27 Νοε 2018

Όταν μπερδεύουμε το ρ και το σ! Κιναισθητική άσκηση για παιδιά με Δυσλεξία

  ασπροπίνακας, μανταλάκι, πομ πομ, ρ, σ, δυσλεξία

Η Οπτική διάκριση εμφανίζεται φτωχή σε παιδιά με δυσλεξία και αυτό ευθύνεται για πλήθος δυσκολιών τους!

Η δεξιότητα να αναγνωρίζω και να διακρίνω τις διαφορές και ομοιότητες μεταξύ των γραφημικών συμβόλων λέγεται Οπτική διάκριση. Τα γράμματα και οι αριθμοί παρουσιάζουν ομοιότητες και διαφορές ως προς το σχήμα, τη φορά και τη κατεύθυνση γραφής. Κάποια απο αυτά διαφέρουν μόνο ως προς ένα στοιχείο και το παιδί με ΕΜΔ δυσκολεύεται να αφομοιώσει απόλυτα αυτές τις διαφορές. 

Έτσι το ο διαφέρει από το α μόνο ως προς το μπαστουνάκι στη δεξιά πλευρά, το ε από το ω μόνο ως προς την τοποθέτηση τους στη γραμμή, το κεφαλαίο Θ από το κεφαλαίο Φ μόνο ως προς την οριζόντια ή κάθετη γραμμή στο εσωτερικό τους. Ο κατάλογος έχει και άλλες μορφολογικές συγχύσεις που οι γονείς, οι δάσκαλοι και οι ειδικοί παιδαγωγοί συναντούν συχνά στα τετράδια των δυσλεκτικών παιδιών.

Μια τέτοια γραφοκινητική παρανόηση θα μας απασχολήσει και εδώ. Πρόκειται για τη δυσκολία κάποιων παιδιών με ειδικές μαθησιακές δυσκολίες να κατακτήσουν πετυχημένα τη ταύτιση των φωνημάτων /ρ/ και /σ/ με το σωστό γράμμα. Αυτά τα δυο γράμματα διαφέρουν μόνο ως προς τη κάθετη ή οριζόντια γραμμή κατά τη γραφή τους. Για αυτό και πολλά παιδιά, ειδικά όταν χρειάζεται να γράψουν καθ υπαγόρευση ή αυθόρμητα αντικαθιστούν το ένα με το άλλο.

Αυτές τις δυσκολίες στα παιδιά με δυσλεξία τις αντιμετωπίζουμε με Κιναισθητικές και Πολυαισθητηριακές ασκήσεις. 

Υλικά: ασπροπίνακας, μανταλάκι, πομ πομ

Αρχικά γράφουμε με μπερδεμένη σειρά πολλά ρ και σ στον πίνακα. Τοποθετούμε το πομ πομ μέσα στο μανταλάκι και έχουμε έτοιμο το κιναισθητικό εργαλείο γραφής.


ασπροπίνακας, μανταλάκι, πομ πομ, ρ, σ, δυσλεξία
Γεμίζουμε με ρ και σ!

Έπειτα το παιδί ακούει λέξεις που ξεκινούν ή εμπεριέχουν ρ και σ. Για κάθε λέξη σβήνει το γράμμα που ακούει. Σβήνει με την ίδια φορά που κάνουμε για να γράψουμε το κάθε γράμμα. 

ασπροπίνακας, μανταλάκι, πομ πομ, ρ, σ, δυσλεξία
Σβήνει το γράμμα που ακούει!



Αν η λέξη έχει και ρ και σ τότε το παιδί θα πρέπει να σβήσει τα γράμματα με τη σειρά που τα ακούει.



ασπροπίνακας, μανταλάκι, πομ πομ, ρ, σ, δυσλεξία
Συνεχίζουμε το σβήσιμο!
Μια άσκηση που μπορεί να γίνει για όλες τις συγχύσεις αυτού του είδους όπως και για διακρίσεις μεταξύ των διπλών συμπλεγμάτων πχ. τσ και τζ, τσ και στ κτλ.


Πρόσθετα οφέλη: 

  • λεπτή κινητικότητα
  • συντονισμός χεριού ματιού
  • συγκέντρωση

* Η ιδέα για το μανταλάκι με το πομ πομ ως εργαλείο ανήκει στην εποπτευόμενη ειδική παιδαγωγό Στέλλα Χουρχούλη.



Ενημερωθείτε για:


  • Μαθήματα Ειδικής Αντιμετώπισης Δυσλεξίας at home εδώ .
  • Εποπτεία Ειδικών Παιδαγωγών εδώ


Άσπα Μητρακάκη
Ειδική Παιδαγωγός - Κοινωνική Ανθρωπολόγος
ειδικευμένη στην αντιμετώπιση μαθησιακών δυσκολιών/δυσλεξίας
email: amitrakaki@gmail.com
fb & instagram


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Θα χαρώ να έχω σχόλια σας!