Πότε ή ποτέ; Η σημασία του τόνου κιναισθητικά με φύλλα φελλού!


Ως τόνο στην ελληνική γλώσσα ορίζουμε το διακριτικό σημείο που συνοδεύει ένα φωνήεν και δίνει πληροφορίες για την ένταση της φωνής. Δηλώνει ότι η τονιζόμενη συλλαβή πρέπει να προσφερθεί με μεγαλύτερη ένταση από τις μη τονιζόμενες συλλαβές.

Το παιδί με Ειδικές Μαθησιακές Δυσκολίες εμφανίζει προβληματικό τονισμό είτε κατά την ανάγνωση είτε κατά τη γραφή καθώς πολλές φορές ο τόνος δεν αποτελεί διαφοροποιητικό στοιχείο της λέξης.

Έτσι η έλλειψη ορθού τονισμού των λέξεων δυσχεραίνει την αναγνωστική κατανόηση ενώ στον γραπτό λόγο οδηγεί σε λογικά χάσματα καθώς ο τόνος μπορεί να καθορίσει τη σημασία μίας λέξης (πχ. μίσος-μισός), κάτι που το παιδί με Δυσλεξία συνήθως αγνοεί.

Σε αυτό το άρθρο η άσκηση που παρουσιάζεται βασίζεται στην αποτελεσματικότητα της κιναίσθησης ως διδακτική προσέγγιση.

Σκοπός της άσκησης είναι να αναδείξει τη σημασία του τόνου αλλά και να εικονοποιήσει τη διαδικασία του τονισμού. Θα χρησιμοποιήσουμε τονικά παρώνυμα.

Υλικά: φελλός, μαρκαδόρος, χαρτί Α4 ή κάρτες.


Κόβουμε ένα μικρό κομμάτι από το φύλλο φελλού και γράφουμε τη λέξη Ποτε χωρίς να βάλουμε τόνο. Κόβουμε κάθε γράμμα σε ξεχωριστά κομμάτια. 



Στις κάρτες γράφουμε προτάσεις οι οποίες ολοκληρώνονται είτε με τη λέξη Πότε είτε με τη λέξη Ποτέ.


Εμφανίζουμε στο παιδί μία κάρτα κάθε φορά. Το παιδί διαβάζει την πρόταση και πρέπει να καταλάβει ποια από τις δύο λέξεις λείπει. 

Ανάλογα με τη λέξη που πρέπει να συμπληρώσει σηκώνει πιο ψηλά το φωνήεν που τονίζεται. Έτσι η ίδια λέξη παίρνει κάθε φορά άλλη σημασία.


Δείτε την άσκηση και σε video:


Στην προσπάθεια να ενισχύσουμε την ευαισθησία στον τονισμό έχουμε σχεδιάσει αρκετές ασκήσεις.

Μερικές από αυτές:

Ποιος θα ανέβει στο σκαλοπάτι;

Τονισμός με lego. 

Το parking του τόνου.


Αν αναζητάτε έναν τρόπο συνεργασίας ενημερωθείτε και μη διστάσετε να επικοινωνήσετε!


✺ Τρόποι συνεργασίας:

  • Αν είστε ειδικοί θεραπευτές:
    • Κλικ στην εικόνα τις για εποπτείες εξ αποστάσεως σε ειδικούς παιδαγωγούς.






  • Αν είστε γονείς:
    • Κλίκ στην εικόνα για την παρέμβαση εξ αποστάσεως σε παιδιά με Μαθησιακές δυσκολίες.





  • Κλικ στην εικόνα για τις εποπτείες εξ αποστάσεως σε γονείς.





Άσπα Μητρακάκη
Ειδική Παιδαγωγός - Κοινωνική Ανθρωπολόγος
ειδικευμένη στην αντιμετώπιση μαθησιακών δυσκολιών/δυσλεξίας
email: amitrakaki@gmail.com

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Θα χαρώ να έχω σχόλια σας!