Είναι η κατάληξη εδώ; Αντιμετώπιση της δυσορθογραφίας

ξυλάκια, λέξεις, κατάληξη, μπερδεμένη, δυσορθογραφία


Προκύπτει διαρκώς η ανάγκη να σχεδιάσουμε αποτελεσματικά τη διδασκαλία της Ορθογραφίας σε παιδιά με Δυσλεξία και Δυσορθογραφία!

Όταν ως ειδικός παιδαγωγός έχεις καταφέρει να ορίσεις με λεπτομέρεια τα δυνατά και αδύναμα σημεία του μαθητή, τον οποίο καλείσαι να βοηθήσεις, τότε πρέπει να γνωρίζεις και τους μαθησιακούς τομείς που χρειάζεται να ενισχύσεις.


Ο μοναδικός τρόπος για να μπορέσει να αναπτύξει ένα άτομο με (Ε)ΜΔ μία ή περισσότερες μαθησιακές ή γνωστικές ικανότητες, είναι να του δοθούν εναλλακτικοί τρόποι, μέθοδοι και στρατηγικές επεξεργασίας στις συγκεκριμένες μορφές και επίπεδα επεξεργασίας πληροφοριών στα οποία δυσκολεύεται (Hedges, 2003)❞.

Μια άσκηση που στοχεύει στη βελτίωση της καταληκτικής Ορθογραφίας ενισχύοντας παράλληλα τη δεξιότητα της Οπτικής διάκρισης είναι και η: Είναι η κατάληξη εδώ; Με αυτόν τον τρόπο ενεργοποιούμε πιο αποτελεσματικά τη μνήμη ώστε να πετύχουμε μεγαλύτερα ποσοστά αποθήκευσης και ανάκλησης των κανόνων Ορθογραφίας. 

Το παιδί ανακαλύπτει τους κανόνες από την αρχή!

Υλικά:  ξυλάκια (γλωσσοπίεστρα), μαρκαδόροι


ξυλάκια, λέξεις, κατάληξη, μπερδεμένη, δυσορθογραφία


Η λογική της άσκησης είναι εξαιρετικά απλή! Θέλουμε το παιδί να επαναφέρει ενεργά τη γνώση που ήδη έχει και να την εφαρμόσει.

Αρχικά κάνουμε στήλες με τις κατηγορίες των λέξεων στις οποίες θέλουμε να δώσουμε βάρος στην Ορθογραφία τους. 

Κατηγοριοποιούμε ως εξής:

  • αρσενικά
  • θηλυκά
  • ουδέτερα
  • πληθυντικός
  • ρήματα (Ενεργητική Φωνή)
  • ρήματα (Παθητική Φωνή)

Συνεχίζουμε τις λίστες με όσες και όποιες καταλήξεις χρειάζεται ο κάθε μαθητής με ΕΜΔ.

Γράφουμε σε ξυλάκια τα άρθρα ή τα πρόσωπα που δηλώνουν τις κατηγορίες των λέξεων.


ξυλάκια, λέξεις, κατάληξη, μπερδεμένη, δυσορθογραφία


Στη συνέχεια γράφουμε λέξεις στα γλωσσοπίεστρα, από κάθε κατηγορία, αλλάζοντας τη θέση της κατάληξης και τοποθετώντας την, αλλού μέσα στη λέξη πχ: η λέξη /φανάρι/ γίνεται  /φανάιρ/.


ξυλάκια, λέξεις, κατάληξη, μπερδεμένη, δυσορθογραφία


Τοποθετούμε όλα τα ξυλάκια με τις λέξεις κάτω από κάθε  κατηγορία. Για κάθε λέξη τοποθετούμε και ένα κενό ξυλάκι.


ξυλάκια, λέξεις, κατάληξη, μπερδεμένη, δυσορθογραφία


ξυλάκια, λέξεις, κατάληξη, μπερδεμένη, δυσορθογραφία


ξυλάκια, λέξεις, κατάληξη, μπερδεμένη, δυσορθογραφία


Το παιδί βλέπει τη λέξη και ανάλογα με τη λίστα αναγνωρίζει την κατάληξη, τη βρίσκει και την υπογραμμίζει.


ξυλάκια, λέξεις, κατάληξη, μπερδεμένη, δυσορθογραφία


Μετά ξαναγράφει τη λέξη σωστά στο κενό ξυλάκι!


ξυλάκια, λέξεις, κατάληξη, μπερδεμένη, δυσορθογραφία


❝Η απεμπλοκή του παιδιού με ΕΜΔ από το χαρτί και το μολύβι δίνει πάντα μια άλλη ώθηση και κίνητρο στη μαθησιακή διαδικασία!❞


Αν αναζητάτε έναν τρόπο συνεργασίας ενημερωθείτε και μη διστάσετε να επικοινωνήσετε!


✺ Τρόποι συνεργασίας:

  • Ενημερωθείτε για τα Μαθήματα Ειδικής Αντιμετώπισης Δυσλεξίας at home εδώ 

  • Αν είστε ειδικοί θεραπευτές! 
    • Κλικ στην εικόνα τις για εποπτείες εξ αποστάσεως σε ειδικούς παιδαγωγούς.




  • Αν είστε γονείς! 
    • Κλίκ στην εικόνα για την παρέμβαση εξ αποστάσεως σε παιδιά με Μαθησιακές δυσκολίες.



  • Κλικ στην εικόνα για τις εποπτείες εξ αποστάσεως σε γονείς.





Άσπα Μητρακάκη
Ειδική Παιδαγωγός - Κοινωνική Ανθρωπολόγος
ειδικευμένη στην αντιμετώπιση μαθησιακών δυσκολιών/δυσλεξίας
email: amitrakaki@gmail.com

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Θα χαρώ να έχω σχόλια σας!