Ο παρακάτω διάλογος έγινε σε συνεδρία με ένα κορίτσι της Ε' Δημοτικού που αντιμετωπίζει Δυσλεξία & Διάσπαση προσοχής:
"Θέλω να μου γράψεις απο μια πρόταση για τις λέξεις: νερό, κινηματογράφος, περιστέρι. Θα ήθελα να προσπαθήσεις να κάνεις τις καλύτερες που μπορείς!
"Εντάξει κυρία"!
"Διάβασε μου τις προτάσεις σου"
"Πίνω νερό", "Μου αρέσει ο κινηματογράφος", "Εεεε... για το περιστέρι δεν ξέρω τι να γράψω"!
Οι πρώτες παρατηρήσεις που θα κάναμε για αυτή την απόδοση των προτάσεων σε σχέση με την ηλικία του παιδιού είναι: μικρές σε έκταση προτάσεις με φτωχό λεξιλόγιο και αδυναμία γραπτής έκφρασης.
Η γραπτή έκφραση στα παιδιά με Δυσλεξία και ειδικές μαθησιακές δυσκολίες είναι απο τα πιο δύσκολα στοιχήματα που έχουν να κερδίσουν. Η μεταφορά του ομιλούμενου λόγου καθώς και των εσωτερικών σκέψεων σε γραπτή μορφή ακολουθεί συγκεκριμένους κανόνες. Κανόνες που αν δεν τους εσωτερικεύσουν και δεν τους εφαρμόζουν, τότε τα γραπτά φαίνονται μικρά, δυσνόητα, με φτωχό λεξιλόγιο και για τα μεγαλύτερα παιδιά θυμίζουν γραπτά μικρότερων τάξεων.
Η σειρά διδασκαλίας του γραπτού λόγου σύμφωνα με το βαθμό δυσκολίας είναι: λέξη, πρόταση, παράγραφος, κείμενο. Η πρόταση είναι η πρώτη μορφή οργάνωσης των λέξεων (κύριων και βοηθητικών) με τέτοιο τρόπο που σκοπό έχει να ενημερώσει, να πληροφορήσει, να εκφράσει ένα νόημα. Εκεί δίνεται και η ευκαιρία για να αξιολογήσουμε την ικανότητα του παιδιού να ανταποκριθεί σε έναν δομημένο τρόπο γραφής.
Μια απο τις ασκήσεις που σκοπό έχει να προσφέρει στο παιδί "κόλπα" ώστε να επεκτείνει και να "μεγαλώνει" τις προτάσεις του είναι η: "Ας μεγαλώσουμε λίγο τη πρόταση"!!
Κατεβάστε & Εκτυπώστε την άσκηση εδώ!
Άσκηση: Ζητάμε απο το παιδί να μας υπαγορεύσει μια πολύ απλή πρόταση πχ."Μου αρέσει ο κινηματογράφος"! Παίρνουμε αυτή τη πρόταση και συμπληρώνουμε μικρές βοηθητικές λέξεις δίπλα οι οποίες επεκτείνουν το νόημα της πχ. γιατί, που, με, αλλά κτλ.
✪Παράδειγμα πρότασης και των 17 τρόπων που την επεκτείνουμε:
- Μου αρέσει ο κινηματογράφος γιατί/επειδή/διότι ______________________.
- Μου αρέσει ο κινηματογράφος με ___________________________________.
- Μου αρέσει ο κινηματογράφος αλλά _________________________________.
- Μου αρέσει ο κινηματογράφος και μπορεί _____________________________.
- Μου αρέσει ο κινηματογράφος και ___________________________________.
- Μου αρέσει ο κινηματογράφος όταν __________________________________.
- Μου αρέσει ο κινηματογράφος περισσότερο ____________________________.
- Μου αρέσει ο κινηματογράφος λιγότερο _______________________________.
- Μου αρέσει ο κινηματογράφος αφού __________________________________.
- Μου αρέσει ο κινηματογράφος πιο πολύ _______________________________.
- Μου αρέσει ο κινηματογράφος πιο λίγο ________________________________.
- Μου αρέσει ο κινηματογράφος του/της/των _____________________________.
- Μου αρέσει ο κινηματογράφος στο/στην/στον ___________________________.
- Μου αρέσει ο κινηματογράφος ενώ ____________________________________.
- Μου αρέσει ο κινηματογράφος και ίσως ________________________________.
- Μου αρέσει ο κινηματογράφος σε ______________________________________.
- Μου αρέσει ο κινηματογράφος που _____________________________________.
Κατεβάστε & Εκτυπώστε την άσκηση εδώ!
Tip:
Δουλεύουμε με αυτό τον τρόπο πολλές προτάσεις και ανάλογα με την ανταπόκριση και τους ρυθμούς του παιδιού μπορούμε να χρησιμοποιούμε συνδυασμό τέτοιων "μικρών" λέξεων πχ. Μου αρέσει ο κινηματογράφος γιατί ______________ και _________________.
Δείτε επίσης πως τα: Επιτραπέζια παιχνίδια βοηθούν στη Δυσλεξία. Jenga ένα παιχνίδι με πολλές χρήσεις!!
Ενημερωθείτε για τα Μαθήματα Ειδικής Αντιμετώπισης Δυσλεξίας at home εδώ
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Θα χαρώ να έχω σχόλια σας!