"Η εγγονή του Αϊ - Βασίλη". Είναι ένα συνηθισμένο παιδί αλλά και κάπως ασυνήθιστο!



Είναι ένα συνηθισμένο παιδί: τρελαίνεται για ζεστή σοκολάτα, δαχτυλομπογιές και εικονογραφημένα βιβλία.

Αλλά είναι και κάπως ασυνήθιστη: ο παππούς της είναι ο Αϊ-Βασίλης! Την ώρα που τα φυσιολογικά παιδιά πηγαίνουν για πορτοκαλάδα με την οικογένειά τους, η ηρωίδα της ιστορίας μας μετράει τα πακέτα με τα δώρα των άλλων παιδιών που φτάνουν ως το ταβάνι και ζηλεύει τα γράμματα θαυμασμού και αφοσίωσης που γράφουν στον παππού της. Είναι τελικά ευχή ή κατάρα να έχεις έναν τόσο διάσημο παππού; Και να τρως πάνω στο χαλί, παρέα με τα ξωτικά;

Ένα τρυφερό παραμύθι για την αποκλειστικότητα της αγάπης, τη διεκδίκηση της στοργής και την ποιότητα του χρόνου που περνάμε με τα παιδιά μας. Κι ακόμη, μια ιστορία για τα πιο ωραία χριστουγεννιάτικα δώρα που δεν κατασκευάζονται από ακριβά υλικά, αλλά από ανόθευτη αγάπη.

Συγγραφέας: Μιχαλοπούλου Αμάντα
Εικονογράφηση: Σοφία Τουλιάτου
Εκδόσεις: Καστανιώτης

Για περισσότερες προσωπικές προτάσεις βιβλίων εδώ

πηγή: greekbooks.gr

Άσπα Μητρακάκη
Ειδική Παιδαγωγός - Κοινωνική Ανθρωπολόγος
ειδικευμένη στην αντιμετώπιση μαθησιακών δυσκολίων/δυσλεξίας
email: amitrakaki@gmail.com
fb & twitter


Πόσα πρόσωπα έχει η παιδική κακοποίηση;


Ένα άρθρο για την παιδική κακοποίηση απο την Ελληνική Παιδιατρική Εταιρεία.

Το φαινόμενο της παιδικής κακοποίησης έχει πάρει ανησυχητικές διαστάσεις κατά τα τελευταία χρόνια. Πρόκειται για ένα ζήτημα, οι συνέπειες του οποίου έχουν διάρκεια και επηρεάζουν και τη μετέπειτα ζωή του παιδιού, μετατρέποντάς το σε έναν προβληματικό ενήλικο. Δημιουργεί άτομα με έντονα προβλήματα στις προσωπικές τους σχέσεις, τα οποία δυσκολεύονται να αγαπήσουν και να εμπιστευτούν, έχουν τάση προς καταχρήσεις, εμφανίζουν αγχώδεις διαταραχές, προβλήματα προσαρμοστικότητας και κατάθλιψη. Επίσης, οι άνθρωποι που υπέστησαν κακοποίηση όταν ήταν παιδιά ενδέχεται να προβούν οι ίδιοι σε κακοποίηση παιδιών όταν ενηλικιωθούν.

Είδη παιδικής κακοποίησης

Παραμέληση:

η παραμέληση συνίσταται στη σωματική (έλλειψη τροφής, ένδυσης, στέγης, καθαριότητας και υγιεινής, καθώς και επιτήρησης), εκπαιδευτική (όταν ο γονιός/ κηδεμόνας δεν γράφει το παιδί στο σχολείο, στερώντας το από την απαραίτητη εκπαίδευση), συναισθηματική (όταν το παιδί γίνεται μάρτυρας οικογενειακής βίας ή όταν οι γονείς / κηδεμόνες του το αγνοούν, αλλά και όταν το υποτιμούν, το απορρίπτουν, δεν του δείχνουν στοργή, το απομονώνουν, το τρομοκρατούν ή το εξωθούν σε εγκληματικές ή ταπεινωτικές συμπεριφορές) και στην ιατρική (όταν οι γονείς / κηδεμόνες δεν παρέχουν στο παιδί την απαραίτητη ιατρική βοήθεια, με κίνδυνο αυτό να ασθενήσει, να παρουσιάσει σοβαρά προβλήματα υγείας ή ακόμα και να πεθάνει. Ένα παιδί που παραμελείται από τους γονείς / κηδεμόνες του διακρίνεται από τα ακόλουθα χαρακτηριστικά: είναι λιποβαρές και κουρασμένο, συνήθως μόνο του ακόμα και νυχτερινές ώρες, η εξωτερική του εμφάνιση είναι ατημέλητη και η σωματική του υγιεινή κακή, ενδεχομένως πάσχει από χρόνια προβλήματα υγείας, τα οποία όμως δεν αντιμετωπίζονται, και επιδεικνύει προβλήματα συμπεριφοράς, αντικοινωνικές τάσεις, καθώς και δυσκολίες παρακολούθησης στο σχολείο. Παραμέληση παρατηρείται συνήθως σε μονογονεϊκές οικογένειες, οικογένειες με πολύ νέους γονείς ή με πολλά παιδιά στην εφηβεία, με γονείς άνεργους ή χαμηλού μορφωτικού επιπέδου, χρήστες ουσιών, με προβλήματα ψυχικής υγείας ή συναισθηματικά προβλήματα (χαμηλή αυτοεκτίμηση, γονείς που είχαν οι ίδιοι κακή σχέση με τους δικούς τους γονείς, κ.τ.λ.). Για την αντιμετώπιση της παραμέλησης απαιτείται εκπαίδευση των γονέων ως προς τη σωστή διαχείριση του ρόλου τους, αλλά και υποστήριξη από την πολιτεία που θα βασίζεται στην κοινωνική πολιτική.

Συναισθηματική κακοποίηση:

η μορφή αυτή κακοποίησης εμφανίζεται όταν οι γονείς / κηδεμόνες αγνοούν το παιδί τους, το μειώνουν, το τρομοκρατούν ή το θέτουν σε κίνδυνο. Μπορεί να έχουν υπερβολικές απαιτήσεις από αυτό και να το κατηγορούν όταν δεν ανταποκρίνεται σε αυτές ή να το κάνουν να αισθάνεται ότι δεν αξίζει την αγάπη τους. Τέτοιες συμπεριφορές παρατηρούνται, βάσει ερευνών, σε οικογένειες που παρουσιάζουν προβλήματα ψυχικής υγείας. Οι επιπτώσεις της συναισθηματικής κακοποίησης είναι εξίσου σοβαρές με εκείνες της σωματικής –τα μωρά που δεν δέχονται αγάπη και συναισθηματική κάλυψη εμφανίζουν αναπτυξιακά προβλήματα. Τα παιδιά που υπόκεινται σε τέτοιου είδους κακοποίηση εμφανίζουν ορισμένες φορές νευρωτική συμπεριφορά, στοιχεία παλινδρόμησης (όπως είναι το ρούφηγμα του αντίχειρα), βίαιη συμπεριφορά (π.χ. βασανίζουν ζώα), ανασφάλεια, χαμηλή αυτοεκτίμηση και τάση για καταχρήσεις. Ωστόσο, η συναισθηματική κακοποίηση δεν εμφανίζει πολύ εμφανή συμπτώματα, γι’ αυτό και είναι δυσκολότερο να ανιχνευτεί.

Σωματική κακοποίηση:

η σωματική κακοποίηση συνίσταται σε κάθε είδους σωματική επίθεση και κακομεταχείριση (ξύλο, δυνατό τράνταγμα, εγκαύματα που προκαλούνται επίτηδες κ.τ.λ.). Μεγάλο ποσοστό παιδιών υφίστανται τέτοιου είδους κακοποίηση, καθώς οι γονείς / κηδεμόνες τους δεν είναι πολύ συχνά σε θέση να ξεχωρίσουν τα όρια του θεμιτού και επιτρεπτού όταν τιμωρούν τα παιδιά ή δεν είναι σε θέση να ελέγξουν τις σωματικές τους αντιδράσεις. Γονείς μικρής ηλικίας, με άγνοια των γονικών τους καθηκόντων, με κακές εμπειρίες από τη δική τους σχέση με τους γονείς τους ή οι οποίοι κάνουν χρήση ουσιών ενδέχεται να προβούν σε τέτοιου είδους συμπεριφορά. Τα παιδιά που υφίστανται σωματική κακοποίηση φέρουν κακώσεις και μελανιές στο σώμα τους, παραπονιούνται συχνά για πόνους, εμφανίζουν τάσεις φυγής ή αυτοκαταστροφικές τάσεις, μειωμένη κοινωνικότητα και φόβο απέναντι στην προοπτική της επικοινωνίας του γιατρού ή του σχολικού συμβούλου με τους γονείς / κηδεμόνες τους. Σύμφωνα με έρευνες, οι πιθανότητες που έχουν τα άτομα που έχουν υποστεί σωματική κακοποίηση να κακοποιήσουν τα δικά τους παιδιά ανέρχονται σε ποσοστό 30%, ενώ έχει αποδειχτεί ότι η ψυχοθεραπευτική παρέμβαση μπορεί να αποτρέψει τη συνέχιση της θλιβερής αυτής συμπεριφοράς.

Σεξουαλική κακοποίηση:

αυτό το είδος κακοποίησης συμβαίνει συχνότερα από όσο θεωρούν οι περισσότεροι, καθώς πολλές περιπτώσεις δεν αναφέρονται στις αρχές. Η σεξουαλική κακοποίηση περιλαμβάνει κάθε είδους ερωτικής φύσης θωπείες και εξαναγκαστική σωματική επαφή του παιδιού με κάποιον άλλο ή ακόμα και επίδειξη στα παιδιά πορνογραφικού υλικού, καθώς και χρησιμοποίηση των παιδιών στην παραγωγή αυτού. Στις περισσότερες περιπτώσεις, θύτης μιας τέτοιας συμπεριφοράς είναι κάποιος γνωστός του παιδιού, ένα πρόσωπο ισχύος που το παιδί γνωρίζει και εμπιστεύεται. Η σεξουαλική κακοποίηση έχει καταστροφικές συνέπειες για το παιδί που παγιδεύεται ανάμεσα στην επιθυμία του να σταματήσει η κακοποίησή του και στο αίσθημα αφοσίωσης προς το άτομο που του την επιβάλλει.

Αν το παιδί σας κακοποιεί ή κακοποιείται από τρίτους

  • Αν αντιληφθείτε ότι το παιδί σας έχει πέσει θύμα κακοποίησης οποιασδήποτε μορφής, αντιδράστε αμέσως. Μιλήστε του, ακούστε το και κινητοποιηθείτε άμεσα. Μόνο έτσι θα σταματήσει η κακοποίηση και το παιδί σας θα έχει πιθανότητες να συνέλθει από τις τραυματικές αυτές εμπειρίες.
  • Αν το παιδί σας έχει πέσει θύμα βίας ή εκφοβισμού στο σχολείο, συζητήστε μαζί του και προσπαθήστε να του δείξετε με ποιον τρόπο θα υψώσει το ανάστημά του και θα δείξει στους διώκτες του ότι δεν ανέχεται τέτοια συμπεριφορά. Εάν το πρόβλημα παραμένει, ενημερώστε κάποιον δάσκαλο. Σε καμία περίπτωση μην αγνοήσετε το πρόβλημα, θεωρώντας ότι θα λυθεί από μόνο του.
  • Αν αντιληφθείτε ότι το παιδί σας έχει πέσει θύμα ρατσισμού ή άλλων διακρίσεων, μιλήστε του κι εξηγήστε του ότι το πρόβλημα δεν το έχει το ίδιο αλλά αυτοί που το κατηγορούν. Αν το πρόβλημα συνεχιστεί, απευθυνθείτε σε κάποιον δάσκαλο. Αν αντιθέτως, διαπιστώσετε ότι το παιδί σας είναι εκείνο που ασκεί τέτοιες συμπεριφορές, εξηγήστε του για ποιους λόγους οι απόψεις και η συμπεριφορά του είναι απαράδεκτες. Αποτελέστε παράδειγμα προς μίμηση με τη δική σας συμπεριφορά.

Συμβουλές προς τους γονείς

  • Μην κατακρίνετε το παιδί σας, αλλά τη συμπεριφορά του, όταν κάνει κάτι κακό. Τιμωρήστε το στερώντας του κάποιο προνόμιο (π.χ. να δει τηλεόραση το βράδυ) και όχι με σωματική βία. Μην του αποδίδετε προσβλητικούς χαρακτηρισμούς («είσαι ηλίθιος / άχρηστος / δεν κάνεις τίποτα σωστά») που υπονομεύουν την αυτοπεποίθησή του.
  • Ζητήστε του συγνώμη όταν νιώθετε ότι το αδικήσατε ή ότι ξεπεράσατε τα όρια. Επιβραβεύστε το όταν δείχνει καλή συμπεριφορά.
  • Μην αφήνετε τον εαυτό σας να χάσει τον έλεγχο. Όταν νιώσετε ότι φτάνετε στα όριά σας, απομακρυνθείτε, μετρήστε μέχρι το 10 ή αναθέστε τη φύλαξη του παιδιού για λίγο στο σύντροφό σας και βγείτε για μια βόλτα, κάντε γυμναστική ή οτιδήποτε σας ηρεμεί.
  • Εάν διαπιστώσετε ότι δεν μπορείτε να ελέγξετε τη συμπεριφορά σας, ζητήστε βοήθεια από κάποιον ειδικό.
  • Συμβουλές προς τρίτους

    Σε περίπτωση που αντιληφθείτε ότι κάποιο παιδί στο περιβάλλον σας υφίσταται κακοποίηση:

    • Ακούστε το. Ενθαρρύνετέ το να μιλήσει ανοιχτά, αλλά χωρίς να το πιέζετε να αποκαλύψει λεπτομέρειες. Μην είστε αρνητικοί και δύσπιστοι. Μην υποτιμάτε και μη μειώνετε τα συναισθήματα και τους φόβους του. Βεβαιώστε το ότι δεν φταίει αυτό για ό,τι του συμβαίνει. Πείτε του ότι έκανε καλά που σας μίλησε. Μην αντιδράσετε υπερβολικά, γιατί ενδέχεται να το τρομάξετε και να το αποτρέψετε από το να σας μιλήσει ξανά στο μέλλον. Μην κατηγορείτε τον δράστη –το παιδί μπορεί, παρά την κακοποίηση που υφίσταται, να τρέφει αισθήματα αγάπης γι’ αυτόν. Μην του δείχνετε οίκτο –αντιμετωπίστε το σαν όλα τα άλλα παιδιά. Προσπαθήστε να αποκαταστήσετε την καλή του εικόνα για τον εαυτό του, επιβραβεύστε και επαινέστε το –χτίζοντας την αυτοπεποίθησή του, αυξάνετε τις αντοχές του.
    • Ενεργήστε άμεσα. Απευθυνθείτε σε κάποιον ειδικό που βρίσκεται κοντά στο περιβάλλον του παιδιού, όπως ένα δάσκαλο ή το σχολικό σύμβουλο. Μη διστάσετε να καταγγείλετε την κακοποίηση στις αρχές, ακόμα και διατηρώντας την ανωνυμία σας.

    Συμβουλές προς τα παιδιά

    Αν έχεις πέσει θύμα κακοποίησης:

    • Μίλησε σε κάποιο άτομο εμπιστοσύνης σου, στο γονιό σου, κάποιο συγγενή που εμπιστεύεσαι, το δάσκαλό σου, το σχολικό σύμβουλο ή όποιον άλλο νιώθεις κοντά σου. Αν δεν σε πιστέψει, συνέχισε να μιλάς μέχρι να βρεθεί κάποιος που θα σε πιστέψει.
    • Τηλεφώνησε σε κάποια γραμμή βοηθείας. Οι άνθρωποι που θα απαντήσουν θα σε καθοδηγήσουν υπεύθυνα και θα σου πουν τι πρέπει να κάνεις στη συνέχεια.
    • Μη φοβηθείς γι’ αυτά που θα συμβούν στους δικούς σου, εξαιτίας της καταγγελίας σου. Οι υπηρεσίες κοινωνικής πρόνοιας προσπαθούν όσο το δυνατόν περισσότερο να κρατήσουν την οικογένεια ενωμένη και να εξαλείψουν τους λόγους που οδηγούν στην κακοποίηση. Από την άλλη πλευρά, αν η παραμονή σου στο σπίτι είναι επικίνδυνη για την υγεία ή τη ζωή σου, θα σε βοηθήσουν να απομακρυνθείς από αυτό. Θα μπορέσεις, ωστόσο, να επιστρέψεις όταν εξασφαλισθούν οι προϋποθέσεις που εγγυώνται την ασφάλειά σου.

    Με τη συνεργασία της Ελληνικής Παιδιατρικής Εταιρείας

    Μπορείτε να βρείτε και άλλα άρθρα Ψυχικής Υγείας και παιδιά εδώ

    πηγή: e-child

    Άσπα Μητρακάκη
    Ειδική Παιδαγωγός - Κοινωνική Ανθρωπολόγος
    ειδικευμένη στην αντιμετώπιση μαθησιακών δυσκολίων/δυσλεξίας
    email: amitrakaki@gmail.com
    fb & twitter

    Τι μπορώ να κάνω με την παλάμη μου; Τρεις απλές κατασκευές προσανατολισμού στον χώρο.

    Στις παρακάτω κατασκευές χρησιμοποιούμε τις παλάμες του παιδιού για να το βοηθήσουμε να καταλάβει και να κάνει συνείδηση την διαφορά μεταξύ δεξιού και αριστερού. Ο διαχωρισμός αυτός είναι πολύ σημαντικός για τον προσανατολισμό στον χώρο αφού πολλές φορές θα χρειαστεί να δώσουμε οδηγίες πχ. Βάλε πρώτα το δεξί και μετά το αριστερό πόδι, Φέρε μου αυτό που είναι αριστερά σου κτλ. Η σωστή αίσθηση του χώρου βοηθάει στην κατανόηση πχ. το 5 είναι πριν απο το 6 και το γράφουμε απο τα αριστερά του, η "μαγκουρίτσα" στο /α/ μπαίνει δεξιά απο το στρογγυλό, ο αριθμός /3/ βλέπει απο τα αριστερά και το γράμμα /ε/ απο τα δεξιά.
    Για τα παιδιά που αντιμετωπίζουν ειδικές μαθησιακές δυσκολίες/Δυσλεξία οι επόμενες κατασκευές αποτελούν έναν διασκεδαστικό τρόπο ενίσχυσης του χωρικού προσανατολισμού και της οπτικής διάκρισης.

    Παρουσιάζονται τρεις απλές κατασκευές με υλικά: δαχτυλομπογιές, ξυλομπογιές, χαρτί Α4 ή χαρτόνι ή καμβάς.


    "Χριστουγεννιάτικο δέντρο"

    Αφήνουμε το παιδί να βουτήξει τις παλάμες του στην πράσινη δαχτυλομπογιά και με οδηγίες το κατευθύνουμε να κάνει τα αποτυπώματα του φτιάχνοντας ένα πρωτότυπο χριστουγεννιάτικο δέντρο.


    "Το δέντρο μας"

    Εδώ μπορούν τα μέλη όλης της οικογένειας να πειραματιστούν βάζοντας διάφορες "χρωματιστές" παλάμες σε ένα χαρτί ή καμβά φτιάχνοντας ένα οικογενειακό δέντρο και έναν ασυνήθιστο πίνακα.

    "Λουλούδια"


    Πολύ εύκολα μπορούν να σχηματιστούν πολύχρωμα λουλούδια φτιάχνοντας ένα κήπο.

    Οδηγίες: Και στις τρεις κατασκευές κατευθύνουμε το παιδί να χρησιμοποιεί άλλοτε το δεξί και άλλοτε το αριστερό του χέρι. Έχουμε δίπλα μας πολλά χαρτιά λευκά και κάνουμε δοκιμαστικά αποτυπώματα. Αυτό αποτελεί ευκαιρία για να το ρωτήσουμε τι διαφορετικό βλέπει στο δεξί και στο αριστερό αποτύπωμα πχ. που είναι τα δάχτυλα σε κάθε αποτύπωμα. Επίσης μπορούμε να φτιάχνουμε δικά μας αποτυπώματα στο χαρτί τοποθετώντας τα να "κοιτάνε" σε διάφορες κατευθύνσεις πχ. το δεξί αποτύπωμα να κοιτάει αριστερά κτλ και να το βάλουμε να ακουμπάει το σωστό χέρι στην σωστή χρωματιστή παλάμη. Έτσι θα χρειαστεί να αποφασίσει αν θα βάλει πάνω το δεξί ή το αριστερό του χέρι παρατηρώντας την θέση της παλάμης στο χαρτί.

    Απευθύνεται: Σε όλα τα παιδιά προσχολικής και σχολικής ηλικίας ως μια δημιουργική δραστηριότητα αλλά και σαν παιχνίδι ενίσχυσης σε παιδιά που αντιμετωπίζουν αδυναμία στον προσανατολισμό στον χώρο.

    Περισσότερες ασκήσεις δυσλεξίας εδώ
    Περισσότερα παιχνίδια ενίσχυσης για παιδιά με ή χωρίς μαθησιακές δυσκολίες/Δυσλεξία εδώ

    φωτογραφίες: pinterest

    Άσπα Μητρακάκη
    Ειδική Παιδαγωγός - Κοινωνική Ανθρωπολόγος
    ειδικευμένη στην αντιμετώπιση μαθησιακών δυσκολίων/δυσλεξίας
    email: amitrakaki@gmail.com
    fb & twitter


    Έχει μαθησιακές δυσκολίες; 15 ερωτήσεις όταν επισκέπτομαι το σχολείο του



    Το σχολείο είναι ο χώρος που το παιδί εκφράζει πολλές πτυχές του εαυτού του και της προσωπικότητας του. Βρίσκεται σε ένα οργανωμένο πλαίσιο το οποίο απαιτεί απο αυτό να είναι αποδοτικό στην διαδικασία της μάθησης, στην τήρηση των κανόνων λειτουργίας και στην κοινωνική του συναναστροφή. Σε αυτό το πλαίσιο δίνει "εξετάσεις" σε όλους αυτούς τους τομείς και όλες οι πληροφορίες είναι χρήσιμες για να θεωρηθούν ύποπτες για την ύπαρξη ή όχι μαθησιακών δυσκολιών.

    15 ερωτήσεις που απευθύνουμε στο σχολείο για να συλλέξουμε όλα τα στοιχεία που μπορεί να παραπέμπουν σε μαθησιακές δυσκολίες.

    1. Ερωτήσεις που έχουν σχέση με την ανάγνωση και τη γραφή του πχ. την ροή της ανάγνωσης, αν προλαβαίνει να γράψει την ορθογραφία του, αντιγραφή απο τον πίνακα κτλ. 


    2. Αν συμμετέχει στην τάξη και αν "ρισκάρει" να απαντήσει και σε ερωτήσεις που φαινομενικά δεν γνωρίζει πχ. τι νομίζετε ότι θα έκανε ο τάδε αν ......

    3. Αν στα μαθήματα απομνημόνευσης αποδίδει με κάποιον τρόπο περισσότερο απο κάποιον άλλον πχ. Αν στην Ιστορία θα αποδώσει καλύτερα αν γίνονται ερωτήσεις παρά αν χρειαστεί να "πει" το μάθημα

    4. Αν στον προφορικό λόγο είναι καλύτερος απο τον γραπτό.

    5. Αν χρειάζεται να κάνει αδικαιολόγητα πολλές ερωτήσεις για να καταλάβει τις εκφωνήσεις των ασκήσεων.

    6. Αν είναι συχνό το φαινόμενο να "παρανοεί" τις εκφωνήσεις των ασκήσεων.

    7. Αν αποδίδει πολύ καλύτερα μετά απο επιβεβαίωση.

    8. Αν ξεχνάει τα βιβλία του, χάνει τα μολύβια του, αν χρησιμοποιεί άλλο τετράδιο απο αυτό που αντιστοιχεί στο κάθε μάθημα, αν σημειώνει τις ασκήσεις του σωστά.

    9. Πως είναι η συμπεριφορά του στην τάξη πχ. αφαιρείται, είναι διασπαστικό, υπάρχει κάποιο μάθημα που είναι περισσότερο ανήσυχο απο κάποιο άλλο; 


    10. Πως είναι στα καλλιτεχνικά μαθήματα. Πολλές φορές τα παιδιά με δυσλεξία είναι ιδιαίτερα καλά στις τέχνες.

    11. Πως αποδίδει στις ξένες γλώσσες. Οι μαθησιακές δυσκολίες του παιδιού μπορεί να εκφραστούν πιο δυναμικά στην εκμάθηση των ξένων γλωσσών.

    12. Τι έχει παρατηρήσει ο γυμναστής του παιδιού πχ. Αν μπορεί να θυμηθεί και να ακολουθήσει τις οδηγίες σε ένα ομαδικό παιχνίδι, σε έναν παραδοσιακό χορό, αν είναι αδικαιολόγητα "άτσαλο" στις κινήσεις του κτλ.

    13. Αν οι δυσκολίες του στα μαθηματικά εντοπίζονται περισσότερο σε διαδικαστικού τύπου δυσκολίες πχ. μπερδεύεται όταν χρειάζεται να κάνει γραπτά μια αριθμητική πράξη, μπερδεύει τα σημεία των πράξεων, την προπαίδεια, τις εκφωνήσεις των πράξεων κτλ.

    14. Αν η δασκάλα θεωρεί την απόδοση του παιδιού αδικαιολόγητα αναντίστοιχη σε σχέση με την εικόνα της ευφυίας που δείχνει ότι έχει.

    15. Αν ο εκπαιδευτικός συνιστά να γίνει μια αξιολόγηση της μαθησιακής ικανότητας του παιδιού επειδή αναγνωρίζει ότι είναι πιο "πίσω" απο τα άλλα παιδιά.



    Διαβάστε: "Πως ξέρω ποιος είναι ο καλύτερος"; Τα χαρακτηριστικά ενός ικανού ειδικού θεραπευτή.


    Ενημερωθείτε για τα Μαθήματα Ειδικής Αντιμετώπισης Δυσλεξίας at home εδώ  

    Άσπα Μητρακάκη
    Ειδική Παιδαγωγός - Κοινωνική Ανθρωπολόγος
    ειδικευμένη στην αντιμετώπιση μαθησιακών δυσκολιών/δυσλεξίας
    email: amitrakaki@gmail.com
    fb & twitter



    Ο Μικρός Πρίγκιπας σε κόμικ!


    Το βιβλίο του Μικρού Πρίγκιπα με την καταπληκτική εικονογράφηση σε κόμικ αποτελεί μια προσωπική επιλογή για κάθε παιδί.

    Η ιστορία του Μικρού Πρίγκιπα είναι ένα μαγικό παραμύθι γραμμένο για μικρούς και μεγάλους. Ένα παραμύθι διαχρονικό, αφού εδώ και πενήντα τέσσερα χρόνια αφήνει με τον ίδιο τρόπο άφωνους από συγκίνηση όσους το διαβάζουν. Η συγκεκριμένη έκδοση δημιουργήθηκε ύστερα από την επιθυμία του Ινστιτούτου Εξυπερύ και την πρότασή τους στον διεθνούς φήμης κομίστα Ζοάν Σφαρ να δημιουργήσει ένα κόμικ βασισμένο στα αυθεντικά κείμενα του έργου.

    O Σφαρ αποδέχτηκε αυτή την πρόταση-πρόκληση και με την άψογη τεχνική του και τον σεβασμό στο πρωτότυπο έργο του Σαιντ-Εξυπερύ προσφέρει στο αναγνωστικό κοινό μια εξαιρετικής αισθητικής γραφιστική ερμηνεία.

    Ο Μικρός Πρίγκιπας προκαλεί τον πιλότο να ανακαλύψει ξανά τον κόσμο των ενηλίκων με τα μάτια ενός παιδιού και ο Σφαρ προκαλεί τους αναγνώστες να ξαναδιαβάσουν το θεμελιώδες αυτό έργο μέσα από τα σκίτσα του.

    Εκδόσεις: Πατάκη
    ΣΥΓΓΡΑΦΕΑΣ: Αντουάν ντε Σαιντ Εξυπερύ
    ΕΙΚΟΝΟΓΡΑΦΗΣΗ: Ζοάν Σφαρ

    Περισσότερες επιλογές βιβλίων εδώ

    πηγή: www.newstime.gr

    Άσπα Μητρακάκη
    Ειδική Παιδαγωγός - Κοινωνική Ανθρωπολόγος
    ειδικευμένη στην αντιμετώπιση μαθησιακών δυσκολίων/δυσλεξίας
    email: amitrakaki@gmail.com
    fb & twitter

    Διακοπές! 20 πράγματα που μπορούμε να κάνουμε μαζί.


    "Νιώθω ότι είμαι κουρασμένη απο όλο αυτό το καθημερινό διάβασμα και τις υποχρεώσεις"!
    Μια μητέρα όταν έπρεπε να μιλήσουμε για το πως μπορεί να βοηθήσει τον γιό της ο οποίος αντιμετωπίζει δυσλεξία.

    Οι διακοπές εύκολα γίνονται η αφορμή για να βρείτε ευκαιρίες να έρθετε πιο κοντά με το παιδί. Υπάρχουν στιγμές που μπορείτε να εκμεταλλευτείτε για να περάσετε ευχάριστα και να αντισταθμίσετε τις στιγμές άγχους και πίεσης του προηγούμενου καιρού.

    20 δραστηριότητες που μπορείτε να κάνετε με τα παιδιά τις μέρες των Χριστουγέννων.

    1. Πηγαίνετε μια βόλτα στο Μουσείο Ελληνικής Παιδικής Τέχνης


    2. Πηγαίνετε μια βόλτα στο πλανητάριο

    3. Επισκεφθείτε το Παιδικό μουσείο


    4. Στολίστε μαζί το χριστουγεννιάτικο δέντρο σας.

    5. Φτιάξτε μαζί μια απλή χριστουγεννιάτικη κάρτα όπως αυτή και χαρίστε την σε έναν αγαπημένο σας. Δεν χρειάζεται να μένει μακριά.

    6. Μάθετε του ένα χριστουγεννιάτικο τραγουδάκι για να το πει στον παππού και στην γιαγιά.

    7. Φτιάξτε μια απλή χριστουγεννιάτικη χειροτεχνία.

    8. Ταχυδρομήστε μαζί ένα απλό χριστουγεννιάτικο δωράκι σε έναν φίλο που μένει μακριά.

    9. Ψήστε κουλουράκια ή γλυκά μαζί. Δεν είναι ανάγκη να είναι πολλά και δύσκολα.

    10. Πηγαίνετε σε μια κινηματογραφική παράσταση μιας αγαπημένης του ταινίας.

    11. Κάνετε μια βραδιά κινηματογράφου στο σπίτι. Νοικιάστε την δική του αγαπημένη παιδική ταινία και την δική σας αγαπημένη παιδική ταινία φτιάξτε ένα σνακ και απολαύστε τις.

    12. Αφήστε το να καλέσει τους φίλους του σπίτι.

    13. Πηγαίνετε στο λούνα παρκ.

    14. Διαβάστε παραμύθια.

    15. Διηγηθείτε πως περνούσατε εσείς τα Χριστούγεννα όταν ήσασταν παιδί, δείτε παλιές φωτογραφίες και απαντήστε στις ερωτήσεις του.

    16. Βάλτε το να γράψει τρία πράγματα που θα ήθελε να κάνετε μαζί και να ρίξετε κλήρο. Για όποιο τύχει ορίστε μια μέρα που θα το κάνετε μαζί.

    17. Γράψτε εσείς και το παιδί δυο πράγματα που θα θέλατε να αλλάξετε στην συμπεριφορά σας απέναντι του και αυτό σε εσάς για την καινούργια χρονιά και διαβάστε τα όταν αλλάξει ο χρόνος.

    18. Οργανώστε ένα πολύ απλό και γρήγορο πάρτυ έκπληξη για κάποιο άλλο μέλος της οικογένειας πχ. μπαμπά, αδέρφια, μαμά, γιαγιά κτλ.

    19. Διαβάστε μαζί άλλα χριστουγεννιάτικα έθιμα σε άλλες χώρες.

    20. Φτιάξτε και κουβεντιάσετε με μια ζεστή σοκολάτα.


    Το τρίπτυχο είναι: Διασκέδαση, Παιχνίδι, Ξεκούραση.

    Άλλες 80 δραστηριότητες που μπορείτε να κάνετε με το παιδί θα βρείτε εδώ.


    Άσπα Μητρακάκη
    Ειδική Παιδαγωγός - Κοινωνική Ανθρωπολόγος
    ειδικευμένη στην αντιμετώπιση μαθησιακών δυσκολίων/δυσλεξίας
    email: amitrakaki@gmail.com
    fb & twitter


    "Τα παιδιά πέγανε στο στίρκο". Παράδειγμα δυσλεξίας.

    xidi-georgia.blogspot.com/

    "Με την τσατσάρα μου χτενίζω τα μαλλιά μου."
    "Τα τζιτζίκια βγαίνουν το καλοκαίρι."
    "Χτες το απόγευμα με τσίμπησε ένα αγκάθι."

    "Τα παιδιά πήγανε στο τσίρκο".

    Στο παραπάνω δείγμα γραφής ενός δυσλεξικού παιδιού τα στοιχεία που δηλώνουν την ειδική μαθησιακή δυσκολία της δυσλεξίας είναι:

    • Αντιστροφή γραμμάτων μέσα στις λέξεις πχ. σταστάρα, στίμπισε
    • Παράληψη γραμμάτων στις λέξεις πχ. απόγεμα, αυτκινιτο
    • Ορθογραφικά λάθη θεματικά και καταληκτικά πχ. καλοκέρι, ρεχι (τρέχει)
    • Προσθήκη λέξης μέσα στην πρόταση πχ. το τα μαλα
    • Έλλειψη τονισμού των λέξεων.
    • Δεν τηρούνται τα σημεία στίξης πχ. τελεία στο τέλος της πρότασης
    • Δεν τηρούνται οι κανόνες γραφής μιας πρότασης πχ. ξεκινάμε με κεφαλαίο και τελειώνουμε με τελεία
    Το τελευταίο στοιχείο που έχουμε να παρατηρήσουμε είναι η έλλειψη της ικανότητας αυτοδιόρθωσης του δυσλεξικού ατόμου στον γραπτό του λόγο, κάτι που πρέπει να αποτελεί βασικό σημείο της εκπαίδευσης του σε ένα πρόγραμμα παρέμβασης.

    Για περισσότερα παραδείγματα γραφής δυσλεξικών παιδιών μπορείτε να πατήσετε εδώ

    Άσπα Μητρακάκη
    Ειδική Παιδαγωγός - Κοινωνική Ανθρωπολόγος
    ειδικευμένη στην αντιμετώπιση μαθησιακών δυσκολίων/δυσλεξίας
    email: amitrakaki@gmail.com
    fb & twitter


    Άστεγα παιδιά και παιδιά με αναπηρίες ζωγραφίζουν για την Υπευθυνότητα!

    Η Γεωργιανή ομάδα για τη "Χάρτα των Ευθυνών του Ανθρώπου", οργάνωσε μια σειρά από καλλιτεχνικά εργαστήρια για παιδιά, με στόχο την ευαισθητοποίηση τους γύρω από την έννοια της ΥΠΕΥΘΥΝΟΤΗΤΑΣ.

    Στο πρόγραμμα συμμετείχαν δύο ομάδες παιδιών:
    1. Παιδιά από κέντρα επανένταξης για άστεγα παιδιά (παιδιά του δρόμου), παιδιά από ομάδες κινδύνου στις περιοχές Tsisartkela και Begurebi, παιδιά του σχολείου του Ananuri και παιδιά του παλιού ορφανοτροφείου του Temka.
    2. Παιδιά του κέντρου καλλιτεχνικής δημιουργίας του Tbilisi (η ομάδα αυτή περιλαμβάνει επίσης παιδιά με αναπηρίες). Η ηλικία των παιδιών και στις δύο ομάδες ήταν ανάμεσα στα 4 και τα 15.
    Παρουσιάζονται 12 απο τις ζωγραφιές των παιδιών.

    <span class=
    "Μην αφήνετε τους αμπελώνες" - 12 χρονών

  • <span class=

  • "Μην κάνετε bullying στους άλλους." Chelidze Kesaria, 6 χρονών
    <span class=

  • "Τα ψάρια νιώθουν πόνο επίσης!!" - Chelidze Nino, 10 χρονών

    <span class=

  • "Να φροντίζετε την φύση."- Jujunashvili Nino, 4 χρονών

    <span class=

  • "Όλοι νοιαζόμαστε για το μοσχάρι μας!" - Mgaloblishvili Sesili, 5 χρονών
    <span class=

  • "Οι πλούσιοι είναι υπεύθυνοι απέναντι στους φτωχούς". - Eloshvili Ana, 15 χρονών


  • <span class=
  • "Υπευθυνότητα του οδοκαθαριστή" - Megrelishvili Tata, 12 χρονών

    <span class=
    "Είμαστε φίλοι!" - Kakilashvili Lizi, 6 χρονών


    <span class=
    "Μην ρυπαίνετε το περιβάλλον!" - Jujunashvili Ana, 7χρονών


    <span class=
    "Να φροντίζετε τους αμπελώνες!" - Artgvliani Sveta, 12 χρονών


    <span class=
    "Να φροντίζετε για το περιβάλλον!" - Gotsiridze Nino, 8 χρονών


    <span class=

    "Όλοι μαζί!"- Londarishvili Mari, 9 χρονών
    Οι δάσκαλοι είχαν ήδη προετοιμάσει τα παιδιά και έτσι τα εργαστήρια ξεκίνησαν με μια σύντομη εισαγωγή στο θέμα. Δώθηκε χρόνος στα παιδιά για να σκεφτούν γύρω από την έννοια της υπευθυνότητας γενικά και γύρω από το τί σημαίνει η έννοια αυτή για τους ίδιους. Στη συζήτηση που ακολούθησε ακούστηκαν πολλές ενδιαφέρουσες ιδέες. Τα παιδιά με μεγάλη ευχαρίστηση άρχισαν να ζωγραφίζουν για να εκφράσουν τις ιδέες τους και τη δική τους οπτική γύρω από την υπευθυνότητα.

    Δώθηκε πλήρης ελευθερία στα παιδιά να εκφράσουν τις σκέψεις τους με τον τρόπο που αυτά επιθυμούσαν. Για να υπάρξει μεγαλύτερο περιθώριο χρόνου, ορίστηκε ως καταληκτική ημερομηνία για την ολοκλήρωση του έργου των παιδιών η ημερομηνία του Συνεδρίου «Υπευθυνότητα στην Εποχή της Παγκοσμιοποίησης». Το Συνέδριο πραγματοποιήθηκε στο Tbilisi από τις 31 Μαΐου έως την 1η Ιουνίου και κατά τη διάρκεια του οργανώθηκε έκθεση με τα έργα των παιδιών.

    Κάποια από τα έργα επιλέχθηκαν και στάλθηκαν στην Ελλάδα, στην Ευρωπαϊκή ομάδα συντονισμού για τη Χάρτα, για να συμμετάσχουν στις περιοδεύουσες εκθέσεις με θέμα «Περιβάλλον: κοινό αγαθό – κοινή ευθύνη», που οργανώνονται στην Ελλάδα και τη Βραζιλία.
    πηγή: charter-human-responsibilities


    Άσπα Μητρακάκη
    Ειδική Παιδαγωγός - Κοινωνική Ανθρωπολόγος
    ειδικευμένη στην αντιμετώπιση μαθησιακών δυσκολίων/δυσλεξίας
    email: amitrakaki@gmail.com
    fb & twitter


    Επιτραπέζια παιχνίδια και Δυσλεξία. Jenga ένα παιχνίδι με πολλές χρήσεις!!




    Τα επιτραπέζια παιχνίδια μπορούν να χρησιμοποιηθούν ως παιδαγωγικά παιχνίδια - ασκήσεις στα προγράμματα παρέμβασης παιδιών με ειδικές μαθησιακές δυσκολίες/Δυσλεξία με πολύ καλά αποτελέσματα αλλά και να γίνουν ευκαιρία για να βοηθήσουν οι γονείς τα παιδιά στο σπίτι.

    Ένα απο αυτά είναι το γνωστό παιχνίδι "Jenga" με το οποίο προσπαθείς να ισορροπήσεις τα ξύλινα τουβλάκια φτιάχνοντας έναν σταθερό πύργο. Κάθε φορά βγάζεις ένα τουβλάκι απο την βάση και το προσθέτεις στο πάνω μέρος του πύργου προσπαθώντας να μην γκρεμιστεί ο πύργος. Αυτό το παιχνίδι λοιπόν μπορεί να μεταμορφωθεί σε ένα διασκεδαστικό παιχνίδι ενίσχυσης της ορθογραφίας, ανάγνωσης, γενικών γνώσεων κτλ.

    Υλικά: το επιτραπέζιο παιχνίδι Jenga, υλικό γραφής (μολύβι, μαρκαδόρο, κηρομπογιά, κιμωλία κτλ.)

    Δραστηριότητα: Σε κάθε τουβλάκι μπορούμε με το υλικό γραφής που επιλέξαμε (μολύβι: αν θέλουμε να σβήσουμε και να ξαναγράψουμε, μαρκαδόρο: αν θέλουμε ένα πολύχρωμο αποτέλεσμα) να γράψουμε αυτό που μας ενδιαφέρει κάθε φορά να ενισχύσουμε όπως:

    • Ορθογραφία: Γραμμένες λέξεις που λείπει ένα γράμμα και πρέπει να το προσθέσει. Πχ. γράφ_
    • Χρώματα και λεξιλόγιο: Πχ. Τι χρώμα είναι το μήλο;
    • Λεξιλόγιο: Πχ. Πες ή γράψε 5 αθλήματα, 5 λουλούδια κτλ
    • Γενικές γνώσεις: Πχ. Ποια εποχή έχουμε Χριστούγεννα; Ποια είναι πιο μεγάλη η θάλασσα ή η λίμνη;
    • Ερωτήσεις λογικής: Πχ. Πως φωνάζω τον πατέρα του πατέρα μου;
    • Μαθηματικά: Ανάλογα τι θέλουμε να ενισχύσουμε φτιάχνουμε τις κατάλληλες πράξεις.
    • Γραπτή έκφραση: Πχ. Γράψε με 10 λέξεις ποιο είναι το αγαπημένο σου φαγητό και γιατί.
    • Φωνημική ενημερότητα: Πχ. Πες 3 λέξεις που αρχίζουν απο μπ κτλ.
    Έτσι ο κάθε παίκτης θα πρέπει κάθε φορά που τοποθετεί ένα τουβλάκι να απαντάει στην ερώτηση που είναι γραμμένη πάνω του. Πρόκειται για ένα παιχνίδι που μπορεί να εμπλουτιστεί και προσαρμόζεται ανάλογα με την ηλικία του παιδιού και τον τομέα που θέλουμε κάθε φορά να δουλέψουμε μαζί του. 

    Δευτερεύοντες τομείς ενίσχυσης: Παράλληλα το παιδί εξασκείται στην λεπτή κινητικότητα, στον συντονισμό χεριού και ματιού, στην ισορροπία και στην συγκέντρωση.

    Απευθύνεται: Σε όλα τα παιδιά απο 4 χρονών αφού οι ερωτήσεις μπαίνουν ανάλογα με την ηλικία και το γνωστικό επίπεδο του παιδιού. Είναι η παραλλαγή ενός παιχνιδιού ενίσχυσης για γονείς, εκπαιδευτικούς και θεραπευτές και εφαρμόζεται σε παιδιά με μαθησιακές δυσκολίες/Δυσλεξία.



    Αν αναζητάτε έναν τρόπο συνεργασίας ενημερωθείτε και μη διστάσετε να επικοινωνήσετε!


    ✺ Τρόποι συνεργασίας:

    • Ενημερωθείτε για τα Μαθήματα Ειδικής Αντιμετώπισης Δυσλεξίας at home εδώ 

    • Αν είστε ειδικοί θεραπευτές! 
      • Κλικ στην εικόνα τις για εποπτείες εξ αποστάσεως σε ειδικούς παιδαγωγούς.




    • Αν είστε γονείς! 
      • Κλίκ στην εικόνα για την παρέμβαση εξ αποστάσεως σε παιδιά με Μαθησιακές δυσκολίες.



    • Κλικ στην εικόνα για τις εποπτείες εξ αποστάσεως σε γονείς.





    Άσπα Μητρακάκη
    Ειδική Παιδαγωγός - Κοινωνική Ανθρωπολόγος
    ειδικευμένη στην αντιμετώπιση μαθησιακών δυσκολιών/δυσλεξίας
    email: amitrakaki@gmail.com

    Tip αυτοπεποίθησης. "Γιατί να να το αφήσω να καθαρίσει τα τζάμια;"



    Το αγοράκι στο video είναι 28 μηνών και εξασκεί τον εαυτό στο καθάρισμα των τζαμιών. Πρόκειται για μια δραστηριότητα που ανήκει στις πρακτικές μάθησης: "Πρακτικές ικανότητες της ζωής" του εκπαιδευτικού συστήματος της Μαρίας Μοντεσσόρι.

    Στην προσχολική ηλικία οι ευκαιρίες μάθησης βρίσκονται παντού και αυτό είναι ένα παράδειγμα εξάσκησης στο σπίτι.

    Δραστηριότητα: Όταν καθαρίζετε τα τζάμια και υπάρχει λίγος χρόνος δώστε στο παιδί ένα χαρτί και το καθαριστικό (καλό είναι ένα απλό σαπούνι με νερό για να μην έρχεται το παιδί σε επαφή με χημικά συστατικά) και αφήστε το να σας μιμηθεί. Αν δυσκολεύεται βοηθήστε το χωρίς όμως να δώσετε την αίσθηση ότι δεν μπορεί να το κάνει. Αφήστε το να ασχοληθεί όσο θέλει αφού ο χρόνος συγκέντρωσης δεν θα είναι παραπάνω απο κάποια λεπτά. Επιβεβαιώστε το για την προσπάθεια.

    Κέρδος: Το παιδί εκπαιδεύεται στον συντονισμό χεριού-ματιού και ενισχύει την αδρή κινητικότητα του πχ. κάνοντας τις μεγάλες κινήσεις για να καθαρίσει, βρίσκοντας ισορροπία όταν σκύβει κτλ. Επίσης ανακαλύπτει υλικά και ασχολείται με αυτά (τζάμι, την σαπουνάδα). Λύνει ένα πρόβλημα και χρησιμοποιεί την λογική πχ. για να φύγει η σαπουνάδα θα επιμείνω πιο πολύ, αν βάλω περισσότερη σαπουνάδα θα χρειαστώ περισσότερο χρόνο κτλ. Το παιδί αναλαμβάνει μια εργασία την οποία πρέπει να φέρει σε πέρας και αυτή η εργασία έχει ένα αποτέλεσμα που μπορεί να το δει. Με αυτό τον τρόπο καλλιεργείται η αυτοπεποίθηση και η ανεξαρτησία του ενώ παράλληλα χτίζεται η αίσθηση πως συμμετέχει σε μια κοινή δραστηριότητα με τον ενήλικα.

    Απευθύνεται: Σε όλα τα παιδιά προσχολικής ηλικίας που θα τους δοθεί η ευκαιρία να το δοκιμάσουν και στα παιδιά που θέλουν να ενισχύσουν την αδρή τους κινητικότητα.

    Άσπα Μητρακάκη
    Ειδική Παιδαγωγός - Κοινωνική Ανθρωπολόγος
    ειδικευμένη στην αντιμετώπιση μαθησιακών δυσκολίων/δυσλεξίας
    email: amitrakaki@gmail.com
    fb & twitter

    Τα βιβλία του Eric Carle. Ένας καλλιτέχνης-παιδαγωγός

    Παρουσιάζονται τα βιβλία ενός θαυμάσιου παιδαγωγού και εικονογράφου που εισάγει τα παιδιά στην μάθηση εξάπτοντας την φαντασία τους.








    Η μεταμόρφωση μιας μικρής, πεινασμένης κάμπιας σε μια υπέροχη, πολύχρωμη πεταλούδα! Ένα βιβλίο για την άνοιξη, την πιο όμορφη εποχή του χρόνου. Ένα βιβλίο για μικρά παιδιά, που υμνεί την ομορφιά και τη μαγεία της Φύσης. Ένα βιβλίο που θα το χαρούν τα πολύ μικρά παιδιά, ενώ, ταυτόχρονα, θα μαθαίνουν διασκεδάζοντας τους αριθμούς ως το δέκα και τις ημέρες της εβδομάδας.


    Συγγραφέας: Eric Carle
    Εικονογράφος: Eric Carle



    Στις πολύχρωμες σελίδες αυτού του νέου βιβλίου του Eric Carle τα παιδιά γνωρίζουν μια σειρά ζώα (σκαντζόχοιρος, ελέφαντας, αλεπού, παπαγάλος κ.α.), σε διάφορες δραστηριότητες, που όλες όμως, κατά κάποιο τρόπο, σχετίζονται με την τροφή. Οι εικόνες, ζωγραφισμένες όλες από τον σπουδαίο αυτό καλλιτέχνη και παιδαγωγό, με θαυμάσια κολάζ, εξάπτουν τη φαντασία των παιδιών και προάγουν την αισθητική τους. Παράλληλα, τρέχει μια δεύτερη ενότητα πληροφοριών, που αφορά τη ΔΙΑΤΡΟΦΗ.

    Συγγραφέας: Eric Carle
    Εικονογράφος: Eric Carle





    Ο μαγικός κόσμος των εντόμων ξετυλίγεται μπροστά μας, καθώς ο μικρός γρύλος γνωρίζει την ακρίδα, το αλογάκι της Παναγίας, τη μέλισσα, τη λιβελούλα, το τζιτζίκι χωρίς ωστόσο να καταφέρνει να ανταποδώσει τις καλημέρες τους. Μόνο όταν ερωτευμένος προσπαθεί να καλέσει έναν άλλον γρύλο, έκπληκτος θα διαπιστώσει πως βρήκε κι αυτός τη φωνή του. Στο βιβλίο του για τον μικρούλη σιωπηλό γρύλο ο Eric Carle αποκαλύπτει και πάλι την αγάπη και τη γνώση του για τη Φύση - ένα ενδιαφέρον που μοιράζονται μαζί του πολλά παιδιά - δημιουργώντας άλλο ένα έργο που συνδυάζει την απόλαυση του να το ξεφυλλίζεις με τη μάθηση.


    Συγγραφέας: Eric Carle
    Εικονογράφος: Eric Carle



    Από τα πολλά παράξενα της θάλασσας, στο βιβλίο αυτό ο Eric Carle διαλέγει να μας αφηγηθεί μια ιστορία για τον ιππόκαμπο, που είναι ένας από τους πιο στοργικούς μπαμπάδες στον κόσμο. Μια ιστορία φτιαγμένη με λέξεις και υπέροχες πολύχρωμες ζωγραφιές, που θα διασκεδάσει μικρούς και μεγάλους. Ετοιμαστείτε, λοιπόν, να ταξιδέψετε στα μυστικά της θάλασσας, όπου κάποιοι μπαμπάδες....δεν μοιάζουν με τους άλλους!

    Συγγραφέας: Eric Carle


    Εικονογράφος: Eric Carle



    πηγη: www.kesp.edu.gr



    Άσπα Μητρακάκη
    Ειδική Παιδαγωγός - Κοινωνική Ανθρωπολόγος
    ειδικευμένη στην αντιμετώπιση μαθησιακών δυσκολίων/δυσλεξίας
    email: amitrakaki@gmail.com
    fb & twitter 




    Οδηγίες αντιμετώπισης του σχολικού εκφοβισμού.



    Το φαινόμενο του σχολικού εκφοβισμού γίνεται όλο και πιο έντονο. Απο την επαγγελματική μου ενασχόληση με παιδιά σχολικής ηλικίας που έχουν μαθησιακές δυσκολίες/Δυσλεξία και άλλες ιδιαιτερότητες οι κοροϊδίες, τα πειράγματα και η άσκηση σωματικής βίας στο παιδί είναι κάτι που οι περισσότερες οικογένειες αντιμετωπίζουν.

    Παρακάτω παρουσιάζεται ένα ενημερωτικό φυλλάδιο που αποστέλλεται απο τον "Μέντορα" (
    μη κερδοσκοπικό σωματείο για την Παιδική Προστασία) στα σχολεία και δίνει πρακτικές οδηγίες αντιμετώπισης στα ίδια τα παιδιά, τους γονείς και τους εκπαιδευτικούς.

    1. Τι είναι ο σχολικός εκφοβισμός;
    Eίναι η χρήση βίας μεταξύ μαθητών, ή παιδιών παρόμοιας ηλικίας, με σκοπό να προκαλέσει πόνο και αναστάτωση, όπως:
    Σωματική βία: (σπρωξίματα, κλωτσιές, μπουνιές, χαστούκια, τράβηγμα μαλλιών κλπ.)
    «Κάθε μεσημέρι,στο δρόμο προς το σπίτι, με περίμενε η ίδια παρέα για να με χτυπήσει, μου έσκιζαν και τα ρούχα….»
    Συναισθηματική βία: (σκόπιμη απομόνωση του παιδιού, να λερώνουν, να κρύβουν, να καταστρέφουν τα πράγματά του, να το εκβιάζουν για χρήματα, να το απειλούν κλπ.)
    «Δε φτάνει ότι δεν με έκαναν παρέα, είχαν απειλήσει κι όλα τα υπόλοιπα κορίτσια ότι όποια μου μίλαγε θα έβρισκε το μπελά της..»
    Λεκτική βία: (κοροϊδία, βρίσιμο, σαρκασμός, ειρωνεία, διάδοση ψευδούς φήμης, κακά σχόλια για τηνεθνική προέλευση ή την οικονομική κατάσταση ενός παιδιού και της οικογένειάς του, χειρονομίες, συκοφαντικά γκράφιτι κλπ.)
    «Με κοροϊδεύανε για το χρώμα μου, με λέγανε βρωμιάρη κι έκαναν ότι μύριζα άσχημα μόλις τους πλησίαζα..»
    Σεξουαλική βία: (ανεπιθύμητο άγγιγμα, απειλές, προσβλητικά μηνύματα, χυδαία γράμματα και εικόνες,πειράγματα κλπ.)
    «Συνέχεια με στρίμωχνε και προσπαθούσε να μου βάλει χέρι.Δεν μου άρεσε, δεν ήταν παιχνίδι, τον φοβόμουνα, κι αυτός έλεγε σε όλους ότι τα θέλω. Στο τέλος δεν ήθελα να πάω σχολείο..»
    Ηλεκτρονική βία (χρήση Ίντερνετ, email, chat room, και κινητών με κλήσεις και sms με προσβλητικό και απειλητικό περιεχόμενο, χρήση κάμερας με σκοπό την απειλή και την ταπείνωση του παιδιού)
    «Άνοιξαν ξαφνικά την τουαλέτα, μ΄ έβγαλαν φωτογραφία με το κινητό και μετά την έδειχναν τα άλλα παιδιά..»
    ΑΝ ΣΟΥ ΕΧΕΙ ΣΥΜΒΕΙ ΚΑΤΙ ΠΑΡΟΜΟΙΟ, ΔΕΝ ΕΙΣΑΙ ΜΟΝΟΣ!
    ΧΙΛΙΑΔΕΣ ΠΑΙΔΙΑ ΠΕΦΤΟΥΝ ΘΥΜΑΤΑ ΕΚΦΟΒΙΣΜΟΥ ΑΠΟ ΤΟΥΣ ΣΥΜΜΑΘΗΤΕΣ ΤΟΥΣ.
    ΔΕ ΦΤΑΙΣ ΕΣΥ - ΥΠΑΡΧΕΙ ΒΟΗΘΕΙΑ!
    2. Ποια είναι τα σημάδια και οι συνέπειες του σχολικού εκφοβισμού στα θύματα;
    • Το παιδί επιστρέφει σπίτι πεινασμένο, με σχισμένα ρούχα, κατεστραμμένα βιβλία, του λείπουν πράγματα, ζητά ή κλέβει χρήματα (για να τα δώσει στον θύτη-εκβιαστή), χάνει συνέχεια το κολατσιό του ή τα χρήματά του.
    • Έχει ανεξήγητες μελανιές-χτυπήματα και δίνει απίθανες εξηγήσεις για αυτά.
    • Το παιδί γίνεται ανεξήγητα επιθετικό στο σπίτι, παράλογο, προκαλεί φασαρίες, επιτίθεται σε άλλα παιδιά ή αδέρφια
    • Φοβάται να χρησιμοποιήσει το κινητό ή το email και τρομάζει όταν λαμβάνει μήνυμα στο κινητό
    • Φοβάται να περπατήσει μόνο στο σχολείο κι εκλιπαρεί να το πάνε σχολείο με το αμάξι
    • Δεν θέλει ούτε να χρησιμοποιήσει το λεωφορείο και αλλάζει διαδρομή πηγαίνοντας προς το σχολείο
    • Δε θέλει να πηγαίνει σχολείο, κάνει απουσίες/κοπάνες
    • Δείχνει ανήσυχο/χάνει την αυτό-πεποίθησή του
    • Αρχίζει να τραυλίζει. Σταματά να τρώει. Κλαίει πριν κοιμηθεί/έχει εφιάλτες. Απειλεί με αυτοκτονία
    • Πέφτει η σχολική του επίδοση
    «Η κάθε μέρα που έπρεπε να πάω σχολείο ήταν ένα μαρτύριο-ωχ, άλλη μια μέρα, μακάρι να μπορούσα να φύγω και να δουλέψω οικοδομή..»
    Πολλά παιδιά εγκαταλείπουν το σχολείο και τραυματίζονται ψυχικά για όλη τους τη ζωή.
    Ο σχολικός εκφοβισμός ΠΟΝΑΕΙ- δεν έχει πλάκα!
    3. Τι να κάνει το παιδί-θύμα
    • Δεν φταις εσύ! Μην πιστεύεις αυτά που λένε. Πολλά αξιόλογα παιδιά πέφτουν θύματα των συμμαθητών τους και όταν μεγαλώνουν πετυχαίνουν στη ζωή τους. Κανένα από αυτά δεν έφταιγε.
    • Η βία είναι ευθύνη του εκφοβιστή.
    • Μην απαντάς στις κοροϊδίες, μη στεναχωριέσαι για αυτά που λένε, μη δίνεις καμιά σημασία.
    • Μπορείς απλώς να πεις «πίστευε ότι θέλεις» ή «άποψή σου» και να αγνοήσεις οποιαδήποτε άλλη κουβέντα.
    • Αν επιμένουν, κοίταξέ τους στα μάτια και πες τους καθαρά και σταθερά ΣΤΑΜΑΤΑ ή ΠΑΡΑΤΑ ΜΕ ΗΣΥΧΟ και φύγε.
    • Αν σου πήραν κάτι, επέμενε να επαναλαμβάνεις αυτό που θες να πεις (όπως ένας δίσκος που έχει κολλήσει) ανεξάρτητα από τις αντιδράσεις του άλλου. π.χ. «Δώσε μου το μολύβι μου πίσω».
    • Πες αυτό που συνέβη στο δάσκαλό σου, στην οικογένειά σου, σε κάποιον άλλον ενήλικα που θα σε βοηθήσει. Δεν είναι ντροπή να το πεις και δεν είναι «κάρφωμα».Αν δε μιλάς, εξυπηρετείς τον εκφοβιστή. Να αναφέρεις ξεκάθαρα τι ακριβώς συνέβη, πότε, πού και από ποιους, προσπάθησε να κρατάς αποδείξεις.
    • Αν φοβάσαι μη σε χτυπήσουν, φρόντιζε να είσαι πάντα με κάποιο φίλο, είτε μέσα είτε έξω από το σχολείο.
    • Αν σε εκφοβίζει ολόκληρη παρέα, πιάσε το πιο αδύναμο μέλος της και πες του ότι αυτό δεν είναι σωστό και αν θα του άρεσε να του φέρονταν εκείνου έτσι.
    • Έχεις το δικαίωμα να λες όχι, χωρίς να απολογείσαι και χωρίς να χαμογελάς. Έχεις το δικαίωμα να σου φέρονται με σεβασμό. Έχεις το δικαίωμα να κάνεις λάθη και να επανορθώνεις. Έχεις το δικαίωμα να αρνείσαι αυτό που σου ζητούν οι άλλοι, χωρίς να νιώθεις ένοχος ή εγωιστής. Έχεις το δικαίωμα να ζητάς αυτό που θες κι άλλος να σου αρνηθεί. Έχεις το δικαίωμα να λες «δεν ξέρω», να σε ακούν, να σε παίρνουν στα σοβαρά, να ρωτάς τις απορίες σου.
    • Έχεις το δικαίωμα να αλλάξεις σχολείο-ζήτησε από τους γονείς σου να βρουν ένα σχολείο όπου νιώθεις ασφαλής.
    4.Τι να κάνουν οι γονείς του θύματος
    • Να μιλάτε καθημερινά με το παιδί σας, να το ρωτάτε για το πώς πέρασε στο σχολείο, να συζητάτε μαζί του. Τα παιδιά συνήθως ντρέπονται και κρατούν τον εκφοβισμό κρυφό από τους ενήλικες. Πείτε στο παιδί ότι έπραξε σωστά που σας μίλησε κι ότι πρέπει πάντα να σας αναφέρει ό,τισυμβαίνει.
    • Παρατηρείστε αν το παιδί σας δείχνει τα παραπάνω σημάδια ότι έχει πέσει θύμα. Μην το αμελήσετε, μην πείτε ‘δε βαριέσαι, παιδιά είναι΄, ή ΄δε παθαίνει τίποτα, ας γίνει σκληρός’.
    • Σημειώστε όσες περισσότερες λεπτομέρειες γίνεται, από τα περιστατικά, ώστε να κάνετε αναφορά με στοιχεία.
    • Τονίστε στο παιδί ότι δε φταίει αυτό, δεν έχει κάτι κακό. Τονώστε του την αυτο-πεποίθηση και διδάξτε του να επαινεί τον εαυτό του.
    • Διδάξτε του να στέκεται όρθιο με αυτοπεποίθηση, να κοιτά στα μάτια, να λέει δυνατά ΣΤΑΜΑΤΑή ΠΑΡΑΤΑ ΜΕ’ και να φεύγει.
    • Αναφέρεστε συγκεκριμένα περιστατικά, στο δάσκαλο. Ανάλογα με το αν θα υπάρξει αλλαγή, μιλήστε στο διευθυντή ή τις αρμόδιες Διευθύνσεις Εκπαίδευσης. Κινητοποιιείστε κι άλλους γονείς να διαμαρτυρηθούν, συνεργαστείτε ενεργά μαζί τους και εμπλακείτε στη σχολική ζωή των παιδιών σας υποστηρικτικά.
    • Μην αδιαφορείτε- παρακολουθήστε τις συναντήσεις του Συλλόγου γονέων και κηδεμόνων και με δική σας πρωτοβουλία θίξτε το θέμα του σχολικού εκφοβισμού και ζητήστε στήριξη από ειδικούς.
    • Συνεχίσετε στενή επικοινωνία με το παιδί, για να βεβαιωθείτε ότι δεν θα ξαναρχίσουν τα ίδια.
    • Αν το παιδί χρειαστεί, ζητήστε ψυχολογική στήριξη από κατάλληλο επαγγελματία.
    • Συμβουλεύστε το παιδί σας να προσέχει σε ποιόν δίνει τον αριθμό του κινητού του τηλεφώνου και τη διεύθυνση του email του
    • Σε καμία περίπτωση μη δεχτείτε τις αφορμές που χρησιμοποιεί ο θύτης ως δικαιολογημένες. Αν για παράδειγμα κοροϊδεύουν το παιδί σας επειδή φορά γυαλιά, το να του βάλετε φακούς επαφής, εμμέσως δικαιολογεί το θύτη και αποφεύγει την ουσία του προβλήματος: την επιθετική τάση του παιδιού-θύτη.
    • Αν το παιδί επίμονα αρνείται να πάει σχολείο, επειδή φοβάται, με το απειλήσετε ή το πιέσετε. Αυτό απλώς θα επιδεινώσει την ψυχική του φόρτιση. Ζητήστε δικαιολογητικά από κάποιον γιατρό που καταλαβαίνει το πρόβλημα, καθώς αναζητείτε στήριξη για το παιδί, ή μελετάτε την περίπτωση αλλαγής σχολείου.
    • Απασχολείτε το παιδί σε άλλες ομαδικές δραστηριότητες (αθλητισμό, προσκοπισμό, καλλιτεχνικά κλπ.), όπου έχει την ευκαιρία να κάνει νέους φίλους και να νιώθει ασφαλές.
    • Αν το παιδί τραυματιστεί από τους εκφοβιστές, ενημερώσετε και την αστυνομία και γνωστοποιείστε στο σχολείο ότι έχετε ενημερώσει την αστυνομία. Απαιτείστε από το σχολείο να ενημερώσει τους γονείς του παιδιού-εκφοβιστή.
    • Αν δεν αλλάζει η κατάσταση, αλλάξτε σχολείο! Στο νέο σχολείο, ρωτήστε αν υπάρχουν εκείεκφοβιστές και πώς αντιμετωπίζει το σχολείο το φαινόμενο αυτό.
    • Ρωτήστε για το νέο σχολείο: είναι ανεκτοί εκεί οι εκφοβιστές;
    • Συλλέξτε πληροφορίες από άλλους μαθητές και γονείς και ιδιαίτερα από μαθητές ταλαντούχους, ευαίσθητους και ικανούς, οι οποίοι γίνονται συχνά θύματα εκφοβισμού.
    • Είναι σημαντικό οι γονείς να ζητούν πληροφορίες και να ωθούν έτσι τη σχολική κοινότητα να λάβει θέση στο θέμα αυτό.
    • Αν μάθετε μέσω του παιδιού σας, ότι κάποιο άλλο παιδί θυματοποιείται, συζητείστε το στο σχολείο: Το άλλο παιδί μπορεί να μην έχει πει τίποτε, να μην έχει επαρκή υποστήριξη από το σπίτι του και βοηθάτε ολόκληρη την τάξη με το ενδιαφέρον σας.
    ΠΟΤΕ ΜΗ ΣΤΕΛΝΕΤΕ ΤΟ ΠΑΙΔΙ ΣΤΟ ΣΧΟΛΕΙΟ ΑΝ ΥΠΟΠΤΕΥΕΣΤΕ ΟΤΙ ΔΕΝ ΘΑ ΕΙΝΑΙ ΑΣΦΑΛΕΣ!
    5.Τι να κάνουν οι γονείς του δράστη
    • Σταματήστε το παιδί αμέσως μόλις παρατηρήσετε επιθετική συμπεριφορά του παιδιού σαςπρος άλλα παιδιά. Εφαρμόστε σταθερά όρια και ποινές με συνέπεια.
    • Οι ποινές ΔΕΝ περιλαμβάνουν σωματική τιμωρία.
    • Συζητείστε μαζί του για το τι μπορεί να του συμβαίνει- μήπως το απασχολεί ή στεναχωρεί κάτι. Εξηγείστε του ότι η συμπεριφορά αυτή είναι απαράδεκτη και ότι το αντίκτυπο στα άλλα παιδιά είναι πολύ βαρύ.
    • Αποθαρρύνετε άλλα μέλη της οικογενείας σας να παρουσιάζουν εκφοβιστικές συμπεριφορές.
    • Διδάξετε στο παιδί σας τεχνικές χαλάρωσης και τρόπους επίλυσης συγκρούσεων, χωρίς βία : πώς να λένε όχι και πώς να ζητούν αυτό που θέλουν με ευγενικό τρόπο.
    • Μη χτυπάτε τα παιδιά ως τιμωρία για την επιθετική τους συμπεριφορά. Τους διδάσκετε ακριβώς αυτό που θέλετε να σταματήσουν: τη βία. Προτιμήστε την αφαίρεση προνομίων ως τιμωρία.
    • Συζητείστε με το δάσκαλο για την αντιμετώπιση της επιθετικής συμπεριφοράς του παιδιούσας. Επικοινωνήστε με τους γονείς του παιδιού-θύματος και καθησυχάστε τους ότι αντιμετωπίζετε το πρόβλημα.
    • Επαινείτε και ενισχύετε το παιδί σας κάθε φορά που επιδεικνύει συνεργατικές και φιλικές συμπεριφορές προς άλλα παιδιά .Αν το παιδί εκφοβίζει επειδή είναι απομονωμένο, προσπαθήστε να το βοηθήσετε να βρει έστω κι έναν φίλο, στον οποίο θα φέρεται με σεβασμό.
    • Προσπαθήστε να του δώσετε πρωτοβουλίες και ευθύνες, να το εντάξετε σε δημιουργικές δραστηριότητες, όπως εθελοντισμό.
    • Αν το παιδί εκφοβίζει επίμονα και καταναγκαστικά, ίσως είναι χρήσιμη η ψυχοθεραπευτική βοήθεια, ενώ αν πάσχει από σύνδρομο υπερκινητικότητας η συνδρομή του παιδιάτρου να βοηθήσει.
    6.Τι να κάνουν οι εκπαιδευτικοί
    • Ο εκφοβισμός είναι πρόβλημα σχολικής πειθαρχίας. Οι εκπαιδευτικοί έχουν ευθύνη για την ασφάλεια των παιδιών και τη δημιουργία πολιτισμένου κλίματος στο σχολείο.
    • Κάθε φαινόμενο εκφοβισμού θα πρέπει να αντιμετωπίζεται με σοβαρότητα και από τη ρίζα του.
    • Εξηγείστε από την πρώτη ημέρα στα παιδιά τι είναι ο σχολικός εκφοβισμός κι ότι είναι ευθύνη όλων των παιδιών να αναφέρουν αν αντιληφθούν κάτι. Μαθητές, που εκφοβίζουν στη γειτονιά, δεν τολμούν να το κάνουν σε σχολεία, όπου οι κανόνες είναι ξεκάθαροι και οι παραβάσεις τους τιμωρούνται πάντα.

    • Προτείνετε στα παιδιά να κάνουν μια μικρή έρευνα στο σχολείο σχετικά με το σχολικό εκφοβισμό: Θα δώσει χρήσιμες πληροφορίες και θα ευαισθητοποιήσει τα παιδιά σχετικά με το θέμα.
    • Αναρτήστε σε κάθε τάξη το σύνολο των κανόνων συμπεριφοράς.

    • Διδάξτε τα παιδιά να σέβονται τις διαφορές μεταξύ τους. Διδάξτε στα παιδιά τεχνικές διεκδικητικότητας και ενίσχυσης αυτό-πεποίθησης.

    • Διδάξτε σε όλα τα παιδιά ότι οι άπραγοι παρατηρητές δεν είναι αθώοι.
    • Κανείς δεν πρέπει να ανέχεται τον εκφοβισμό, αλλά να τον αναφέρουν.

    • Μην περιμένετε μόνο από τα παιδιά ή τους γονείς να σας καταγγείλουν κάτι. Παρατηρείτε-έχετε το νου σας!

    • Μιλήστε με το παιδί-θύμα ιδιαιτέρως, καθώς και στα υπόλοιπα παιδιά ξεχωριστά για να μάθετε αν παρόμοια περιστατικά έχουν ξανασυμβεί. Κρατήστε σημειώσεις. Καθησυχάστε το παιδί-θύμα ότι δε φταίει εκείνο κι ότι θα αντιμετωπισθεί.
    • Μιλήστε στο παιδί-θύτη ιδιαιτέρως για τη συμπεριφορά του, τις συνέπειες και τις κυρώσεις που θα έχει αν συνεχίσει. Μην πιστεύετε ψευτο-δικαιολογίες, ότι απλά παίζαμε και γελάγαμε: Αν ήταν παιχνίδι διασκέδαζαν και γέλαγαν όλοι;
    • Κρατήστε τις γραπτές μαρτυρίες και παρουσιάστε τις στο σύλλογο διδασκόντων και τους γονείς των εμπλεκόμενων παιδιών. Ζητήστε από τους συναδέλφους να είναι επίσης σε επιφυλακή.
    • Δώστε κατάλληλη ποινή στον εκφοβιστή (όχι σωματική τιμωρία, ούτε ταπεινώσεις κι εξευτελισμοί).
    • Επιμείνετε από τον εκφοβιστή να ζητήσει συγνώμη από το παιδί-θύμα, καθώς και να επιστρέψει ότι πράγματα ή χρήματα του έχει αποσπάσει.
    • Ενημερώστε τους γονείς του θύτη.
    • Προσπαθήστε να σπάσετε την κλίκα των εκφοβιστών, αν έχει δημιουργηθεί κάτι τέτοιο.
    • Συνήθως το πιο επιθετικό παιδί δρα ως αρχηγός, ενώ άλλα παιδιά ακολουθούν από φόβο. Κρατήστε στενότερη επιτήρηση στο επιθετικότερο παιδί και προσπαθήστε να προσανατολίσετε τα υπόλοιπα παιδιά σε άλλες δραστηριότητες και σε υποστήριξη των συμμαθητών τους
    • Παρακολουθήστε την πορεία των πραγμάτων. Μήπως μετά από λίγο καιρό συμβαίνουν πάλι τα ίδια?Αν δεν μπορείτε να το αντιμετωπίσετε μόνος/η, συζητήστε το με το σύλλογο διδασκόντων, την προϊστάμενη αρχή της περιφέρειας σας και ζητήστε εγγράφως τη συνδρομή τους καθώς και τη συνδρομή ειδικού.Αν υπάρξει σοβαρός τραυματισμός, ενημερώστε την τοπική αστυνομία.
    • Επιτηρείτε για περιστατικά εκφοβισμού στα διαλείμματα, στις αυλές, στις εκδρομές. Αν το παιδί-θύμα είναι απομονωμένο, σκεφτείτε με ποια άλλα παιδιά θα ταίριαζε και μιλήστε σε αυτά για να κάνουν παρέα
    • Να είστε συνεπείς και δίκαιοι στις παραβάσεις κανόνων συμπεριφοράς.
    • Δημιουργήστε κουτί παραπόνων στην τάξη, όπου τα παιδιά ανώνυμα καταθέτουν όσα συμβαίνουν. Η ακόλουθη συζήτηση προωθεί την υπευθυνότητα, χωρίς να μειώνει πρόσωπα .
    • Η πρόληψη της βίας και η αρμονική συνύπαρξη θα πρέπει να είναι στην καρδιά των στόχων της παιδείας μας:τέτοια θέματα μπορούν να ‘δουλεύονται’ σε οποιοδήποτε γνωστικό αντικείμενο.

    Για περισσότερες πληροφορίες και βοήθεια:
    • Κέντρο Άμεσης Κοινωνικής Βοήθειας, τηλ. 197 ή 210-197, όλο το 24ωρο, 7 ημέρες την εβδομάδα
    • Χαμόγελο του Παιδιού, τηλ. 1056, όλο το 24ωρο, 7 ημέρες την εβδομάδα. Δέχεται και ανώνυμες καταγγελίες για παιδική κακοποίηση
    • Τμήμα Ηλεκτρονικού Εγκλήματος, τηλ. 1890, email: ccu@ath.forthnet.gr
    • Συνήγορος του Πολίτη, Κύκλος για τα Δικαιώματα του Παιδιού, τηλ. 800.11.32.000
    • Γραμμή Σύνδεσμος, 801 801 1177
    • Ινστιτούτο Υγείας του Παιδιού, 210-7715791, 210-7793648
    πηγή: www.mentoras.org

    Άσπα Μητρακάκη
    Ειδική Παιδαγωγός - Κοινωνική Ανθρωπολόγος
    ειδικευμένη στην αντιμετώπιση μαθησιακών δυσκολίων/δυσλεξίας
    email: amitrakaki@gmail.com
    fb & twitter