Ο γραπτός λόγος δεν αποτελεί απλά μια έκφραση του προφορικού λόγου. Η γραπτή καταγραφή πληροφοριών, ιδεών και σκέψεων διέπεται απο άλλους, περισσότερο αυστηρούς κανόνες σύνταξης και γραμματικών απαιτήσεων απο τον ομιλούμενο λόγο. Το λεξιλόγιο και η σωστή χρήση του είναι το όχημα για να αποδοθούν τα νοήματα με σαφήνεια και αμεσότητα. Η δυσλεξία σαμποτάρει αυτή την διεργασία. Εμποδίζει την αποθήκευση, ανάκληση και σωστή χρήση των λέξεων.
Για το λεξιλόγιο είναι πολύ σημαντικό να γίνονται πολλές ασκήσεις εξάσκησης. Είναι σημαντικό να βρίσκονται οι κατάλληλοι τρόποι για να εμπλέκεται το παιδί στη γραφή και σωστή χρήση λέξεων ώστε αυτό να οδηγήσει και στην αποθήκευση τους. Μια άσκηση που κάνουμε με τα παιδιά με Δυσλεξία/μαθησιακές δυσκολίες στα Προγράμματα αντιμετώπισης Δυσλεξίας at home για τα επίθετα στο λόγο είναι η: "Πώς είναι και Πώς δεν είναι;"!!
Υλικά: Χρησιμοποιούμε εικόνες ουσιαστικών
Άσκηση: Στη συγκεκριμένη άσκηση χρησιμοποιήθηκε το σκίτσο του αγοριού για την άσκηση: "Τι έχει; Ποιους ξέρει; Πού πηγαίνει;"
Καταγραφή επιθέτων απο αγόρι Γ' Δημοτικού με μαθησιακές δυσκολίες! |
1ο βήμα: καταγραφή επιθέτων
Δώσαμε το όνομα του καλύτερου του φίλου (έχει παραληφθεί) και κατέγραψε όλα τα επίθετα που τον χαρακτηρίζουν. Αυτό έγινε απαντώντας στην ερώτηση: "Πως είναι;". Στη διάρκεια είναι πολύ πιθανό να "κολλήσουν" και να πουν: "Δεν ξέρω άλλα, αυτά είναι". Οι ερωτήσεις που βοηθούν έχουν να κάνουν με τους τομείς που χωρίζουμε τα επίθετα:
Δώσαμε το όνομα του καλύτερου του φίλου (έχει παραληφθεί) και κατέγραψε όλα τα επίθετα που τον χαρακτηρίζουν. Αυτό έγινε απαντώντας στην ερώτηση: "Πως είναι;". Στη διάρκεια είναι πολύ πιθανό να "κολλήσουν" και να πουν: "Δεν ξέρω άλλα, αυτά είναι". Οι ερωτήσεις που βοηθούν έχουν να κάνουν με τους τομείς που χωρίζουμε τα επίθετα:
- εξωτερική εμφάνιση
- χαρακτήρας
- τρόποι
2ο βήμα: καταγραφή αντιθέτων
Έπειτα για να εκμεταλλευτούμε ακόμη περισσότερο την ευκαιρία το παιδί ενθαρρύνθηκε να γράψει και τα αντίθετα των επιθέτων. Η ερώτηση που απαντούσε ήταν: "Τι δεν είναι;"
Από αυτή την άσκηση ανάλογα με τις δυσκολίες του προέκυψαν ασκήσεις που είχαν σχέση με:
Έπειτα για να εκμεταλλευτούμε ακόμη περισσότερο την ευκαιρία το παιδί ενθαρρύνθηκε να γράψει και τα αντίθετα των επιθέτων. Η ερώτηση που απαντούσε ήταν: "Τι δεν είναι;"
Από αυτή την άσκηση ανάλογα με τις δυσκολίες του προέκυψαν ασκήσεις που είχαν σχέση με:
- λέξεις που έχουν τους συνδυασμούς: αυ και ευ πχ. ευγενικός
- ορθογραφία πχ. ωραίος
- τονισμός
- σε κάποιες λέξεις χρειάστηκε η χρήση του φύλλου βελτίωσης γραφής
3ο βήμα: καταγραφή προτάσεων
Στο τέλος επιλέξαμε επίθετα με τα οποία συνέθεσε και έγραψε προτάσεις.
Tips:
✺ Παραδείγματα εφαρμογής:
Εδώ ο Π, που πηγαίνει στη Γ' Δημοτικού και παρουσιάζει έναν τηλεγραφικό και λιτό λόγο όταν γράφει, μέσα από την εικόνα, προσπαθεί να ανακαλέσει επίθετα που ταιριάζουν ή δεν ταιριάζουν σε μια χελώνα! |
Η μητέρα σε εξ αποστάσεως εποπτεία γονέα εφαρμόζει την άσκηση για τη μαθήτρια της Γ Δημ. με δυσκολίες στην ανάκληση λέξεων και τον εκφραστικό της λόγο! |
- Μπορεί να γίνει σε παιδιά προσχολικής ηλικίας με τα παιδιά να προτείνουν προφορικά λέξεις-επίθετα για το "Τι είναι και Τι δεν είναι" η εικόνα που βλέπουν. Ο εκπαιδευτικός μπορεί να καταγράφει τις λέξεις και να τις διαβάσει στο τέλος για να τις ακούσουν όλοι μαζί!
- Επίσης οι γονείς με παιδιά με Δυσλεξία/μαθησιακές δυσκολίες μπορούν να το παίξουν στο σπίτι ως γλωσσικό παιχνίδι με ένα ή περισσότερα παιδιά ενισχύοντας έτσι το λεξιλόγιο τους!
Αν αναζητάτε έναν τρόπο συνεργασίας ενημερωθείτε και μη διστάσετε να επικοινωνήσετε!
✺ Τρόποι συνεργασίας:
- Ενημερωθείτε για τα Μαθήματα Ειδικής Αντιμετώπισης Δυσλεξίας at home εδώ
- Αν είστε ειδικοί θεραπευτές!
- Κλικ στην εικόνα τις για εποπτείες εξ αποστάσεως σε ειδικούς παιδαγωγούς.
Άσπα Μητρακάκη
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Θα χαρώ να έχω σχόλια σας!