Οι δυσκολίες που εμφανίζονται στη Δυσλεξία επηρεάζουν άμεσα και την ικανότητα του σωστού τονισμού!
Ένα από τα πιο συχνά φαινόμενα που παρατηρούνται σε δυσλεκτικούς μαθητές είναι οι παρατονισμοί, η τοποθέτηση δηλαδή του τόνου σε λάθος συλλαβή ή και η πλήρης απουσία του τόνου. Αυτό μπορεί να οδηγήσει, όχι μόνο σε ορθογραφικά λάθη, αλλά και σε παρερμηνείες κατά την ανάγνωση και γραφή.
Οι παρατονισμοί δεν είναι απλώς τυχαία λάθη, συχνά αντανακλούν τη δυσκολία του μαθητή να συσχετίσει τον προφορικό λόγο με τη γραπτή του αναπαράσταση.
Απαιτούνται στοχευμένες διδακτικές παρεμβάσεις που ενισχύουν τη φωνολογική επίγνωση και τη συστηματική εξάσκηση στον τονισμό, μέσω δραστηριοτήτων πολυαισθητηριακής προσέγγισης και εξατομικευμένης υποστήριξης.
Για αυτό το σκοπό έχουμε χρησιμοποιήσει Lego κάνοντας τον τονισμό περισσότερο κινητικό, αλλά έχουμε δείξει και οπτικοποιημένα την τονισμένη συλλαβή όταν την ανεβάσαμε σε σκαλοπάτι ή όταν την έπαιρνε το μπαλόνι.
Αν και μοιάζει με μια απλή γραμματική λεπτομέρεια, η χρήση του επηρεάζει και τη μορφολογία και τη σημασιολογία των λέξεων, για αυτό και παίζει καθοριστικό ρόλο στην ορθή γραφή και κατανόηση της ελληνικής γλώσσας.
Το παιδί με Δυσλεξία δυσκολεύεται να αναγνωρίσει τις λεπτές φωνολογικές διαφορές που δηλώνει ο τόνος.
Σε αυτή την άσκηση θέλουμε να συνδυάσουμε την Οπτική διάκριση με τη Φωνολογική διαφορά που συμβαίνει στους παρατονισμούς.
Υλικά: κάρτες, μαύρος-κόκκινος μαρκαδόρος, μανταλάκι
Γράφουμε σε κάθε κάρτα μία λέξη τρεις φορές.
Τοποθετούμε τον τόνο λάθος δύο φορές και μία φορά σωστά. Χρησιμοποιούμε ένα έντονο χρώμα για τον τόνο πχ. κόκκινο. Το παιδί βλέπει την κάθε λέξη και επιλέγει τη σωστή βάζοντας το μανταλάκι.
Μπορείτε να δείτε την άσκηση σε video εδώ:
Αν αναζητάτε έναν τρόπο συνεργασίας ενημερωθείτε και μη διστάσετε να επικοινωνήσετε!
- Αν είστε ειδικοί θεραπευτές:
- Κλικ στην εικόνα τις για εποπτείες εξ αποστάσεως σε ειδικούς παιδαγωγούς.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Θα χαρώ να έχω σχόλια σας!