"Κυρία δεν καταλαβαίνω τι να κάνω"! Εκφωνήσεις και Δυσλεξία.


Ένα απο τα σημαντικότερα εμπόδια που αντιμετωπίζει ένα παιδί με Δυσλεξία είναι να "καταλάβει τι να κάνει"! Να καταλάβει ένα κείμενο που διαβάζει, τους υπότιτλους μιας ταινίας, τις προφορικές ή γραπτές οδηγίες που του δίνουμε, μια ξένη γλώσσα, την εκφώνηση μιας άσκησης, ένα πρόβλημα μαθηματικών.

Ένας πρόσφατος διάλογος που είχα με έναν δυσλεξικό μαθητή της Δ' Δημοτικού σχετικά με την εκφώνηση μιας άσκησης αποτελεί αντιπροσωπευτικό παράδειγμα αυτής της αδυναμίας:

Η εκφώνηση της άσκησης σε μια φωτοτυπία απο το σχολείο:
"Να βρείτε και να κυκλώσετε τα ουσιαστικά που φανερώνουν πρόσωπα"!


"Λοιπόν πρώτα διάβασε την εκφώνηση και πες μου τι κατάλαβες ότι πρέπει να κάνεις"
Αφού την διαβάζει λοιπόν με ρωτάει γεμάτος απορία:
"Κυρία δεν κατάλαβα τι να κάνω. Δηλ. να βρω τα "εγώ, εσύ, αυτός.....";

Με αυτή την παρεξήγηση στο μυαλό του, ο Π δεν θα μπορούσε να αντεπεξέλθει στην εκτέλεση της άσκησης, αφού βέβαια η λέξη δάσκαλος είναι ουσιαστικό που φανερώνει πρόσωπο αλλά ο Π είχε μάθει ότι τα πρόσωπα είναι οι λεξούλες που μπαίνουν μπροστά απο τα ρήματα. Ο Π είναι ένα αγόρι με ανώτερη νοημοσύνη που όμως το μεγαλύτερο πρόβλημα που παρουσιάζει με την Δυσλεξία του είναι ότι τις περισσότερες φορές "δεν καταλαβαίνει τι να κάνει"!!


Πως μπορούμε να μάθουμε σε ένα παιδί με Δυσλεξία και άλλες ειδικές μαθησιακές δυσκολίες να αντιμετωπίζει τις εκφωνήσεις των ασκήσεων;

Βασικές οδηγίες:

  • Αρχικά πρέπει να του μάθουμε να διαβάζει προσεκτικά και αργά μια εκφώνηση.
  • Πρέπει να τον ενημερώσουμε ότι οι εκφωνήσεις για αυτόν θα είναι ένα δύσκολο κομμάτι αφού συνήθως θα περιέχουν λέξεις ή φράσεις που μπορεί να τον μπερδέψουν. Αυτό θα βοηθήσει να επιστήσει το παιδί περισσότερο τη προσοχή του.
  • Σε ένα πρόγραμμα παρέμβασης πρέπει να δίνονται διαφόρων τύπων εκφωνήσεις ώστε το παιδί να εκπαιδεύεται σε αυτές.
  • Πρέπει να ενημερωθεί η δασκάλα της τάξης ότι ο μαθητής έχει Δυσλεξία για να τον βοηθάει στην κατανόηση των εκφωνήσεων αφού πολλές φορές μια απλή διευκρίνηση μπορεί να οδηγήσει το παιδί σε επιτυχή εκτέλεση της άσκησης.
  • Στα προβλήματα των μαθηματικών πρέπει να μάθει κάποιες λέξεις κλειδιά που μπορεί να εμφανίζονται συχνά στις εκφωνήσεις και τι ακριβώς σημαίνουν πχ. αφαιρούμε=βγάζουμε=διώχνουμε=μειώνουμε κτλ.
  • Στο παιδί με Δυσλεξία πρέπει να εξηγούμε με λογικές διαδοχές αυτό που του μαθαίνουμε και όχι να το βάζουμε να θυμάται πχ "ότι κάθε φορά που θα βλέπεις αυτό θα σημαίνει αυτό". Το δυσλεξικό παιδί αδυνατεί να θυμάται "παπαγαλία" και για αυτό πάντα πρέπει να "ανακαλύπτει" την γνώση απο την αρχή.

Ειδικές οδηγίες:
  • Βρείτε τα συνώνυμα των λέξεων που εμφανίζονται συχνά σε εκφωνήσεις πχ. συμπληρώστε=γράψτε, γεμίστε
  • Μάθετε στο παιδί να "ανακαλύπτει" μόνο του πόσες πληροφορίες "κρύβει" μια εκφώνηση κάνοντας ένα σχεδιάγραμμα σε ένα πρόχειρο χαρτί.
  • Μάθετε στο παιδί να απομονώνει με διάφορους τρόπους (κυκλώνοντας, περνώντας με έναν έντονο μαρκαδόρο, υπογραμμίζοντας, σημειώνοντας σε ένα χαρτί) πρώτα όλες τις λέξεις που δείχνουν τι πρέπει να κάνει πχ. "Διαβάστε τις παρακάτω προτάσεις και έπειτα συμπληρώστε τα κενά με τα ρήματα που ταιριάζουν"
  • Αριθμήστε τελικά Πόσα πράγματα έχει να κάνει.
  • Τέλος απο τη ρήματα που έχει κυκλώσει μπορείτε με ένα βελάκι να δείξετε που "πάει" αυτό που έχω να κάνω κάνοντας ερωτήσεις του τύπου: "Τι πρέπει να συμπληρώσω;= τα κενά" "Με τι πρέπει να τα συμπληρώσω=με ρήματα" κτλ.

Παράδειγμα δυσκολίας στην εκφώνηση:


Εδώ σε αυτό το παράδειγμα ο μικρός Γ που έχει διαγνωστεί με δυσλεξία είχε "κολλήσει". Όταν ρωτήθηκε γιατί δε συνεχίζει την άσκηση, η απάντηση ήταν ότι είχε μπερδευτεί. Αποκαλύφθηκε ότι αυτό το επιπλέον /ή/ στην εκφώνηση ήταν αρκετό για να δημιουργήσει μεγάλη σύγχυση στο παιδί. Ο λόγος ήταν ότι ο Γ δεν έβλεπε τον τόνο στο /η/. Για αυτόν απλά υπήρχαν δυο /η/ που δεν ήξερε τι να τα κάνει! 

Είναι λοιπόν πολύ σημαντικό να εξασφαλίζουμε ότι το δυσλεκτικό παιδί έχει κατανοήσει πλήρως την εκφώνηση της άσκησης που έχει μπροστά του. 

Εκμάθηση του διαζευκτικού η και της λειτουργίας του στο λόγο.

Με αυτούς τους τρόπους το παιδί θα ξεκινήσει να εκπαιδεύεται να φτιάχνει έναν χάρτη στο μυαλό του για την κάθε εκφώνηση. Εδώ βέβαια θα πρέπει να τονίσουμε ότι θα είναι μια διαδικασία που χρειάζεται υπομονή, επιμονή και συνεχή αναπροσαρμογή καθώς βέβαια προχωρά παράλληλα και η ειδική γλωσσική εκπαίδευση του δυσλεξικού ή με μαθησιακές δυσκολίες παιδιού με τον ειδικό παιδαγωγό που έχει αναλάβει την ειδική παρέμβαση. Έτσι η κατανόηση των ασκήσεων θα προκύψει προοδευτικά όσο το παιδί παρακολουθεί εξατομικευμένο πρόγραμμα παρέμβασης στο οποίο θα μάθει να επεξεργάζεται με μεγαλύτερη επιτυχία τις πληροφορίες που του δίνουν τα γραπτά κείμενα.


Ενημερωθείτε για:

  • Μαθήματα Ειδικής Αντιμετώπισης Δυσλεξίας at home εδώ .
  • Εποπτεία Ειδικών Παιδαγωγών εδώ


Άσπα Μητρακάκη
Ειδική Παιδαγωγός - Κοινωνική Ανθρωπολόγος
ειδικευμένη στην αντιμετώπιση μαθησιακών δυσκολιών/δυσλεξίας
email: amitrakaki@gmail.com
fb & twitter

Παιδική κακοποίηση.Ένας οδηγός για τα ίδια τα παιδιά!


Ο πατέρας μου ήταν θυμωμένος μαζί μου και με έστειλε στο κρεβάτι μου. Ήθελα να πάω τουαλέτα αλλά δεν τολμούσα. Στο τέλος έβρεξα το κρεβάτι. Όταν το ανακάλυψε ο πατέρας μου με τράβηξε απο το κρεβάτι.
Μου φώναξε " Είσαι άχρηστος, δεν αξίζεις τίποτα! Δε σε θέλω για παιδί μου!"

Αγόρι, 8 ετών!

Αυτή είναι η προσωπική μαρτυρία ενός μικρού παιδιού για τον κακοποιητικό πατέρα του.

Πως μπορούμε να ενημερώσουμε τα ίδια τα παιδιά για το θέμα της κακοποίησης ώστε αν βρεθούν στη θέση του θύματος να το αναγνωρίσουν, να πάρουν τον έλεγχο της ζωής τους και να μιλήσουν για αυτό;


Ξεφυλλίστε αυτό το μικρό βιβλίο (pdf) για να μάθετε τι ακριβώς θα λέγαμε στα παιδιά για να τα ενημερώσουμε τι σημαίνει παιδική κακοποίηση!
Σε αυτό το σύντομο βιβλίο, με απλά και κατανοητά λόγια, εξηγούνται οι μορφές της κακοποίησης, οι λόγοι που κάποιος ενήλικας μπορεί να κακοποιεί, τι μπορεί να κάνει το παιδί αν το ίδιο είναι θύμα κακοποίησης και τι συμβαίνει αν τελικά ενημερώσει κάποιον ότι κακοποιείται.

Μπορείτε να διαβάσετε επίσης σκέψεις σχετικά με τη λεκτική βία στα παιδιά.


Άσπα Μητρακάκη
Ειδική Παιδαγωγός - Κοινωνική Ανθρωπολόγος
ειδικευμένη στην αντιμετώπιση μαθησιακών δυσκολίων/δυσλεξίας
email: amitrakaki@gmail.com
fb & twitter



Τι κάνω και Ποιός είμαι;! Άσκηση Δυσλεξίας.

Σε μια απο τις πρώτες συνεδρίες που είχα με ένα αγόρι της Ε' Δημοτικού, το οποίο χρειαζόταν παρέμβαση λόγω της δυσλεξίας του και της έντονης διάσπασης της προσοχής που αντιμετώπιζε, έγινε ο παρακάτω διάλογος:

"Ξέρεις τι είναι το ρήμα;"
"Εεεεε.... κάτι που κάνουμε;"
"Ωραία μήπως μπορείς να μου πεις μερικές τέτοιες λέξεις;"
"Ναι ναι να πω; Η κάλτσα"!!
"Πως σκέφτηκες τη κάλτσα;"
Σηκώνεται και μου δείχνει την κίνηση
"Εεεε....να είναι κάτι που κάνουμε, τη φοράμε δεν τη φοράμε;"!!


Ποια λέξη λοιπόν είναι η κίνηση και ποια το αντικείμενο;

Αυτή είναι μια συνηθισμένη παρανόηση που συμβαίνει σε παιδιά με Δυσλεξία και Ειδικές Μαθησιακές Δυσκολίες (ΕΜΔ) όπου έχουν μια επιφανειακή γνώση της γλώσσας. Οι φράσεις που συνήθως χρησιμοποιούμε σε άλλα παιδιά πχ. Το ρήμα είναι κάτι που κάνουμε και οι οποίες αποδίδουν για να τους διδάξουν αυτό που επιθυμούμε, στα παιδιά με Δυσλεξία και ΕΜΔ μπορούν να οδηγήσουν σε σύγχυση και αποδεικνύονται ανεπαρκείς. Έτσι χρειάζεται ένας διαφορετικός τρόπος διδασκαλίας που θα εμπεριέχει εικόνες και άλλες διαδραστικές ασκήσεις που θα το βοηθούν να εντυπώσει το ακριβές νόημα των λέξεων.

Δύο τύποι ασκήσεων που ανήκουν σε μια μεγάλη ομάδα ασκήσεων που γίνονται στην Ειδική αντιμετώπιση Δυσλεξίας at home για την διευκρίνηση των Ρημάτων και των Ουσιαστικών είναι οι παρακάτω:


Τι κάνω ή τι παθαίνω;

Όταν μπαίνω στο αυτοκίνητο και θέλω να πάω κάπου; ___________.

Όταν κρυώνω και έχω τζάκι; Το __________.

Όταν βάζω το φαγητό στη κατσαρόλα; Το ____________.

Όταν μπαίνω στη μπανιέρα και βάζω σαμπουάν στα μαλλιά μου; _______________.

Όταν κάνω βήματα στο δρόμο για να μετακινηθώ; _________________.

Όταν είμαι μέσα στη θάλασσα; ___________________.

Όταν είμαι στη βροχή χωρίς ομπρέλα; ________________.

Όταν θέλω να βρω κάτι; _______________.

Όταν πηγαίνω στο γυμναστήριο; ________________.

Όταν είμαι σκύλος και θέλω να διώξω κάποιον ενοχλητικό; __________________.

Όταν θέλω να φτάσω κάπου γρήγορα με τα πόδια; _______________.

Όταν μιλάνε κάποιοι και εγώ μιλάω χωρίς να μου έχουν δώσει τον λόγο; _____________.

Όταν με γαργαλάνε; ______________.

Όταν μπαίνω μέσα στα δοκιμαστήρια ενός μαγαζιού; ___________.

Όταν πηγαίνω στη δουλειά μου;________________.

Όταν είμαι γιατρός και κάνω έναν άρρωστο καλά; ___________.


Ποιος είμαι;

Είμαι αυτός που διδάσκει στα παιδιά.

Είμαι __ __________.


Είμαι αυτό που βάζουμε μέσα τα λουλούδια.

Είμαι __ _______.


Είμαι αυτό που δίνουμε σε όσους γιορτάζουν.

Είμαι ___ ___________.


Είμαι αυτή που σβήνει αυτά που γράφεις.

Είμαι __ ________.


Είμαι αυτός που θέλει να “παντρευτεί” την γάτα.

Είμαι __ _________.


Είμαι αυτή πάνω στην οποία κάθεσαι.

Είμαι __ ___________.


Είμαι αυτό που πατάς για να ανέβεις στη σκάλα.

Είμαι __ _________.


Είμαι αυτό στο οποίο μένει η βασιλική οικογένεια.

Είμαι __ __________.


Είμαι αυτή μέσα στην οποία βάζεις τα ρούχα σου για να τα απλώσεις.

Είμαι __ __________.


Είμαι αυτό όπου φτάνουν τα καράβια και τα πλοία.

Είμαι ___ ____________.


Είμαι αυτός που πουλάει φάρμακα.

Είμαι ___ ____________.


Είμαι το συναίσθημα που νιώθεις όταν είσαι χαρούμενος.

Είμαι __ _______.


Είμαι αυτή που σε φροντίζει στο νοσοκομείο και σου κάνει ένεση.

Είμαι ___ ___________.



Στην πρώτη άσκηση το παιδί καλείται να γράψει το ρήμα που λείπει και στην δεύτερη το ουσιαστικό. Μέσα απο τέτοιες ασκήσεις σκοπός είναι το παιδί να μπορέσει να διαχωρίσει την έννοια του Ουσιαστικού που είναι κάτι που μπορούμε να το μυρίσουμε, να το αγγίξουμε, να το γευτούμε, να το δούμε, να το ακούσουμε, να το νιώσουμε και του Ρήματος που δείχνει κίνηση, πράξη ή κάτι που παθαίνεις.

Βασικό tip: Οι γονείς στο σπίτι μπορούν να το μετατρέψουν σε ένα διασκεδαστικό προφορικό παιχνίδι γνώσης με το παιδί και όλα τα μέλη της οικογένειας. Έτσι με τη μορφή παιχνιδιού θα μπορέσει το παιδί να εμπλακεί σε αυτή την διαδικασία πιο εύκολα και να το επαναλάβει ευχάριστα και την επόμενη φορά.

Απευθύνεται: Σε παιδιά με Δυσλεξία και άλλες ειδικές μαθησιακές δυσκολίες αλλά ακόμα και σαν παιχνίδι γνώσης απο όλα τα παιδιά με σκοπό την ανάπτυξη του λεξιλογίου και της λογικής επαγωγικής σκέψης. Μπορεί να γίνει απο γονείς, εκπαιδευτικούς, θεραπευτές.

Διαβάστε ακόμα περισσότερες ασκήσεις δυσλεξίας.


Άσπα Μητρακάκη
Ειδική Παιδαγωγός - Κοινωνική Ανθρωπολόγος
ειδικευμένη στην αντιμετώπιση μαθησιακών δυσκολίων/δυσλεξίας
email: amitrakaki@gmail.com
fb & twitter



"Μαθησιακές Δυσκολίες". Αλφρεντ Τοματίς.


"Όλως παραδόξως, ο μαθητής με μαθησιακές δυσκολίες είναι συνήθως ένα προικισμένο παιδί. Οι γνώσεις του εντυπωσιάζουν τον περίγυρο του, αλλά ο κόσμος γύρω του μένει κλειστός και αδιαπέραστος. Αναγκάζεται, επιστρατεύοντας την ικανότητα και την εξυπνάδα του, να ανασύρει θησαυρούς απο τη φαντασία του προκειμένου να φτάσει το επίπεδο των συμμαθητών του, όμως οι προσπάθειες του πέφτουν στο κενό. Η επιτυχία δεν έρχεται ποτέ. Δεν καταλαβαίνει τίποτα απο την παράδοση του δασκάλου και οι εργασίες του, γεμάτες ορθογραφικά λάθη, είναι γραμμένες με γράμματα δυσανάγνωστα."

~Αλφρεντ Τοματίς~

Απόσπασμα απο το βιβλίο "Μαθησιακές Δυσκολίες" του Άλφρεντ Τοματίς. Ο ίδιος σπούδασε Ιατρική και ειδικεύτηκε στην ωτορινολαρυγγολογία και ειδικότερα στην φωνιατρική. Ανέπτυξε την ακουστικο-ψυχοφωνολογία μια διαγνωστική και θεραπευτική μέθοδο η οποία βελτιώνει την ικανότητα του ατόμου να ακροάται (να ακούει συνειδητά) να αντιλαμβάνεται και να επικοινωνεί.

Συγγραφέας: Άλφρεντ Τοματίς
Εκδόσεις: ΡΕΩ

Περισσότερες προτάσεις βιβλίων εδώ



Άσπα Μητρακάκη
Ειδική Παιδαγωγός - Κοινωνική Ανθρωπολόγος
ειδικευμένη στην αντιμετώπιση μαθησιακών δυσκολίων/δυσλεξίας
email: amitrakaki@gmail.com
fb & twitter



Τα μανταλάκια γύρω γύρω! Tip ανεξαρτησίας και Λεπτή κινητικότητα



Ο συντονισμός των μικρών μυικών κινήσεων που κάνουν τα δάχτυλα του χεριού σε συντονισμό με τα μάτια ονομάζεται λεπτή κινητικότητα. Με την ικανότητα της λεπτής κινητικότητας μπορούμε να φτάσουμε εξελικτικά στο σχηματισμό των γραμμάτων και στην κατάκτηση της γραφής η οποία χρειάζεται και τη μεγαλύτερη επιδεξιότητα. 

Η ενίσχυση των λεπτών κινήσεων πρέπει να ξεκινήσουν απο νωρίς στην προσχολική ηλικία. Εμπειρίες για ενδυνάμωση και εξάσκηση στο συντονισμό χεριού - ματιού μπορούμε να χαρίσουμε σε ένα παιδί με πολλούς τρόπους. 

Υλικά: μανταλάκια, κουβαδάκι

Δραστηριότητα: Μια πολύ απλή ενισχυτική δραστηριότητα, που μπορεί να κάνει ένα παιδί προσχολικής ηλικίας, είναι "Τα μανταλάκια γύρω γύρω"

Οδηγίες: Το παιδί πρέπει να βάλει περιμετρικά ένα ένα τα μανταλάκια γύρω από το κουβαδάκι.

Το μανταλάκι χρειάζεται έναν συγκεκριμένο τρόπο λαβής που απαιτεί τη συνεργασία τριών δαχτύλων (αντίχειρα, δείκτη και μέσο), συγκεκριμένη πίεση και ελεγχόμενη κατεύθυνση στην κίνηση για να το τοποθετήσεις σωστά. Όλα αυτά βοηθούν το μικρό παιδί να ενδυναμώσει τους μικρούς μύες της παλάμης και να συντονίσει την κίνηση του. Τέλος, συμβάλλει και στην ενίσχυση του αισθήματος της ικανοποίησης και ανεξαρτησίας, αφού η ολοκλήρωση μιας "δουλειάς" χαρίζει μεγάλη χαρά και αυτοπεποίθηση!


Αν αναζητάτε έναν τρόπο συνεργασίας ενημερωθείτε και μη διστάσετε να επικοινωνήσετε!


✺ Τρόποι συνεργασίας:

  • Ενημερωθείτε για τα Μαθήματα Ειδικής Αντιμετώπισης Δυσλεξίας at home εδώ 

  • Αν είστε ειδικοί θεραπευτές! 
    • Κλικ στην εικόνα τις για εποπτείες εξ αποστάσεως σε ειδικούς παιδαγωγούς.




  • Αν είστε γονείς! 
    • Κλίκ στην εικόνα για την παρέμβαση εξ αποστάσεως σε παιδιά με Μαθησιακές δυσκολίες.



  • Κλικ στην εικόνα για τις εποπτείες εξ αποστάσεως σε γονείς.





Άσπα Μητρακάκη
Ειδική Παιδαγωγός - Κοινωνική Ανθρωπολόγος
ειδικευμένη στην αντιμετώπιση μαθησιακών δυσκολιών/δυσλεξίας
email: amitrakaki@gmail.com

"Πώς φτιάχνεται το τοστ;" 20 Οδηγίες και Δυσλεξία


Η αυθόρμητη γραφή είναι η πιο δύσκολη μορφή γραπτού λόγου για όλους τους μαθητές!

Για όλα τα παιδιά ανεξαιρέτως "Το σκέφτομαι και γράφω" στο Δημοτικό και η "Έκθεση"αργότερα είναι απαιτητικές διαδικασίες. Εκεί εξετάζεται η δομή, η πληρότητα και η σαφήνεια της έκφρασης, το εύρος του λεξιλογίου. Για τα παιδιά με Δυσλεξία οι απαιτήσεις που υπάρχουν στο να αποδώσουν γραπτά αυτό που σκέφτονται είναι πολλές φορές ακατόρθωτες. Συνήθως μια τέτοια προσπάθεια καταλήγει σε αποτυχία αφού το τελικό γραπτό τις περισσότερες φορές έχει τη μορφή ενός μικρού και δυσνόητου κειμένου.

Για να καταφέρει ένας δυσλεξικός μαθητής να εκφράζει γραπτά τις σκέψεις του θα πρέπει να εκπαιδευτεί σιγά, σιγά και με συστηματικό τρόπο σε δομημένες μορφές αυθόρμητης γραφής. Μια σχετική εργασία η οποία βοηθάει σε αυτό το σκοπό είναι: 
"Οι Οδηγίες"!

Το δυσλεξικό παιδί καταγράφει με δομημένο τρόπο τα βήματα που πρέπει να ακολουθήσει κάποιος ώστε να έχει ένα συγκεκριμένο αποτέλεσμα. Με αυτόν τον τρόπο μαθαίνει ο λογος του να γίνεται σαφής και συγκεκριμένος γιατί διαφορετικά το αποτέλεσμα δεν θα είναι το αναμενόμενο. Διδάσκεται να μπαίνει στην θέση του αναγνώστη και να επαληθεύει τις οδηγίες που καταγράφει αφού
απο την αρχή γνωρίζει ποια πρέπει να είναι η κατάληξη.

Κατεβάστε & Εκτυπώστε 2 έτοιμες ασκήσεις Οδηγιών εδώ!

Οι οδηγίες που θα κληθεί το παιδί να γράψει είναι πολλές και αφορούν σε πολλούς τομείς. 

20 παραδείγματα οδηγιών:

  • Να φτιάξεις τοστ
  • Να φτιάξεις ένα ζεστό γάλα, μια ζεστή σοκολάτα, τσάι κτλ.
  • Να βράσεις/τηγανίσεις ένα αυγό
  • Να καθαρίσεις ένα πορτοκάλι, μήλο, μπανάνα κτλ.
  • Να λούσεις τα μαλλιά σου
  • Να πλύνεις τα δόντια σου
  • Να πλύνεις τα πιάτα
  • Να φυτέψεις ένα φυτό
  • Να κάνεις κοιλιακούς
  • Να πηδήξεις ψηλά
  • Να περάσεις τον δρόμο
  • Να παρακολουθήσει κινηματογράφο (περιγραφή όλης της διαδικασίας μέχρι να μπει στην αίθουσα)
  • Να μπει στο τρένο, τραμ, μετρό κτλ.
  • Να παίξεις τρίλιζα, κρεμάλα
  • Να βάλεις πλυντήριο πιάτων, ρούχων
  • Να καθαρίσεις τα τζάμια
  • Να βάλεις βενζίνη στο αυτοκίνητο
  • Να απλώσεις ρούχα
  • Να διπλώσεις μπλούζα
  • Να ξύσεις το μολύβι σου

✺ Παραδείγματα εφαρμογής:

τοστ, οδηγίες, δυσλεξία

Μαθητής με δυσκολίες
στην παραγωγή γραπτού λόγου.



τοστ, οδηγίες, γραπτός, λόγος, δυσλεξία

Η ειδική παιδαγωγός σε εξ αποστάσεως εποπτεία 
δείχνει την εφαρμογή της άσκησης σε μαθήτρια με δυσκολίες
στη γραπτή έκφραση.



Tips: 

  • Πριν καταγραφούν οι οδηγίες θα πρέπει πρώτα να έχετε περιγράψει προφορικά λεπτομερώς όλη την διαδικασία. Καλό είναι να ξεκινήσει με κάτι πολύ απλό πχ. φτιάχνω ένα τοστ
  • Επίσης πολλές οδηγίες έχουν και χωροταξικές απαιτήσεις πχ. διπλώνω την μπλούζα, όπου χρειάζεται το παιδί να τοποθετηθεί στο χώρο και να περιγράψει την κατεύθυνση των κινήσεων. Μια πολύ καλή ιδέα είναι να προσπαθήσετε να κάνετε αυτό που έχει γράψει για να δει και στην πράξη την σαφήνεια των "λόγων του". 
  • Τέλος η έκταση του κειμένου δεν πρέπει να ξεπερνά αρχικά μια μικρή παράγραφο. Αυτό που είναι αρχική προτεραιότητα είναι να μπορέσει το δυσλεξικό παιδί να αποδώσει νόημα σε αυτό που γράφει έστω και αν πρόκειται για ελάχιστες προτάσεις.


Κατεβάστε & Εκτυπώστε 2 έτοιμες ασκήσεις Οδηγιών εδώ!




✺ Τρόποι συνεργασίας:

  • Ενημερωθείτε για τα Μαθήματα Ειδικής Αντιμετώπισης Δυσλεξίας at home εδώ 
  • Αν είστε ειδικοί θεραπευτές! Kάνετε κλικ στην εικόνα για να πάρετε πληροφορίες για τις εποπτείες εξ αποστάσεως σε ειδικούς παιδαγωγούς.




  • Αν είστε γονείς! Αν μένετε εκτός Αθήνας κάνετε κλίκ στην εικόνα για να πάρετε πληροφορίες για την παρέμβαση εξ αποστάσεως σε παιδιά με Μαθησιακές δυσκολίες.




Άσπα Μητρακάκη
Ειδική Παιδαγωγός - Κοινωνική Ανθρωπολόγος
ειδικευμένη στην αντιμετώπιση μαθησιακών δυσκολιών/δυσλεξίας
email: amitrakaki@gmail.com
fb & instagram


"Τι βυθίζεται και Τι επιπλέει"! Ένα απλό παιχνίδι/άσκηση ταξινόμησης.



H ελεύθερη εξερεύνηση των υλικών βοηθά τα παιδιά να βρούν ομοιότητες και διαφορές στα αντικείμενα, που θα τα βοηθήσει αργότερα στη διαδικασία της ταξινόμησης. Η ικανότητα της ταξινόμησης είναι μια πολύ βασική προμαθηματική δεξιότητα που χρειάζεται να κατακτήσει το παιδί από νωρίς. Πρόκειται για το πρώτο βήμα πριν τη βασική αριθμητική. Με την κατηγοριοποίηση οι πληροφορίες που λαμβάνει θα γίνουν γνώσεις οι οποίες θα ταξινομηθούν με τέτοιον τρόπο που θα μπορεί να τις ανακαλεί και να τις χρησιμοποιεί όπου χρειάζεται.

Ένα γνωστικό παι
χνίδι για μικρά αλλά και μεγαλύτερα παιδιά που δυσκολεύονται στην κατηγοριοποίηση είναι το: "Τι βυθίζεται και Τι επιπλέει". Μπορεί να γίνει την ώρα του μπάνιου, στην αυλή, σε μια λεκάνη, στη θάλασσα.

Υλικά: μια λεκάνη με νερό ή στη μπανιέρα την ώρα που κάνετε μπάνιο στο παιδί, διάφορα αντικείμενα που επιπλέουν ή βυθίζονται (φτερό, φελλός, συνδετήρας, καλαμάκι, πέτρα, κέρμα, μπάλα απο βαμβάκι, πλαστικό τουβλάκι, χαρτί κλπ.)

Δραστηριότητα: Προτρέπετε το παιδί να πειραματιστεί ρίχνοντας τα αντικείμενα στο νερό. Ταυτόχρονα του κάνετε ερωτήσεις: "Ποιο επιπλέει και Ποιο όχι;", "Τι διαφορετικό έχει το αντικείμενο που επιπλέει απο αυτό που δεν επιπλέει;". Με αυτό τον τρόπο τονίζετε αυτές τις διαφορές δηλ. "Βλέπεις αυτό είναι πιο ελαφρύ, βαρύ, μεγάλο, μικρό κλπ".


Tip: 
Μη ξεχνάτε να χρησιμοποιείτε το ανάλογο (ειδικό) λεξιλόγιο που παραπέμπει στα διαφορετικά χαρακτηριστικά!


Απευθύνεται: Σε όλα τα παιδιά από 3 χρονών σαν ένα γνωστικό παιχνίδι. Απαραίτητο σε παιδιά με Ανωριμότητα και σε παιδιά με Δυσαριθμησία και άλλες μαθησιακές δυσκολίες που θέλουν να εξασκηθούν στην ταξινόμηση. Εφαρμόζεται από θεραπευτές, γονείς, εκπαιδευτικούς,



Αν αναζητάτε έναν τρόπο συνεργασίας ενημερωθείτε και μη διστάσετε να επικοινωνήσετε!



✺ Τρόποι συνεργασίας:

  • Ενημερωθείτε για τα Μαθήματα Ειδικής Αντιμετώπισης Δυσλεξίας at home εδώ 

  • Αν είστε ειδικοί θεραπευτές! 
    • Κλικ στην εικόνα τις για εποπτείες εξ αποστάσεως σε ειδικούς παιδαγωγούς.




  • Αν είστε γονείς! 
    • Κλίκ στην εικόνα για την παρέμβαση εξ αποστάσεως σε παιδιά με Μαθησιακές δυσκολίες.



  • Κλικ στην εικόνα για τις εποπτείες εξ αποστάσεως σε γονείς.


Άσπα Μητρακάκη

Ειδική Παιδαγωγός - Κοινωνική Ανθρωπολόγος
ειδικευμένη στην αντιμετώπιση μαθησιακών δυσκολιών/δυσλεξίας
email: amitrakaki@gmail.com

"Τράβα το ξυλάκι"! Παιχνίδι-άσκηση Κατηγοριοποίησης και Δυσλεξίας.


Μια βασική επιδίωξη για ένα παιδί που έχει Δυσλεξία είναι να μπορεί να κατηγοριοποιεί και να βάζει σε μια "τάξη" τις γλωσσικές πληροφορίες που δέχεται. Τα δυσλεξικά παιδιά ως μαθητές βρίσκονται συνέχεια στη κόψη του ξυραφιού ως προς την κατανόηση αυτών που διαβάζουν, των οδηγιών που ακούν, των εκφωνήσεων που καλούνται να καταλάβουν. Ένας βασικός λόγος που γίνεται αυτό είναι ότι το νόημα που φέρουν οι λέξεις δεν μπορεί να τους γίνει απολύτως ξεκάθαρο δηλ. αν πούμε "το ρήμα είναι η λέξη που δείχνει ότι κάποιος κάνει κάτι" τότε και η λέξη ποδήλατο για αυτόν είναι μια λέξη που δείχνει ότι κάνω κάτι, "κάνω ποδήλατο"! Αν δεν γίνει ξεκάθαρο "ποιο είναι ποιο" τότε θα καταλαβαίνει πάντα στο περίπου αυτό που διαβάζει.

Το παιχνίδι "Τράβα το ξυλάκι" είναι ένα απλό παιχνίδι κατηγοριοποίησης που βοηθάει με ένα πιο βιωματικό τρόπο να ξεχωρίσει το παιδί τις έννοιες. Βοηθάει παιδιά που έχουν Δυσλεξία/μαθησιακές δυσκολίες αλλά και παιδιά που θέλουν απλά μια παραπάνω ενίσχυση.

Υλικά: ξυλάκια παγωτού (είδη ζαχαροπλαστικής) ή ξυλάκια εξέτασης του λαιμού ή πλαστικά μαχαιράκια μιας χρήσεως, χαρτί Α4, κόλλα, δυο μπολ ή βαζάκια

Δραστηριότητα: Αποφασίζουμε δυο ομάδες λέξεων που θα θέλαμε το παιδί να μάθει να διαχωρίζει. Ας επιλέξουμε τις ομάδες "Ουσιαστικά" και "Ρήματα". Γράφουμε αρκετές λέξεις απο τις δύο ομάδες και κόβουμε και τις κολλάμε πάνω στα ξυλάκια/μαχαιράκια. Στα μπολ/βάζα έχουμε δείξει ποιο έχει την ομάδα "Ουσιαστικά" και ποιο την ομάδα "Ρήματα". Μπορούμε αν θέλουμε να κολλήσουμε σε κάθε μπολ μια μικρή εικόνα/φωτογραφία που να δείχνει τις έννοιες πχ. ένα τραπέζι και κάποιον που τρώει. Πιάνουμε λοιπόν τα ξυλάκια/μαχαιράκια στο χέρι μας και ζητάμε απο το παιδί να τραβήξει ένα και ανάλογα να το βάλει στο σωστό μπολ/βάζο. Μπορεί να τραβάει και με κλειστά μάτια για μεγαλύτερο ενδιαφέρον. Σε αυτό το παιχνίδι μπορούμε να παίξουμε με όποιες έννοιες θέλουμε να κατηγοριοποιήσει το παιδί πχ. τα τρία γένη των ουσιαστικών, ενικός-πληθυντικός, ενεργητική-παθητική φωνή, συγκεκριμένα και αφηρημένα ουσιαστικά, πράξεις μαθηματικών κτλ.

Για τους γονείς η διάρκεια του παιχνιδιού πάντα πρέπει να είναι μέσα στα πλαίσια του ενδιαφέροντος του παιδιού ώστε να μπορέσουν να επαναλάβουν το παιχνίδι αυτό μια επόμενη φορά.

Απευθύνεται: Απευθύνεται σε γονείς, εκπαιδευτικούς και θεραπευτές. Βοηθάει παιδιά με Δυσλεξία/μαθησιακές δυσκολίες αλλά και παιδιά που μόλις έρχονται σε επαφή με τις έννοιες για επιπλέον ενίσχυση.


Διαβάστε το "Η κίνηση στους δρόμους". Παιχνίδι-άσκηση προσανατολισμού στον χώρο.


Άσπα Μητρακάκη
Ειδική Παιδαγωγός - Κοινωνική Ανθρωπολόγος
ειδικευμένη στην αντιμετώπιση μαθησιακών δυσκολίων/δυσλεξίας
email: amitrakaki@gmail.com
fb & twitter



“Το κρατούμενο τι το κάνω;” 8 κύριες δυσκολίες της Δυσλεξίας στα Μαθηματικά.


"Μόνο στα προβλήματα μαθηματικών μπορείς να αγοράσεις 60 πεπόνια και κανείς να μην σε ρωτήσει τι στο καλό συμβαίνει με εσένα"!!

Η δυσκολία που αντιμετωπίζει ο δυσλεξικός μαθητής στο “γλωσσικό ζήτημα” επηρεάζει και τα υπόλοιπα μαθήματα εκτός απο την Γλώσσα. Το γεγονός ότι δεν μπορεί να επεξεργαστεί σε βάθος τις γλωσσικές πληροφορίες τον οδηγεί σε ένα έλλειμμα σημασιολογικό και στα άλλα μαθήματα. Το δυσλεξικό παιδί μπερδεύεται με αυτό που σημαίνει κυριολεκτικά η λέξη σε σχέση με αυτό που τη συνοδεύει ως ορολογία για παράδειγμα στα Μαθηματικά ή στην Χημεία. Έτσι οι λέξεις: κρατούμενο, δεκάδα, μονάδα κτλ. μπορούν να προξενήσουν μεγάλη σύγχυση στην απομνημόνευση των όρων αυτών που είναι όμως απαραίτητοι για να καταλήξει στη σωστή πράξη και άρα στο σωστό αποτέλεσμα.


Θα παρουσιαστούν οι 8 κυριότερες δυσκολίες των δυσλεξικών μαθητών στα Μαθηματικά.


1. Μια βασική δυσκολία που παρατηρείται είναι να ακολουθήσουν τα σωστά βήματα για τις κάθετες αριθμητικές πράξεις πχ. όταν προσθέτω ξεκινώ απο τα αριστερά ή τα δεξιά; το κρατούμενο που το προσθέτω; στο πολλαπλασιασμό με ποιους αριθμούς ξεκινώ; που γράφω το πηλίκο; κα. Όλα αυτά έχουν την βάση τους σε δυσκολίες στο χωρικό προσανατολισμό "ποιο είναι το δεξιά & το αριστερά", στην απομνημόνευση βημάτων πχ. απο που ξεκινώ να προσθέτω και στην κατανόηση των εννοιών που φέρουν οι λέξεις πχ. καταλαβαίνει ότι το κρατούμενο είναι κάτι που "κρατάμε" αλλά δεν ξέρει πως να το χειριστεί.

2. Υπάρχει σύγχυση στα αριθμητικά σύμβολα πχ. δεν θυμάται πάντα ότι είναι: /+/ για την πρόσθεση, /-/ για την αφαίρεση. Αυτό οδηγεί πολλές φορές το μαθητή να μπερδευτεί και να πραγματοποιήσει άλλη πράξη τελικά απο την ζητούμενη και άρα να δείξει την εικόνα ότι δεν καταλαβαίνει τι να κάνει.

3. Επίσης μπορεί να γνωρίζει προφορικά να πει την διαδικασία που πρέπει να ακολουθήσει για την πράξη δηλ. ότι στην πρόσθεση μετράμε "προς τα πάνω" και στην αφαίρεση "ανάποδα" αλλά τελικά όταν χρειαστεί να γράψει την πράξη να συγχυστεί και να μην τα καταφέρει.

4. Επίσης πολλές φορές οι "λέξεις κλειδιά" που χρησιμοποιούμε για να βοηθήσουμε τα παιδιά να θυμούνται, τελικά σε ένα δυσλεξικό παιδί είναι πιθανό να δημιουργούν μεγαλύτερη αναστάτωση. Οι φράσεις απο "δεξιά προς τα αριστερά", "απο το τέλος προς την αρχή" κτλ. μπορεί να αποτελέσουν λόγο για να καταναλώσει αρκετή ώρα μόνο για να ξεχωρίσει το "δεξιά απο το αριστερά" κτλ.

5. Οι φωνολογικές συγχύσεις που αντιμετωπίζει το παιδί γενικά στη γλώσσα επηρεάζει και τους όρους των Μαθηματικών πχ. μπερδεύει το “συν” με το “ίσον” κα.

6. Η γενική αδυναμία απομνημόνευσης εμφανίζεται και στην “ορολογία” δηλ. "ποιο είναι ποιο" πχ. πηλίκο, γινόμενο, διαιρετέος κτλ.

7. Υπάρχει δυσκολία να αναγνωρίσει την σχετική και μεταφορική έννοια κάποιων όρων πχ. Ελάχιστο Κοινό Πολλαπλάσιο κα.

8. Επίσης οι εκφωνήσεις των μαθηματικών προβλημάτων τις περισσότερες φορές περιέχουν φράσεις, λέξεις και διατυπώσεις που μπορούν πολύ εύκολα να οδηγήσουν σε παρανόηση του νοήματος και ο δυσλεξικός μαθητής να καταλήξει να πραγματοποιήσει λάθος πράξεις και άρα να συμπεράνει ένα λάθος αποτέλεσμα.

Ένα παράδειγμα κάθετης πρόσθεσης απο ένα παιδί με κανονική νοημοσύνη και δυσλεξία της ΣΤ' Δημοτικού το οποίο μπορούσε να βρει το αποτέλεσμα με το μυαλό του αλλά όχι όταν χρειαζόταν να κάνει τη πράξη γραπτά.

159 1 1*
+75
324
(*τα έγχρωμα νούμερα είναι όλα τα κρατούμενα)

Η ανάλυση της διαδικασίας είναι ότι θυμόταν ότι έπρεπε να γράψει κάπου τα κρατούμενα αλλά όχι που να τα προσθέσει οπότε τα έγραψε όλα δίπλα και τα πρόσθεσε όλα μαζί το τέλος!

Εξαιτίας όλων αυτών των δυσκολιών ο δυσλεξικός μαθητής χαρακτηρίζεται ως "αργός" μαθητής. Συνήθως θα καταλήξει να κάνει μια άλλη πράξη απο την απαιτούμενη, να ξεχάσει κάποιο στοιχείο απο έναν τύπο της Φυσικής ή να βρει ένα αποτέλεσμα στο “περίπου”. Είναι λοιπόν απαραίτητο να υπάρξει η σωστή ειδική παρέμβαση για σωστή διδασκαλία ώστε να εξοικειωθεί με κάποιες διαδικασίες και όρους που είναι χρήσιμοι για να ανταποκρίνεται στις απαιτήσεις των Μαθηματικών και άλλων μαθημάτων που απαιτούν ειδικό λεξιλόγιο.

Διαβάστε τις 15 ερωτήσεις που πρέπει να κάνετε στο σχολείο οι οποίες είναι αναγνωριστικές για τη πιθανότητα ύπαρξης μαθησιακών δυσκολιών.


Άσπα Μητρακάκη
Ειδική Παιδαγωγός - Κοινωνική Ανθρωπολόγος
ειδικευμένη στην αντιμετώπιση μαθησιακών δυσκολίων/δυσλεξίας
email: amitrakaki@gmail.com
fb & twitter


10 τρόποι για να γράφει περισσότερο. Γραφή, δυσλεξία και διάθεση.



Η γραφή είναι μια πράξη διάθεσης. Ειδικά σε παιδιά που αντιμετωπίζουν ειδικές μαθησιακές δυσκολίες/Δυσλεξία πολλές φορές η γραφή συνοδεύεται απο αρνητικά συναισθήματα. Είναι λοιπόν απαραίτητο να δημιουργήσουμε τις κατάλληλες συνθήκες και συνήθειες ώστε χωρίς πίεση το παιδί να εμπλέκεται στην διαδικασία της γραφής αφαιρώντας το άγχος της απόδοσης.

10 τρόποι για να γράφει το παιδί με ή χωρίς δυσλεξία περισσότερο και με θετική διάθεση.

1. Ξεκινήστε στο σπίτι ένα ελεύθερο ημερολόγιο οικογένειας για όλα τα μέλη του σπιτιού. Εκεί γράψτε την ημέρα σας, τις σκέψεις σας, γεγονότα που πλησιάζουν πχ. γιορτές των Χριστουγένννων, τραπέζι φίλων κτλ. Ενθαρρύνετε να γράφει και το παιδί κάτι σημαντικό στη μέρα του.
2. Αναρτήστε κάπου φανερά την λίστα με τα ψώνια του σπιτιού πχ. κολλήστε με ένα μαγνητάκι στο ψυγείο τη λίστα του super market. Προτρέψτε το παιδί να προσθέτει εκεί ότι νομίζει ότι θα χρειαστεί ή λείπει απο το σπίτι.
3. Αναθέστε του να “καθαρογράψει” μια συνταγή που έχετε σημειώσει. Ως διαδικασία μπορεί να εμπεριέχει δυο εμπειρίες γραφής πχ. γραφή απο υπαγόρευση και αντιγραφή απο το πρόχειρο σημείωμα, οι οποίες και οι δυο έχουν άλλες απαιτήσεις και μηχανισμούς επεξεργασίας για να συμβούν.
4. Καλλιεργείστε σαν οικογενειακή συνήθεια να γράφετε γράμματα και σημειωματάκια ο ένας στον άλλον. Αυτό θα εκπαιδεύσει το παιδί στην έκφραση και στην αυθόρμητη γραφή η οποία αποτελεί και τη πιο δύσκολη μορφή γραπτού λόγου.
5. Φτιάξτε μαζί ένα “πόστερ” για κάποιο γεγονός που πρόκειται να συμβεί πχ. παιδικό πάρτι γενεθλίων Στο “πόστερ” μπορείτε να συμπεριλάβετε την ώρα και την ημερομηνία, τους καλεσμένους, τον λόγο που γίνεται, κα.
6. Φτιάξτε ένα άλμπουμ με φωτογραφίες και ενθαρρύνετε το παιδί να γράψει απο κάτω απο κάθε φωτογραφία μια δική του λεζάντα πχ. εκδρομή στο χωριό
7. Παίξτε μαζί “όνομα, ζώο, πράγμα”. Είναι απο τα πιο χρήσιμα παιχνίδια που μπορεί μια οικογένεια να παίζει με το παιδί εξασκώντας τη μνήμη και το λεξιλόγιο του.
8. Φτιάξτε το “βάζο ή το κουτί του μήνα”. Με το όνομα του μήνα έξω απο το κουτί θα βάζετε μέσα απλά σημειωματάκια για ότι θα θέλατε να κάνετε αυτό το μήνα. Δημιουργήστε την διάθεση και αφήστε το βάζο σε εμφανές και προσιτό σημείο για να μπορεί το παιδί ανα πάσα στιγμή να προσθέτει το σημείωμα που θέλει.
9. Δημιουργήστε ένα “κουτί παραπόνων”. Κάντε την αρχή και ενθαρρύνετε το παιδί να το χρησιμοποιεί για να γράφει τα παράπονα του. Εκτός απο άλλη μια ευκαιρία για να γράψει συμβάλλει εξαιρετικά και στην συναισθηματική έκφραση και επικοινωνία της οικογένειας.
10. Χαρίστε του ανα διαστήματα νέες εμπειρίες γραφής πχ. σε ένα κομμάτι μαυροπίνακα, στην άμμο, σε έναν λευκό πίνακα με μαρκαδόρους κτλ.

Δείτε πως μπορούμε να ενισχύσουμε τη μνήμη και την απόδοση του στο μάθημα της ιστορίας.


Ενημερωθείτε για τα Μαθήματα Ειδικής Αντιμετώπισης Δυσλεξίας at home εδώ.

Άσπα Μητρακάκη
Ειδική Παιδαγωγός - Κοινωνική Ανθρωπολόγος
ειδικευμένη στην αντιμετώπιση μαθησιακών δυσκολιών/δυσλεξίας
email: amitrakaki@gmail.com
fb & twitter