Λεξιλόγιο, Επίθετα & Δυσλεξία.


Μια σημαντική δυσκολία στα παιδιά που αντιμετωπίζουν Δυσλεξία/μαθησιακές δυσκολίες είναι το έλλειμμα του λεξιλογίου τους. Υπολείπονται σε πλούτο λέξεων σε σχέση με την ηλικία και το γνωστικό τους επίπεδο και αυτό φαίνεται περισσότερο κατά την αφήγηση τους είτε σε προφορικό είτε σε γραπτό επίπεδο.

Η βασική κατηγορία λέξεων που εμπλουτίζει ένα κείμενο και δίνει ζωντάνια στην αφήγηση είναι τα Επίθετα! Στις παρακάτω εικόνες θα φανεί ο τρόπος που μπορούμε να προτρέψουμε το παιδί με Δυσλεξία/μαθησιακές δυσκολίες να χρησιμοποιεί Επίθετα.


 Άσκηση 1

Το παιδί δίνει όνομα στη φιγούρα και εμείς χωρίζουμε σε κατηγορίες τα ουσιαστικά που "έχει" το κοριτσάκι της εικόνας. Μαζί με το παιδί ονομάζουμε πράγματα, ζώα και ανθρώπους και ενθαρρύνουμε να γράψει απο κάτω επίθετα για κάθε ένα.

Tip: Δεν το υποχρεώνουμε να γράψει πολλά επίθετα για κάθε ουσιαστικό. Στην αρχή 2-3 είναι αρκετά. Επίσης στη πορεία της αναζήτησης επιθέτων μπορεί να τα μπερδεύει με τα ρήματα, μετοχές ή να επαναλαμβάνει συνεχώς τα ίδια πχ. μεγάλο και να λέει "δεν μπορώ να βρω άλλα". Με ερωτήσεις προσπαθείτε να το κατευθύνετε ώστε να ανακαλέσει περισσότερα και διαφορετικά επίθετα.


Άσκηση 2

Σε αυτή την άσκηση έχουμε γράψει επίθετα και θέλουμε απο το παιδί να γράψει δίπλα ένα αντίστοιχο ουσιαστικό που να ταιριάζει. 

Tip: Μπορείτε να γράψετε και μετοχές για να διαχωρίσετε τις δυο έννοιες.


Άσκηση 3

Μέσα απο εικόνες που θα συλλέξετε (internet, περιοδικά) θα βοηθήσετε το παιδί να γράψει επίθετα που ταιριάζουν. Στη συγκεκριμένη άσκηση συνδυάστηκε η εικόνα με το φύλλο βελτίωσης γραφής όπου σε αυτό καταγράφονταν ένα επίθετο για κάθε εικόνα που παρουσιαζόταν. Με αυτό το τρόπο δουλεύετε το λεξιλόγιο αλλά και τη γραφή, κακογραφία, ορθογραφία κτλ.

Tip: Η συγκεκριμένη άσκηση μπορεί να γίνει και προφορικά, αν θέλουμε να εστιάσουμε στη ταχύτητα του συνειρμού και της ανάκληση των λέξεων. Με αυτό τον τρόπο εφαρμόζεται και σε παιδιά προσχολικής ηλικίας.

Απευθύνονται: Σε παιδιά σχολικής ηλικίας με Δυσλεξία/μαθησιακές δυσκολίες για την εξάσκηση στη χρήση των επιθέτων. Εφαρμόζονται απο γονείς, εκπαιδευτικούς και θεραπευτές.

Άσπα Μητρακάκη
Ειδική Παιδαγωγός - Κοινωνική Ανθρωπολόγος
ειδικευμένη στην αντιμετώπιση μαθησιακών δυσκολιών/δυσλεξίας
email: amitrakaki@gmail.com
fb & twitter   



2 σχόλια:

Unknown είπε...

Πολύ ωραίες ασκήσεις. Τις δυο πρώτες τις χρησιμοποιοώ και εγώ και έχουν πράγματι πολύ καλά αποτελέματα. Την τρίτη άσκηση δεν την έχω χρησιμοποιήσει αλλά φαίνεται και αυτή πολύ καλή. Θα την κάνω σήμερα κιόλας. Ευχαριστούμε για τις ιδέες.

A. είπε...

Ευχαριστώ και ελπίζω να σου φανούν χρήσιμες και άλλες ασκήσεις απο το blog!

Δημοσίευση σχολίου

Θα χαρώ να έχω σχόλια σας!