Ο ολοκληρωμένος, σαφής και πλούσιος σε λεξιλόγιο και νοήματα προφορικός λόγος αποτελεί αναμφισβήτητα τη βάση για έναν άρτιο γραπτό λόγο.
Ο προφορικός λόγος η βάση για τον γραπτό.
Η καλλιέργεια και η ανάπτυξη ενός μεστού προφορικού λόγου έχει μεγάλη σημασία για να αποδοθεί αργότερα και γραπτά. Η αρχή γίνεται με το ξεκίνημα της γλωσσικής επικοινωνίας του παιδιού προς το περιβάλλον του αλλά και απο το περιβάλλον προς το παιδί. Για αυτό και οι ειδικοί συστήνουν στους ενήλικες να μιλάνε στο μικρό παιδί απλά, κατανοητά αλλά με ολοκληρωμένο λεξιλόγιο και σωστή άρθρωση.Ο προφορικός λόγος αποτελεί το φυσικό σημείο εκκίνησης για τη σταδιακή κατάκτηση του γραπτού λόγου. Μέσα από την προφορική επικοινωνία, το παιδί μαθαίνει να οργανώνει τη σκέψη του, να χρησιμοποιεί λέξεις με νόημα, να συνδέει προτάσεις και να αποδίδει λογικές και χρονικές σχέσεις — δεξιότητες που αποτελούν τη βάση της γραπτής έκφρασης.
Έτσι ο προφορικός λόγος λειτουργεί ως εργαλείο σκέψης και γνωστικής οργάνωσης. Όταν ένα παιδί περιγράφει, αφηγείται ή εκφράζει τα συναισθήματά του, στην πραγματικότητα μαθαίνει να ταξινομεί και να ελέγχει τη σκέψη του μέσα από τη γλώσσα.
Γραπτός λόγος.
Στη γραπτή έκφραση, η επάρκεια και η ποικιλία του λεξιλογίου δεν αποτελούν απλώς ένδειξη γλωσσικής γνώσης, αλλά καθορίζουν την ικανότητα του ατόμου να εκφράζει με σαφήνεια, ακρίβεια και δημιουργικότητα τις σκέψεις, τα συναισθήματα και τις εμπειρίες του.
Λεξιλόγιο το απαραίτητο εργαλείο.
Ένα πλούσιο και διαφοροποιημένο λεξιλόγιο βοηθά τον μαθητή να αποφεύγει επαναλήψεις, να χρησιμοποιεί συνώνυμα, να αποδίδει αποχρώσεις νοήματος και να ενισχύει την εκφραστικότητα του κειμένου του. Αντίθετα, η μονοτονία και η λεξιλογική φτώχεια οδηγούν σε επίπεδα, μη ενδιαφέροντα και συχνά δυσνόητα γραπτά.
Η σημασία για τους μαθητές με μαθησιακές δυσκολίες
Για τους μαθητές που αντιμετωπίζουν μαθησιακές δυσκολίες η καλλιέργεια του λεξιλογίου αποτελεί αναπόσπαστο μέρος της ειδικής εκπαιδευτικής παρέμβασης. Η στοχευμένη διδασκαλία λεξιλογίου –μέσω πολυαισθητηριακών μεθόδων, χρήσης εικόνων, εμπλουτισμένων εμπειριών – βοηθά στη σταδιακή ενίσχυση της λεκτικής μνήμης και της κατανόησης. Η ενίσχυση του λεξιλογίου συμβάλλει όχι μόνο στη βελτίωση της γραπτής έκφρασης, αλλά και στη συνολική αυτοπεποίθηση του μαθητή.
Για την ενίσχυση και σωστή χρήση του λεξιλογίου προσφέρονται πολλά γλωσσικά παιχνίδια όπως σταυρόλεξα, γλωσσικοί χάρτες, παιχνίδια αντιθέτων και συνωνύμων.
Ένα απο αυτά παρουσιάζεται στο σημερινό άρθρο και λέγεται: Τι κάνω & Πού;
Παιχνίδι: Ζητάμε να μας πει το παιδί τι κάνουμε σε κάθε δωμάτιο του σπιτιού. Οι ερωτήσεις είναι απλές και προτρέπουν το παιδί να χρησιμοποιήσει διάφορα ρήματα (αντικαθιστώντας το ΚΑΝΩ) καθώς και λέξεις αντικειμένων.
Ερωτήσεις:
- Τι κάνω στη κουζίνα; Τρώω, πλένω, κάθομαι, σκουπίζω, μαγειρεύω, πίνω κτλ.
- Τι κάνω στο μπάνιο; Πλένομαι, λούζομαι, καθαρίζω, βουρτσίζω κτλ.
- Τι κάνω στο σαλόνι; Βλέπω τηλεόραση, ξεκουράζομαι, συζητώ κτλ.
Τις ερωτήσεις αυτές μπορούμε να τις επεκτείνουμε με επιπλέον ερωτήσεις:
- Με τι μαγειρεύω;
- Πού κάθομαι;
- Τι πλένω;
- Με ποιον συζητώ;
- Τι πίνω;
❝Το πλούσιο παθητικό και ενεργητικό λεξιλογίο στον προφορικό λόγο θα γίνει το σημείο αναφοράς για τη γραπτή έκφραση.❞
Αν αναζητάτε έναν τρόπο συνεργασίας ενημερωθείτε και μη διστάσετε να επικοινωνήσετε!
✺ Τρόποι συνεργασίας:
- Αν είστε ειδικοί θεραπευτές:
- Κλικ στην εικόνα τις για εποπτείες εξ αποστάσεως σε ειδικούς παιδαγωγούς.
Άσπα Μητρακάκη




Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Θα χαρώ να έχω σχόλια σας!