Τι κάνω και Ποιός είμαι;! Άσκηση Δυσλεξίας.

Σε μια απο τις πρώτες συνεδρίες που είχα με ένα αγόρι της Ε' Δημοτικού, το οποίο χρειαζόταν παρέμβαση λόγω της δυσλεξίας του και της έντονης διάσπασης της προσοχής που αντιμετώπιζε, έγινε ο παρακάτω διάλογος:

"Ξέρεις τι είναι το ρήμα;"
"Εεεεε.... κάτι που κάνουμε;"
"Ωραία μήπως μπορείς να μου πεις μερικές τέτοιες λέξεις;"
"Ναι ναι να πω; Η κάλτσα"!!
"Πως σκέφτηκες τη κάλτσα;"
Σηκώνεται και μου δείχνει την κίνηση
"Εεεε....να είναι κάτι που κάνουμε, τη φοράμε δεν τη φοράμε;"!!


Ποια λέξη λοιπόν είναι η κίνηση και ποια το αντικείμενο;

Αυτή είναι μια συνηθισμένη παρανόηση που συμβαίνει σε παιδιά με Δυσλεξία και Ειδικές Μαθησιακές Δυσκολίες (ΕΜΔ) όπου έχουν μια επιφανειακή γνώση της γλώσσας. Οι φράσεις που συνήθως χρησιμοποιούμε σε άλλα παιδιά πχ. Το ρήμα είναι κάτι που κάνουμε και οι οποίες αποδίδουν για να τους διδάξουν αυτό που επιθυμούμε, στα παιδιά με Δυσλεξία και ΕΜΔ μπορούν να οδηγήσουν σε σύγχυση και αποδεικνύονται ανεπαρκείς. Έτσι χρειάζεται ένας διαφορετικός τρόπος διδασκαλίας που θα εμπεριέχει εικόνες και άλλες διαδραστικές ασκήσεις που θα το βοηθούν να εντυπώσει το ακριβές νόημα των λέξεων.

Δύο τύποι ασκήσεων που ανήκουν σε μια μεγάλη ομάδα ασκήσεων που γίνονται στην Ειδική αντιμετώπιση Δυσλεξίας at home για την διευκρίνηση των Ρημάτων και των Ουσιαστικών είναι οι παρακάτω:


Τι κάνω ή τι παθαίνω;

Όταν μπαίνω στο αυτοκίνητο και θέλω να πάω κάπου; ___________.

Όταν κρυώνω και έχω τζάκι; Το __________.

Όταν βάζω το φαγητό στη κατσαρόλα; Το ____________.

Όταν μπαίνω στη μπανιέρα και βάζω σαμπουάν στα μαλλιά μου; _______________.

Όταν κάνω βήματα στο δρόμο για να μετακινηθώ; _________________.

Όταν είμαι μέσα στη θάλασσα; ___________________.

Όταν είμαι στη βροχή χωρίς ομπρέλα; ________________.

Όταν θέλω να βρω κάτι; _______________.

Όταν πηγαίνω στο γυμναστήριο; ________________.

Όταν είμαι σκύλος και θέλω να διώξω κάποιον ενοχλητικό; __________________.

Όταν θέλω να φτάσω κάπου γρήγορα με τα πόδια; _______________.

Όταν μιλάνε κάποιοι και εγώ μιλάω χωρίς να μου έχουν δώσει τον λόγο; _____________.

Όταν με γαργαλάνε; ______________.

Όταν μπαίνω μέσα στα δοκιμαστήρια ενός μαγαζιού; ___________.

Όταν πηγαίνω στη δουλειά μου;________________.

Όταν είμαι γιατρός και κάνω έναν άρρωστο καλά; ___________.


Ποιος είμαι;

Είμαι αυτός που διδάσκει στα παιδιά.

Είμαι __ __________.


Είμαι αυτό που βάζουμε μέσα τα λουλούδια.

Είμαι __ _______.


Είμαι αυτό που δίνουμε σε όσους γιορτάζουν.

Είμαι ___ ___________.


Είμαι αυτή που σβήνει αυτά που γράφεις.

Είμαι __ ________.


Είμαι αυτός που θέλει να “παντρευτεί” την γάτα.

Είμαι __ _________.


Είμαι αυτή πάνω στην οποία κάθεσαι.

Είμαι __ ___________.


Είμαι αυτό που πατάς για να ανέβεις στη σκάλα.

Είμαι __ _________.


Είμαι αυτό στο οποίο μένει η βασιλική οικογένεια.

Είμαι __ __________.


Είμαι αυτή μέσα στην οποία βάζεις τα ρούχα σου για να τα απλώσεις.

Είμαι __ __________.


Είμαι αυτό όπου φτάνουν τα καράβια και τα πλοία.

Είμαι ___ ____________.


Είμαι αυτός που πουλάει φάρμακα.

Είμαι ___ ____________.


Είμαι το συναίσθημα που νιώθεις όταν είσαι χαρούμενος.

Είμαι __ _______.


Είμαι αυτή που σε φροντίζει στο νοσοκομείο και σου κάνει ένεση.

Είμαι ___ ___________.



Στην πρώτη άσκηση το παιδί καλείται να γράψει το ρήμα που λείπει και στην δεύτερη το ουσιαστικό. Μέσα απο τέτοιες ασκήσεις σκοπός είναι το παιδί να μπορέσει να διαχωρίσει την έννοια του Ουσιαστικού που είναι κάτι που μπορούμε να το μυρίσουμε, να το αγγίξουμε, να το γευτούμε, να το δούμε, να το ακούσουμε, να το νιώσουμε και του Ρήματος που δείχνει κίνηση, πράξη ή κάτι που παθαίνεις.

Βασικό tip: Οι γονείς στο σπίτι μπορούν να το μετατρέψουν σε ένα διασκεδαστικό προφορικό παιχνίδι γνώσης με το παιδί και όλα τα μέλη της οικογένειας. Έτσι με τη μορφή παιχνιδιού θα μπορέσει το παιδί να εμπλακεί σε αυτή την διαδικασία πιο εύκολα και να το επαναλάβει ευχάριστα και την επόμενη φορά.

Απευθύνεται: Σε παιδιά με Δυσλεξία και άλλες ειδικές μαθησιακές δυσκολίες αλλά ακόμα και σαν παιχνίδι γνώσης απο όλα τα παιδιά με σκοπό την ανάπτυξη του λεξιλογίου και της λογικής επαγωγικής σκέψης. Μπορεί να γίνει απο γονείς, εκπαιδευτικούς, θεραπευτές.

Διαβάστε ακόμα περισσότερες ασκήσεις δυσλεξίας.


Άσπα Μητρακάκη
Ειδική Παιδαγωγός - Κοινωνική Ανθρωπολόγος
ειδικευμένη στην αντιμετώπιση μαθησιακών δυσκολίων/δυσλεξίας
email: amitrakaki@gmail.com
fb & twitter



Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Θα χαρώ να έχω σχόλια σας!