Dyslexia Tip! Γιατί 5 λέξεις την ημέρα;

Δυσλεξία, ανατροφοδότηση, tip

Ένα tip πού προτείνεται στις εποπτείες των γονέων και μπορεί να βοηθήσει και εμάς τους ειδικούς παραγωγούς.

Πόσο να δουλεύω με το παιδί καθημερινά; 

Να κάνουμε πολλές ασκήσεις μία ημέρα ή να κάνουμε λίγες κάθε μέρα;  

Ερωτήσεις συχνές, που θέτουν οι γονείς στα πλαίσια των εποπτειών και που η διαχείριση τους μπορεί να δώσει τροφή για σκέψη και στους επαγγελματίες ειδικούς παιδαγωγούς.

Πολλές φορές το παιδί με ειδικές μαθησιακές δυσκολίες αντιμετωπίζει συναισθήματα απογοήτευσης, ακύρωσης και ματαίωσης των προσπαθειών του.

Αυτό είναι κάτι γνωστό στον χώρο της Ειδικής αγωγής. Οι Ειδικοί παιδαγωγοί το συναντούν καθημερινά και ίσως είναι από τα πιο δύσκολα θέματα που έχουν να λύσουν με τον μαθητή τους. Ακόμα πιο δύσκολο και από τις ίδιες τις δυσκολίες του.

Το να αντιστρέψεις μια διάθεση άρνησης απαιτεί λεπτούς χειρισμούς και καλή γνώση του ιστορικού του παιδιού, της προσωπικότητας του και των ιδιαίτερων ενδιαφέροντών του.

Έτσι, μέσα στα πλαίσια της θετικής ψυχολογίας, που είναι βασική προϋπόθεση για να συμμετέχει και να συνεργάζεται το παιδί με ειδικές μαθησιακές δυσκολίες, είναι προτιμότερο να προσφέρουμε συστηματική ανατροφοδότηση μικρής κλίμακας, από το να φορτώνουμε τον μαθητή με παραπάνω δουλειά στην οποία αντιστέκεται και γίνεται τελικά ο λόγος που το πρόγραμμα παρέμβασης, καθυστερεί, δεν προχωρά και δεν εξελίσσεται.

Όλα αυτά, όταν συμβαίνουν σε ένα πρόγραμμα με διακριτούς παιδαγωγικούς στόχους και με τη φροντίδα σταδιακά να καταφέρουμε το παιδί να εργάζεται αυτοβούλως, τότε η παιδαγωγική σχέση λειτουργεί και ο μαθητής με Ειδικές Μαθησιακές Δυσκολίες μπαίνει πια ενεργά στη μαθησιακή διαδικασία.

      

Αν αναζητάτε έναν τρόπο συνεργασίας ενημερωθείτε και μη διστάσετε να επικοινωνήσετε!


✺ Τρόποι συνεργασίας:

  • Αν είστε ειδικοί θεραπευτές:
    • Κλικ στην εικόνα τις για εποπτείες εξ αποστάσεως σε ειδικούς παιδαγωγούς.






  • Αν είστε γονείς:
    • Κλίκ στην εικόνα για την παρέμβαση εξ αποστάσεως σε παιδιά με Μαθησιακές δυσκολίες.





  • Κλικ στην εικόνα για τις εποπτείες εξ αποστάσεως σε γονείς.





Άσπα Μητρακάκη
Ειδική Παιδαγωγός - Κοινωνική Ανθρωπολόγος
ειδικευμένη στην αντιμετώπιση μαθησιακών δυσκολιών/δυσλεξίας
email: amitrakaki@gmail.com

Ίδια λέξη, άλλη φωνή! Διάκριση Ενεργητικής - Παθητικής φωνής για παιδιά με ΕΜΔ! [εκτυπώσιμο]



Τα παιδιά με ειδικές μαθησιακές δυσκολίες συνήθως ξοδεύουν αρκετό χρονικό διάστημα για να κατακτήσουν την κατάληξη /ω/. 


Τι γίνεται όμως με την Παθητική φωνή; 

Τι γίνεται όταν μπαίνει και η κατάληξη /-ομαι/  στο παιχνίδι της ορθογραφίας;

Μία συνηθισμένη μέθοδο που βάζουμε σε εφαρμογή, όταν πρέπει να διδάξουμε σε ένα παιδί με Ειδικές Μαθησιακές Δυσκολίες μορφολογικές διαφοροποιήσεις των λέξεων, είναι να παρουσιάσουμε μπροστά του τα στάδια αυτής της αλλαγής.

Το παιδί πρέπει να δει το κομμάτι της λέξης που μένει ίδιο και αυτό που αλλάζει. Και πως αυτή η αλλαγή οδηγεί και σε διαφορετικό νόημα της λέξης. 

Η αντίθεση και η σύγκριση βοηθάει πολύ περισσότερο στην εμπέδωση κανόνων από ότι η απλή ακρόαση ή ανάγνωση αυτών. Οι δυσλεξικοί μαθητές δεν μπορούν να μάθουν μόνο μέσω της ακουστικής οδού, όπως συνήθως απαιτείται από τους μαθητές μέσα στα πλαίσια μιας τυπικής τάξης, όπου οι δάσκαλοι περιορίζονται κυρίως σε υπαγόρευση και διαλέξεις.

Το δυσλεξικό παιδί έχει ανάγκη να του δίνεται η δυνατότητα, σε πραγματικό χρόνο, να βλέπει τον κανόνα να συμβαίνει μπροστά του. Έτσι δημιουργούμε τη συνθήκη για να αντιληφθεί τον κανόνα και όχι να τον αποστηθίσει.

Σε αυτό το άρθρο θα δείξουμε με έναν απλό τρόπο την αλλαγή των ρημάτων στις διαφορετικές φωνές τους. 

Είναι μία πολύ απλή στη σύλληψη της άσκηση και για αυτό πολύ εύκολη να εφαρμοστεί. Για άλλη μια φορά χρησιμοποιούμε την κίνηση και την αφή ώστε να αυξήσουμε τις οδούς των ερεθισμάτων.

Η αποκλειστική χρήση χαρτιού και μολυβιού αποδεικνύεται ως εξαιρετικά φτωχή μαθησιακή εμπειρία για το παιδί με δυσλεξία

Εκτυπώστε τις 30 κάρτες εδώ!


Υλικά: λευκές κάρτες, μεγαλύτερα λευκά χαρτιά (κομμένες σελίδες Α4), μαγνητικά γράμματα, μαρκαδόρος

Ενεργητική, παθητική, φωνή, μαγνητικά, γράμματα, δυσλεξία

Αρχικά γράφουμε κάθε ρήμα δύο φορές αφήνοντας κενές τις θέσεις των καταλήξεων.

Ενεργητική, παθητική, φωνή, μαγνητικά, γράμματα, δυσλεξία


Γράφουμε σε δύο κάρτες την Ενεργητική και Παθητική φωνή.

Ενεργητική, παθητική, φωνή, μαγνητικά, γράμματα, δυσλεξία

Επιλέγουμε από τα μαγνητικά γράμματα τα: ω, ο, μ,α, ι

Ενεργητική, παθητική, φωνή, μαγνητικά, γράμματα, δυσλεξία

Τώρα το παιδί μπορεί να εξασκηθεί στο να δημιουργεί ρήματα σε ενεργητική και παθητική φωνή. 

Ενεργητική, παθητική, φωνή, μαγνητικά, γράμματα, δυσλεξία

Ενεργητική, παθητική, φωνή, μαγνητικά, γράμματα, δυσλεξία ς

Δουλεύοντας με την ίδια λέξη δυο φορές γίνεται ακόμα πιο ξεκάθαρη αυτή η αλλαγή στις καταλήξεις.


Εκτυπώστε τις 30 κάρτες εδώ!


Μπορείτε να δείτε την άσκηση και σε βίντεο:

Ενεργητική, παθητική, φωνή, μαγνητικά, γράμματα, δυσλεξία


Αν θέλετε περισσότερες ασκήσεις γραμματικής :

Ενεργητικός ή Παθητικός Αόριστος; Γραμματική και Δυσλεξία.

Το πάρκινγκ! Άσκηση Δυσαναγνωσίας και Γραμματικής.


Αν αναζητάτε έναν τρόπο συνεργασίας ενημερωθείτε και μη διστάσετε να επικοινωνήσετε!


✺ Τρόποι συνεργασίας:

  • Αν είστε ειδικοί θεραπευτές:
    • Κλικ στην εικόνα τις για εποπτείες εξ αποστάσεως σε ειδικούς παιδαγωγούς.






  • Αν είστε γονείς:
    • Κλίκ στην εικόνα για την παρέμβαση εξ αποστάσεως σε παιδιά με Μαθησιακές δυσκολίες.





  • Κλικ στην εικόνα για τις εποπτείες εξ αποστάσεως σε γονείς.





Άσπα Μητρακάκη
Ειδική Παιδαγωγός - Κοινωνική Ανθρωπολόγος
ειδικευμένη στην αντιμετώπιση μαθησιακών δυσκολιών/δυσλεξίας
email: amitrakaki@gmail.com

Γνωρίζεις ότι;











Αν αναζητάτε έναν τρόπο συνεργασίας ενημερωθείτε και μη διστάσετε να επικοινωνήσετε!


✺ Τρόποι συνεργασίας:

  • Αν είστε ειδικοί θεραπευτές:
    • Κλικ στην εικόνα τις για εποπτείες εξ αποστάσεως σε ειδικούς παιδαγωγούς.






  • Αν είστε γονείς:
    • Κλικ στην εικόνα για την παρέμβαση εξ αποστάσεως σε παιδιά με Μαθησιακές δυσκολίες.





  • Κλικ στην εικόνα για τις εποπτείες εξ αποστάσεως σε γονείς.





Άσπα Μητρακάκη
Ειδική Παιδαγωγός - Κοινωνική Ανθρωπολόγος
ειδικευμένη στην αντιμετώπιση μαθησιακών δυσκολιών/δυσλεξίας
email: amitrakaki@gmail.com


Δικαιολόγησε την άποψη σου! Ένα πλάνο έκθεσης σε βήματα, για παιδιά με Δυσλεξία & ΕΜΔ! [εκτυπώσιμο]


Μια γραπτή δραστηριότητα που αναπτύσσεται σιγά, σιγά!

Η αυθόρμητη γραφή είναι μια πολύ δυναμική διαδικασία και ένα αρκετά απαιτητικό έργο για τα παιδιά με ΕΜΔ. Κατά τη διάρκεια της εκφράζονται όλες οι δυσκολίες που αντιμετωπίζει ο μαθητής και για αυτό συνήθως καταλήγει σε μια αποτυχημένη προσπάθεια γραφής.

Οι συναισθηματικές αντιδράσεις είναι πολλές φορές έντονες μπροστά στην υποχρέωση μιας γραπτής δραστηριότητας. Αντιδράσεις που συνήθως δηλώνουν άγχος, άρνηση, χαμηλή αυτοπεποίθηση και φόβο για την αποτυχία και τη ματαίωση.

"Εκείνη τη στιγμή ενώ ξέρω το θέμα κοιτάω τη σελίδα και είναι αδύνατον να γράψω", μαθήτρια Γ' Γυμν.

"Δεν μου έρχεται καμία λέξη", μαθήτρια Ε' Δημ. 

"Αν με ρωτήσετε μπορώ να σας πω, μη μου πείτε να γράψω", μαθητής Γ' Δημ.

" Χρειάζεται να έχει χαρτομάντιλα για να γράψει, αφού ιδρώνουν πάρα πολύ τα χέρια του", μητέρα για τον 10χρονο γιο της.

"Πρέπει πρώτα να το κάνουμε σαν θεατρικό αυτό που θα γράψει, γιατί διαφορετικά δεν μπορεί να σκεφτεί τίποτα", μητέρα για τον 12χρονο γιο της.

Ο γραπτός λόγος είναι πολυσύνθετος και απαιτεί καλά οργανωμένη σκέψη. Είναι το είδος του λόγου που ζητά αναβαθμισμένα εκφραστικά εργαλεία για να πετύχουμε το ακριβές μήνυμα που θέλουμε να μεταφέρουμε, σε αντίθεση βέβαια με τον προφορικό λόγο που οι εκφράσεις και η γλώσσα του σώματος μπορούν να υποστηρίξουν και να εμπλουτίσουν τη σύνταξη και την απόδοση του νοήματος. 

Εδώ θα δείξουμε τα βήματα που θα βοηθήσουν το παιδί με ειδικές μαθησιακές δυσκολίες να δομήσει σιγά σιγά τη σκέψη του για να καταλήξει, χωρίς επίπονη προσπάθεια, σε ένα καλά οργανωμένο κείμενο. 


Εκτυπώστε το πλάνο έκθεσης με τις 8 σελίδες εδώ.


Πρόκειται για ένα λιτό, αφαιρετικό πλάνο που μειώνει τις γλωσσικές πληροφορίες και δίνει την αρχιτεκτονική, κυρίως της παραγράφου, η οποία συμβολίζεται κάθε φορά ως ένα μαύρο τετράγωνο. Η εξαίρεση βρίσκεται στον πρόλογο που ο χώρος του αντιστοιχεί σε ένα μικρό μαύρο παραλληλόγραμμο.


Μέρος από το εκτυπώσιμο υλικό και και ένα παράδειγμα εφαρμογής:















Εκτυπώστε το πλάνο έκθεσης με τις 8 σελίδες εδώ.


Είναι ένα υλικό που απευθύνεται κυρίως σε μεγαλύτερες τάξεις του δημοτικού που γνωρίζουν τη σύνθεση της έκθεσης: πρόλογος, κυρίως θέμα, επίλογος.

Η κάθε σελίδα μπορεί να εφαρμοστεί και ως αυτόνομη γραπτή δραστηριότητα στην παρέμβαση για τον γραπτό λόγο σε μαθητές με ειδικές μαθησιακές δυσκολίες.


Αν αναζητάτε έναν τρόπο συνεργασίας ενημερωθείτε και μη διστάσετε να επικοινωνήσετε!


✺ Τρόποι συνεργασίας:

  • Αν είστε ειδικοί θεραπευτές:
    • Κλικ στην εικόνα τις για εποπτείες εξ αποστάσεως σε ειδικούς παιδαγωγούς.






  • Αν είστε γονείς:
    • Κλίκ στην εικόνα για την παρέμβαση εξ αποστάσεως σε παιδιά με Μαθησιακές δυσκολίες.





  • Κλικ στην εικόνα για τις εποπτείες εξ αποστάσεως σε γονείς.





Άσπα Μητρακάκη
Ειδική Παιδαγωγός - Κοινωνική Ανθρωπολόγος
ειδικευμένη στην αντιμετώπιση μαθησιακών δυσκολιών/δυσλεξίας
email: amitrakaki@gmail.com


Dyslexia tip! Γιατί μετρήσιμα υλικά;

 

Η αφή είναι μια πολύ σημαντική αίσθηση για τα παιδιά με ειδικές μαθησιακές δυσκολίες. Και γίνεται ακόμα πιο αποτελεσματική όταν συνδυάζεται και με κίνηση.

Στην παρέμβαση μας για τη φωνολογική ενημερότητα όταν χρησιμοποιούμε χειραπτικά υλικά για να συμβολίσουμε τις ηχητικές μονάδες προσφέρουμε στον μαθητή μας έναν απτό, πρακτικό τρόπο με τον οποίο μπορεί να χειριστεί τις λέξεις, συλλαβές και φωνήματα μέσα στον χώρο. 

Έτσι ο μαθητής μπορεί να αριθμήσει, να προσθέσει ή να αφαιρέσει και να αντικαταστήσει με ευχέρεια μία λέξη, μία συλλαβή, ένα φώνημα πετυχαίνοντας με αυτό τον τρόπο μια καλύτερη ακουστική διάκριση.

Δείτε εδώ ένα παράδειγμα μίας τέτοιας άσκησης.


Αν αναζητάτε έναν τρόπο συνεργασίας ενημερωθείτε και μη διστάσετε να επικοινωνήσετε!


✺ Τρόποι συνεργασίας:

  • Αν είστε ειδικοί θεραπευτές:
    • Κλικ στην εικόνα τις για εποπτείες εξ αποστάσεως σε ειδικούς παιδαγωγούς.






  • Αν είστε γονείς:
    • Κλικ στην εικόνα για την παρέμβαση εξ αποστάσεως σε παιδιά με Μαθησιακές δυσκολίες.





  • Κλικ στην εικόνα για τις εποπτείες εξ αποστάσεως σε γονείς.





Άσπα Μητρακάκη
Ειδική Παιδαγωγός - Κοινωνική Ανθρωπολόγος
ειδικευμένη στην αντιμετώπιση μαθησιακών δυσκολιών/δυσλεξίας
email: amitrakaki@gmail.com

fb & instagram 





Ping pong στη Γραμματική! Αναγνώριση γραμματικών όρων κιναισθητικά! [video]

 Η γλώσσα καθορίζεται από ένα σύστημα γραμματικών κανόνων!

Πρώτα μιλάμε, επικοινωνούμε λεκτικά και μετά μαθαίνουμε τους κανόνες της γραμματικής που "οργανώνουν" αυτά που ήδη χειριζόμαστε ως μονάδες σημασίας και νοήματος, τις λέξεις.

Οι λέξεις έχουν μορφή και νόημα, οι γραμματικοί κανόνες επιδρούν πάνω στις λέξεις ορίζοντας τη μορφή τους και τη σχέση μεταξύ τους. Αυτό το κομμάτι της διδασκαλίας, των κανόνων, είναι ένα από τα πιο δύσκολα στην εκπαίδευση παιδιών με Ειδικές Μαθησιακές Δυσκολίες, καθώς το ειδικό λεξιλόγιο που χρησιμοποιείται είναι δυσνόητο και ο τρόπος διδασκαλίας είναι συχνά ακατάλληλος.

Εδώ θα ασχοληθούμε με τις λεγόμενες "γεμάτες" λέξεις της γλώσσας όπως είναι τα: Ουσιαστικά, Επίθετα, Ρήματα. Γεμάτες είναι οι λέξεις που εμφανίζονται με ολοκληρωμένο νόημα. Υπάρχουν και οι "άδειες" λέξεις όπως είναι τα άρθρα, σύνδεσμοι, μόρια, προθέσεις κλπ. που έχουν έναν λειτουργικό ρόλο κυρίως στη σύνταξη.

Σκοπός της άσκησης είναι να εξασκηθεί το παιδί με Δυσλεξία στην αναγνώριση των γραμματικών όρων και στον χειρισμό του λεξιλογίου: ουσιαστικό, επίθετο, ρήμα.

Εδώ θα δείτε πως θα εξηγήσετε τα Ουσιαστικά, Επίθετα, Ρήματα με ένα σχήμα!

Υλικά: μπαλάκια ping pong (ή μπαλάκια αφρού), μαρκαδόρος, κάρτες, ποτηράκια


Αρχικά γράφουμε σε κάθε μπαλάκι τα αρχικά /Ρ Ε ΟΥ/ για τα:

  • ρήματα 

  • επίθετα  

  • ουσιαστικά


Τα βάζουμε μπροστά στο παιδί.


Σε κάθε κάρτα γράφουμε από μία λέξη η οποία είναι ρήμα, επίθετο, ουσιαστικό. Το παιδί βλέποντας τη λέξη αναγνωρίζει  τον γραμματικό όρο και αντιστοιχεί  το σωστό μπαλάκι.




Ο κιναισθητικός μαθητής νιώθει πολύ πιο άνετα όταν η μαθησιακή εμπειρία είναι γεμάτη από δραστηριότητες που ενεργοποιούν την αφή, εμπλέκουν την κίνηση και τον οδηγούν σε ενεργητική συμμετοχή.


Δείτε την άσκηση σε video:



Περισσότερες ασκήσεις γραμματικής:


Αν αναζητάτε έναν τρόπο συνεργασίας ενημερωθείτε και μη διστάσετε να επικοινωνήσετε!


✺ Τρόποι συνεργασίας:

  • Αν είστε ειδικοί θεραπευτές:
    • Κλικ στην εικόνα τις για εποπτείες εξ αποστάσεως σε ειδικούς παιδαγωγούς.






  • Αν είστε γονείς:
    • Κλικ στην εικόνα για την παρέμβαση εξ αποστάσεως σε παιδιά με Μαθησιακές δυσκολίες.





  • Κλικ στην εικόνα για τις εποπτείες εξ αποστάσεως σε γονείς.





Άσπα Μητρακάκη
Ειδική Παιδαγωγός - Κοινωνική Ανθρωπολόγος
ειδικευμένη στην αντιμετώπιση μαθησιακών δυσκολιών/δυσλεξίας
email: amitrakaki@gmail.com