Πότε ή ποτέ; Η σημασία του τόνου κιναισθητικά με φύλλα φελλού!


Ως τόνο στην ελληνική γλώσσα ορίζουμε το διακριτικό σημείο που συνοδεύει ένα φωνήεν και δίνει πληροφορίες για την ένταση της φωνής. Δηλώνει ότι η τονιζόμενη συλλαβή πρέπει να προσφερθεί με μεγαλύτερη ένταση από τις μη τονιζόμενες συλλαβές.

Το παιδί με Ειδικές Μαθησιακές Δυσκολίες εμφανίζει προβληματικό τονισμό είτε κατά την ανάγνωση είτε κατά τη γραφή καθώς πολλές φορές ο τόνος δεν αποτελεί διαφοροποιητικό στοιχείο της λέξης.

Έτσι η έλλειψη ορθού τονισμού των λέξεων δυσχεραίνει την αναγνωστική κατανόηση ενώ στον γραπτό λόγο οδηγεί σε λογικά χάσματα καθώς ο τόνος μπορεί να καθορίσει τη σημασία μίας λέξης (πχ. μίσος-μισός), κάτι που το παιδί με Δυσλεξία συνήθως αγνοεί.

Σε αυτό το άρθρο η άσκηση που παρουσιάζεται βασίζεται στην αποτελεσματικότητα της κιναίσθησης ως διδακτική προσέγγιση.

Σκοπός της άσκησης είναι να αναδείξει τη σημασία του τόνου αλλά και να εικονοποιήσει τη διαδικασία του τονισμού. Θα χρησιμοποιήσουμε τονικά παρώνυμα.

Υλικά: φελλός, μαρκαδόρος, χαρτί Α4 ή κάρτες.


Κόβουμε ένα μικρό κομμάτι από το φύλλο φελλού και γράφουμε τη λέξη Ποτε χωρίς να βάλουμε τόνο. Κόβουμε κάθε γράμμα σε ξεχωριστά κομμάτια. 



Στις κάρτες γράφουμε προτάσεις οι οποίες ολοκληρώνονται είτε με τη λέξη Πότε είτε με τη λέξη Ποτέ.


Εμφανίζουμε στο παιδί μία κάρτα κάθε φορά. Το παιδί διαβάζει την πρόταση και πρέπει να καταλάβει ποια από τις δύο λέξεις λείπει. 

Ανάλογα με τη λέξη που πρέπει να συμπληρώσει σηκώνει πιο ψηλά το φωνήεν που τονίζεται. Έτσι η ίδια λέξη παίρνει κάθε φορά άλλη σημασία.


Δείτε την άσκηση και σε video:


Στην προσπάθεια να ενισχύσουμε την ευαισθησία στον τονισμό έχουμε σχεδιάσει αρκετές ασκήσεις.

Μερικές από αυτές:

Ποιος θα ανέβει στο σκαλοπάτι;

Τονισμός με lego. 

Το parking του τόνου.


Αν αναζητάτε έναν τρόπο συνεργασίας ενημερωθείτε και μη διστάσετε να επικοινωνήσετε!


✺ Τρόποι συνεργασίας:

  • Αν είστε ειδικοί θεραπευτές:
    • Κλικ στην εικόνα τις για εποπτείες εξ αποστάσεως σε ειδικούς παιδαγωγούς.






  • Αν είστε γονείς:
    • Κλίκ στην εικόνα για την παρέμβαση εξ αποστάσεως σε παιδιά με Μαθησιακές δυσκολίες.





  • Κλικ στην εικόνα για τις εποπτείες εξ αποστάσεως σε γονείς.





Άσπα Μητρακάκη
Ειδική Παιδαγωγός - Κοινωνική Ανθρωπολόγος
ειδικευμένη στην αντιμετώπιση μαθησιακών δυσκολιών/δυσλεξίας
email: amitrakaki@gmail.com

Το Dyslexia ρητό της ημέρας!

παιδιά, μαθησιακές δυσκολίες, απομόνωση, δυσλεξία, ρητό


Αν αναζητάτε έναν τρόπο συνεργασίας ενημερωθείτε και μη διστάσετε να επικοινωνήσετε!


✺ Τρόποι συνεργασίας:

  • Αν είστε ειδικοί θεραπευτές:
    • Κλικ στην εικόνα τις για εποπτείες εξ αποστάσεως σε ειδικούς παιδαγωγούς.






  • Αν είστε γονείς:
    • Κλίκ στην εικόνα για την παρέμβαση εξ αποστάσεως σε παιδιά με Μαθησιακές δυσκολίες.





  • Κλικ στην εικόνα για τις εποπτείες εξ αποστάσεως σε γονείς.





Άσπα Μητρακάκη
Ειδική Παιδαγωγός - Κοινωνική Ανθρωπολόγος
ειδικευμένη στην αντιμετώπιση μαθησιακών δυσκολιών/δυσλεξίας
email: amitrakaki@gmail.com

Φτιάχνω προτάσεις με έναν μικρό αλγόριθμο! Για παιδιά με ειδικές μαθησιακές δυσκολίες! [εκτυπώσιμο]

προτάσεις, δυσλεξία, αλγόριθμός, κάρτες

Πολλές φορές το τελικό κείμενο ενός μαθητή με Ειδικές Μαθησιακές Δυσκολίες εμφανίζεται δυσανάλογο ως προς τον πλούτο των ιδεών του!

Ο τηλεγραφικός τρόπος γραφής, η φτωχή γραπτή έκφραση και οι συντακτικές αστοχίες έχουν σαν αποτέλεσμα να μην αποκαλύπτονται οι συχνά ενδιαφέρουσες, πρωτότυπες και γεμάτες περιεχόμενο ιδέες του μαθητή. 

Αυτή η δυσκολία έκφρασης αφήνει ένα ισχυρό ψυχολογικό αποτύπωμα που οδηγεί σε κακή σχέση του παιδιού με ΕΜΔ με τον γραπτό λόγο ως προς την επεξεργασία αλλά και την παραγωγή του.

Πώς θα αναβαθμίσουμε τα εκφραστικά του εργαλεία;

Πώς θα βοηθήσουμε στην αποκατάσταση της κακής του σχέσης με τον γραπτό λόγο;

Με αυτήν την άσκηση δίνουμε τη βάση, το έναυσμα και την αφορμή να δημιουργήσει ο μαθητής με ΕΜΔ περισσότερο ενισχυμένες εκφραστικά προτάσεις. Προσπαθούμε να του δώσουμε την ευκαιρία για έναν καλύτερο χειρισμό της γλώσσας.

Εκτυπώστε τις 14 κάρτες εδώ!

Υλικά: γλωσσοπίεστρα, μαρκαδόροι, σελίδες Α4

προτάσεις, δυσλεξία, αλγόριθμός, κάρτες

Γράφουμε στα γλωσσοπίεστρα ουσιαστικά και ρήματα προσθέτοντας δίπλα στοιχεία όπως μόρια, επιρρήματα, συνδέσμους πχ. καιρός + όταν, παιχνίδι + με, πηγαίνω + κάθε κτλ.

Το παιδί επιλέγει ένα γλωσσοπίεστρο και γράφει μία πρόταση που εμπεριέχει τα συγκεκριμένα στοιχεία.

Εκτυπώστε τις 14 κάρτες εδώ!

προτάσεις, δυσλεξία, αλγόριθμός, κάρτες


προτάσεις, δυσλεξία, αλγόριθμός, κάρτες

προτάσεις, δυσλεξία, αλγόριθμός, κάρτες



Δείτε την άσκηση σε video εδώ:

προτάσεις, δυσλεξία, αλγόριθμός, κάρτες,βιντεο


Παραδείγματα εφαρμογής:

Βλέπουμε παραδείγματα εφαρμογής της άσκησης 
από μαθητές με Ειδικές Μαθησιακές Δυσκολίες.

προτάσεις, δυσλεξία, αλγόριθμός, κάρτες

προτάσεις, δυσλεξία, αλγόριθμός, κάρτες

προτάσεις, δυσλεξία, αλγόριθμός, κάρτες

Αν αναζητάτε έναν τρόπο συνεργασίας ενημερωθείτε και μη διστάσετε να επικοινωνήσετε!


✺ Τρόποι συνεργασίας:

  • Αν είστε ειδικοί θεραπευτές:
    • Κλικ στην εικόνα τις για εποπτείες εξ αποστάσεως σε ειδικούς παιδαγωγούς.






  • Αν είστε γονείς:
    • Κλίκ στην εικόνα για την παρέμβαση εξ αποστάσεως σε παιδιά με Μαθησιακές δυσκολίες.





  • Κλικ στην εικόνα για τις εποπτείες εξ αποστάσεως σε γονείς.





Άσπα Μητρακάκη
Ειδική Παιδαγωγός - Κοινωνική Ανθρωπολόγος
ειδικευμένη στην αντιμετώπιση μαθησιακών δυσκολιών/δυσλεξίας
email: amitrakaki@gmail.com