομα με δυσλεξία. Η γλώσσα είναι ένα σύστημα με συνεκτική δομή. Μια βασική αρχή που το διέπει είναι η "ετυμολογία" των λέξεων. Αυτή η δεξιότητα στην αναγνώριση της ρίζας των λέξεων είναι που μας βοηθάει να γράφουμε ορθογραφημένα λέξεις τις οποίες δεν έχουμε ξαναδεί ή ξανακούσει ποτέ! Αναγνωρίζουμε κομμάτια (μορφήματα) λέξεων και έτσι δομούμε στο Οπτικό μας λεξικό τις οικογένειες λέξεων. 

Μια μόνιμη ερώτηση που κάνω στα παιδιά με δυσλεξία κατά τις συνεδρίες μου όταν με ρωτάνε πως γράφεται μια λέξη, είναι αν μπορούν να θυμηθούν πως γράφεται άλλη λέξη στην ίδια οικογένεια πχ. για τη λέξη /μήνυμα/ ρωτάω αν θυμούνται πως γράφεται η λέξη /μήνυση/, /μηνύω/ μέχρι να βρούμε μια λέξη που θυμούνται. Πολλές φορές με αυτόν τον τρόπο δεν χρειάζεται καν να πω πως γράφεται η λέξη αλλά το βρίσκουν μόνα τους!

Κατεβάστε & Εκτυπώστε την άσκηση εδώ!

Η άσκηση: "Η λέξη που αλλάζει!" ενισχύει ακριβώς αυτή την δεξιότητα στις Οικογένειες των λέξεων ενώ παράλληλα εξασκεί την Οπτική & Φωνημική διάκριση. 

Υλικά: πλαστικά γράμματα

Αρχικά εκτυπώνουμε τον πίνακα με τις λέξεις. Κόβουμε το κάθε κομμάτι από τον πίνακα που έχει την κεντρική και τις παράγωγες λέξεις μαζί.

Η λέξη που αλλάζει! Άσκηση Φωνημικής & Οπτικής διάκρισης στη Δυσλεξία
Κόβουμε οριζόντια το κάθε κομμάτι!


Η λέξη που αλλάζει! Άσκηση Φωνημικής & Οπτικής διάκρισης στη Δυσλεξία
Αφού τα κόψουμε, διπλώνουμε κάθε κομμάτι ώστε να φαίνεται μόνο η κεντρική λέξη. Ζητάμε από το παιδί να μας πει προφορικά λέξεις τις ίδιας οικογένειας. Βοηθάμε με παραδείγματα.
Η λέξη που αλλάζει! Άσκηση Φωνημικής & Οπτικής διάκρισης στη Δυσλεξία
Μετά ανοίγουμε το χαρτί και αποκαλύπτουμε τρεις λέξεις της ίδιας οικογένειας. 
Διαπιστώνουμε αν "έπεσε μέσα"!








Στη συνέχεια με πλαστικά γράμματα το παιδί φτιάχνει την κεντρική λέξη. 

Η λέξη που αλλάζει! Άσκηση Φωνημικής & Οπτικής διάκρισης στη Δυσλεξία
Φτιάχνει την κεντρική λέξη!

Συνεχίζει με το να "χτίζει" τις αλλαγές στη μορφολογία των λέξεων που βρίσκονται στην ίδια οικογένεια. Ξεκινήστε με την παρατήρηση: "Για να δούμε πως μπορεί να αλλάξει η λέξη /σπίτι/"!


Η λέξη που αλλάζει! Άσκηση Φωνημικής & Οπτικής διάκρισης στη Δυσλεξία
Χτίζει τις οικογένειες των λέξεων!


✪ Παράδειγμα εφαρμογής!

Η λέξη που αλλάζει! Άσκηση Φωνημικής & Οπτικής διάκρισης στη Δυσλεξία
Κόψαμε, κολλήσαμε & γράψαμε και δικές μας λέξεις!

Η λέξη που αλλάζει! Άσκηση Φωνημικής & Οπτικής διάκρισης στη Δυσλεξία

Εδώ σε αυτή την εφαρμογή εντοπίσαμε και χρωματίσαμε σε κάθε οικογένεια το μέρος των λέξεων που "μένει ίδιο"!

Η λέξη που αλλάζει! Άσκηση Φωνημικής & Οπτικής διάκρισης στη Δυσλεξία
Το μέρος των λέξεων που μένει ίδιο!

Κατεβάστε & Εκτυπώστε την άσκηση εδώ!

❝Παρατηρήστε ότι στα πλαστικά γράμματα είναι διαφορετικού χρώματος τα σύμφωνα & φωνήεντα. Αυτό βοηθάει ακόμα περισσότερο στη Φωνημική επίγνωση!❞

Ενημερωθείτε για τα Μαθήματα Ειδικής Αντιμετώπισης Δυσλεξίας at home εδώ  


Άσπα Μητρακάκη
Ειδική Παιδαγωγός - Κοινωνική Ανθρωπολόγος
ειδικευμένη στην αντιμετώπιση μαθησιακών δυσκολιών/δυσλεξίας
email: amitrakaki@gmail.com
fb & twitter


2 σχόλια:

ΚΑΡΑΜΟΛΕΓΚΟΥ ΜΑΡΙΑ είπε...

Καταπληκτική η άσκηση!!!! Σας ευχαριστούμε....

A. είπε...

Ευχαριστώ και εγώ για την ανταπόκριση!

Δημοσίευση σχολίου

Θα χαρώ να έχω σχόλια σας!