"Κυρία αυτο που κάνουμε τώρα που με βοηθάει;" 9 λόγοι που πρέπει να ενημερώνουμε το παιδί για την μαθησιακή του δυσκολία.



Ο Γ είναι ένα αγόρι 9 χρονών που έχει Δυσλεξία και έντονη διάσπαση προσοχής και κινητική ανησυχία. Όλα αυτά λειτουργούν επιβαρυντικά στην βραχύχρονη μνήμη του που μπορεί να συγκρατήσει ένα ελάχιστο ποσοστό των προσληφθέντων πληροφοριών.

Στην τέταρτη συνεδρία μας:

"Κύρια αυτό που κάνουμε τώρα που με βοηθάει;"
"Σε βοηθάει να μπορεί το μυαλό σου να θυμηθεί καλύτερα αύριο το μάθημα"
"Κυρία ξέρετε κάτι; Απο τότε που ξεκινήσαμε θέλω όλο να ρωτάω τι με βοηθάει αυτά που κάνουμε, πειράζει;"

Η επίγνωση των αδυναμιών και των δυνατοτήτων του για τον εαυτό του αποτελεί ένας
απο τους κύριους στόχους σε ένα πρόγραμμα παρέμβασης. Ο στόχος πάντα παραμένει, το παιδί με ειδικές μαθησιακές δυσκολίες/Δυσλεξία να αναγνωρίζει τις δυσκολίες του και να ανασύρει κάθε φορά τις κατάλληλες τεχνικές αντιμετώπισης. Έτσι θα μπορέσει να αυτονομηθεί ως προς την μελέτη του αλλά και να αντιμετωπίζει τις αδυναμίες του την στιγμή που είναι απαραίτητο πχ. σε ένα τεστ στο σχολείο.

Ποια είναι τα βασικά πράγματα που πρέπει να γνωρίζει για τον εαυτό του ένα παιδί με ειδικές μαθησιακές δυσκολίες/Δυσλεξία;

1. Κρίνεται απαραίτητο να ενημερωθεί πλήρως για την φύση της δυσκολίας του.

2. Πρέπει να εξηγήσουμε στο παιδί γιατί δυσκολεύεται και ότι δεν φταίει το ίδιο.

3. Είναι σημαντικό να επιλυθεί στο παιδί η παρεξήγηση ότι δεν είναι αρκετά έξυπνο και για αυτο δεν τα καταφέρνει.

4. Όταν το παιδί ρωτάει: "Γιατί δεν μπορώ να διαβάσω καλά; Να μάθω ορθογραφία; Να θυμηθώ το μάθημα;" πάντα εξηγούμε χωρίς όμως να προωθούμε την αυτολύπηση.

5. Επίσης προλαβαίνουμε τις δυσκολίες που θα αντιμετωπίσει και σε άλλους τομείς εξηγώντας πάλι πχ. "Στους παραδοσιακούς χορούς ίσως δυσκολευτείς να μάθεις την σειρά των βημάτων" κτλ. Για να είναι το παιδί προετοιμασμένο και να μάθει να κρίνει και να επιλέγει.

6. Όταν πρόκειται να έχει ένα διαγώνισμα ή τεστ εξηγούμε που περιμένουμε να δυσκολευτεί και το προετοιμάζουμε ανάλογα πχ. "Είναι πιθανό να μην καταλάβεις την εκφώνηση της άσκησης για αυτό θα πρέπει να θυμηθείς να κάνεις αυτό που κάνουμε για να καταλάβουμε τις οδηγίες." ή "Αν δεις ότι δεν μπορείς να λύσεις ή απαντήσεις στην μια άσκηση προχωράς στην επόμενη γιατί δεν θα προλάβεις".

7. Άλλος ένα λόγος για να είναι το παιδί καλά ενημερωμένο είναι για να μπορεί να αντιδράσει σωστά στον ενδεχόμενο ρατσισμό που μπορεί να αντιμετωπίσει απο συμμαθητές και εκπαιδευτικούς.

8. Προτρέπουμε το παιδί να σκεφτεί τρόπους που νομίζει ότι θα τον βοηθούσαν πχ. να απομνημονεύσει, να μάθει την προπαίδεια κτλ. για να κατανοεί κάθε φορά πως μπορεί το ίδιο να βοηθήσει τον εαυτό του.

9. Ένα παιδί με μαθησιακές δυσκολίες γνωρίζει ότι δυσκολεύεται, ότι δεν είναι "σαν τα άλλα παιδιά" επομένως το να κρύβουμε αυτό που ήδη έχει αντιληφθεί για τον εαυτό του είναι μάταιο και οδηγεί στο συμπέρασμα ότι είναι κάτι πολύ "κακό" που πρέπει να κάνουμε ότι δεν συμβαίνει.

Κρίνεται λοιπόν άκρως σημαντικό το παιδί να γνωρίσει τον εαυτό του και να μην γίνει απόκρυψη των στοιχείων που συνθέτουν τον τρόπο σκέψης του. Προτρέπουμε το παιδί να αναγνωρίζει κάθε φορά που δυσκολεύεται ή που πρόκειται να δυσκολευτεί για να είναι σε θέση να κρίνει και να ανασύρει την κατάλληλη κάθε φορά τεχνική που θα έχει μάθει στο πρόγραμμα παρέμβασης. Αυτές οι στρατηγικές μάθησης θα τον ακολουθούν σε όλη του την σχολική ζωή τις οποίες με τον χρόνο θα τις εμπλουτίζει με νέους βοηθητικούς τρόπους πχ. ηχογραφώ το μάθημα και μετά το ακούω για να το μάθω. Με αυτό τον τρόπο ένα παιδί με μαθησιακές δυσκολίες/Δυσλεξία θα μάθει ότι για να πετύχει κάτι χρειάζεται να βρει απλά τον κατάλληλο τρόπο.


Άσπα Μητρακάκη
Ειδική Παιδαγωγός - Κοινωνική Ανθρωπολόγος
ειδικευμένη στην αντιμετώπιση μαθησιακών δυσκολίων/δυσλεξίας
email: amitrakaki@gmail.com
fb & twitter




Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Θα χαρώ να έχω σχόλια σας!