Ακουστική μνήμη με προτάσεις & Δυσλεξία.


"Ξεχνάει κάποιες λέξεις όταν γράφει την ορθογραφία στο σχολείο"
"Όταν υπαγορεύω ένα μικρό κείμενο μετά βλέπω ότι υπάρχουν λέξεις που δεν τις έχει γράψει"
Η δασκάλα για τον μικρό Π που πηγαίνει Β' Δημοτικού, έχει μαθησιακές δυσκολίες και "ξεχνά" λέξεις κατά την υπαγόρευση.

Η ακουστική μνήμη βοηθά τον μαθητή να ανακαλέσει αυτό που άκουσε με τη σωστή σειρά. Στην γραφή κατά υπαγόρευση, η οποία αποτελεί μια πολύ συνηθισμένη "δοκιμασία" που υποβάλλονται οι μαθητές στο Δημοτικό πχ. ορθογραφία, μια αδύναμη ακουστική μνήμη σαμποτάρει όλη τη προσπάθεια. Δεν πρόκειται για μια απλή προφορική αναπαραγωγή "αυτού που μόλις άκουσα" αλλά χρειάζεται παράλληλα "να εφαρμόσω και κανόνες ορθογραφίας" με αποτέλεσμα να μεσολαβεί ακόμα πιο πολύς χρόνος μέχρι "να γράψω". Τα παιδιά με Δυσλεξία/μαθησιακές δυσκολίες συνήθως δεν διαθέτουν ισχυρή ακουστική μνήμη. Οι γλωσσικές πληροφορίες παραμένουν ένα επιβαρυντικό υλικό προς επεξεργασία και αυτό κάνει ακόμα πιο δύσκολη τη διαδικασία "να θυμηθώ προτάσεις". 

Παρουσιάζεται μια άσκηση που ενισχύει το παιδί με Δυσλεξία/μαθησιακές δυσκολίες να θυμάται τις προτάσεις που ακούει και να τις γράφει. Υπάρχουν διάφορες παραλλαγές της άσκησης αυτής.

Βασική άσκηση 


Οδηγίες: Σε ένα χαρτί Α4 φτιάχνουμε οριζόντιες γραμμές όσες είναι οι λέξεις της πρότασης που θα υπαγορεύσουμε. Προσέχουμε το μήκος κάθε γραμμής να ακολουθεί περίπου το μέγεθος της αντίστοιχης λέξης. Φτιάχνουμε πολλές τέτοιες σειρές ξεκινώντας απο πιο απλές προτάσεις και προοδευτικά τις δυσκολεύουμε.

Τρόποι εφαρμογής:

  • Να υπαγορεύσουμε όλη τη πρόταση και το παιδί να τη γράψει. Σε αυτή τη διαδικασία η ύπαρξη καθορισμένων γραμμών βοηθά το παιδί στην αυτοδιόρθωση αν κάτι παραλείψει.
  • Να υπαγορεύσουμε τη πρόταση και να ζητήσουμε απο το παιδί να γράψει: στη σωστή θέση τη δεύτερη, τρίτη λέξη κτλ.
  • Να υπαγορεύσουμε τη πρόταση και να ζητήσουμε να γράψει στη σωστή θέση μόνο τις μικρές λέξεις δηλ. με, σε, και, τον, που κτλ.
  • Να υπαγορεύσουμε τη πρόταση και να ζητήσουμε να γράψει στη σωστή θέση μόνο κάποιους όρους της πρότασης πχ. ρήματα, ουσιαστικά, επίθετα. 

Οι προτάσεις που αντιστοιχούν στη παραπάνω εικόνα:
  1. Ο Κώστας λάμπει απο χαρά.
  2. Το μικρό κορίτσι λερώθηκε απο τις λάσπες.
  3. Ο Πέτρος συνάντησε τους φίλους του στο γήπεδο.
  4. Στου Γρηγόρη το σπίτι μπήκαν χθες βράδυ ληστές.
  5. Ο κυνηγός στάθηκε κοντά στη λίμνη.
  6. Μάζεψα πετραδάκια την όχθη του ποταμού.

Παραλλαγή της άσκησης



Οδηγίες: Στο χαρτί Α4 γράφεται μόνο κάποιες λέξεις απο την κάθε πρόταση και ζητάμε να ακούσει τη πρόταση και να γράψει όσες λείπουν. Ισχύει ότι και παραπάνω για το βαθμό δυσκολίας καθώς και τις παραλλαγές που μπορούν να προκύψουν.

Οι προτάσεις που αντιστοιχούν στη παραπάνω εικόνα:

  1. Η τίγρη τεντώθηκε σαν λάστιχο και όρμησε.
  2. Η μητέρα έβρασε το γάλα και τάισε το μωρό.
  3. Ο Στέλιος ταξίδευε ως αργά τη νύχτα με το τρένο.
  4. Στολίσαμε τη τάξη του σχολείου μας με γιρλάντες.
  5. Καθίσαμε όλοι γύρω απο το τζάκι συζητώντας.

Απευθύνεται: Σε παιδιά με Δυσλεξία/μαθησιακές δυσκολίες που δυσκολεύονται "να θυμηθούν τις προτάσεις που άκουσαν". Μπορεί να γίνει απο εκπαιδευτικούς, θεραπευτές, γονείς.


Tip
Κατά την υπαγόρευση αν δείτε ότι η δυσκολία είναι μεγάλη μπορείτε να υπαγορεύετε κατά μέρη τη πρόταση με σκοπό πάντα να φτάσετε να την ακούει όλη μαζί και να τη γράφει. Αν το παιδί χρειάζεται να επαναλάβετε τη πρόταση ορίστε απο πριν πόσες φορές μπορεί να το ζητήσει. Επίσης αν ζητήσει να επαναλάβετε μια λέξη εσείς θα επαναλάβετε πάλι όλο το μέρος της πρότασης που περιέχει τη λέξη και όχι μόνο τη λέξη. Τέλος χρησιμοποιήστε χρώματα για να κεντρίσετε πιο πολύ το ενδιαφέρον. 

Η άσκηση αυτή μπορεί να γίνει προφορικά και στο Νηπιαγωγείο.




Ενημερωθείτε για τα Μαθήματα Ειδικής Αντιμετώπισης Δυσλεξίας at home εδώ  

Άσπα Μητρακάκη
Ειδική Παιδαγωγός - Κοινωνική Ανθρωπολόγος
ειδικευμένη στην αντιμετώπιση μαθησιακών δυσκολιών/δυσλεξίας
email: amitrakaki@gmail.com
fb & twitter

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Θα χαρώ να έχω σχόλια σας!