"Τι κάνει, τι θέλει, τι μπορεί να κάνει"! Πως θα μάθουμε τα Ρήματα στη Δυσλεξία!

Στα παιδιά με Δυσλεξία και ειδικές μαθησιακές δυσκολίες η νευροανατομία του εγκεφάλου τους τα κατευθύνει, τις περισσότερες φορές, να σκέφτονται με εικόνες, να έχουν ζωηρή φαντασία αλλά να δυσκολεύονται στην πρόσληψη, επεξεργασία και έκφραση του Λόγου. Τα εργαλεία διδασκαλίας πρέπει να προσαρμόζονται στις ανάγκες και δυσκολίες τους καθώς και να "εκμεταλλεύονται" τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά του κάθε παιδιού με μαθησιακές δυσκολίες.

Μια τέτοια άσκηση που γίνεται στα προγράμματα παρέμβασης και δείχνει έναν εναλλακτικό τρόπο πρώτης γνωριμίας με την δυσνόητη έννοια του Ρήματος για παιδιά με ειδικές μαθησιακές δυσκολίες είναι η: "Τι κάνει, τι θέλει ή τι μπορεί να κάνει";

Άσκηση: Πρώτα εξηγούμε στο παιδί τι είναι το Ρήμα χρησιμοποιώντας αρχικά απλά, καθημερινά και ξεκάθαρα Ρήματα που δείχνουν ότι "Κάποιος κάνει κάτι". Ζητάμε απο το παιδί να πει διάφορα ρήματα που έχουν σχέση πχ. Με το τι κάνει το ίδιο μέσα στη μέρα του, τι κάνει η μαμά, ο μπαμπάς κα.

Έπειτα προχωράμε στην άσκηση. Ζωγραφίζουμε, όπως και στην άσκηση των Ουσιαστικών, σε ένα λευκό χαρτί Α4 μια φιγούρα κοριτσιού ή αγοριού.


 

Το παιδί δίνει ένα όνομα στη ζωγραφιά και ξεκινάει να γράφει γύρω-γύρω σε όλο το χαρτί λέξεις που δείχνουν "Τι κάνει, τι θέλει ή τι μπορεί να κάνει"; το παιδί του σχεδίου. 


Η άσκηση απο ένα κοριτσάκι με Δυσγραφία της Α' Δημ. 

Βασικά tips: Είναι πολύ πιθανό το παιδί αρχικά και αναλόγως πόσο δυσκολεύεται να μπερδεύει ουσιαστικά με ρήματα ή να χρησιμοποιεί φράσεις: "Κάνει μπάνιο" αντί για "Πλένεται". Εκεί θα πρέπει να βοηθήσουμε και να τονίσουμε ότι θέλουμε με "μία λέξη" να πούμε τι κάνει το παιδί.

Ως άσκηση θα σταθεί αφορμή για να δουλέψετε τα Ρήματα με διάφορους τρόπους:
  • Να κλίνει και σε άλλα πρόσωπα το κάθε ρήμα.
  • Να ρωτήσετε πως αλλάζει το ρήμα αν δεν το κάνει Τώρα αλλά το έχει κάνει Πριν ή θα το κάνει Μετά.
  • Να εντοπίσετε ρήματα που κάνει "στον άλλον" (Ενεργητική Φωνή) και ρήματα που κάνει στον εαυτό του (Παθητική Φωνή") πχ. φιλάει, λούζεται
  • Να εστιάσετε στην καταληκτική ορθογραφία με την κατάληξη /-ει/. 
Απευθύνεται: Σε παιδιά Δημοτικού για εξάσκηση στην έννοια του ρήματος. Αποδεικνύεται πολύ βοηθητική άσκηση για παιδιά με Δυσλεξία/ειδικές μαθησιακές δυσκολίες αφού συνδυάζει την εικόνα με τον Λόγο κάτι που είναι εξαιρετικά βοηθητικό. Εφαρμόζεται εύκολα απο γονείς, εκπαιδευτικούς και θεραπευτές.

* βασισμένο σε μια ιδέα του eapintofirstgrade

 Άσπα Μητρακάκη
Ειδική Παιδαγωγός - Κοινωνική Ανθρωπολόγος
ειδικευμένη στην αντιμετώπιση μαθησιακών δυσκολίων/δυσλεξίας
email: amitrakaki@gmail.com
fb & twitter



Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Θα χαρώ να έχω σχόλια σας!