Ήδη από τα τέλη του 18ου με αρχές του 19ου αιώνα ο Andrew Bell εφάρμοσε ένα καινοτόμο διδακτικό πρόγραμμα που σκοπό είχε οι μαθητές με αυξημένες εκπαιδευτικές επιδόσεις να μεταφέρουν τη γνώση στους συμμαθητές τους. Ένα πρόγραμμα που αποδείχτηκε πολύτιμο και αποτέλεσε τη βάση για μια νέα οπτική στον τυπικό τρόπο διδασκαλίας.
Από τότε έχουν αναπτυχθεί αρκετά προγράμματα διδασκαλίας μέσω συνομηλίκων ((peer tutoring / peer teaching). Οι διδακτικοί στόχοι σε καθένα από αυτά μπορεί να είναι διαφορετικοί όπως και η σύνθεση των μαθητών: επίπεδο, ηλικία, τάξεις.
Εξαιτίας των πολύ θετικών αποτελεσμάτων που παρατηρήθηκαν στην πρόοδο των μαθητών μέσα στις σχολικές τάξεις αποφασίστηκε να εφαρμοστεί και σε μαθητές με Ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες, αναπηρίες και συναισθηματικές διαταραχές.
Προγράμματα διδασκαλίας συνομηλίκων CWPT & PALS
Ένα από τα πιο δημοφιλή προγράμματα διδασκαλίας συνομηλίκων είναι το CWPT (Class Wide Peer Tutoring). Μια στρατηγική διδασκαλίας που αναπτύχθηκε από τους ερευνητές Joseph Delquadri και Charles Greenwood για να βοηθήσει τους δασκάλους που επιθυμούσαν να εξατομικεύσουν τη διδασκαλία τους περισσότερο, δίνοντας παράλληλα την ευκαιρία στους μαθητές τους να είναι ενεργοί και να έχουν δυναμικό λόγο κατά τη μαθησιακή εμπειρία.
Μια παραλλαγή της ίδιας μεθόδου είναι και το PALS.
Τα βασικά στοιχεία τους
- Οι μαθητές της τάξης χωριζονται σε ζευγάρια, όπου ο ένας μαθητής έχει το ρόλο του δασκάλου και ο άλλος του μαθητή.
- Κατά τη διάρκεια της ημέρας οι ρόλοι αλλάζουν και οι μαθητές κερδίζουν πόντους για τη σωστή ολοκλήρωση τους.
- Οι κανόνες παρουσιάζονται από τον εκπαιδευτικό και οι μαθητές εκπαιδεύονται σε αυτούς.
Η ανάγνωση γίνεται εναλλάξ και ο πρώτος που διαβάζει είναι ο καλός αναγνώστης. Διαβάζει για 5 λεπτά και ακολουθεί ο δεύτερος μαθητής που διαβάζει για άλλα 5 λεπτά. Έπειτα γίνονται διορθώσεις και ερωτήσεις για τις πληροφορίες αυτών που διαβάστηκαν: γεγονότα, πρόσωπα.
Οι μαθητές αλλάζουν ρόλους κατά τη διάρκεια της ημέρας. Αυτό τους δίνει τη δυνατότητα να εμβαθύνουν στο γνωστικό αντικείμενο περισσοτερο από ότι συμβαίνει στην τυπική διδασκαλία πχ. συζήτηση δασκάλου-μαθητή, διδασκαλία από έδρα κλπ.
Στα πλαίσια του προγράμματος ακολουθούνται διάφορες στρατηγικές όπου οι μαθητές ακούνε τι διάβασε ο συμμαθητής τους, γράφουν περιλήψεις μικρών κειμένων, κάνουν προβλέψεις για το τι θα ακολουθήσει στη συνέχεια του κειμένου.
Οι σχετικές έρευνες έχουν καταδείξει ότι οι μαθητές με Ειδικές μαθησιακές δυσκολίες που συμμετείχαν σε ανάλογα προγράμματα ανέπτυξαν σύνθετες δεξιότητες γραμματισμού με γρηγορότερους ρυθμούς, οι οποίες είχαν διάρκεια στο χρόνο ενώ και η πρόοδος στις κοινωνικές δεξιότητες ήταν αξιοσημείωτη.
Η διαμεσολάβηση του συνομηλίκου αποδείχθηκε κινητήριος δύναμη για τη γνωστική ανάπτυξη των παιδιών με ΜΔ. Μέσα σε αυτό το κλίμα αλληλεπίδρασης και περισσότερο ζωντανής γνωστικής εμπειρίας βελτιώθηκε ιδιαίτερα το αίσθημα της αυτοπεποίθησης και της σιγουριά στον εαυτό. Μια διαδικασία ωφέλιμη για όλα τα παιδιά αφού μοιράζονται συναισθήματα αποδοχής και ισότητας.
Αν θέλετε να μάθετε και για άλλες τεχνικές:
Άκουσε τα λάθη μου! Μια αναγνωστική τεχνική για παιδιά με Δυσλεξία και ΕΜΔ!
Πώς δημιουργώ συνδέσεις με την προηγούμενη γνώση του μαθητή με ΜΔ; Στρατηγική κατανόησης λεξιλογίου!
- Ενημερωθείτε για τα Μαθήματα Ειδικής Αντιμετώπισης Δυσλεξίας at home εδώ
- Αν είστε ειδικοί θεραπευτές!
- Κλικ στην εικόνα τις για εποπτείες εξ αποστάσεως σε ειδικούς παιδαγωγούς.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Θα χαρώ να έχω σχόλια σας!