Dyslexia tip της ημέρας!

tip, δυσλεξία, εκφωνήσεις, ροζ


Δεν ξεχνάμε ποτέ ότι ο βασικός στόχος μιας ειδικής παρέμβασης από έναν Ειδικό παιδαγωγό είναι η αυτονομία του μαθητή με Δυσλεξία, Ειδικές Μαθησιακές Δυσκολίες και γενικές Μαθησιακές Δυσκολίες. 

Αυτό δε σημαίνει τίποτα άλλο από το να έχει τα κατάλληλα εργαλεία και στρατηγικές για να μπορεί να κατανοήσει και να επεξεργαστεί τις πληροφορίες και να εκτελεί και να ολοκληρώνει τα σχολικά του έργα με τις δικές του δυνάμεις.

Για να συμβεί όμως αυτό χρειαζόμαστε τις κατάλληλες βοηθητικές προσαρμογές, κάτι που μπορεί να εφαρμοστεί στις εκφωνήσεις των ασκήσεων. Προσθέτουμε μέσα εικονογραφικά στοιχεία που ενισχύουν την καλύτερη ανάγνωση τους. 

Για παράδειγμα στην εκφώνηση: Γράψτε μια μικρή παράγραφο για να αναπτύξετε την άποψη σας σχετικά με την ανακύκλωση. Μπορούμε να προσθέσουμε εικόνες για το ρήμα: γράψτε, για τη λέξη: άποψη και τη λέξη: ανακύκλωση. Έτσι η εκφώνηση γίνεται ένα μικρό εικονόλεξο.

Σταδιακά μειώνουμε αυτές τις παρεμβάσεις όσο ο/η μαθητής/ρια μας γίνεται πιο δυνατός στην αναγνωστική κατανόηση.



Αν αναζητάτε έναν τρόπο συνεργασίας ενημερωθείτε και μη διστάσετε να επικοινωνήσετε!



✺ Τρόποι συνεργασίας:

  • Ενημερωθείτε για τα Μαθήματα Ειδικής Αντιμετώπισης Δυσλεξίας at home εδώ 

  • Αν είστε ειδικοί θεραπευτές! 
    • Κλικ στην εικόνα τις για εποπτείες εξ αποστάσεως σε ειδικούς παιδαγωγούς.




  • Αν είστε γονείς! 
    • Κλίκ στην εικόνα για την παρέμβαση εξ αποστάσεως σε παιδιά με Μαθησιακές δυσκολίες.



  • Κλικ στην εικόνα για τις εποπτείες εξ αποστάσεως σε γονείς.


Άσπα Μητρακάκη
Ειδική Παιδαγωγός - Κοινωνική Ανθρωπολόγος
ειδικευμένη στην αντιμετώπιση μαθησιακών δυσκολιών/δυσλεξίας
email: amitrakaki@gmail.com

 

Γνωρίζεις ότι;

γνωρίζεις ότι, γαλάζιο, αφήγηση, δυσλεξία

γνωρίζεις ότι, γαλάζιο, αφήγηση, δυσλεξία

γνωρίζεις ότι, γαλάζιο, αφήγηση, δυσλεξία

γνωρίζεις ότι, γαλάζιο, αφήγηση, δυσλεξία

γνωρίζεις ότι, γαλάζιο, αφήγηση, δυσλεξία

γνωρίζεις ότι, γαλάζιο, αφήγηση, δυσλεξία

γνωρίζεις ότι, γαλάζιο, αφήγηση, δυσλεξία

γνωρίζεις ότι, γαλάζιο, αφήγηση, δυσλεξία

γνωρίζεις ότι, γαλάζιο, αφήγηση, δυσλεξία



Αν αναζητάτε έναν τρόπο συνεργασίας ενημερωθείτε και μη διστάσετε να επικοινωνήσετε!


✺ Τρόποι συνεργασίας:

  • Ενημερωθείτε για τα Μαθήματα Ειδικής Αντιμετώπισης Δυσλεξίας at home εδώ 

  • Αν είστε ειδικοί θεραπευτές! 
    • Κλικ στην εικόνα τις για εποπτείες εξ αποστάσεως σε ειδικούς παιδαγωγούς.




  • Αν είστε γονείς! 
    • Κλίκ στην εικόνα για την παρέμβαση εξ αποστάσεως σε παιδιά με Μαθησιακές δυσκολίες.



  • Κλικ στην εικόνα για τις εποπτείες εξ αποστάσεως σε γονείς.





Άσπα Μητρακάκη
Ειδική Παιδαγωγός - Κοινωνική Ανθρωπολόγος
ειδικευμένη στην αντιμετώπιση μαθησιακών δυσκολιών/δυσλεξίας
email: amitrakaki@gmail.com


Λεξική επίγνωση για παιδιά με δυσκολίες στη φωνολογική ενημερότητα (II)! Πρωτοσχολική ηλικία και Μαθησιακές δυσκολίες

λεξική, φωνολογία, εικόνες, χάντρες, δυσλεξία

 
Προχωράμε τη φωνολογική ενημερότητα ένα βήμα πιο πέρα!


Είδαμε αναλυτικά σε προηγούμενο άρθρο τι σημαίνει ακριβώς η αυτονομία της λέξης στη Φωνολογική επίγνωση.

Μπορείτε να επισκεφθείτε το άρθρο:

Λεξική επίγνωση για παιδιά με δυσκολίες στη φωνολογική ενημερότητα (Ι)! Πρωτοσχολική ηλικία και Μαθησιακές δυσκολίες

Εκεί παρουσιάσαμε έναν τρόπο άσκησης που σχεδιάσαμε η οποία ενισχύει τη δυνατότητα του παιδιού να ακούει σε μια πρόταση κάθε μια λέξη ξεχωριστά ως μια αυτόνομη ηχητική μονάδα. Άρα μπορεί να τις μετρήσει και να πει από πόσες λέξεις αποτελείται μια φράση ή πρόταση που ακούει, να αναγνωρίσει τη θέση της κάθε λέξης, δηλαδή ποια είναι πρώτη, τελευταία, δεύτερη ενώ είναι και σε θέση να χειριστεί κάθε λέξη, δηλαδή να την αφαιρέσει και να πει την υπόλοιπη φράση, να της αλλάξει θέση μέσα σε μια πρόταση κλπ.

Στη Λεξική επίγνωση (Ι) αναφερθήκαμε σε φράσεις με δυο λέξεις οι οποίες μπορούν εύκολα να αποδοθούν με εικόνες. Σκοπός ήταν να συνδέσουμε την κάθε λέξη με εικόνα και ένα μετρήσιμο υλικό.

Έτσι συνδυάσαμε:

  • Φωνολογία
  • Εικόνες
  • Κιναίσθηση
  • Σημασιολογία


Δείτε αναλυτικά τις οδηγίες:



Τι γίνεται όμως όταν μεγαλώνουν οι προτάσεις και πρέπει να βοηθήσουμε το παιδί με ΜΔ να "ακούσει" ως ξεχωριστές και τις μικρότερες λέξεις όπως: άρθρα, αντωνυμίες, συνδέσμους κλπ;

Πώς θα συμβολίσουμε ένα άρθρο ή μια αντωνυμία;

Υλικά: εικόνες, μετρήσιμα απλά υλικά (pom-pom, τουβλάκια, μπίλιες κτλ.)

Στην αρχική άσκηση το παιδί ακούει μια μια φράση. Επαναλαμβάνει αυτό που άκουσε. Διαλέγει τις εικόνες που απεικονίζουν οι λέξεις. Τις βάζει και τις κολλάει δίπλα στη φράση. Αντιστοιχεί για κάθε λέξη και ένα αντικείμενο πχ. pom pom

Στην εξέλιξη της άσκησης στη Λεξική επίγνωση ΙΙ προσπαθήσαμε να συμβολίσουμε και τις λέξεις που δεν μπορούν να αποδοθούν σε εικόνα.

Η άσκηση σχεδιάστηκε ως εξής:

Επαναλαμβάνουμε τις οδηγίες της πρώτης άσκησης. Η διαφορά υπάρχει στο ότι εικονίζουμε τις λέξεις που δεν μπορούν να αποδοθούν σε εικόνα με ένα ουδέτερο σύμβολο, έναν μαύρο κύκλο.


λεξική, φωνολογία, εικόνες, χάντρες, δυσλεξία


λεξική, φωνολογία, εικόνες, χάντρες, δυσλεξία


λεξική, φωνολογία, εικόνες, χάντρες, δυσλεξία


λεξική, φωνολογία, εικόνες, χάντρες, δυσλεξία


λεξική, φωνολογία, εικόνες, χάντρες, δυσλεξία

Όπως βλέπουμε το παιδί ακούει την πρόταση με δυο λέξεις. Βάζει τις εικόνες και τις χάντρες. Σταδιακά η πρόταση μεγαλώνει σε τρεις και πέντες λέξεις βάζοντας άρθρα και αντωνυμίες. 

Το υλικό που βλέπουμε είναι από την Ειδκή παιδαγωγό σε παράλληλη στίριξη σε ένα σχολείο του Ν. Αρκαδίας που μας δείχνει την εφαρμογή της άσκησης, που σχεδιάστηκε στην εξ αποστάσεως εποπτεία μας, για τον μαθητή με ΜΔ που δυσκολεύεται ιδιαίτερα να χωρίσει τις λέξεις που ακούει.

❝       
Με μεγάλη χαρά περιμένω τις φωτογραφίες και video από τις εφαρμογές των ασκήσεων στους μαθητές σας σε Instagram και fb με mention για να μοιραζόμαστε όλοι τις εμπειρίες μας στην ειδική αγωγή!


Αν αναζητάτε έναν τρόπο συνεργασίας ενημερωθείτε και μη διστάσετε να επικοινωνήσετε!


✺ Τρόποι συνεργασίας:

  • Ενημερωθείτε για τα Μαθήματα Ειδικής Αντιμετώπισης Δυσλεξίας at home εδώ 

  • Αν είστε ειδικοί θεραπευτές! 
    • Κλικ στην εικόνα τις για εποπτείες εξ αποστάσεως σε ειδικούς παιδαγωγούς.




  • Αν είστε γονείς! 
    • Κλίκ στην εικόνα για την παρέμβαση εξ αποστάσεως σε παιδιά με Μαθησιακές δυσκολίες.



  • Κλικ στην εικόνα για τις εποπτείες εξ αποστάσεως σε γονείς.





Άσπα Μητρακάκη
Ειδική Παιδαγωγός - Κοινωνική Ανθρωπολόγος
ειδικευμένη στην αντιμετώπιση μαθησιακών δυσκολιών/δυσλεξίας
email: amitrakaki@gmail.com


Το Dyslexia ρητό της ημέρας!

ρητό, δυσλεξία, χαρακτηριστικό, μοβ

 Για να διδαχθεί ένα παιδί με Μαθησιακές Δυσκολίες αποτελεσματικά, χρειάζεται επαρκή προσαρμογή των διδακτικών στόχων ανάλογα με το ατομικό μαθησιακό του προφίλ.

Αυτό σημαίνει ότι πρέπει να εξετάσουμε τον διαφορετικό ρυθμό μάθησης και τη διαφορετική ποιοτική σύνθεση των δυσκολιών και δυνατών σημείων του κάθε μαθητή, ώστε να σχεδιάσουμε ένα πλάνο παρέμβασης, που να καταφέρει να βελτιώσει τις σχολικές του δεξιότητες, στο μικρότερο χρονικό διάστημα που είναι πραγματικά απαραίτητο!


Αν αναζητάτε έναν τρόπο συνεργασίας ενημερωθείτε και μη διστάσετε να επικοινωνήσετε!


✺ Τρόποι συνεργασίας:

  • Ενημερωθείτε για τα Μαθήματα Ειδικής Αντιμετώπισης Δυσλεξίας at home εδώ 

  • Αν είστε ειδικοί θεραπευτές! 
    • Κλικ στην εικόνα τις για εποπτείες εξ αποστάσεως σε ειδικούς παιδαγωγούς.




  • Αν είστε γονείς! 
    • Κλίκ στην εικόνα για την παρέμβαση εξ αποστάσεως σε παιδιά με Μαθησιακές δυσκολίες.



  • Κλικ στην εικόνα για τις εποπτείες εξ αποστάσεως σε γονείς.


Άσπα Μητρακάκη
Ειδική Παιδαγωγός - Κοινωνική Ανθρωπολόγος
ειδικευμένη στην αντιμετώπιση μαθησιακών δυσκολιών/δυσλεξίας
email: amitrakaki@gmail.com

Η τρίλιζα με τις 4 ασκήσεις ανάγνωσης για τις Μαθησιακές δυσκολίες!

τρίλιζα, ανάγνωση, ροζ, δυσλεξία

 
Πάντα έχουμε σκοπό να δημιουργούμε ασκήσεις που ενεργοποιούν
 ένα δυνατό κίνητρο στους μαθητές με Μαθησιακές Δυσκολίες.


Οι απαιτήσεις για νέο παιδαγωγικό υλικό είναι αυξημένες όταν μιλάμε για την ειδική εκπαίδευση των παιδιών που αντιμετωπίζουν Μαθησιακές δυσκολίες. Αυτό συμβαίνει γιατί διαρκώς αναζητάμε εκπαιδευτικά μονοπάτια που μεταμορφώνουν τη θεωρία της Ειδικής αγωγής σε ασκήσεις που συμμετέχουν αισθήσεις, κίνηση, εικόνες και γενικά διαδραστικό υλικό.

Με αυτόν τον τρόπο στοχεύουμε στην ανάπτυξη των κυριότερων γνωστικών-μαθησιακών τομέων που έχουν επιλεχθεί ως παιδαγωγικοί στόχοι στο πρόγραμμα παρέμβασης σχεδιάσαμε για τον κάθε μαθητή μας.

Εδώ επιλέξαμε ένα πολύ γνωστό παιχνίδι και το τοποθετήσαμε στην εκπαιδευτική πράξη. Έχουμε τονίσει αρκετές φορές ότι δεν χρειάζονται "μαγικά" και εξειδικευμένα εργαλεία αλλά υλικά που υπάρχουν στην καθημερινότητα μας, αρκεί να γνωρίζουμε Γιατί, Πώς και Πότε να τα εφαρμόσουμε.

Θα παρουσιάσουμε 4 ασκήσεις με το παιχνίδι Τρίλιζα!

Υλικά: πλαστελίνη, κάρτες, μαρκαδόροι

τρίλιζα, ανάγνωση, ροζ, δυσλεξία



Αρχικά φτιάχνουμε μια μεγάλη τρίλιζα σε μια φωτεινή επιφάνεια. 

τρίλιζα, ανάγνωση, ροζ, δυσλεξία

Τέλος γράφουμε σε κάρτες το παιδαγωγικό υλικό που ανιστοιχεί στις 4 ασκήσεις.


Δίψηφα φωνήεντα

Παιδαγωγικός στόχος: να ενισχύσουμε την εκμάθηση των δίψηφων φωνηέντων (αι, ει, οι, ου).

Παιχνίδι: γράφουμε με δυο χρώματα όλα τα δίψηφα φωνήεντα. Ο παιδαγωγός και το παιδί επιλέγουν από ένα χρώμα. Ο καθένας επιλέγει μια κάρτα και την τοποθετεί στην τρίλιζα σύμφωνα με τους κανόνες του παιχνιδιού. 

τρίλιζα, ανάγνωση, ροζ, δυσλεξία

τρίλιζα, ανάγνωση, ροζ, δυσλεξία
Κάθε φορά που τοποθετεί μια κάρτα ο παίκτης πρέπει να λέει και τον ήχο του δίψηφου φωνήεντος πχ. αι→/ε/, οι→/ι/, ει→/ι/ κλπ.

Με τον ίδιο τρόπο μπορεί να σχεδιαστεί το παιχνίδι και για τα δίψηφα σύμφωνα (μπ, ντ, τσ, τζ, γγ, γκ)


Συλλαβές

Παιδαγωγικός στόχος: ευχέρεια στην ανάγνωση συλλαβών.

Παιχνίδι: αφού έχουμε επιλέξει τα χρώματα του κάθε παίκτη, διαβάζουμε τη συλλαβή που μας έχει τύχει βάζοντας την στη τρίλιζα.


Φωνολογική διάκριση
τσ-τζ

Παιδαγωγικός στόχος: ενισχύουμε τη φωνολογική επίγνωση των συνδυασμών τσ-τζ 

Παιχνίδι: πάλι επιλέγουμε δύο χρώματα και γράφουμε λέξεις με /τσ/ και /τζ/. Ο κάθε παίκτης τοποθετεί τις λέξεις στην τρίλιζα και διαβάζει.

τρίλιζα, ανάγνωση, ροζ, δυσλεξία

Με τον ίδιο τρόπο μπορούμε να δουλέψουμε παρεμβατικά όλες τις λέξεις που χρειάζονται φωνολογική ενίσχυση πχ. β-φ, δ-θ, φ-β, τσ-στ, ξ-ζ κλπ.


Ανάγνωση "δύσκολων" λέξεων

Παιδαγωγικός στόχος: εξάσκηση στην ανάγνωση πολυσύλλαβων ή σύνθετης φωνοτακτικής δομής λέξεων.

Παιχνίδι: αφού κάθε παίκτης επιλέξει το χρώμα του, κάθε φορά που βάζει μια κάρτα προσπαθώντας να φτιάξει τρίλιζα διαβάζει τη "δύσκολη" λέξη που του έτυχε.

Με τον ίδιο τρόπο στήνουμε τρίλιζες για κάθε είδους συνδυασμού λέξεων που δυσκολεύεται ο μαθητής μας πχ. λέξεις με /γχ/, με ρ+σύμφωνο (καρβέλι, αργός, αρκετά....), με /ια/ κλπ.

Καταλαβαίνουμε ότι είναι ένα παιχνίδι που μπορεί να προσαρμοστεί με κάθε ευρηματικό τρόπο για να παίξουμε και να προωθήσουμε τους παιδαγωγικούς μας στόχους!

Όπως εδώ:





Αν αναζητάτε έναν τρόπο συνεργασίας ενημερωθείτε και μη διστάσετε να επικοινωνήσετε!


✺ Τρόποι συνεργασίας:

  • Ενημερωθείτε για τα Μαθήματα Ειδικής Αντιμετώπισης Δυσλεξίας at home εδώ 

  • Αν είστε ειδικοί θεραπευτές! 
    • Κλικ στην εικόνα για τις εποπτείες εξ αποστάσεως σε ειδικούς παιδαγωγούς.




  • Αν είστε γονείς! 
    • Κλίκ στην εικόνα για την παρέμβαση εξ αποστάσεως σε παιδιά με Μαθησιακές δυσκολίες.



  • Κλικ στην εικόνα για τις εποπτείες εξ αποστάσεως σε γονείς.


Άσπα Μητρακάκη
Ειδική Παιδαγωγός - Κοινωνική Ανθρωπολόγος
ειδικευμένη στην αντιμετώπιση μαθησιακών δυσκολιών/δυσλεξίας
email: amitrakaki@gmail.com


Dyslexia tip της ημέρας!

δυσλεξία, σχεδιάγραμμα, μνήμη, σημαδούρες

Η μνήμη αποτελεί βασικό εργαλείο της μάθησης. Χωρίζεται σε διάφορα είδη και το καθένα εξυπηρετεί διαφορετική λειτουργία του εγκεφάλου. Τα παιδιά με Δυσλεξία, Ειδικές Μαθησιακές Δυσκολίες και γενικές Μαθησιακές Δυσκολίες εμφανίζουν δυσκολίες στη μνημονική διαδικασία. Αυτό εκφράζεται με δυσκολίες στην αποθήκευση, αναζήτηση και ανάκληση πλοροφοριών.

Στη διδακτική πρακτική είναι αρκετά διαδεδομένη η χρήση σχεδιαγραμμάτων. Χρησιμοποιούνται στις σχολικές τάξεις αλλά και στην καθημερινή μελέτη στο σπίτι οι γονείς πολλές φορές θα καταφύγουν σε αυτό το εργαλείο.

Στην παρεμβατική διαδικασία όμως, είναι απαραίτητο να θυμόμαστε ότι το παιδί με Δυσλεξία χρειάζεται μνημονικές "άγκυρες". Τέτοιες είναι: εικόνες, ήχοι, βιώματα που το βοηθούν να ανασύρει τις σχετικές πληροφορίες.

'Ετσι και στο σχεδιάγραμμα λοιπόν, δεν χρειαζόμαστε πολλές, αλλά καλά οργανωμένες τις βασικές πληροφορίες ώστε να λειτουργούν σαν φωτεινές "σημαδούρες" που θα βοηθούν το παιδί να θυμηθεί όλες τις υπόλοιπες πληροφορίες.


Αν αναζητάτε έναν τρόπο συνεργασίας ενημερωθείτε και μη διστάσετε να επικοινωνήσετε!


✺ Τρόποι συνεργασίας:

  • Ενημερωθείτε για τα Μαθήματα Ειδικής Αντιμετώπισης Δυσλεξίας at home εδώ 

  • Αν είστε ειδικοί θεραπευτές! 
    • Κλικ στην εικόνα τις για εποπτείες εξ αποστάσεως σε ειδικούς παιδαγωγούς.




  • Αν είστε γονείς! 
    • Κλίκ στην εικόνα για την παρέμβαση εξ αποστάσεως σε παιδιά με Μαθησιακές δυσκολίες.



  • Κλικ στην εικόνα για τις εποπτείες εξ αποστάσεως σε γονείς.


Άσπα Μητρακάκη
Ειδική Παιδαγωγός - Κοινωνική Ανθρωπολόγος
ειδικευμένη στην αντιμετώπιση μαθησιακών δυσκολιών/δυσλεξίας
email: amitrakaki@gmail.com