Λεξική επίγνωση για παιδιά με δυσκολίες στη φωνολογική ενημερότητα (Ι)! Πρωτοσχολική ηλικία και Μαθησιακές δυσκολίες

Εδώ θα δουλέψουμε τη φωνολογική αυτονομία της λέξης!


Τι σημαίνει αυτονομία της λέξης στη Φωνολογική επίγνωση;

Σημαίνει να μπορώ να ακούω σε μια πρόταση κάθε μια λέξη ξεχωριστά ως μια αυτόνομη ηχητική μονάδα. Άρα μπορώ να τις μετρήσω και να πω από πόσες λέξεις αποτελείται μια φράση ή πρόταση που ακούω, να αναγνωρίσω τη θέση της κάθε λέξης δηλαδή ποια είναι πρώτη, τελευταία, δεύτερη ενώ είμαι και σε θέση να χειριστώ κάθε λέξη δηλαδή να την αφαιρέσω και να πω την υπόλοιπη φράση, να της αλλάξω θέση κτλ.

Στη Νηπιακή ηλικία παιδιά με ΜΔ αδυνατούν ή δυσκολεύονται να ξεχωρίσουν με επιτυχία τις λέξεις από τις οποίες αποτελείται μια φράση ή πρόταση που ακούνε. 

Τι κάνουμε για αυτό; Πώς ενισχύουμε αυτή τη δεξιότητα;

Υπάρχουν πολλές προφορικές ασκήσεις που γίνονται για την εκπαίδευση παιδιών με ΜΔ στη λεξική επίγνωση. Σε επόμενο άρθρο θα γίνει αναλυτική αναφορά για το ρεπερτόριο αυτών των ασκήσεων.

  Ωστόσο σε αυτό το άρθρο θα παρουσιάσουμε μια άσκηση που συνδυάζει:

  • Φωνολογία
  • Εικόνες
  • Κιναίσθηση
  • Σημασιολογία
Υλικά: εικόνες, μετρήσιμα απλά υλικά (pom-pom, τουβλάκια, μπίλιες κτλ.)

Αρχικά έχουμε ετοιμάσει γραπτά τις φράσεις - προτάσεις που θα ακούσει ο μαθητής μας και σύμφωνα με τις λέξεις που περιέχει η φράση μας έχουμε και τις αντίστοιχες εικόνες. 

Το παιδί ακούει μια μια φράση. Επαναλαμβάνει αυτό που άκουσε. Διαλέγει τις εικόνες που απεικονίζουν οι λέξεις. Τις βάζει και τις κολλάει δίπλα στη φράση. Αντιστοιχεί για κάθε λέξη και ένα αντικείμενο πχ. pom-pom









Ανάλογα με την ηλικία και τις φωνολογικές δυσκολίες του παιδιού ξεκινάμε με 2 λέξεις και προσθέτουμε λέξεις σταδιακά.
  • Πίνω νερό
  • Τρώω μήλο
  • Γράφω γράμμα
  • Δίνω χρήματα
  • Πίνω πολύ νερό
  • Τρώω ένα μήλο.
  • Γράφω πολλά γράμματα.
  • Δίνω λίγα χρήματα.

Απευθύνεται: σε παιδιά με ΜΔ, παιδιά Νηπιακής ηλικίας (χωρίς ανάγνωση), Πρωτοσχολικής ηλικίας, παιδιά με ΝΥ και παιδιά με δυσκολίες στη διατήρηση των ορίων των λέξεων κατά τη γραφή (κολλημένες λέξεις). 

Επίσης μπορεί να γίνει και σαν εκπαιδευτικό παιχνίδι μέσα στη γενική σχολική τάξη για γενικότερη ενίσχυση των μαθητών.

Επισκεφθείτε και το άρθρο της Λεξικής επίγνωσης (ΙΙ) όπου αναφέρουμε πως μπορούμε να απεικονίσουμε λέξεις που είναι δύσκολο να αποδοθούν με εικόνα πχ. άρθρα, αντωνυμίες, σύνδεσμοι κλπ.

Πείτε μας τις εντυπώσεις σας και πάντα περιμένουμε με χαρά τις εφαρμογές σας σε φωτογραφίες και video σε Ιnstagram και Facebook με mention για να τις απολαύσουμε και να μοιραστούμε όλοι τις εμπειρίες μας στην Ειδική Αγωγή!


Αν αναζητάτε έναν τρόπο συνεργασίας ενημερωθείτε και μη διστάσετε να επικοινωνήσετε!


✺ Τρόποι συνεργασίας:

  • Ενημερωθείτε για τα Μαθήματα Ειδικής Αντιμετώπισης Δυσλεξίας at home εδώ 

  • Αν είστε ειδικοί θεραπευτές! 
    • Κλικ στην εικόνα τις για εποπτείες εξ αποστάσεως σε ειδικούς παιδαγωγούς.




  • Αν είστε γονείς! 
    • Κλίκ στην εικόνα για την παρέμβαση εξ αποστάσεως σε παιδιά με Μαθησιακές δυσκολίες.



  • Κλικ στην εικόνα για τις εποπτείες εξ αποστάσεως σε γονείς.





Άσπα Μητρακάκη
Ειδική Παιδαγωγός - Κοινωνική Ανθρωπολόγος
ειδικευμένη στην αντιμετώπιση μαθησιακών δυσκολιών/δυσλεξίας
email: amitrakaki@gmail.com


2 σχόλια:

Κωνσταντίνα είπε...

Χαίρετε! Θα ήθελα να ρωτήσω πως θα απεικονίσουμε με εικόνα τις λέξεις: πολύ, ένα, λίγο, όταν από δύο λέξεις περάσουμε στις τρείς. Ευχαριστώ θερμά.

A. είπε...

Καλησπέρα! Για αυτό που ρωτάτε έχει γίνει σχετική αναφορά στο τελευταίο άρθρο: Λεξική επίγνωση ΙΙ. Εκεί δείχνουμε πως μπορούμε να απεικονίσουμε τις λέξεις που ειναι δύσκολο να αποδοθούν με εικόνα όπως είναι: άρθρα, σύνδεσμοι, αντωνυμίες κλπ. Επισκεφθείτε το άρθρο και θα χαρώ να έχω σχόλιο σας, αν σας φάνηκε χρήσιμο. Καλή συνέχεια.

Δημοσίευση σχολίου

Θα χαρώ να έχω σχόλια σας!