Εύχομαι χρόνια πολλά! Θα συναντηθούμε πάλι εδώ, με τον αέρα της ανανέωσης της νέας χρονιάς που ξεκινάει.
Καλή χρονιά! 🎄
Φιλικά,
Άσπα Μητρακάκη
Η Κοινωνική Ανθρωπολόγος και Ειδική Παιδαγωγός, Άσπα Μητρακάκη αναλύει ασκήσεις, μεθόδους, στρατηγικές για τα παιδιά με Δυσλεξία και Ειδικές Μαθησιακές Δυσκολίες.
Εύχομαι χρόνια πολλά! Θα συναντηθούμε πάλι εδώ, με τον αέρα της ανανέωσης της νέας χρονιάς που ξεκινάει.
Καλή χρονιά! 🎄
Φιλικά,
Άσπα Μητρακάκη
Η Ειδική αγωγή είναι σίγουρα ομαδική δουλειά. Η εκπαίδευση των παιδιών με Μαθησιακές δυσκολίες εκπληρώνεται μέσα από τη συνολική προσπάθεια διαφορετικών επιστημόνων. Αυτό σημαίνει ότι κάθε ένας επιστήμονα,ς από όσους εμπλέκονται, είναι εξαιρετικά χρήσιμο, να γνωρίζει τι μπορεί να προσφέρει στη μαθησιακή διαδικασία, αλλά και σε τι χρειάζεται τη συνδρομή των υπολοίπων.
Η ορθή παραπομπή των μαθητών μας στους καταρτισμένους συναδέλφους είναι πολύ σημαντική. Έτσι, μπορούν να ενισχυθούν άμεσα, οι δεξιότητες του μαθητή μας και η συνεργασία να διαμορφώσει ένα πρόγραμμα παρέμβασης άμεσο και πραγματικά αποδοτικό.
Τα παιδιά με Δυσγραφία ή με δυσγραφικά στοιχεία στη γραφή τους εμφανίζουν μια ασύνηθιστη δυσκολία στο γράψιμο τους η οποία προκαλεί κόπωση και συχνά άρνηση για δραστηριότητες γραφής. Συναντάμε μειωμένη απόδοση στον γραπτό λόγο και δυσκολία στην αποτύπωση χαρακτήρων, γραμμάτων και αριθμών. Επίσης δυσκολία εμφανίζεται και ως προς τη δυνατότητα διατήρησης του μεγέθους και του σχήματος των γραμμάτων που παράγονται.
Τα συμπτώματα αυτά δυσχεραίνουν τη σχολική ζωή και οδηγούν και σε διακυμάνσεις στη ψυχολογική διάθεση του μαθητή.
Στο συγκεκριμένο άρθρο θα δείξουμε 3 ασκήσεις για εξάσκηση στον έλεγχο του μεγέθους των γραμμάτων. Στις συγκεκριμένες ασκήσεις, η πλαισίωση των γραμμάτων βοηθάει και στη ρύθμιση του σχήματος τους.
Υλικά: διαφάνειες - χαρτιά, μαρκαδόροι
Εδώ, θα τοποθετήσουμε τα λευκά χαρτιά μέσα στις διαφάνειες, τις οποίες μετά θα χρησιμοποιήσουμε ως επιφάνεια γραφής.
Άσκηση 1: (γράμματα)
Σχηματίζουμε τετράγωνα διαφόρων μεγεθών. Μέσα στο καθένα ο μαθητής θα πρέπει να "χωρέσει" τα γράμματα του. Η εξάσκηση μπορεί να γίνει σε όλα τα γράμματα ή μόνο σε αυτά που παρουσιάζει ιδιαίτερη δυσκολία στο μέγεθος τους.
Άσκηση 2: (λέξεις)
Ο μαθητής πρέπει να γράψει κάθε λέξη 3 φορές σε 3 διαφορετικά μεγέθους κουτάκια.
Άσκηση 3: (λέξεις)
Το παιδί πρέπει να γράψει πάλι λέξεις, αλλά εδώ το μέγεθος των γραμμάτων εναλλάσσεται μέσα σε κάθε λέξη.
Σε λίγο καιρό ολοκληρώνεται το πρώτο τρίμηνο της φετινής σχολικής χρονιάς. Αυτό σημαίνει πως πλησιάζει η στιγμή που οι Ειδικοί Παιδαγωγοί βλέπουμε και αξιολογούμε τα πρώτα αποτελέσματα της δουλειάς μας. Μέσα σε αυτό το πρώτο διάστημα, οι μαθητές για τους οποίους είμαστε υπεύθυνοι, έχουν κάνει τα πρώτα βήματα προς τη βελτίωση των δεξιοτήτων τους.
Τα ερωτήματα που φτάνουν σχετικά με τις online εποπτείες των Ειδικών παιδαγωγών είναι αρκετά! Οι πληροφορίες που αναζητάτε είναι σχετικές με το πως μπορεί να ρυθμιστεί μια τέτοια συνεργασία και πως αυτή μπορεί να βοηθήσει πραγματικά στη βελτίωση της ποιότητας της παρέμβασης σας.
Για να πετύχουμε σαφή και άμεση πληροφόρηση, μέσα στη διάρκεια κάθε σχολικού έτους, διοργανώνονται σχετικές ημερίδες, στις οποίες μπορείτε όλοι οι Ειδικοί παιδαγωγοί να έχετε δωρεάν την εμπειρία μιας ατομικής online εποπτείας και να λάβετε όλες τις σχετικές πληροφορίες.
Η δεύτερη Ημερίδα της σχολικής χρονιάς 2021-2022 θα γίνει το Σάββατο στις 4 Δεκεμβρίου 2021.
Εκεί θα έχετε την ευκαιρία να ενημερωθείτε για:
Τα δυνατά σημεία και ταλέντα του παιδιού με Ειδικές μαθησιακές δυσκολίες είναι εξίσου σημαντικό να οριστούν όσο και οι δυσκολίες του. Καθορίστε με λεπτομέρεια που πλεονεκτεί ο μαθητής σας και συμπεριλάβετε αυτά τα σημεία στο πρόγραμμα παρέμβασης που σχεδιάζετε για αυτόν.
Τα ενδιαφέροντα του πχ. δεινόσαυροι, πτήσεις, μουσική, ταινίες, μαγειρική, τέχνες κλπ. καθώς και αυτά στα οποία νιώθει σίγουρος για τον εαυτό του πχ. μουσικές ικανότητες, αθλητικές επιδόσεις, καλλιτεχνικά ταλέντα κλπ., δίνουν κίνητρο για προσπάθεια και του χαρίζουν μια αίσθηση ελέγχου και οικειότητας κατά τη μαθησιακή διαδικασία, που είναι πολύ σημαντική!
Για να υπάρξει όφελος για τα παιδιά με Ειδικές Μαθησιακές Δυσκολίες από τη διδασκαλία της ορθογραφίας, πρέπει να δράσουμε εναλλακτικά!
Αν συνεχίσουμε τον παραδοσιακό τρόπο διδασκαλίας για την εκμάθηση της ορθογραφημένης γραφής, απλά με πιο αργό ρυθμό, τότε πιθανώς θα υποβάλλουμε τον μαθητή μας με ΕΜΔ σε άλλη μια μη αποτελεσματική, αποθαρρυντική και κουραστική διαδικασία μάθησης.
Για να είναι πετυχημένη η διδασκαλία της ορθογραφίας πρέπει κατά κύριο λόγο να είναι διευκολυντική για τον μαθητή. Αυτό σημαίνει ότι στοχεύει, όχι στο να αφιερωθεί χρόνος για απλή επανάληψη και αντιγραφή των λέξεων στις οποίες δυσκολεύεται ή έγραψε λάθος, αλλά στο να διαμορφωθούν οι μαθησιακές συνθήκες, κατά τις οποίες θα ενισχυθούν οι δεξιότητες αυτές, που θα βελτιώσουν τις ορθογραφικές του ικανότητες.
Μια από αυτές είναι και η Οπτική διάκριση σε περιβάλλον γραμμάτων. Η παρακάτω άσκηση εφαρμόζει τη μέθοδο "ανακαλύπτω τον κανόνα ", ενώ χρησιμοποιεί ένα αισθητηριακό υλικό, για να βοηθήσει το παιδί με Δυσλεξία, Δυσορθογραφία και άλλες ειδικές μαθησιακές δυσκολίες, να βελτιώσει την Οπτική του διάκριση.
Υλικά: μαγνητικά γράμματα (γράμματα τσόχας, αφρού κλπ.), φύλλα φελλού (μαγνητικός πίνακας, ασπροπίνακας, μαυροπίνακας κλπ.)
Η άσκηση είναι μια παραλλαγή της: Είναι η κατάληξη εδώ; Αντιμετώπιση της δυσορθογραφίας
Οδηγίες: Ακολουθούνται δυο στάδια.
Πρώτο:
Αρχικά φτιάχνουμε λέξεις στις οποίες η κατάληξη έχει μπει μέσα στα γράμματα της λέξης. Μπροστά από κάθε λέξη βάζουμε και το άρθρο ή το αντίστοιχο πρόσωπο στα ρήματα.
Το παιδί πρέπει πρώτα να ανακαλέσει τον γραμματικό κανόνα δηλ. "αφού έχω το μπροστά, τότε η λέξη μου θα τελειώνει σε /-ι/", να εντοπίσει την κατάληξη και να την τοποθετήσει σωστά. Στο τέλος διαβάζει τη λέξη.
Δεύτερο:
Η διαδικασία είναι ακριβώς ίδια, μόνο που εδώ λείπουν τα άρθρα ή τα πρόσωπα των λέξεων.
Ο μαθητής χρειάζεται να σχηματίσει εσωτερικά τη λέξη και να απομονώσει την κατάληξη. Για διευκόλυνση του μαθητή τονίζουμε ότι η σειρά των γραμμάτων της λέξης δεν έχει μπερδευτεί. Το μόνο που έχει αλλάξει, είναι η θέση της κατάληξης.
|
Tip:
Για να εφαρμοστεί και ο τονισμός μπορεί ο μαθητής να τοποθετεί πάνω από το γράμμα που τονίζεται ένα πομ πομ!
Είναι αλήθεια ότι οποιαδήποτε πράξη ανακάλυψης της γνώσης πηγάζει μέσα από την έμφυτη περιέργεια του ανθρώπου να γνωρίσει τον κόσμο καλύτερα. Το παιδί χρειάζεται ένα ευνοϊκό περιβάλλον, που προωθεί την πρωτοβουλία και ακόμα περισσότερο, το παιδί με ειδικές μαθησιακές δυσκολίες, έχει την ανάγκη να νιώθει την ελευθερία να ικανοποιεί την περιέργεια του, ακόμα και αν κάνει λάθη. Αυτό, άλλωστε, είναι και βασικό συστατικό τόνωσης της αυτοπεποίθησης του.