4 Ιουν 2013

Που πέταξε η μύγα; Επιρρήματα & Δυσλεξία.


Μια κατηγορία λέξεων που δυσκολεύονται ιδιαίτερα τα παιδιά με Δυσλεξία/μαθησιακές δυσκολίες να ξεχωρίσουν είναι τα Επιρρήματα. Σε πολλές περιπτώσεις υπάρχει μεγάλη σύγχυση των εννοιών η οποία γίνεται ακόμα χειρότερη όταν πρέπει να τα εντάξουν και σε ομάδες πχ. Τοπικά, Τροπικά, Χρονικά κτλ. 

Τα παιδιά με μαθησιακές δυσκολίες όταν έρχονται αντιμέτωπα με γλωσσικά σχήματα που ενέχουν ιδιαίτερες αποχρώσεις εννοιών όπως πχ. η λέξη γρήγορα κατατάσσεται στα Χρονικά και στα Τροπικά επιρρήματα δυσκολεύονται, μπερδεύονται, αρνούνται.

Δυο ασκήσεις που γίνονται στο πρόγραμμα αντιμετώπισης Δυσλεξία at home βοηθούν να μετατρέψουμε το αφηρημένο σε εικόνα με αποτέλεσμα τη καλύτερη κατανόηση.


Που πέταξε η μύγα;
(Τοπικά)


Άσκηση: Στην εικόνα που έχουμε χρησιμοποιήσει και σε άλλες ασκήσεις κάνουμε την ερώτηση που παραπέμπει στα Τοπικά επιρρήματα. Το παιδί ενθαρρύνεται να γεμίσει τη φιγούρα με όλα τα Τοπικά επιρρήματα που του "έρχονται" και απαντούν στο "Που πέταξε η μύγα;"! 

Έπειτα εξηγούμε ότι όλες αυτές οι λέξεις ονομάζονται επιρρήματα που δηλώνουν τον τόπο και απαντούν στο ερώτημα: Πού;


Πότε έρχεται η Μαίρη;
(Χρονικά)



Άσκηση: Ανάλογα συνεχίζουμε και για τα Χρονικά επιρρήματα με την ερώτηση "Πότε έρχεται η Μαίρη;" Εδώ η εικόνα μας εξυπηρετεί μόνο για να μην είναι η καταγραφή των λέξεων σε μια απλή λίστα στο τετράδιο. Το παιδί πάλι πρέπει να απαντήσει στην ερώτηση και μετά εξηγείτε ότι αυτές οι λέξεις είναι τα Χρονικά επιρρήματα και απαντούν στο ερώτημα: Πότε;

Tip: Μια βασική πληροφορία που δίνουμε στο παιδί είναι ότι πρόκειται για άκλιτες λέξεις και εξηγούμε ακριβώς τι σημαίνει αυτό με παραδείγματα απο Ρήματα, Ουσιαστικά, Επίθετα που αλλάζει η μορφή τους σε αντίθεση με το Επίρρημα που μένει "Πάντα ίδιο".


Πίνακας Τοπικών - Χρονικών επιρρημάτων

Τοπικά
Χρονικά
πού; (πούθε ;)
πότε;
κάπου
πουθενά
αλλού
κάποτε
κάπου κάπου
πότε πότε
άλλοτε
εδώ
«κει
αυτού
παντού
τότε
τώρα
ποτέ
εκεί που
όπου
οπουδήποτε
τότε που
όποτε
οποτεδήποτε
(ε)πάνω
κάτω
καταγής
μέσα
έξω
(ε)μπρός
πίσω
δεξιά
αριστερά
ψηλά
χαμηλά
πλάι
δίπλα
κοντά
μακριά
απέναντι
γύρω
ολόγυρα
μεταξύ
αναμεταξύ
ανάμεσα
πέρα
αντίπερα
βόρεια
νότια
ανατολικά
δυτικά
βορειοανατολικά
νοτιοανατολικά κτλ.
αμέσως
ευθύς
κιόλας
ήδη
πια
μόλις
ακόμη (ακόμα)
πάλι
ξανά
σνχνά
συνήθως
ύστερα
έπειτα
κατόπιν
πρώτα
πριν
πρωτύτερα
νωρίς
αργά
γρήγορα
συνάμα
αδιάκοπα
έγκαιρα
χτες
προχτές
σήμερα
(ε)ψές
απόψε
αύριο
μεθαύριο
πέρ(υ)σι
πρόπερσι
φέτος
του χρόνου κτλ.



Απευθύνονται: Σε παιδιά σχολικής ηλικίας με Δυσλεξία/ειδικές μαθησιακές δυσκολίες για να διδαχθούν τα επιρρήματα. Μπορεί να γίνει απο γονείς, εκπαιδευτικούς, ειδικούς θεραπευτές.


Άσπα Μητρακάκη
Ειδική Παιδαγωγός - Κοινωνική Ανθρωπολόγος
ειδικευμένη στην αντιμετώπιση μαθησιακών δυσκολιών/δυσλεξίας
email: amitrakaki@gmail.com
fb & twitter   



Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Θα χαρώ να έχω σχόλια σας!