Φυτό και θάλασσα για τη Δυσλεξία! Παιχνίδι λεξιλογίου & γραπτής έκφρασης με διαφορετική θεματολογία! [57 εκτυπώσιμες κάρτες]


 Ανάπτυξη λεξιλογίου και γραπτής έκφρασης μέσα από ένα παιχνίδι ορισμών!

Σε αυτό το άρθρο θα μιλήσουμε για τη σαφήνεια του λόγου, ένα χαρακτηριστικό που συνήθως λείπει στα κείμενα μαθητών με ΜΔ. 

Οι σκέψεις και τα νοήματα δεν αποδίδονται εύκολα με καθαρότητα και ευκρίνεια ακόμα και στις ήπιες μορφές δυσκολίας της γραπτής έκφρασης. Έτσι, το περιεχόμενο των ιδεών που έχει ο μαθητής με μαθησιακές δυσκολίες παραμένει συνήθως εγκλωβισμένο σε ένα φτωχό λεξιλόγιο, σε μια ανεπαρκή δομή ή δυνατότητα σύνταξης. 

Μέσα από το παιχνίδι των ορισμών λέξεων, εννοιών και γνώσεων προσπαθούμε να προωθήσουμε την περιεκτικότητα και τη διαύγεια στο λόγο και να αποφύγουμε ελλείψεις και πλατειασμούς.

Αυτό άλλωστε είναι και ένα πολύ συχνό αίτημα για συζήτηση από τους ειδικούς παιδαγωγούς στις εξ αποστάσεως εποπτείες μας.

Ενημερωθείτε για την εξ αποστάσεως εποπτεία σε ειδικούς παιδαγωγούς.

Ο ορισμός έχει το πλεονέκτημα ότι δίνει έναν συγκεκριμένο εκφραστικό στόχο που πρέπει να πετύχει το παιδί μέσα από τις λέξεις που θα χρησιμοποιήσει. Ο ορισμός πρέπει να γίνει κατανοητός! Πρέπει ο αναγνώστης να καταλάβει σε ποια λέξη αναφέρεται ο μαθητής.

Το υλικό που χρησιμοποιούμε είναι χωρισμένο σε θεματικά κεφάλαια. Έτσι ο μαθητής με Ειδικές Μαθησιακές Δυσκολίες μέσα στα πλαίσια του κάθε γνωστικού κεφαλαίου προσπαθεί να πετύχει τον καλύτερο ορισμό για τη λέξη που του δίνεται.

Στο άρθρο τα κεφάλαια που προσφέρονται για ελεύθερη εκτύπωση είναι:

  • Φυτό
  • Θάλασσα


Φυτό

Αρχικά ξεκινάμε με ένα πολύ απλό και γρήγορο παιχνίδι. 

Σε κάθε ξεχωριστό κεφάλαιο ο μαθητής ακούει κάθε έναν από τους έτοιμους ορισμούς και προσπαθεί να μαντέψει σε ποια λέξη αναφέρεται από αυτές που έχει μπροστά του πχ. κοτσάνι, φυτεύω, οξυγόνο κλπ.

Ο μαθητής έχει μπροστά του τις λέξεις χωρίς τους ορισμούς, κάθε φορά που ακούει έναν ορισμό δείχνει την κάρτα στην οποία αναφέρεται.

Αφού μαντέψει σωστά, πρέπει να γράψει και αυτός τον δικό του ορισμό για κάθε μία λέξη.
 

Εδώ να αναφέρουμε ότι το συγκεκριμένο παιχνίδι ορισμών έχει εφαρμοστεί κυρίως σε παιδιά με ΕΜΔ από Γ' Δημ. έως ΣΤ' Δημ. Ο κάθε μαθητής ανταποκρίνεται ανάλογα με το γνωστικό του επίπεδο. 

Η αναζήτηση στο internet και σε βιβλία γνώσεων μπορεί να γίνει μέρος της διαδικασίας, ενισχύοντας με αυτό τον τρόπο σημαντικές στρατηγικές.


Παραδείγματα σε εξ αποστάσεως παρέμβαση:





Όμως ακόμα και παιδιά με Η.Ν.Υ. σε κάποιες περιπτώσεις μπόρεσαν να δώσουν τον δικό τους απλοποιημένο ορισμό και να γίνει αυτή η δραστηριότητα η αφορμή, παιδαγωγοί σε εξ αποστάσεως εποπτεία, να διευρύνουν ακόμα περισσότερο το γνωστικό ορίζοντα αυτών των μαθητών μέσα από πρωτότυπο διαδραστικό υλικό που δημιούργησαν.






Αν αναζητάτε έναν τρόπο συνεργασίας ενημερωθείτε και μη διστάσετε να επικοινωνήσετε!


✺ Τρόποι συνεργασίας:

  • Αν είστε ειδικοί θεραπευτές:
    • Κλικ στην εικόνα τις για εποπτείες εξ αποστάσεως σε ειδικούς παιδαγωγούς.






  • Αν είστε γονείς:
    • Κλικ στην εικόνα για την παρέμβαση εξ αποστάσεως σε παιδιά με Μαθησιακές δυσκολίες.





  • Κλικ στην εικόνα για τις εποπτείες εξ αποστάσεως σε γονείς.





Άσπα Μητρακάκη
Ειδική Παιδαγωγός - Κοινωνική Ανθρωπολόγος
ειδικευμένη στην αντιμετώπιση μαθησιακών δυσκολιών/δυσλεξίας
email: amitrakaki@gmail.com

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Θα χαρώ να έχω σχόλια σας!