"Πώς φτιάχνεται το τοστ;" 20 Οδηγίες και Δυσλεξία


Η αυθόρμητη γραφή είναι η πιο δύσκολη μορφή γραπτού λόγου για όλους τους μαθητές!

Για όλα τα παιδιά ανεξαιρέτως "Το σκέφτομαι και γράφω" στο Δημοτικό και η "Έκθεση"αργότερα είναι απαιτητικές διαδικασίες. Εκεί εξετάζεται η δομή, η πληρότητα και η σαφήνεια της έκφρασης, το εύρος του λεξιλογίου. Για τα παιδιά με Δυσλεξία οι απαιτήσεις που υπάρχουν στο να αποδώσουν γραπτά αυτό που σκέφτονται είναι πολλές φορές ακατόρθωτες. Συνήθως μια τέτοια προσπάθεια καταλήγει σε αποτυχία αφού το τελικό γραπτό τις περισσότερες φορές έχει τη μορφή ενός μικρού και δυσνόητου κειμένου.

Για να καταφέρει ένας δυσλεξικός μαθητής να εκφράζει γραπτά τις σκέψεις του θα πρέπει να εκπαιδευτεί σιγά, σιγά και με συστηματικό τρόπο σε δομημένες μορφές αυθόρμητης γραφής. Μια σχετική εργασία η οποία βοηθάει σε αυτό το σκοπό είναι: 
"Οι Οδηγίες"!

Το δυσλεξικό παιδί καταγράφει με δομημένο τρόπο τα βήματα που πρέπει να ακολουθήσει κάποιος ώστε να έχει ένα συγκεκριμένο αποτέλεσμα. Με αυτόν τον τρόπο μαθαίνει ο λογος του να γίνεται σαφής και συγκεκριμένος γιατί διαφορετικά το αποτέλεσμα δεν θα είναι το αναμενόμενο. Διδάσκεται να μπαίνει στην θέση του αναγνώστη και να επαληθεύει τις οδηγίες που καταγράφει αφού
απο την αρχή γνωρίζει ποια πρέπει να είναι η κατάληξη.

Κατεβάστε & Εκτυπώστε 2 έτοιμες ασκήσεις Οδηγιών εδώ!

Οι οδηγίες που θα κληθεί το παιδί να γράψει είναι πολλές και αφορούν σε πολλούς τομείς. 

20 παραδείγματα οδηγιών:

  • Να φτιάξεις τοστ
  • Να φτιάξεις ένα ζεστό γάλα, μια ζεστή σοκολάτα, τσάι κτλ.
  • Να βράσεις/τηγανίσεις ένα αυγό
  • Να καθαρίσεις ένα πορτοκάλι, μήλο, μπανάνα κτλ.
  • Να λούσεις τα μαλλιά σου
  • Να πλύνεις τα δόντια σου
  • Να πλύνεις τα πιάτα
  • Να φυτέψεις ένα φυτό
  • Να κάνεις κοιλιακούς
  • Να πηδήξεις ψηλά
  • Να περάσεις τον δρόμο
  • Να παρακολουθήσει κινηματογράφο (περιγραφή όλης της διαδικασίας μέχρι να μπει στην αίθουσα)
  • Να μπει στο τρένο, τραμ, μετρό κτλ.
  • Να παίξεις τρίλιζα, κρεμάλα
  • Να βάλεις πλυντήριο πιάτων, ρούχων
  • Να καθαρίσεις τα τζάμια
  • Να βάλεις βενζίνη στο αυτοκίνητο
  • Να απλώσεις ρούχα
  • Να διπλώσεις μπλούζα
  • Να ξύσεις το μολύβι σου

✺ Παραδείγματα εφαρμογής:

τοστ, οδηγίες, δυσλεξία

Μαθητής με δυσκολίες
στην παραγωγή γραπτού λόγου.



τοστ, οδηγίες, γραπτός, λόγος, δυσλεξία

Η ειδική παιδαγωγός σε εξ αποστάσεως εποπτεία 
δείχνει την εφαρμογή της άσκησης σε μαθήτρια με δυσκολίες
στη γραπτή έκφραση.



Tips: 

  • Πριν καταγραφούν οι οδηγίες θα πρέπει πρώτα να έχετε περιγράψει προφορικά λεπτομερώς όλη την διαδικασία. Καλό είναι να ξεκινήσει με κάτι πολύ απλό πχ. φτιάχνω ένα τοστ
  • Επίσης πολλές οδηγίες έχουν και χωροταξικές απαιτήσεις πχ. διπλώνω την μπλούζα, όπου χρειάζεται το παιδί να τοποθετηθεί στο χώρο και να περιγράψει την κατεύθυνση των κινήσεων. Μια πολύ καλή ιδέα είναι να προσπαθήσετε να κάνετε αυτό που έχει γράψει για να δει και στην πράξη την σαφήνεια των "λόγων του". 
  • Τέλος η έκταση του κειμένου δεν πρέπει να ξεπερνά αρχικά μια μικρή παράγραφο. Αυτό που είναι αρχική προτεραιότητα είναι να μπορέσει το δυσλεξικό παιδί να αποδώσει νόημα σε αυτό που γράφει έστω και αν πρόκειται για ελάχιστες προτάσεις.


Κατεβάστε & Εκτυπώστε 2 έτοιμες ασκήσεις Οδηγιών εδώ!




✺ Τρόποι συνεργασίας:

  • Ενημερωθείτε για τα Μαθήματα Ειδικής Αντιμετώπισης Δυσλεξίας at home εδώ 
  • Αν είστε ειδικοί θεραπευτές! Kάνετε κλικ στην εικόνα για να πάρετε πληροφορίες για τις εποπτείες εξ αποστάσεως σε ειδικούς παιδαγωγούς.




  • Αν είστε γονείς! Αν μένετε εκτός Αθήνας κάνετε κλίκ στην εικόνα για να πάρετε πληροφορίες για την παρέμβαση εξ αποστάσεως σε παιδιά με Μαθησιακές δυσκολίες.




Άσπα Μητρακάκη
Ειδική Παιδαγωγός - Κοινωνική Ανθρωπολόγος
ειδικευμένη στην αντιμετώπιση μαθησιακών δυσκολιών/δυσλεξίας
email: amitrakaki@gmail.com
fb & instagram


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Θα χαρώ να έχω σχόλια σας!