18 Νοε 2016

Ξεμπέρδεψε τη λέξη! Άσκηση φωνημικής επίγνωσης για τη δυσαναγνωσία

Ξεμπέρδεψε τη λέξη! Άσκηση φωνημικής επίγνωσης για τη δυσαναγνωσία

Τα ελλείμματα στη Φωνημική επίγνωση είναι μια συνηθισμένη δυσκολία στα παιδιά με Δυσλεξία!

Όταν τα παιδιά με δυσλεξία εισάγονται στην εγγράμματη παιδεία πρέπει να ανταποκριθούν στους μηχανισμούς κωδικοποίησης (γραφή) και αποκωδικοποίησης (ανάγνωση) της γλώσσας. Σε αυτό το σημείο εμφανίζονται και οι ιδιαίτερες δυσκολίες τους. Κατά τη πορεία αυτής της διαδικασίας παρουσιάζονται τα κενά που έχουν στη Φωνημική επίγνωση, δηλαδή στην ικανότητα να αναλύουν και να χειρίζονται τις ελάχιστες μονάδες μιας λέξης που είναι τα φωνήματα (γράμματα). Για αυτό και εμφανίζουν στα γραπτά τους λάθη της φύσης: να παραλείπουν γράμματα, να προσθέτουν γράμματα, να αντικαθιστούν, να αντιμεταθέτουν!

Στα προγράμματα παρέμβασης το έλλειμμα αυτό αντιμετωπίζεται με ασκήσεις που σκοπό έχουν να εγκαταστήσουν αυτή την ικανότητα ανάλυσης η οποία επηρεάζει την ποιότητα ανάγνωσης. Μια τέτοια άσκηση είναι και η: "Ξεμπέρδεψε τη λέξη"!


Κατεβάστε & Εκτυπώστε το δωρεάν δείγμα της άσκησης εδώ!

Υλικά: λέξεις με κενά, ξυλάκια χειροτεχνίας ή γλωσσοπίεστρα, μαρκαδόροι

• Γράφουμε λέξεις οι οποίες έχουν το πρώτο και τελευταίο γράμμα και ανάμεσα έχουν κενά τόσα όσα τα γράμματα που λείπουν.



Ξεμπέρδεψε τη λέξη! Άσκηση φωνημικής επίγνωσης για τη δυσαναγνωσία


• Κόβουμε τις λέξεις σε κάρτες.


Ξεμπέρδεψε τη λέξη! Άσκηση φωνημικής επίγνωσης για τη δυσαναγνωσία


• Γράφουμε τα γράμματα των λέξεων στα ξυλάκια.


Ξεμπέρδεψε τη λέξη! Άσκηση φωνημικής επίγνωσης για τη δυσαναγνωσία


• Βάζουμε τη λέξη και τα ξυλάκια μπερδεμένα μπροστά στο παιδί.


Ξεμπέρδεψε τη λέξη! Άσκηση φωνημικής επίγνωσης για τη δυσαναγνωσία


• Το παιδί πρέπει να βρει τη λέξη και να βάλει στη σωστή σειρά τα γράμματα.


Ξεμπέρδεψε τη λέξη! Άσκηση φωνημικής επίγνωσης για τη δυσαναγνωσία


Κατεβάστε & Εκτυπώστε το δωρεάν δείγμα της άσκησης εδώ!


✺Παραδείγματα εφαρμογής:

Ξεμπέρδεψε τη λέξη. Άσκηση φωνημικής επίγνωσης για τη δυσλεξία
Εφαρμογή της άσκησης σε σχολείο απο τη δασκάλα του παιδιού!
Εφαρμογή της άσκησης απο τη δασκάλα ειδικής αγωγής!

Στην άσκηση του άρθρου εργαστήκαμε με λέξεις με διπλό συμφωνικό σύμπλεγμα.

Οι επιπλέον κατηγορίες λέξεων που μπορούν να χρησιμοποιηθούν είναι:

  • δισύλλαβες, τρισύλλαβες, τετρασύλλαβες λέξεις της μορφής /-σφ-/
  • δισύλλαβες, τρισύλλαβες, τετρασύλλαβες λέξεις με διπλό συμφωνικό σύμπλεγμα
  • δισύλλαβες, τρισύλλαβες, τετρασύλλαβες λέξεις με τελικό σίγμα
  • δισύλλαβες, τρισύλλαβες, τετρασύλλαβες λέξεις με /ου/
  • λέξεις με διπλό συμφωνικό σύμπλεγμα και τελικό σίγμα
  • λέξεις με δυο διπλά συμφωνικά συμπλέγματα
  • λέξεις με αρχικό φωνήεν
  • λέξεις με: μπ. γκ.γγ, τσ, ντ. τζ
  • λέξεις με τριπλό συμφωνικό σύμπλεγμα
  • λέξεις με: ει, αι, οι
  • λέξεις με συνδυασμούς: αυ/ευ
  • λέξεις με: σμ, σβ, σγ
  • λέξεις με /ια/

Απευθύνεται: σε παιδιά με δυσλεξία και δυσαναγνωσία για ενίσχυση της αυτονομίας των γραμμάτων. 


Ευχαριστώ πολύ την Αρχοντούλα Πελoποννησιου και την Έλενα Τσιάρα για την διάθεση τους να ανταποκριθούν στο ανοιχτό κάλεσμα του blog να στέλνετε φωτογραφίες απο τις εφαρμογές των ασκήσεων! 

Ενημερωθείτε για τα Μαθήματα Ειδικής Αντιμετώπισης Δυσλεξίας at home εδώ  


Άσπα Μητρακάκη
Ειδική Παιδαγωγός - Κοινωνική Ανθρωπολόγος
ειδικευμένη στην αντιμετώπιση μαθησιακών δυσκολιών/δυσλεξίας
email: amitrakaki@gmail.com
fb & twitter

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Θα χαρώ να έχω σχόλια σας!