Με τα μάτια στον τόνο! Μαθαίνουμε να βάζουμε τόνους στη Δυσλεξία

μάτια, λέξεις, τόνοι, δυσλεξία

Οι παρατονισμοί και η παράλειψη τόνων για τα παιδιά με Δυσλεξία & ΕΜΔ είναι ένα συνηθισμένο σύμπτωμα!


Κατά την ανάγνωση και γραφή τα παιδιά με δυσλεξία και άλλες ειδικές μαθησιακές δυσκολίες "ξεχνούν" να βάλουν τόνους ή τους τοποθετούν λανθασμένα στη λέξη. 


Δυσκολίες τονισμού:


Η δυσκολία στη σωστή τονική απόδοση της λέξης παρουσιάζεται και στην ανάγνωση και στη γραφή. Στην ανάγνωση αυτό επηρεάζει την κατανόηση των νοημάτων, τη διατήρηση του χρωματισμού της φωνής αλλά και της αναπνοής με αποτέλεσμα το παιδί να νιώθει κόπωση και να μην κατανοεί επαρκώς αυτά που διαβάζει. Στη γραφή μια συνηθισμένη εικόνα είναι το παιδί με ΕΜΔ να προσπαθεί να βάλει τόνους ενώ έχει τελειώσει να γράφει, κάτι που απαιτεί περισσότερο χρόνο και προσπάθεια. Τέλος η μη συνειδητοποίηση του τόνου μέσα στη λέξη δημιουργεί δυσκολίες και στην Ορθογραφία όπως συμβαίνει για παράδειγμα στις λέξεις παίρνω και περνώ.


Ανάγκη αντιμετώπισης:


Όλοι αυτοί οι λόγοι τοποθετούν την ευαισθητοποίηση του δυσλεκτικού παιδιού στον τονισμό των λέξεων ως μια από τις πρωταρχικές ανάγκες. Παρουσιάζεται μια άσκηση για να τονίσουμε την ύπαρξη του τόνου στις λέξεις με απλά υλικά και εύκολη εφαρμογή. Σκοπός είναι η συνειδητοποίηση ότι το τονικό σημάδι είναι μέρος της γραφής και των λέξεων! 

Η Κιναίσθηση παίζει για άλλη μια φορά πρωταγωνιστικό ρόλο!

Άλλη μια άσκηση για όλα τα σημεία στίξης!

Υλικά: ξυλομπογιά/μαρκαδόρος (εδώ χρησιμοποιήθηκε ξυλομπογιά πολλαπλών χρωμάτων), Α4 χαρτιά, πλαστικά μάτια (τα βρίσκετε σε είδη χειροτεχνίας).


μάτια, λέξεις, τόνοι, δυσλεξία


Γράφουμε λέξεις χωρίς να προσθέσουμε τον τόνο. Οι λέξεις είναι από όλες τις κατηγορίες λέξεων που δουλεύετε με το παιδί.


μάτια, λέξεις, τόνοι, δυσλεξία



Εξηγούμε πως σε αυτή την άσκηση μας ενδιαφέρει να "συγκεντρώσουμε τα μάτια μας" στον τόνο της λέξης! Κάνουμε την άσκηση με τρεις τρόπους:

  1. Στις λέξεις βάζουμε εμείς τους τόνους-μάτια και διαβάζουμε τη λέξη.
  2. Αφήνουμε τις λέξεις κενές και ζητάμε από το παιδί μας βάλει τον τόνο-μάτι εκεί που πρέπει και να διαβάσει τη λέξη.
  3. Βάζουμε τους τόνους σε λάθος συλλαβές και ζητάμε να διορθώσει και να μετακινήσει τον τόνο εκεί που πρέπει.


μάτια, λέξεις, τόνοι, δυσλεξία


Είναι μια άσκηση που θέλει να τονίσει το σημείο στίξης του τονισμού ως απαραίτητο σύμβολο μέσα στη λέξη!

Δείτε εδώ πως μπορούμε να μάθουμε όλα τα σημεία στίξης με Κιναισθητικό τρόπο!


Πρόσθετα οφέλη: 

  • Συγκέντρωση
  • Λεπτή κινητικότητα

✺ Παραδείγματα εφαρμογής:

μάτια, λέξεις, τόνοι, δυσλεξία

Η συνάδελφος Λογοθεραπεύτρια και Ειδική Παιδαγωγός, σε εποπτεία εξ αποστάσεως, μας δείχνει πως εφαρμόζει την άσκηση σε ένα αγόρι Β' Δημοτικού με ΔΕΠ και μαθησιακές δυσκολίες. 


μάτια, λέξεις, τόνοι, δυσλεξία

Η ειδική παιδαγωγός σε εποπτεία εξ αποστάσεως εφαρμόζει την άσκηση σε μαθητή της Α' Δημοτικού με μαθησιακές δυσκολίες.


Η μητέρα σε εξ αποστάσεως εποπτεία μαθαίνει στη μαθήτρια να βάζει τόνους!











Αν αναζητάτε έναν τρόπο συνεργασίας ενημερωθείτε και μη διστάσετε να επικοινωνήσετε!


✺ Τρόποι συνεργασίας:

  • Ενημερωθείτε για τα Μαθήματα Ειδικής Αντιμετώπισης Δυσλεξίας at home εδώ 

  • Αν είστε ειδικοί θεραπευτές! 
    • Κλικ στην εικόνα τις για εποπτείες εξ αποστάσεως σε ειδικούς παιδαγωγούς.




  • Αν είστε γονείς! 
    • Κλίκ στην εικόνα για την παρέμβαση εξ αποστάσεως σε παιδιά με Μαθησιακές δυσκολίες.



  • Κλικ στην εικόνα για τις εποπτείες εξ αποστάσεως σε γονείς.





Άσπα Μητρακάκη
Ειδική Παιδαγωγός - Κοινωνική Ανθρωπολόγος
ειδικευμένη στην αντιμετώπιση μαθησιακών δυσκολιών/δυσλεξίας
email: amitrakaki@gmail.com


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Θα χαρώ να έχω σχόλια σας!