Το παιδί προσχολικής ηλικίας έχει πολύ περισσότερες δυνατότητες αυτοεξυπηρέτησης από όσες συνήθως αφήνουμε να αναλάβει. Όσοι τολμούν να το επαληθεύσουν και όσοι αφήνουν να πάρει το μικρό παιδί την ευθύνη του εαυτού του αιφνιδιάζονται πολύ θετικά για το τι μπορεί τελικά να πετύχει. Το παιδί αυτής της ηλικίας μέσα σε ένα οργανωμένο, ασφαλές και θετικό περιβάλλον μπορεί να αναπτύξει την προσωπικότητα του και να αναδείξει όλο το εύρος των δεξιοτήτων που αναλογούν στην ηλικία του και στο αναπτυξιακό στάδιο που διανύει.
Στο βίντεο παρουσιάζεται μια πολύ απλή δραστηριότητα κοπής και σερβιρίσματος. Ένα αγοράκι 3,5 χρονών με την επίβλεψη της μητέρας του και έχοντας εξασφαλίσει τις ασφαλείς προϋποθέσεις κόβει και σερβίρει στο πιάτο του μια μπανάνα.
Η δραστηριότητα αυτή είναι μέρος της "Προσχολικής προετοιμασίας/ενίσχυσης at home" αλλά γίνεται και στο σπίτι όποτε το παιδί θέλει να ετοιμάσει ένα απογευματινό γεύμα.
Υλικά: ένα ξύλο κοπής, ένα πλαστικό μαχαίρι, οδοντογλυφίδες ή άλλο αντίστοιχο του βίντεο, πιάτο, μπανάνα.
Βήματα: Πρώτον καθαρίζουμε την μπανάνα και την τοποθετούμε στο ξύλο κοπής. Δεύτερον το παιδί πιάνει με το ένα χέρι τη μπανάνα και με το άλλο κόβει με το μαχαίρι σε κομματάκια. Χρησιμοποιεί όποιο χέρι το βολεύει (αριστερό ή δεξί) χωρίς να επεμβαίνουμε. Τρίτον αντιστοιχεί το κάθε κομμάτι με μια οδοντογλυφίδα και τέλος το σερβίρει στο πιάτο του.
Με αυτόν τον τρόπο εξασκείται η λεπτή κινητικότητα των μυών της παλάμης και των δαχτύλων ενώ απαιτείται και εστίαση της προσοχής με αποτέλεσμα να βοηθά στην επίδειξη συγκέντρωσης. Μια τέτοια δραστηριότητα που έχει έναν σαφή σκοπό αυτοεξυπηρέτησης πχ. να ετοιμάσω το φαγητό μου συμβάλλει σε μεγάλο βαθμό στην ενίσχυση της αυτοεκτίμησης και αυτονομίας του παιδιού. Η εμπιστοσύνη στις ικανότητες του αποτελεί μια πράξη αγάπης και ένα δώρο για την αυτοπεποίθηση του.
Βασικά Tips: Η διαδικασία πρέπει πρώτα να "διδαχθεί" απο τον μεγάλο πχ. μαμά και έπειτα να προσπαθήσει το παιδί. Είναι μια δραστηριότητα που μπορεί να γίνεται κατ επανάληψη κάθε φορά που το παιδί θέλει να φάει μια μπανάνα. Το ύψος του τραπεζιού που θα κόβει θα πρέπει να αντιστοιχεί στο ύψος του ώστε να το βοηθάει στις κινήσεις. Επίσης μπορούμε να "εκμεταλλευτούμε" τη δραστηριότητα ως μια άσκηση αντιστοίχησης (μια οδοντογλυφίδα - ένα κομμάτι) ενώ αυτό μπορούμε να το πετύχουμε και με το να δώσουμε να ξεχωρίσει τις φέτες ενός μανταρινιού και να αντιστοιχήσει τις οδοντογλυφίδες.
Απευθύνεται: Σε όλα τα παιδιά προσχολικής ηλικίας για ενίσχυση λεπτής κινητικότητας, συγκέντρωσης και αυτονομίας. Μπορεί να γίνει στο σπίτι απο γονείς αλλά και απο εκπαιδευτικούς και θεραπευτές σαν μια άσκηση λεπτής κινητικότητας και προσοχής.
Δείτε: Tip αυτοπεποίθησης. "Γιατί να να το αφήσω να καθαρίσει τα τζάμια;"
Άσπα Μητρακάκη
Ειδική Παιδαγωγός - Κοινωνική Ανθρωπολόγος
ειδικευμένη στην αντιμετώπιση μαθησιακών δυσκολίων/δυσλεξίας
email: amitrakaki@gmail.com
fb & twitter
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Θα χαρώ να έχω σχόλια σας!