"Αναζήτησε τις λέξεις"! Άσκηση Δυσλεξίας, Συγκέντρωσης & Γραμματικής.


"Η συγκέντρωση βέβαια είναι κουραστική υπόθεση, ιδίως αν μια συγκεκριμένη δραστηριότητα δεν μας ενδιαφέρει καθόλου. Μέσα στον εγκέφαλο η προσοχή πρέπει να επικεντρωθεί σαν προβολέας επάνω σε ένα συγκεκριμένο πράγμα, ενώ ένα πλήθος απο άλλες εντυπώσεις, εικόνες, μνήμες και συναισθήματα παραμένει για ένα διάστημα στο ημίφως ή σβήνει εντελώς."

~Συγκέντρωση, Petra Thorbietz, εκδ. αερόστατο~

Η δυνατότητα συγκέντρωσης σε κάποια δραστηριότητα αποδεικνύεται ότι εκτός απο την ικανότητα που επιδεικνύει ο καθένας μας ξεχωριστά καθορίζεται και απο το πόσο ενδιαφέρουσα είναι αυτή για εμάς. Στα παιδιά με μαθησιακές δυσκολίες η προσοχή συνήθως εμφανίζεται ελλιπής. Υπάρχουν πολλοί λόγοι στους οποίους μπορεί να οφείλεται αυτό όπως εγγενή στοιχεία της νευροανατομίας του εγκεφάλου κα. Παρ όλα αυτά πάντα υπάρχει η δυνατότητα να μεγαλώσουμε το ενδιαφέρον άρα και το κίνητρο για προσοχή.

Παρουσιάζεται η άσκηση: "Αναζήτησε τις λέξεις"! που γίνεται στα προγράμματα παρέμβασης Δυσλεξία at home και εξασκεί το παιδί με Δυσλεξία/μαθησιακές δυσκολίες στη συγκέντρωση, στην αναγνώριση των μορφών των λέξεων και στην γραμματική.

Υλικά: βιβλίο, σελίδες Α4, χρωματιστά μαρκαδοράκια ή ξυλομπογιές

Οδηγίες: Διαλέγουμε ένα βιβλίο που να ταιριάζει στην ηλικία του παιδιού και στα ενδιαφέροντα του. Ένα βιβλίο με ωραίες εικόνες είναι πάντα προτιμότερο. 

"Ο φάλτσος νάνος"
Εδώ επιλέχτηκε το βιβλίο "Ο φάλτσος νάνος" (Ράνια Πουμπούρη, εκδ. Μεταίχμιο) για ένα παιδί με δυσκολίες συγκέντρωσης και Δυσγραφία

Σε δυο σελίδες καταγράφουμε όλα τα ουσιαστικά και ρήματα που εμφανίζονται στο κείμενο.

Ουσιαστικά


Ρήματα

Και ζητάμε να διαβάζει σιωπηλά, "απο μέσα του" το κείμενο και καθώς βρίσκει τη κάθε λέξη να τη κυκλώνει στο σελίδα. 

Οφέλη

  • συγκέντρωση
  • οπτική διάκριση
  • μορφολογία λέξεων
  • αναγνώριση μερών του λόγου (ουσιαστικά-ρήματα)
  • εξάσκηση στη σιωπηλή ανάγνωση
  • εξάσκηση στην αυτενέργεια

Tip 1: Κάθε φορά που δίνεται μια άσκηση για ένα σκοπό προκύπτουν πάντα και άλλες ασκήσεις με αφετηρία αυτή. Πρέπει πάντα να εφαρμόζουμε τον κανόνα: σχεδιάζω-εφαρμόζω-αναθεωρώ/εμπλουτίζω.

Tip 2: Μπορεί να γίνει και με δυο παιδιά μαζί σαν παιχνίδι: "Ποιος θα τις βρει πιο γρήγορα" με χρονομέτρηση!

Απευθύνεται: Σε παιδιά με Δυσλεξία/ειδικές μαθησιακές δυσκολίες αλλά και σε παιδιά χωρίς μαθησιακές δυσκολίες ως παιχνίδι. Μπορεί να γίνει απο εκπαιδευτικούς, ειδικούς θεραπευτές και γονείς.

✺ Τρόποι συνεργασίας:

  • Ενημερωθείτε για τα Μαθήματα Ειδικής Αντιμετώπισης Δυσλεξίας at home εδώ 
  • Αν είστε ειδικοί θεραπευτές! Kάνετε κλικ στην εικόνα για να πάρετε πληροφορίες για τις εποπτείες εξ αποστάσεως σε ειδικούς παιδαγωγούς.




  • Αν είστε γονείς! Αν μένετε εκτός Αθήνας κάνετε κλίκ στην εικόνα για να πάρετε πληροφορίες για την παρέμβαση εξ αποστάσεως σε παιδιά με Μαθησιακές δυσκολίες.




Άσπα Μητρακάκη
Ειδική Παιδαγωγός - Κοινωνική Ανθρωπολόγος
ειδικευμένη στην αντιμετώπιση μαθησιακών δυσκολιών/δυσλεξίας
email: amitrakaki@gmail.com
fb & instagram




"Να χωρίσουμε το σακουλάκι"! Άσκηση πρώτης αριθμητικής στις μαθησιακές δυσκολίες.



Η πρώτη αριθμητική και συστηματική επαφή με τους αριθμούς ξεκινά απο τη προσχολική ηλικία και ολοκληρώνεται στο Δημοτικό. Η πράξη να αριθμήσω διαδοχικά όλα τα αντικείμενα και ανθρώπους που υπάρχουν γύρω μου προκύπτει σαν επιθυμία ήδη απο όταν το παιδί είναι μικρό. Η πραγματικότητα που το περιβάλλει είναι γεμάτη απο μαθηματικές σχέσεις.

Εδώ θα παρουσιάσουμε την εισαγωγική άσκηση: "Να χωρίσουμε το σακουλάκι"! για τη πρόσθεση και αφαίρεση καθώς και για την ιδιότητα διατήρησης της ποσότητας. Είναι μια άσκηση με πολύ απλά υλικά που μετατρέπει εύκολα σε εικόνα βασικές μαθηματικές σχέσει βοηθώντας τα παιδιά με μαθησιακές δυσκολίες. 

Υλικά: διαφανές σακουλάκι τροφίμων, μικρά μετρήσιμα αντικείμενα (ξυλομπογιές, κέρματα, μεγάλα κουμπιά, πετρούλες, μπίλιες κτλ.), μαύρος μαρκαδόρος.

Οδηγίες: Σχηματίζουμε μια κάθετη γραμμή κατά μήκος στο σακουλάκι και το χωρίζουμε σε δυο μέρη.



Έπειτα μοιράζουμε στα χωριστά μέρη τα αντικείμενα που θέλουμε να χρησιμοποιήσουμε φτιάχνοντας διάφορα σύνολα και μαθηματικές σχέσεις πχ. 2+3=5


2+3=5

Επίσης μπορούμε, μετακινώντας ένα αντικείμενο στο απέναντι σύνολο


 να αποδείξουμε ότι και 3+2=5

3+2=5

Επίσης μπορούμε να "παίξουμε" με την έννοια του μισού πχ. 2+2=4 ή το μισό του 4 είναι το 2 κτλ.


Το μισό του 4 είναι το 2

Tip: Με αυτό τον τρόπο μπορούμε να δείξουμε και την αφαίρεση και άλλες μαθηματικές σχέσεις ενώ το παιδί συμμετέχει και αντιλαμβάνεται καλύτερα τη διαδικασία της μαθηματικής πράξης.

Απευθύνεται: Σε όλα τα παιδιά στη πρώτη αριθμητική και σε παιδιά με ανωριμότητα, μαθησιακές δυσκολίες. Μπορεί να γίνει απο εκπαιδευτικούς, ειδικούς θεραπευτές, γονείς.

Μπορείτε να δείτε και: Μαθηματικά με Lego. 5 δημιουργικές ασκήσεις Μαθηματικών & Δυσαριθμησίας.



Άσπα Μητρακάκη
Ειδική Παιδαγωγός - Κοινωνική Ανθρωπολόγος
ειδικευμένη στην αντιμετώπιση μαθησιακών δυσκολιών/δυσλεξίας
email: amitrakaki@gmail.com
fb & twitter




41 οδηγίες για το παιδί με δυσκολίες συγκέντρωσης.




"Το πρόβλημα είναι ότι δεν ξέρω πως να το κάνω να διαβάσει.", μητέρα
"Διαβάζει για λίγο και μετά χρειάζεται να του λέω συνέχεια να συνεχίσει.", μητέρα
"Τσακωνόμαστε στο σπίτι κυρίως για το διάβασμα. Κάνει πάρα πολύ ώρα.", μητέρα
"Αν το ρωτήσω που βρισκόμαστε συνήθως δεν ξέρει να μου πει", δασκάλα
"Την ώρα της προπόνησης χαζεύει και πολλές φορές κοιτάει τον ουρανό", προπονητής

Αυτές είναι πολύ συνηθισμένες παρατηρήσεις που μεταφέρονται στον ειδικό παιδαγωγό όταν αναλαμβάνει ένα παιδί με δυσκολίες στη συγκέντρωση του. Ζητείται απο αυτόν να αντιμετωπίσει τις μαθησιακές δυσκολίες που αντιμετωπίζει το παιδί, να οργανώσει το διάβασμα του για να το προτρέψει σε αυτενέργεια και να καθοδηγήσει το στενό περιβάλλον του στο τρόπο που πρέπει να το προσεγγίζει και εκπαιδεύει.

Εδώ παρουσιάζονται κάποιες βασικές στρατηγικές που μπορούμε να ακολουθήσουμε ως εκπαιδευτικοί, ειδικοί και γονείς για να βοηθήσουμε το παιδί που δυσκολεύεται να συγκεντρωθεί. Είναι τρόποι που σκοπό έχουν να δομήσουν ένα σταθερό περιβάλλον μάθησης, να μειώσουν τους περισπασμούς και τις αποτυχημένες απόπειρες μάθησης του παιδιού. Εδώ πρέπει να σημειωθεί ότι οι οδηγίες αυτές προέρχονται μέσα απο βιβλιογραφία και ειδικές εργασίες που σχετίζονται με το θέμα της διάσπασης προσοχής .


Για αποτελεσματική αντιμετώπιση του παιδιού στο σχολείο, στο σπίτι και άλλα πλαίσια:
  • Εξασφαλίστε ότι οι ενήλικοι που βρίσκονται στο σχολείο είναι ενήμεροι και κατανοούν τις δυσκολίες που αντιμετωπίζει το παιδί.
  • Κατά τη διάρκεια του μαθήματος επιμένετε στη βλεμματική επαφή όταν μιλάτε στο παιδί και πείτε του να επαναλάβει τις οδηγίες.
  • Δώστε απλές ξεκάθαρες οδηγίες, ενώ εάν είναι απαραίτητο, χωρίστε τις μεγαλύτερες οδηγίες σε αντιμετωπίσιμες ενότητες.
  • Διασφαλίστε ότι οι ανταμοιβές είναι σημαντικές για το παιδί και παρέχονται τόσο συχνά, ώστε να έχουν πρακτική χρησιμότητα.
  • Να υπενθυμίζετε στο παιδί ότι ανεπιθύμητη είναι η συμπεριφορά και όχι το ίδιο το παιδί.
  • Παρέχετε υπενθυμίσεις για το τι πρέπει να κάνει και, όταν είναι απαραίτητο, κάντε τις επιπλήξεις σας μόνο ιδιαιτέρως.
  • Τα μπροστινά καθίσματα προσφέρονται για άμεση επέμβαση εκ μέρους του εκπαιδευτικού, αλλά και επειδή η παρουσία του και μόνο κατευνάζει την ανησυχία του παιδιού.
  • Σε περίπτωση επέμβασης είναι καλύτερο να ακουμπάμε το χέρι μας στην πλάτη του μαθητή και να λέμε όσο γίνεται λιγότερα λόγια. Με τις παρατηρήσεις δημιουργούμε ένα αρνητικό γλωσσικό πρότυπο, δεδομένου ότι αναγκαζόμαστε να εκφραζόμαστε αρνητικά (σταμάτα, μη μιλάς).
  • Προσπαθείτε να εγκαταστήσετε ένα κώδικα κανόνων για όλα τα παιδιά της τάξης όπως:
  1. Σηκώνω πάντα το χέρι μου πριν μιλήσω.
  2. Περιμένω μέχρι να έρθει η σειρά μου.
  3. Περιμένω να τελειώσει αυτός ή αυτή που μιλάει.
  4. Ακούω και προσέχω αυτόν ή αυτή που μιλάει.
  5. Δεν κοροϊδεύω κανέναν για αυτά που λέει.
  • Είναι προτιμότερο να τονίζει κανείς τα θετικά στοιχεία του παιδιού.
  • Δημιουργήστε ευκαιρίες για θετική προσοχή (αξιοποιείστε τα ενδιαφέροντα του παιδιού)
  • Εντοπίστε τις περιπτώσεις στις οποίες το παιδί αποδίδει καλύτερα.
  • Να είστε σαφείς-συγκεκριμένοι σ’ αυτό που ζητάτε. Το βοηθάτε έτσι να εστιάσει την προσοχή του.
  • Οργανώστε και δομήστε τις δραστηριότητες, τους κανόνες, τη ρουτίνα της τάξης .
  • Ελαττώστε τις διασπάσεις αυξάνοντας τα επιθυμητά ερεθίσματα, ελαττώνοντας τα ανεπιθύμητα, λάβετε υπόψη τον τρόπο με τον οποίο μαθαίνει το συγκεκριμένο παιδί.
  • Προστατέψετε και ενισχύστε την αυτοεκτίμηση του παιδιού δημιουργώντας ευκαιρίες για επιτυχία, επικοινωνώντας με ζεστασιά και αποδοχή. Χρησιμοποιείστε επιβραβεύσεις.
  • Αποφύγετε την επανάληψη δραστηριοτήτων.
  • Σπάστε τις δραστηριότητες σε στάδια (σύντομες δραστηριότητες) γιατί χρειάζεται συχνή και πιο άμεση επανατροφοδότηση.
  • Μικρές και άμεσες επιβραβεύσεις είναι πιο αποτελεσματικές απο αυτές που πρόκειται να συμβούν αργότερα.
  • Για την επιβράβευση λάβετε υπόψη τι προτιμά το παιδί.
  • Ενημέρωση και ανασκόπηση των δραστηριοτήτων βοηθά το παιδί να κατανοήσει τι αναμένεται από το ίδιο και να καταλάβει τι κάνει.
  • Μην επαναλαμβάνετε με απόγνωση, ξανά και ξανά το ίδιο πράγμα στο παιδί. Πρέπει να βρεθεί ένας άλλος τρόπος για να κατακτήσει αυτό που δυσκολεύεται να μάθει.
  • Δοκιμάστε να συμμετέχει σε εργασίες σε ομάδες των δύο, όχι μεγαλύτερες.
  • Καλό είναι να ενημερώνετε το παιδί για τυχόν αλλαγές στο καθημερινό πρόγραμμα.
  • Χρησιμοποιείτε όπου μπορείτε οπτικοακουστικό υλικό στη παράδοση του μαθήματος.
  • Κάνετε τη μάθηση όσο το δυνατόν πιο πολυαισθητηριακή. Η συμμετοχή των αισθήσεων βοηθά το παιδί να προσλαμβάνει τις πληροφορίες μέσω όλων των αισθήσεων και όχι μόνο μέσα απο τις γλωσσικές πληροφορίες οι οποίες τον δυσκολεύουν να τις απομνημονεύσει και ανακαλέσει.
  • Επίσης καλό είναι να σηματοδοτήσετε την έναρξη ή το τέλος των εργασιών με ένα ηχητικό ή φωτεινό σήμα. Έτσι αποφεύγετε τη γλωσσική πληροφορία η οποία πολλές φορές επειδή το παιδί δυσκολεύεται να συγκεντρωθεί ενδέχεται να τη “ξεχάσει”.
  • Πριν την έναρξη της παράδοσης δώστε κάποιες βασικές λέξεις κλειδιά για το θέμα του μαθήματος.
  • Σηκώστε το παιδί στον πίνακα για να σας βοηθήσει και να συμμετέχει στην όλη διαδικασία πχ. να γράψει τις λέξεις κλειδιά. Έτσι εστιάζει τη προσοχή του, οργανώνει τη σκέψη του και αναπτερώνεται η αυτοπεποίθηση του.
  • Κατά τη παράδοση των οδηγιών καθίστε κοντά στο μαθητή και παρατηρήστε αν “πρόσεξε” αυτά που είπατε. Αν όχι καθοδηγήστε τον διακριτικά.
  • Επικοινωνείτε συχνά με το παιδί κατά τη διάρκεια του μαθήματος.
  • Αν είναι δυνατόν δώστε κάποιες προσωπικές σημειώσεις στο παιδί.
  • Όταν γράφετε στο πίνακα χρησιμοποιήστε έντονα χρώματα για αυτά που θέλετε να τονίσετε.
  • Προτιμήστε τα μεγαλύτερα γράμματα στο πίνακα, σε φυλλάδια κτλ.
  • Ενθαρρύνετε το παιδί να ρωτήσει αν δεν καταλαβαίνει ή αν ξέχασε κάτι.
  • Επαναλάβετε τις οδηγίες με ήρεμο τρόπο.
  • Να θυμάστε ότι το παιδί χρειάζεται ένα δομημένο περιβάλλον για να αποδώσει.
  • Δώστε κάθε μέρα 5 λεπτά καιρό στα παιδιά να οργανώσουν το θρανίο τους. Θα ωφεληθεί πολύ το παιδί.
  • Είναι αρκετά αποτελεσματικό να κάνετε ένα τύπο “συμβολαίου” με το παιδί στο οποίο πρέπει να τηρεί την οργάνωση και προσοχή του.
  • Προσπαθείτε να προτιμάτε να επαινείτε πιο περιγραφικά τη καλή προσπάθεια πχ. συγχαρητήρια τελείωσες όλη την εργασία ή μπράβο που κατάφερες να μιλήσεις λιγότερο σήμερα με το διπλανό σου απο το σκέτο “μπράβο”.

    Tip: Η βασική οδηγία έχει να κάνει με το γεγονός ότι πάντα πρέπει να θυμόμαστε ότι δεν έχουμε ένα "δύσκολο" παιδί αλλά ένα παιδί με δυσκολίες προσοχής. Είναι απαραίτητο να εξασφαλίσουμε και σε αυτόν τον μαθητή την ευκαιρία να μάθει.

    Απευθύνονται: Σε όλους όσους είναι υπεύθυνοι για το παιδί με δυσκολίες συγκέντρωσης είτε είναι εκπαιδευτικοί, ειδικοί θεραπευτές, γονείς.

    *Βάγια A. Παπαγεωργίου - Παιδοψυχίατρος 
    *Ιωάννα Ηλ. Κωσταρά, Νηπιαγωγός- Βρεφονηπιοκόμος 

Άσπα Μητρακάκη
Ειδική Παιδαγωγός - Κοινωνική Ανθρωπολόγος
ειδικευμένη στην αντιμετώπιση μαθησιακών δυσκολιών/δυσλεξίας
email: amitrakaki@gmail.com
fb & twitter



15 τρόποι να ενισχύσουμε τη μνήμη του παιδιού με Δυσλεξία.


Σε όλη τη διάρκεια της σχολικής ζωής το παιδί δοκιμάζεται συνεχώς στην επίδειξη απομνημονευτικής ικανότητας. Έτσι είναι σίγουρο ότι μια καλά ενισχυμένη και δυνατή μνήμη βοηθά ιδιαίτερα το μαθητή να ανταποκριθεί σε αυτές τις απαιτήσεις. 

Τα παιδιά με Δυσλεξία και άλλες μαθησιακές δυσκολίες εμφανίζουν σοβαρά κενά στη δυνατότητα απομνημόνευσης και ανάκλησης πληροφοριών. Η μεγαλύτερη δυσκολία έχει να κάνει με τις γλωσσικές πληροφορίες και με τη μνήμη εργασίας. Έτσι είναι πολύ συνηθισμένο το φαινόμενο ένα παιδί με μαθησιακά προβλήματα να έχει ξοδέψει αρκετές ώρες τη προηγούμενη μέρα να μάθει πχ. το μάθημα της Ιστορίας, Μελέτη Περιβάλλοντος, κανόνες, προπαίδεια και την επόμενη μέρα στο σχολείο να αδυνατεί να θυμηθεί και να ανακαλέσει.

Υπάρχουν πολλοί τρόποι που μπορούμε να ενισχύσουμε τη μνήμη των παιδιών και απο τη προσχολική ηλικία ακόμα. Τα παιδιά με Δυσλεξία/μαθησιακές δυσκολίες χρειάζονται ειδική μέριμνα πάνω σε αυτό τον τομέα.


Οι 15 τρόποι για να εκπαιδεύσουμε τη μνήμη του παιδιού:

  • Ασκήσεις διαδοχής όπως πχ. Να πουν τους μέρες/μήνες με τη σειρά και αντίστροφα. Να πουν την αλφαβήτα.
  • Να ακούσει μια σειρά αριθμών που τους δίνεται προφορικά και να την επαναλάβει. Καλό είναι να γίνεται κλιμακωτά, πρώτα 3 αριθμοί, έπειτα 4 κτλ. Η άσκηση μπορεί να επαναληφθεί με την αντίστροφη φορά.
  • Να παίξει παιχνίδια μνήμης με κάρτες ή στον υπολογιστή.
  • Να εξασκηθεί εξίσου στην οπτική και ακουστική μνήμη.
  • Να ακούσει άσημες λέξεις (λέξεις που δεν σημαίνουν τίποτα) πχ. πιχάνε, κοτάχι που θα πρέπει να τις επαναλάβει. Και εδώ ο συντελεστής δυσκολίας πρέπει να ανεβαίνει διαδοχικά.
  • Να ακούσει προτάσεις που θα πρέπει να απομνημονεύσει και να επαναλάβει. Επίσης με διαβαθμισμένο δείκτη δυσκολίας.
  • Να απαντήσει σε ερωτήσεις σχετικά με το καθημερινό πρόγραμμα του: Τι έφαγες εχθές; Ποιο ήταν το πρόγραμμα σου;
  • Να δει μια σειρά απο φωτογραφίες αντικειμένων για κάποια δευτερόλεπτα και να τις επαναλάβει. Αρχικά να πει Τι είδε και έπειτα να παρατηρήσει πάλι τις εικόνες και να προσπαθήσει να θυμηθεί τη σειρά που εμφανίστηκαν.
  • Να ακούσει μικρά ποιηματάκια που ομοιοκαταληκτούν και να τα επαναλάβει.
  • Να ακούσει τραγούδια και να τα επαναλάβει.
  • Όσο είστε έξω στο δρόμο ή στο αυτοκίνητο ζητήστε να απαντήσει σε ερωτήσεις παρατήρησης και μνήμης πχ. Πόσοι άντρες πέρασαν; Τι φορούσε η γυναίκα που είδαμε; 
  • Το ίδιο μπορεί να γίνει και με μια σειρά φωτογραφιών.
  • Διαβάστε μια παράγραφο που να περιέχει ονόματα, ημερομηνίες, μέρη και ζητήστε να απομνημονεύσει και να επαναλάβει.
  • Ζητήστε να διαβάσει μια παράγραφο που να περιέχει ονόματα, ημερομηνίες, μέρη και ζητήστε να απομνημονεύσει και να επαναλάβει. Η ανάγνωση μπορεί να γίνεται άλλες φορές φωναχτά και άλλες σιωπηλά.
  • Να απαντήσει σε ερωτήσεις σχετικά με τη διαδρομή που έκανε πηγαίνοντας κάπου πχ. Απο που πήγε, πως συνέχισε και που έφτασε.
Tip: Όλα αυτά είναι μόνο κάποια παραδείγματα ασκήσεων μνήμης, προσοχής και παρατήρησης. Η εξάσκηση θα πρέπει να γίνεται με γνώμονα πάντα την ηλικία και τις δυσκολίες που αντιμετωπίζει ένα παιδί με Δυσλεξία/μαθησιακές δυσκολίες. 

Απευθύνονται: Σε παιδιά προσχολικής και σχολικής ηλικίας με ή χωρίς μαθησιακές δυσκολίες για ενίσχυση της μνήμης. Μπορούν να γίνουν απο γονείς, εκπαιδευτικούς και θεραπευτές.

Άσπα Μητρακάκη
Ειδική Παιδαγωγός - Κοινωνική Ανθρωπολόγος
ειδικευμένη στην αντιμετώπιση μαθησιακών δυσκολιών/δυσλεξίας
email: amitrakaki@gmail.com
fb & twitter


Απλά παιχνίδια βοηθούν στην αδρή κινητικότητα.


Μερικές φορές τα παιχνίδια που χρειάζονται τα παιδιά για να αναπτυχθούν και να "μεγαλώσουν" είναι παιχνίδια πολύ απλά στη σύλληψη τους αλλά πολύ ευρηματικά ως προς το αποτέλεσμα τους.  Χρειάζεται μόνο να ανακαλέσουμε απο τις προσωπικές μας εμπειρίες ως παιδιά για να ανακαλύψουμε ότι γνωστά παιχνίδια βοηθούν σημαντικά στην ανάπτυξη, βελτίωση και μάθηση του παιδιού.

Τέτοια παιχνίδια τα οποία βοηθούν στην αδρή κινητικότητα είναι τo "Κουτσό" και οι "Μουσικές καρέκλες".


Κουτσό.

Υλικά: Το μόνο που χρειαζόμαστε είναι κιμωλία, χώρο και πέτρα.

Τα κυριότερα οφέλη είναι:
  • ενίσχυση αδρής κινητικότητας (σκύψιμο, πήδημα, πέταγμα)
  • ισορροπία και δύναμη
  • εκγύμναση των μεγάλων μυών των ποδιών και του κορμού
  • συντονισμό κινήσεων
  • λεπτή κινητικότητα (πιάσιμο πέτρας)

Μουσικές καρέκλες. 

Υλικά: Χρειαζόμαστε καρέκλες (μια λιγότερη απο τα άτομα που έχουμε) και μουσική.

Τα κυριότερα οφέλη είναι:
  • βελτίωση αντανακλαστικών και στάσης ετοιμότητας 
  • ισορροπία
  • επίδειξη συγκέντρωσης και προσοχής

Tip: Να τονίσουμε ότι η σημαντικότητα της αδρής κινητικότητας, της ισορροπίας και της καλής στάσης του κορμού είναι καθοριστική. Έτσι ενισχύονται κινήσεις και των μικρότερων μυών και αυτό οδηγεί σε μια συναρμογή όλων των στοιχείων του σώματος ώστε να παράξει κινήσεις με ποιότητα εκτέλεσης πχ. γραφή.

Απευθύνονται: Είναι διασκεδαστικά παιχνίδια που είναι κατάλληλα για όλα τα παιδιά. Ιδιαίτερα όμως ευεργετικά αποδεικνύονται για τα παιδιά που έχουν δυσκολίες στην αδρή κινητικότητα.

Δείτε: 11 οφέλη του παιχνιδιού στη Παιδική Χαρά!


Άσπα Μητρακάκη
Ειδική Παιδαγωγός - Κοινωνική Ανθρωπολόγος
ειδικευμένη στην αντιμετώπιση μαθησιακών δυσκολιών/δυσλεξίας
email: amitrakaki@gmail.com
fb & twitter


"Άρπαξε το τουβλάκι"! Παχνίδι για τη λεπτή κίνηση & τη συγκέντρωση.


Η κύρια αποστολή του παιχνιδιού είναι να εκπαιδεύει. Βοηθά τη μαθησιακή διαδικασία, εξάπτει τη φαντασία και τη περιέργεια, ενισχύει τη συναισθηματική νοημοσύνη. Το παιδί μαθαίνει, εκφράζεται, εφαρμόζει, ανακαλύπτει μέσα από τη διαδικασία του παιχνιδιού. Αυτοί είναι και οι λόγοι που είναι τόσο σημαντικό το παιδί να παίζει αλλά και όσοι ασχολούνται με το παιδί να χρησιμοποιούν το παιχνίδι σαν δρόμο για να το εκπαιδεύσουν.

Ένα παιχνίδι για την λεπτή κινητικότητα και τη συγκέντρωση στη προσχολική ηλικία είναι το "Άρπαξε το τουβλάκι"!

Υλικά: λαβίδα πάγου, ξυλάκια, τουβλάκια κτλ.

Οδηγίες: Τοποθετούμε τα ξυλάκια σε ένα τραπέζι κατάλληλο για το ύψος του παιδιού. Δίνουμε την οδηγία να πιάσει και να μεταφέρει όσα πιο πολλά τουβλάκια μπορεί με τη λαβίδα του πάγου, χωρίς να του πέσουν. Ο σκοπός είναι να γεμίσει ένα σακουλάκι. Θα γίνει πιο ενδιαφέρον και με μεγαλύτερο κίνητρο για το παιδί αν παίζουν δυο μαζί. Ο κανόνας θα είναι να μεταφέρει ο καθένας όσα πιο πολλά μπορεί χωρίς να του πέσουν. Νικητής είναι αυτός με τα περισσότερα τουβλάκια.

Οφέλη: Τα βασικά οφέλη έχουν να κάνουν κυρίως με την αυτοσυγκέντρωση και την εξάσκηση στη λεπτή κίνηση των άνω άκρων. Δυναμώνει και ενεργοποιεί τους μικρούς μύες της παλάμης και των δαχτύλων. Όλα αυτά είναι απαραίτητα για την επίδειξη της απαραίτητης δεξιοτεχνίας στην εκμάθηση της γραφής, που αποτελεί τη κορυφή της δεξιότητας στη λεπτή κίνηση. Επίσης ενισχύει  σημαντικά το συντονισμό των κινήσεων.

Απευθύνεται: Σε παιδιά προσχολικής ηλικίας ως ένα παιχνίδι συγκέντρωσης και ενίσχυσης. Ιδιαίτερα χρήσιμο για παιδιά με ανωριμότητα, αδυναμία στη λεπτή κινητικότητα και στην επίδειξη συγκέντρωσης και εκπόνησης εργασίας για συγκεκριμένο διάστημα. Μπορεί να γίνει από γονείς, εκπαιδευτικούς και θεραπευτές.


Ενημερωθείτε για τα Μαθήματα Ειδικής Αντιμετώπισης Δυσλεξίας at home εδώ
.
Άσπα Μητρακάκη
Ειδική Παιδαγωγός - Κοινωνική Ανθρωπολόγος
ειδικευμένη στην αντιμετώπιση μαθησιακών δυσκολιών/δυσλεξίας
email: amitrakaki@gmail.com
fb & twitter  


Παράδειγμα γραπτού & μαθησιακές δυσκολίες.




“Μα αν το ρωτήσεις ξέρει να σου πει τους κανόνες. Αλλά δεν τους εφαρμόζει, γιατί;”
“Γιατί άλλες φορές γράφει σωστά και άλλες κάνει πολύ βασικά ορθογραφικά λάθη;” 

Ο γραπτός λόγος “εξετάζει” τα παιδιά με ειδικές μαθησιακές δυσκολίες σε όλους τους τομείς: γραμματική, ορθογραφία, σύνταξη, φωνημική ενημερότητα, νοηματική αλληλουχία, λεξιλόγιο κα. Έτσι λόγω των ειδικών δυσκολιών τους, τα γραπτά τους φαίνονται “ανώριμα” και φτωχά δίνοντας την εικόνα γραπτού μικρότερης σχολικής τάξης.

Η παρακάτω περίπτωση παιδιού της Β' Δημοτικού με ειδικές μαθησιακές δυσκολίες εμφανίζει αυτή ακριβώς την εικόνα, ενός μαθητή δηλαδή που κάνει βασικά ορθογραφικά λάθη και λάθη “απροσεξίας” ενώ γνωρίζει όλους τους κανόνες. Τα γραπτά ακολουθούν το γνωστικό επίπεδο του παιδιού ανάλογα με τη τάξη του.

Γραφή κατά υπαγόρευση

Γραπτό παιδιού Β' Δημοτικού με μαθησιακές δυσκολίες


Σημεία παρατήρησης:
  • Γραμματικά λάθη πχ. μαθητείς
  • Θεματικά ορθογραφικά λάθη πχ. αποφήγη
  • Μη τήρηση σημείων στίξης πχ. ένας
  • Προσθήκη γράμματος πχ. σακόκκι
  • Αντικατάσταση φωνήεντος με μορφολογικά συγγενικό πχ. σακόκκι

Αυθόρμητη γραφή

Γραπτό παιδιού Β' Δημοτικού με μαθησιακές δυσκολίες


Σημεία παρατήρησης:
  • Γραμματικά λάθη πχ. πρωή
  • Φωνημικά λάθη πχ. ελένχο
  • Παραβίαση ορίων λέξεων πχ. τσάνταμου
  • Λάθη χωροταξικής τοποθέτησης αφήνοντας μια σειρά ανάμεσα στο κείμενο.
  • Παρατονισμός πχ. εχώ και αγνόηση τόνου πχ. βιβλειο

Tip: Το βασικό σημείο που διαφοροποιεί ένα παιδί με ειδικές μαθησιακές δυσκολίες είναι η σαφής απόκλιση που συστηματικά παρουσιάζει μεταξύ της επίδοσης του σε άλλους τομείς σε σύγκριση με την επίδοση σε βασικές σχολικές δεξιότητες πχ. ανάγνωση, ορθογραφία οι οποίες επιμένουν να προβληματίζουν το σχολικό και οικογενειακό περιβάλλον του παιδιού. Αν ένα παιδί εμφανίζει κατά εξακολούθηση παρόμοια σημεία δυσκολίας τότε καλό είναι να γίνει περαιτέρω διερεύνηση ώστε να λάβει αν χρειαστεί τη κατάλληλη βοήθεια.

Άσπα Μητρακάκη
Ειδική Παιδαγωγός - Κοινωνική Ανθρωπολόγος
ειδικευμένη στην αντιμετώπιση μαθησιακών δυσκολιών/δυσλεξίας
email: amitrakaki@gmail.com
fb & twitter