Δεν μπορώ να ζήσω χωρίς..! Ανάπτυξη λεξιλογίου στο δυσλεξικό παιδί


Ένας από τους τρόπους, για να βοηθήσουμε τη δυσκολία που εμφανίζουν τα παιδιά με Δυσλεξία ως προς τη παραγωγή του γραπτού λόγου, είναι τεχνικές που στοχεύουν στην ανάπτυξη του λεξιλογίου και στην ικανότητα ανάκλησης και χρήσης των κατάλληλων λέξεων. Με τη συστηματική ανατροφοδότηση και προσπάθεια το παιδί με ειδικές μαθησιακές δυσκολίες θα μπορέσει να εξελίξει τη γραφή του και να χρησιμοποιήσει έναν ωριμότερο γραπτό λόγο.

Η άσκηση: "Δεν μπορώ να φανταστώ τη ζωή χωρίς...!" είναι μια δημιουργική διαδικασία που εκπαιδεύει τα παιδιά με Δυσλεξία/ΜΔ στη τεχνική του "brainstorming" δηλ. στη τεχνική να "κατεβάσω" από το κεφάλι μου όσο πιο πολλές, σχετικές λέξεις μπορώ "χωρίς να σκέφτομαι"!

Άσκηση: Σε μια σελίδα Α4 γράφετε στο κέντρο τη πρόταση: "Δεν μπορώ να φανταστώ τη ζωή μου χωρίς...!" και φτιάχνετε πολύχρωμα μέρη στα οποία το παιδί θα γράψει όλα αυτά που δεν μπορεί με τίποτα να αποχωριστεί!






Με αφορμή αυτή την άσκηση δημιουργείστε με τη μέθοδο της χρωματιστής παραγράφου μια παράγραφο για όλα αυτά που δεν μπορεί να αποχωριστεί ή ακόμα και προτάσεις για κάθε ένα από αυτά, δίνοντας ένα λόγο γιατί δεν μπορεί να ζήσει χωρίς: τη θάλασσα, τα δέντρα, τον αδερφό του κτλ.

✺ Παράδειγμα εφαρμογής:

ζωή, χωρίς, χρώματα, γραπτός λόγος, δυσλεξία
Μαθήτρια σε εξ αποστάσεως παρέμβαση!




Tip: 
Κατευθύνετε τις αναζητήσεις του και σε πιο αφηρημένες έννοιες (ουσιαστικά) πχ. αγάπη, φιλία κτλ.



Ενημερωθείτε για:



  • Μαθήματα Ειδικής Αντιμετώπισης Δυσλεξίας at home εδώ .
  • Εποπτεία Ειδικών Παιδαγωγών εδώ


Άσπα Μητρακάκη
Ειδική Παιδαγωγός - Κοινωνική Ανθρωπολόγος
ειδικευμένη στην αντιμετώπιση μαθησιακών δυσκολιών/δυσλεξίας
email: amitrakaki@gmail.com
fb & instagram



Γράψε το τραγούδι αλλιώς! Πως θα βοηθήσουμε τη γραπτή έκφραση στη Δυσλεξία


Η ποικιλία των δραστηριοτήτων και η ενεργός συμμετοχή σε αυτές με τρόπους περισσότερο βιωματικούς, διασκεδαστικούς και δημιουργικούς είναι ο κορμός πάνω στον οποίο χτίζεται ένα επιστημονικό πρόγραμμα παρέμβασης για παιδιά με Δυσλεξία/ΜΔ. Η εναλλαγή των ασκήσεων παίζει καθοριστικό ρόλο στο σχεδιασμό των θεραπευτικών στόχων.

Για την εξάσκηση των παιδιών με Δυσλεξία στη παραγωγή γραπτού λόγου σχεδιάζονται πλήθος ασκήσεων που η κάθε μια ενισχύει με διαφορετικό τρόπο την ικανότητα γραπτής έκφρασης. Μια απο αυτές είναι και η διασκεδαστική άσκηση: "Γράψε το τραγούδι αλλιώς !"

Άσκηση: Βρείτε ένα τραγούδι γνωστό για το παιδί και εκτυπώστε τους στίχους. Βάλτε το παιδί να αλλάξει λέξεις στους στίχους ώστε να κάνουν πάλι ομοιοκαταληξία (να ακούγονται παρόμοια) χωρίς να σας ενδιαφέρει το κυριολεκτικό νόημα. Αφήστε το παιδί να "παίξει" με τις λέξεις και να γελάσει με τη διαδικασία. Με αυτό το τρόπο ενισχύονται: η δυνατότητα ανάκλησης λέξεων απο το λεξικό εργασίας, η ομοιοκαταληξία ως φωνημική δεξιότητα και η χρήση της Γλώσσας σαν ένα δημιουργικό εργαλείο.

Ένα πολύ γνωστό παιδικό τραγούδι μεταμορφώθηκε απο τη γλυκιά Λ, μαθήτρια της Γ' Δημοτικού που αντιμετωπίζει Δυσλεξία, όταν της ζήτησα να μου το γράψει αλλιώς ξεσπώντας σε γέλια σε κάθε στίχο που άλλαζε!


Αχ προβατάκι, προβατάκι
μήλο που θα το φας
μέσα σε ξένο καροτσάκι
μύτες γιατί τσιμπάς!


Tip: 
Στην αρχή βοηθήστε το παιδί να προσαρμοστεί στη διαδικασία αλλαγής των λέξεων χρησιμοποιώντας εσείς αστείες λέξεις για να κεντρίσετε το ενδιαφέρον του και να δημιουργήσετε έτσι ισχυρό κίνητρο!


Ενημερωθείτε για τα Μαθήματα Ειδικής Αντιμετώπισης Δυσλεξίας at home εδώ  

Άσπα Μητρακάκη
Ειδική Παιδαγωγός - Κοινωνική Ανθρωπολόγος
ειδικευμένη στην αντιμετώπιση μαθησιακών δυσκολιών/δυσλεξίας
email: amitrakaki@gmail.com
fb & twitter


"Κάνουν... αλλά δεν κάνουν..." Μια άσκηση για τα Ρήματα στη Δυσλεξία!

Τα παιδιά με Δυσλεξία είναι γνωστό πως παρουσιάζουν κενά και δυσκολεύονται να κατανοήσουν, να ξεχωρίσουν και να αναγνωρίσουν τους όρους του Λόγου. Η αναγνώριση ενός Ουσιαστικού, ενός Επιθέτου ή ενός Ρήματος μπορεί να γίνει μια διαδικασία που ταλαιπωρεί τα Δυσλεξικά παιδιά, δυσκολία που φαίνεται πιο δυναμικά όταν χρειάζεται να φτιάξουν οικογένειες λέξεων.

Τα προγράμματα παρέμβασης εμπλέκουν τα παιδιά με Μαθησιακές δυσκολίες σε ασκήσεις που σκοπό έχουν να τα βοηθήσουν, να κατακτήσουν τους όρους της Γλώσσας με έναν πιο βιωματικό τρόπο αφού αυτός είναι και ο πιο αποτελεσματικός δρόμος μάθησης για αυτούς τους μαθητές. 

Τα Ρήματα είναι μια μεγάλη και βασική κατηγορία λέξεων και είναι πολύ σημαντικό το παιδί με Δυσλεξία με ευκολία να τα αναγνωρίζει και να τα χειρίζεται. Η άσκηση: "Τι κάνουν και τι δεν κάνουν;" βοηθά σε αυτό το σκοπό!



Τι κάνουν και τι δεν κάνουν;


Οι άνθρωποι _________αλλά δεν _______________.

Το πουλί__________ αλλά δεν__________________.

Τα αυτοκίνητα ___________ αλλά δεν ______________.

Ο λύκος ___________ αλλά δεν __________________.

Η μαμά ____________ αλλά δεν _________________.

Ο αέρας ______________ αλλά δεν ________________.

Οι δάσκαλοι ____________ αλλά δεν _______________.

Η τηλεόραση ____________ αλλά δεν ______________.

Η κόρη ________________ αλλά δεν _______________.

Τα τηλέφωνα _____________ αλλά δεν _____________.

Ο φούρναρης _____________ αλλά δεν ______________.

Τα ψάρια _______________ αλλά δεν _______________.

Το μωρό _______________ αλλά δεν _______________.

Η θάλασσα ______________ αλλά δεν ______________.

Ο γιατρός _______________ αλλά δεν ______________.

Οι αγρότες ______________ αλλά δεν _______________.


Η συγγραφέας _____________ αλλά δεν _____________.


Tip: 
Μπορείτε με αυτό το τρόπο να αναλύσετε ένα κείμενο (βιβλίο, παραμύθι, κόμικ κτλ.) που έχετε διαβάσει με το παιδί και να μιλήσετε για αυτά που κάνουν και δεν κάνουν οι ήρωες της ιστορίας!


Ενημερωθείτε για τα Μαθήματα Ειδικής Αντιμετώπισης Δυσλεξίας at home εδώ  

Άσπα Μητρακάκη
Ειδική Παιδαγωγός - Κοινωνική Ανθρωπολόγος
ειδικευμένη στην αντιμετώπιση μαθησιακών δυσκολιών/δυσλεξίας
email: amitrakaki@gmail.com
fb & twitter


Μια τεχνική ανάγνωσης για παιδιά με Δυσλεξία


Πως θα προσφέρουμε βοήθεια στο δυσλεξικό παιδί κατά την ανάγνωση του;

Είναι πολύ συνηθισμένο φαινόμενο η συλλαβιστή, "κομπιαστή" και η λέξη προς λέξη ανάγνωση απο παιδιά με Δυσλεξία. Αυτό έχει σαν αποτέλεσμα τη φτωχή κατανόηση του κειμένου αλλά και τη παγίωση μιας κακής αυτοεικόνας του παιδιού ως αναγνώστης. Με τις κακές αναγνωστικές εμπειρίες οδηγούμαστε σε άρνηση και σε αύξηση του άγχους της ανάγνωσης.

Μια μέθοδος που σκοπό έχει να απεμπλακεί το παιδί απο τη συλλαβιστή και χωρίς ρυθμό και εκφραστικότητα ανάγνωση είναι η ανάγνωση με τεχνητές παύσεις ανα αυτόνομη, νοηματική ενότητα. Αυτό γίνεται σε προτάσεις, παραγράφους αλλά και σε ολόκληρα κείμενα.

Τεχνική: Χωρίζουμε τις προτάσεις/παραγράφους/κείμενα σε εκφραστικές ενότητες σημειώνοντας με κάποιο σύμβολο (κάθετες γραμμές, παύλες, αστερίσκους κτλ.) ότι εκεί πρέπει να γίνει παύση απο τον αναγνώστη πχ. /Το μικρό παιδί/ ξάπλωσε αμέσως/ και αποκοιμήθηκε/ στο κρεβάτι του/.

Η οδηγία που θα δώσουμε είναι να κοιτάξει πολύ καλά τις λέξεις που βρίσκονται ανάμεσα στις γραμμές και όταν είναι έτοιμο να τις διαβάσει απο παύση σε παύση χωρίς να σταματήσει ή να συλλαβίσει.

Αυτή η διαδικασία βοηθάει εξαιρετικά στη συνειδητοποίηση της αλλαγής που γίνεται στο τρόπο που διαβάζει, ακούει την "καλή" ανάγνωση και με το περισσότερο χρόνο που δίνεται, το δυσλεξικό παιδί προλαβαίνει να αποκωδικοποιήσει σωστά και να καταλάβει με επιτυχία το νόημα του κειμένου. Είναι λοιπόν, μια προσπάθεια που δεν ακυρώνει το κόπο που κατέβαλε, μειώνοντας έτσι το "άγχος της ανάγνωσης".


Tip: 
Αν θέλουμε μπορούμε σαν επιβράβευση να ηχογραφήσουμε τη τελική ανάγνωση για να ακούσει τον εαυτό του να διαβάζει χωρίς να συλλαβίζει!


Ενημερωθείτε για τα Μαθήματα Ειδικής Αντιμετώπισης Δυσλεξίας at home εδώ  

Άσπα Μητρακάκη
Ειδική Παιδαγωγός - Κοινωνική Ανθρωπολόγος
ειδικευμένη στην αντιμετώπιση μαθησιακών δυσκολιών/δυσλεξίας
email: amitrakaki@gmail.com
fb & twitter


Με Κρυπτόλεξο Προτάσεων βοηθάμε στη σύνταξη, ανάγνωση και οπτική διάκριση!


Η δυνατότητα το παιδί με Δυσλεξία να συντάξει ένα κείμενο με ολοκληρωμένο νόημα που να ακολουθεί τη νοητική αλληλουχία και να είναι προσανατολισμένο λεκτικά στο σωστό χρόνο είναι κάτι που χτίζεται με βήματα σιγά, σιγά. Αυτό σημαίνει ότι πρέπει πρώτα να περάσει απο το στάδιο των φράσεων, της πρότασης, της παραγράφου για να φτάσει στο τέλος να συντάξει κείμενο.

Σε αυτό το στάδιο θα παρουσιάσουμε πως μπορούμε να δουλέψουμε τη σύνταξη προτάσεων με παράλληλη ενίσχυση της Οπτικής διάκρισης, Ανάγνωσης και Κατανόησης. Με ένα κρυπτόλεξο προτάσεων δημιουργούμε το κατάλληλο κίνητρο για να ενισχύσουμε όλες αυτές τις δεξιότητες!

Άσκηση: Φτιάχνουμε ένα κρυπτόλεξο και "κρύβουμε" διάφορες προτάσεις οι οποίες ακολουθούν τους θεραπευτικούς στόχους που έχουμε θέσει. 



Το παιδί διαβάζει σιωπηλά τις λέξεις και επιλέγει αυτές που συνθέτουν τις ζητούμενες προτάσεις. Χρωματίζει τις λέξεις και έπειτα τις γράφει στον κενό χώρο όπου κάθε λέξη αντιστοιχεί σε ένα κουτάκι. Αυτό θα βοηθήσει και στην ενίσχυση της αυτονομίας των λέξεων. 


Παιδί Ε' Δημοτικού με μαθησιακές δυσκολίες.

Tip: 
Αν δείτε ότι το παιδί δυσκολεύεται να ανακαλύψει τις προτάσεις μπορείτε να του υποδείξετε την αρχική ή μια λέξη που υπάρχει μέσα στη πρόταση!


Ενημερωθείτε για τα Μαθήματα Ειδικής Αντιμετώπισης Δυσλεξίας at home εδώ  

Άσπα Μητρακάκη
Ειδική Παιδαγωγός - Κοινωνική Ανθρωπολόγος
ειδικευμένη στην αντιμετώπιση μαθησιακών δυσκολιών/δυσλεξίας
email: amitrakaki@gmail.com
fb & twitter


Πώς φτιάχνεται μια πρόταση; Άσκηση που βελτιώνει το γραπτό λόγο στα Δυσλεξικά παιδιά


Ένα παιδί με Δυσλεξία είναι άκρως απαραίτητο να ακολουθήσει νωρίς έναν τρόπο μάθησης που θα το βοηθήσει να βελτιώσει τις αδυναμίες του και να καλλιεργήσει τις δυνατότητες του. 

Σε ένα πρόγραμμα παρέμβασης, που σχεδιάζεται για το κάθε παιδί με Δυσλεξία ξεχωριστά, δίνεται ιδιαίτερη βαρύτητα στο μηχανισμό της γραπτής έκφρασης, η οποία διδάσκεται μέσα απο συγκεκριμένα βήματα, φτιάχνοντας σιγά, σιγά τη "μεγάλη εικόνα" του τι εννοούμε ένα ολοκληρωμένο γραπτό κείμενο.

Μια απο τις ασκήσεις που βοηθούν σε αυτό είναι και η: "Πώς φτιάχνεται μια πρόταση;" η οποία εκπαιδεύει το παιδί να φτιάχνει προτάσεις αλλά και να αποκωδικοποιεί το νόημα αυτών που διαβάζει.

Άσκηση: Φτιάχνουμε προτάσεις τις οποίες χωρίζουμε σε 4 μέρη τη κάθε μια. Τα μέρη αυτά αναφέρονται με τις λέξεις: Ποιος, Τι, Πότε, Πού

Πρώτα:



δείχνουμε ήδη γραμμένες προτάσεις και το παιδί αναγνωρίζει το τρόπο που έχουν χωριστεί οι προτάσεις και ποια είναι τα κύρια στοιχεία που την αποτελούν. Έπειτα φτιάχνει προφορικά αρκετές προτάσεις αυτής τη μορφής.

Στο επόμενο βήμα:

Παιδί Δ' Δημοτικού με Δυσλεξία
το παιδί φτιάχνει μόνο του προτάσεις συμπληρώνοντας τα μέρη που λείπουν απο κάθε πρόταση.

Σε αυτή την άσκηση εμείς συνδυάσαμε μαζί και την άσκηση με το τροχό:




Και στο τέλος χωρίς το παραπάνω σχεδιάγραμμα το παιδί προσπαθεί να συντάξει στο τετράδιο του, μόνο του, προτάσεις που πρέπει να περιέχουν και τα 4 μέρη.


Παραδείγματα εφαρμογής:




Εδώ η εφαρμογή του γονέα στο σπίτι για το παιδί με Μαθησιακές δυσκολίες.
Η άσκηση σχεδιάστηκε κατά την εξ αποστάσεως εποπτεία γονέα.




Η Λογοθεραπεύτρια και Ειδική παιδαγωγός, σε εξ αποστάσεως εποπτεία,
εφαρμόζει την άσκηση για να ενισχύσει τη δομή της πρότασης στον μαθητή της με Μαθησιακές δυσκολίες.






Αν αναζητάτε έναν τρόπο συνεργασίας ενημερωθείτε και μη διστάσετε να επικοινωνήσετε!


✺ Τρόποι συνεργασίας:

  • Ενημερωθείτε για τα Μαθήματα Ειδικής Αντιμετώπισης Δυσλεξίας at home εδώ 

  • Αν είστε ειδικοί θεραπευτές! 
    • Κλικ στην εικόνα τις για εποπτείες εξ αποστάσεως σε ειδικούς παιδαγωγούς.




  • Αν είστε γονείς! 
    • Κλίκ στην εικόνα για την παρέμβαση εξ αποστάσεως σε παιδιά με Μαθησιακές δυσκολίες.



  • Κλικ στην εικόνα για τις εποπτείες εξ αποστάσεως σε γονείς.





Άσπα Μητρακάκη
Ειδική Παιδαγωγός - Κοινωνική Ανθρωπολόγος
ειδικευμένη στην αντιμετώπιση μαθησιακών δυσκολιών/δυσλεξίας
email: amitrakaki@gmail.com


Τι έκανα στις διακοπές! Δομημένη άσκηση γραφής για το Δυσλεξικό παιδί


Η ποιότητα των δυσκολιών που εμφανίζει ένα δυσλεξικό παιδί παρουσιάζεται πιο δυναμικά στην επεξεργασία και την παραγωγή του γραπτού λόγου. Αυτό γίνεται κυρίως εμφανές απο τη χαρακτηριστική του δυσχέρεια στη συγγραφή δομημένων και ολοκληρωμένων κειμένων, ακόμα και απλών παραγράφων.

Το μυστικό για να βελτιώσουν την απόδοση τους είναι οι δομημένες ασκήσεις παραγωγής λόγου. Βοηθούν στο να οργανώνουν αποτελεσματικά τις σκέψεις και ιδέες τους και να ανακαλούν το κατάλληλο λεξιλόγιο. Όλες αυτές οι ασκήσεις μπορούν να αποτελέσουν το κορμό και τη βάση πάνω στην οποία το Δυσλεξικό παιδί θα μάθει να γράφει κείμενα με αυξανόμενο βαθμό δυσκολίας.

Η άσκηση: "Τι έκανα στις διακοπές" είναι δομημένη με τέτοιο τρόπο που το παιδί με ΜΔ μπορεί εύκολα να αναφέρει όλο το φάσμα των δραστηριοτήτων του στη διάρκεια των διακοπών, χωρίζοντας τις ανάλογα με το μέρος ή τη χρονική στιγμή.


Παιδί Ε' Δημ. με μαθησιακές δυσκολίες

Παιδί Δ' Δημ. με Δυσλεξία
Έπειτα επεκτείναμε την άσκηση ακόμα περισσότερο. Για αυτό χρησιμοποιήσαμε το κάθε κομμάτι ως βάση για να το αναπτύξει σε παράγραφο σύμφωνα με τη μέθοδο της χρωματιστής παραγράφου

Και το αποτέλεσμα ηταν:

Ανάπτυξη σε παραγράφους, παιδί με ΜΔ Ε' Δημοτικού


Ενημερωθείτε για τα Μαθήματα Ειδικής Αντιμετώπισης Δυσλεξίας at home εδώ  

Άσπα Μητρακάκη
Ειδική Παιδαγωγός - Κοινωνική Ανθρωπολόγος
ειδικευμένη στην αντιμετώπιση μαθησιακών δυσκολιών/δυσλεξίας
email: amitrakaki@gmail.com
fb & twitter



Πώς μαθαίνει ένας δυσλεξικός μαθητής;



Το δυσλεξικό παιδί χρειάζεται ειδική μεταχείριση στο διδακτικό του πρόγραμμα. Είναι αποδεδειγμένο ότι οι ικανότητες του μπορούν να βελτιωθούν αν η μάθηση του προσαρμοστεί στο τρόπο με τον οποίο σκέφτεται.

Στο δυσλεξικό παιδί πρέπει να πηγαίνουμε:
  • σε ολόκληρη την εικόνα και μετά να εξηγούμε πως οι λεπτομέρειες χωράνε σε αυτή
  • απο το εύκολο στο δύσκολο
  • απο το απλό στο σύνθετο
  • απο το συγκεκριμένο στο αφηρημένο
  • απο το οπτικό στο ακουστικό

O δυσλεξικός μαθητής δεν είναι:
  • τεμπέλης! Κάνει ότι καλύτερο μπορεί. Χρειάζεται περισσότερη ώρα και ενέργεια για να κάνει αυτά που κάνει ένας συμμαθητής του.
  • Πρέπει να του δείχνουμε απευθείας αυτό που του διδάσκουμε.

Ο δυσλεξικός μαθητής χρειάζεται
  • ένα ήσυχο, ήρεμο, δομημένο, τακτοποιημένο, σταθερό και δίκαιο περιβάλλον για να εξελιχθεί
  • μια έως δυο λεκτικές οδηγίες τη φορά
  • μικρές, απλές οδηγίες με λίγα λόγια. 
  • μια πολυαισθητηριακή προσέγγιση της μάθησης 
  • να συνδυάζονται οι τρεις τρόποι μάθησης: Οπτικός, Ακουστικός, Κιναισθητικός
  • να του δίνεται κάθε ευκαιρία να εκφράζει τη δημιουργικότητα του όταν μαθαίνει
  • περισσότερο χρόνο να επεξεργαστεί αυτό που άκουσε
  • περισσότερο χρόνο να ανταποκριθεί
  • περισσότερο χρόνο να ολοκληρώσει τις εργασίες του

Ο δυσλεξικός μαθητής μοιάζει:
  • να μην προσέχει. Στην πραγματικότητα είναι πιθανό να βιώνει μια αισθητηριακή υπερφόρτωση. 

Δεν πρέπει να ξεχνάμε να δείχνουμε πως οι καινούργιες πληροφορίες, γνώσεις ταιριάζουν με αυτές που ήδη έχει μάθει και ότι πάντα χρειάζεται πολύ εξάσκηση σε κάθε βήμα της μαθησιακής διαδικασίας.



Ενημερωθείτε για τα Μαθήματα Ειδικής Αντιμετώπισης Δυσλεξίας at home εδώ  

Άσπα Μητρακάκη
Ειδική Παιδαγωγός - Κοινωνική Ανθρωπολόγος
ειδικευμένη στην αντιμετώπιση μαθησιακών δυσκολιών/δυσλεξίας
email: amitrakaki@gmail.com
fb & twitter


Οι κρυμμένες προτάσεις! Άσκηση για να μάθει σωστή σύνταξη


Μια δραστηριότητα δημιουργικής γραφής μπορεί εύκολα να μετατραπεί σε άσκηση για παιδιά με Δυσλεξία. Μια άσκηση που εκπαιδεύει το παιδί με Μαθησιακές δυσκολίες στη σύνθεση προτάσεων και στη βελτίωση της Οπτικής διαφοροποίησης. 

Μέσα απο κείμενα βιβλίων, εφημερίδες, περιοδικά το παιδί θα αποκρυπτογραφήσει και άλλες προτάσεις που μπορεί να υπάρχουν και να τις συντάξει!


Βήμα1ο: Επιλέγουμε το κείμενο


 "Αμέσως τώρα, μετά", Εύα Ομηρόλη


Bήμα 2ο: Σημειώνουμε τη λέξη & τη νέα πρόταση


Παιδί Ε' Δημοτικού με ΜΔ αποκρυπτογραφεί τη νέα πρόταση!

Σε αυτό το βήμα σημειώνουμε μια λέξη απο το κείμενο και ζητάμε απο το παιδί με αφορμή αυτή τη λέξη, την οποία μπορεί να τοποθετήσει οπουδήποτε στη πρόταση, να κυκλώσει και άλλες λέξεις, όπου όλες μαζί, με την ανάλογη σειρά, θα φτιάξουν μια νέα πρόταση. Αυτή τη νέα πρόταση θα τη γράψει στο τετράδιο του. Σε αυτό το παράδειγμα ο Π έφτιαξε τη πρόταση: "Ο πωλητής ξέρει να πλησιάζει και να μιλήσει ευγενικά"! Σε αυτό το σημείο μπορούμε να κάνουμε τις τελευταίες παρατηρήσεις όπως ότι θα ταίριαζε καλύτερα αν λέγαμε: Ο πωλητής ξέρει να πλησιάζει και να μιλάει ευγενικά!


Παιδί Α' Γυμνασίου με Δυσλεξία!

Η πρόταση που ανακάλυψε η Ν ήταν: "Πρέπει το παιδί να κοιτούσε με φοβισμένο ύφος"!

✪ Παράδειγμα εφαρμογής:

Κορίτσι της ΣΤ' Δημοτικού με δυσλεξία φτιάχνει προτάσεις με αυτον τον τρόπο!



Ενημερωθείτε για τα Μαθήματα Ειδικής Αντιμετώπισης Δυσλεξίας at home εδώ  

Άσπα Μητρακάκη
Ειδική Παιδαγωγός - Κοινωνική Ανθρωπολόγος
ειδικευμένη στην αντιμετώπιση μαθησιακών δυσκολιών/δυσλεξίας
email: amitrakaki@gmail.com
fb & twitter


Φτιάχνω λέξεις! Φωνημική επίγνωση και ανάγνωση


Πως χαρίζουμε Κιναισθητικές ασκήσεις σε παιδιά με Δυσλεξία;

Το ρεπερτόριο των ασκήσεων για τη Φωνημική ενημερότητα παιδιών με Ειδικές Μαθησιακές Δυσκολίες πρέπει να είναι πλούσιο και να προσφέρει διαφορετικές προκλήσεις. Ειδικά σε ένα θεραπευτικό και εκπαιδευτικό περιβάλλον, που το παιδί έρχεται άμεσα αντιμέτωπο με τις δυσκολίες του, χρειάζεται να κυριαρχεί ο χαρακτήρας των αισθητηριακών ασκήσεων.

Η Κιναίθηση οδηγεί σε μεγαλύτερη επιτυχία τη μαθησιακή διαδικασία, όσον αφορά σε παιδιά με Δυσλεξία, σε σχέση με τη στατική μάθηση. Τα δυσλεξικά παιδιά προτιμούν να συνδυάζουν τη κίνηση με την απόκτηση δεξιοτήτων και γνώσεων. Μια τέτοια άσκηση που ζευγαρώνει την κίνηση με τη φωνημική επίγνωση είναι και η: Φτιάχνω λέξεις!

Υλικά: μαυροπίνακας, κιμωλίες (χρωματιστές), κάρτες λέξεων

Άσκηση: Δείχνουμε στο παιδί μια κάρτα λέξεων. Στο πίνακα γράφουμε διάσπαρτα τα γράμματα απο τη κάθε λέξη και ζητάμε απο το παιδί να ενώσει τα γράμματα με τη σωστή σειρά ώστε να σχηματιστεί η λέξη. Έπειτα απλά υπαγορεύστε μια απο τις λέξεις δείχνοντας μόνο την εικόνα της λέξης και ζητήστε πάλι να σχηματίσει τη λέξη ενώνοντας τα γράμματα. Τέλος πείτε προφορικά λέξεις και ζητήστε απο το παιδί να επαναλάβει τη διαδικασία.


Βήμα 1ο

Επιλέγουμε κάθε φορά μια απο τις κάρτες λέξεων.

Βήμα 2ο

Γράφουμε διάσπαρτα στον πίνακα τα γράμματα της λέξης.



Βήμα 3ο

Ζητάμε απο το παιδί να ενώσει τα γράμματα για να σχηματίσει τη λέξη.

Η συγκεκριμένη άσκηση μπορεί να ενισχύσει τη Φωνημική επίγνωση μέσα απο πολλές παραλλαγές:
  • να ακούει λέξεις και να τις συνθέτει ενώνοντας με τη σωστή σειρά τα γράμματα
  • να φτιάχνει δικές του λέξεις 
  • να του λέτε απο ποιο γράμμα να ξεκινάει η λέξη ή ποιο γράμμα θέλετε να περιέχει και να δημιουργεί λέξεις
  • να ακούει λέξεις, να αναγνωρίζει αν ακούει τα συμπλέγματα μπ, ντ, τσ, γκ, γγ και να ενώνει μόνο αυτά ή όλη τη λέξη
  • με τον ίδιο τρόπο να ενισχυθούν και οι λέξεις με διπλά/τριπλά σύμφωνα
  • να δουλευτούν φωνήματα που μπερδεύει φωνημικά μεταξύ τους πχ. λέξεις με φ/θ, γ/χ, π/β/φ κτλ.
  • να δουλευτούν λέξεις που μπερδεύει τη θέση των συμφώνων πχ. λέξεις με /τσ/ και /στ/ 

Ενημερωθείτε για τα Μαθήματα Ειδικής Αντιμετώπισης Δυσλεξίας at home εδώ  

Άσπα Μητρακάκη
Ειδική Παιδαγωγός - Κοινωνική Ανθρωπολόγος
ειδικευμένη στην αντιμετώπιση μαθησιακών δυσκολιών/δυσλεξίας
email: amitrakaki@gmail.com
fb & twitter


Ο δρόμος με τις λέξεις! Οπτική διάκριση & σιωπηλή ανάγνωση για παιδιά με Δυσλεξία

κολάζ, λέξεις, ανάγνωση, δυσλεξία

Πώς μπορούμε να χαρίσουμε σε ένα Δυσλεξικό και με Μαθησιακές δυσκολίες παιδί πλούσιες εμπειρίες ανάγνωσης; 

Βασικά συμπτώματα του αδύναμου μηχανισμού ανάγνωσης που εμφανίζει ένα δυσλεξικό παιδί είναι: το κόμπιασμα, ο συλλαβισμός, οι συχνές αντικαταστάσεις λέξεων με άλλες που μοιάζουν μορφολογικά ή φωνολογικά, η αφαίρεση/προσθήκη γραμμάτων κα. Αυτή η δυσκολία στην προφορική αποκωδικοποίηση της γραφημικής αναπαράστασης μιας λέξης, μιας πρότασης ή ενός κειμένου μπορεί να αντιμετωπιστεί με διάφορες μεθόδους. 

Κύριος παράγοντας επιτυχίας των ασκήσεων είναι, όπως έχουμε αναφέρει πολλές φορές, η ενεργός συμμετοχή στην "κατασκευή" της άσκησης!

Μια άσκηση που συνδυάζει τη χειροτεχνία με την ανάγνωση δίνει αυτή τη δυνατότητα συμμετοχής στο δυσλεξικό παιδί που τόσο τη χρειάζεται!

Υλικά: περιοδικά, ψαλίδι, κόλλα, σελίδες Α4

Άσκηση: Η άσκηση είναι απλή στη σύλληψη της. Επιλέγετε τις λέξεις με τις οποίες θέλετε να "παίξετε" με το παιδί. Ορίζετε που θα φτιάξετε το κολάζ (σε ένα χαρτόνι, σελίδα τετραδίου).

1ο βήμα:

κολάζ, λέξεις, ανάγνωση, δυσλεξία

Μέσα απο περιοδικά εντοπίζετε και κόβετε τις λέξεις με τις οποίες θέλετε να "παίξετε" με το παιδί.

2ο βήμα:

κολάζ, λέξεις, ανάγνωση, δυσλεξία

Ξεκινάτε να κολλάτε διάσπαρτα τις λέξεις σε όλη τη σελίδα.

3ο βήμα: 

κολαζ, λέξεις, ανάγνωση, δυσλεξία

Το τελικό αποτέλεσμα πρέπει να είναι μια συλλογή απο λέξεις οι οποίες να περιέχουν πεζά και κεφαλαία γράμματα, με διάφορα χρώματα και γραμματοσειρές!

4ο βήμα:

κολάζ, λέξεις, ανάγνωση, δυσλεξία

Διάβαζετε με μπερδεμένη σειρά λέξεις απο το κολάζ και το παιδί πρέπει να τις ενώσει με τη σειρά που τις ακούει.

Ο λόγος που μια τέτοια άσκηση είναι τόσο αποτελεσματική είναι γιατί το δυσλεξικό παιδί θα αναγνώσει διάφορες λέξεις οι οποίες είναι γραμμένες κάθε φορά και με διαφορετικό τρόπο πχ. έντονα ή πιο άτονα, με χρώματα, ασπρόμαυρα, με κεφαλαία γράμματα κτλ. Αυτό βοηθά εξαιρετικά στην οπτική διάκριση και στη σιωπηλή ανάγνωση. Επίσης παράλληλα ενισχύει και τη λεπτή κινητικότητα με το ψαλίδισμα και τη διαδικασία χρήσης της κόλλας.



✺ Τρόποι συνεργασίας:

  • Ενημερωθείτε για τα Μαθήματα Ειδικής Αντιμετώπισης Δυσλεξίας at home εδώ 

  • Αν είστε ειδικοί θεραπευτές! 
    • Κλικ στην εικόνα τις για εποπτείες εξ αποστάσεως σε ειδικούς παιδαγωγούς.




  • Αν είστε γονείς! 
    • Κλίκ στην εικόνα για την παρέμβαση εξ αποστάσεως σε παιδιά με Μαθησιακές δυσκολίες.



  • Κλικ στην εικόνα για τις εποπτείες εξ αποστάσεως σε γονείς.





Άσπα Μητρακάκη
Ειδική Παιδαγωγός - Κοινωνική Ανθρωπολόγος
ειδικευμένη στην αντιμετώπιση μαθησιακών δυσκολιών/δυσλεξίας
email: amitrakaki@gmail.com