"Ποιο είναι το αριστερό σου χέρι;"
"Κάνε δυο βήματα δεξιά και μετά δυο βήματα αριστερά"
Η ικανότητα της χωροταξικής τοποθέτησης των παιδιών που αντιμετωπίζουν Δυσλεξία και άλλες ειδικές μαθησιακές δυσκολίες συνήθως εμφανίζει κενά και προβλήματα χειρισμού. Παρουσιάζουν δυσκολία να ορίσουν το σώμα τους στο χώρο σε σχέση με άλλα σημεία αναφοράς. Έτσι ένα Δυσλεξικό παιδί συχνά δεν μπορεί να απαντήσει άνετα ποιο είναι το δεξί/αριστερό του χέρι, δυσκολεύεται να δώσει ή να ακολουθήσει οδηγίες κατεύθυνσης, να προσανατολιστεί σε ένα χάρτη.
Το να μπορεί το παιδί να προσανατολιστεί σε ένα τρισδιάστατο χώρο πχ.δωμάτιο το βοηθά να κάνει το ίδιο και σε ένα άλλο χωρικό πλαίσιο πχ. σελίδα τετραδίου, χάρτη. Η δυσκολία σε αυτό ακριβώς το σημείο είναι πιθανόν να αντανακλάται στα γραπτά του με λανθασμένη τοποθέτηση των γραμμάτων σε σχέση με τη γραμμή του τετραδίου (πάνω ή κάτω), στο σχηματισμό των γραμμάτων, στη φορά γραφής κτλ.
Υπάρχουν πολλές ασκήσεις που εκπαιδεύουν το Δυσλεξικό/με μαθησιακές δυσκολίες παιδί να εγκαταστήσει ένα καλύτερο μηχανισμό χωροταξικού προσανατολισμού. Μια από αυτές γίνεται με τη χρήση ενός χάρτη και λέγεται: "Ταξίδεψε όπου θες"! Η άσκηση αυτή δημιουργήθηκε στο πρόγραμμα Προσχολικής & Πρωτοσχολικής ενίσχυσης at home με την βοήθεια ενός μικρού 6,5 χρονών με μαθησιακές δυσκολίες που του αρέσει να βλέπει και να "τρέχει" διαδρομές σε χάρτες.
Υλικά: ένας χάρτης
Άσκηση-παιχνίδι: Μπορείτε να χρησιμοποιήσετε ότι χάρτη θέλετε και να τον αλλάζετε για να κρατάτε το ενδιαφέρον του παιχνιδιού. Ανοίγετε το χάρτη μπροστά στο παιδί όπου του δείχνετε που βρίσκεστε αυτή τη στιγμή. Με το δάχτυλο σας κάνετε φανταστικές διαδρομές ταξιδεύοντας παντού στο χάρτη. Κατά τη πορεία του παιχνιδιού αναγνωρίζετε τα κενά και τις δυσκολίες του παιδιού και εξηγείτε για να κατανοήσει πχ. τα σημεία του ορίζοντα, δεξιά/αριστερά, σύνορα κτλ.
Ερωτήσεις - οδηγίες που εκπαιδεύουν τη χωρική αντίληψη:
- "Εδώ είναι το σπίτι σου. Πες μου που είναι Βόρεια, Νότια, Ανατολικά, Δυτικά;"
- "Ας ξεκινήσουμε απο εδώ και πάμε Δυτικά, Ανατολικά, Βόρεια, Νότια."
- "Θέλω να ξεκινήσεις απο εδώ και να φτάσεις εδώ με τη πιο σύντομη/μακρινή διαδρομή"
- "Ξεκίνα αυτή τη διαδρομή και θα ακούς τις οδηγίες και θα πηγαίνεις." Σε αυτό το σημείο δίνουμε οδηγίες πχ. στρίψε αριστερά, δεξιά κτλ.
- "Δείξε μου τις χώρες που είναι αριστερά της Ελλάδας ή Ανατολικά της Ελλάδας" κτλ.
Με τέτοιου είδους οδηγίες που περιέχουν ορολογία κατεύθυνσης και τη βοήθεια του χάρτη μπορούμε να ενισχύσουμε τη χωροταξική αντίληψη του παιδιού με Δυσλεξία/ειδικές μαθησιακές δυσκολίες.
Δείτε πως μπορεί ο χάρτης να βοηθήσει στο μάθημα της Ιστορίας: Μάθημα Ιστορίας χωρίς Χάρτη γίνεται; Δυσλεξία και χωρικός προσανατολισμός
Άσπα Μητρακάκη
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Θα χαρώ να έχω σχόλια σας!