Η Οπτική διάκριση εμφανίζεται φτωχή σε παιδιά με δυσλεξία και αυτό ευθύνεται για πλήθος δυσκολιών τους!
Οπτική διάκριση:
Η δεξιότητα να αναγνωρίζω και να διακρίνω τις διαφορές και ομοιότητες μεταξύ των γραφημικών συμβόλων λέγεται Οπτική διάκριση.
Σύμβολα:
Τα γράμματα και οι αριθμοί παρουσιάζουν ομοιότητες και διαφορές ως προς το σχήμα, τη φορά και τη κατεύθυνση γραφής. Κάποια απο αυτά διαφέρουν μόνο ως προς ένα στοιχείο και το παιδί με ΕΜΔ δυσκολεύεται να αφομοιώσει απόλυτα αυτές τις διαφορές.
Έτσι το ο διαφέρει από το α μόνο ως προς το μπαστουνάκι στη δεξιά πλευρά, το ε από το ω μόνο ως προς την τοποθέτηση τους στη γραμμή, το κεφαλαίο Θ από το κεφαλαίο Φ μόνο ως προς την οριζόντια ή κάθετη γραμμή στο εσωτερικό τους. Ο κατάλογος έχει και άλλες μορφολογικές συγχύσεις που οι γονείς, οι δάσκαλοι και οι ειδικοί παιδαγωγοί συναντούν συχνά στα τετράδια των δυσλεκτικών παιδιών.
Μια τέτοια γραφοκινητική παρανόηση θα μας απασχολήσει και εδώ. Πρόκειται για τη δυσκολία κάποιων παιδιών με ειδικές μαθησιακές δυσκολίες να κατακτήσουν πετυχημένα τη ταύτιση των φωνημάτων /ρ/ και /σ/ με το σωστό γράμμα. Αυτά τα δυο γράμματα διαφέρουν μόνο ως προς τη κάθετη ή οριζόντια γραμμή κατά τη γραφή τους. Για αυτό και πολλά παιδιά, ειδικά όταν χρειάζεται να γράψουν καθ υπαγόρευση ή αυθόρμητα αντικαθιστούν το ένα με το άλλο.
Αυτές τις δυσκολίες στα παιδιά με δυσλεξία τις αντιμετωπίζουμε με Κιναισθητικές και Πολυαισθητηριακές ασκήσεις.
Υλικά: ασπροπίνακας, μανταλάκι, πομ πομ
Αρχικά γράφουμε με μπερδεμένη σειρά πολλά ρ και σ στον πίνακα. Τοποθετούμε το πομ πομ μέσα στο μανταλάκι και έχουμε έτοιμο το κιναισθητικό εργαλείο γραφής.
Έπειτα το παιδί ακούει λέξεις που ξεκινούν ή εμπεριέχουν ρ και σ. Για κάθε λέξη σβήνει το γράμμα που ακούει. Σβήνει με την ίδια φορά που κάνουμε για να γράψουμε το κάθε γράμμα.
Μορφολογικές δυσκολίες:
Το /ρ/ και το /σ/:
Διδακτική προσέγγιση:
Υλικά: ασπροπίνακας, μανταλάκι, πομ πομ
Αρχικά γράφουμε με μπερδεμένη σειρά πολλά ρ και σ στον πίνακα. Τοποθετούμε το πομ πομ μέσα στο μανταλάκι και έχουμε έτοιμο το κιναισθητικό εργαλείο γραφής.
Έπειτα το παιδί ακούει λέξεις που ξεκινούν ή εμπεριέχουν ρ και σ. Για κάθε λέξη σβήνει το γράμμα που ακούει. Σβήνει με την ίδια φορά που κάνουμε για να γράψουμε το κάθε γράμμα.
Μια άσκηση που μπορεί να γίνει για όλες τις συγχύσεις αυτού του είδους όπως και για διακρίσεις μεταξύ των διπλών συμπλεγμάτων πχ. τσ και τζ, τσ και στ κλπ.
Πρόσθετα οφέλη:
- λεπτή κινητικότητα
- συντονισμός χεριού ματιού
- συγκέντρωση
* Η ιδέα για το μανταλάκι με το πομ πομ ως κιναισθητικό εργαλείο ανήκει στην εποπτευόμενη ειδική παιδαγωγό Στέλλα Χουρχούλη.
✺ Τρόποι συνεργασίας:
- Ενημερωθείτε για τα Μαθήματα Ειδικής Αντιμετώπισης Δυσλεξίας at home εδώ
- Αν είστε ειδικοί θεραπευτές! Kάνετε κλικ στην εικόνα για να πάρετε πληροφορίες για τις εποπτείες εξ αποστάσεως σε ειδικούς παιδαγωγούς.
- Αν είστε γονείς! Αν μένετε εκτός Αθήνας κάνετε κλίκ στην εικόνα για να πάρετε πληροφορίες για την παρέμβαση εξ αποστάσεως σε παιδιά με Μαθησιακές δυσκολίες.