Λεξική επίγνωση για παιδιά με δυσκολίες στη φωνολογική ενημερότητα (II)! Πρωτοσχολική ηλικία και Μαθησιακές δυσκολίες

λεξική, φωνολογία, εικόνες, χάντρες, δυσλεξία

 
Προχωράμε τη φωνολογική ενημερότητα ένα βήμα πιο πέρα!


Είδαμε αναλυτικά σε προηγούμενο άρθρο τι σημαίνει ακριβώς η αυτονομία της λέξης στη Φωνολογική επίγνωση.

Μπορείτε να επισκεφθείτε το άρθρο:

Λεξική επίγνωση για παιδιά με δυσκολίες στη φωνολογική ενημερότητα (Ι)! Πρωτοσχολική ηλικία και Μαθησιακές δυσκολίες

Εκεί παρουσιάσαμε έναν τρόπο άσκησης που σχεδιάσαμε η οποία ενισχύει τη δυνατότητα του παιδιού να ακούει σε μια πρόταση κάθε μια λέξη ξεχωριστά ως μια αυτόνομη ηχητική μονάδα. Άρα μπορεί να τις μετρήσει και να πει από πόσες λέξεις αποτελείται μια φράση ή πρόταση που ακούει, να αναγνωρίσει τη θέση της κάθε λέξης, δηλαδή ποια είναι πρώτη, τελευταία, δεύτερη ενώ είναι και σε θέση να χειριστεί κάθε λέξη, δηλαδή να την αφαιρέσει και να πει την υπόλοιπη φράση, να της αλλάξει θέση μέσα σε μια πρόταση κλπ.

Στη Λεξική επίγνωση (Ι) αναφερθήκαμε σε φράσεις με δυο λέξεις οι οποίες μπορούν εύκολα να αποδοθούν με εικόνες. Σκοπός ήταν να συνδέσουμε την κάθε λέξη με εικόνα και ένα μετρήσιμο υλικό.

Έτσι συνδυάσαμε:

  • Φωνολογία
  • Εικόνες
  • Κιναίσθηση
  • Σημασιολογία


Δείτε αναλυτικά τις οδηγίες:



Τι γίνεται όμως όταν μεγαλώνουν οι προτάσεις και πρέπει να βοηθήσουμε το παιδί με ΜΔ να "ακούσει" ως ξεχωριστές και τις μικρότερες λέξεις όπως: άρθρα, αντωνυμίες, συνδέσμους κλπ;

Πώς θα συμβολίσουμε ένα άρθρο ή μια αντωνυμία;

Υλικά: εικόνες, μετρήσιμα απλά υλικά (pom-pom, τουβλάκια, μπίλιες κτλ.)

Στην αρχική άσκηση το παιδί ακούει μια μια φράση. Επαναλαμβάνει αυτό που άκουσε. Διαλέγει τις εικόνες που απεικονίζουν οι λέξεις. Τις βάζει και τις κολλάει δίπλα στη φράση. Αντιστοιχεί για κάθε λέξη και ένα αντικείμενο πχ. pom pom

Στην εξέλιξη της άσκησης στη Λεξική επίγνωση ΙΙ προσπαθήσαμε να συμβολίσουμε και τις λέξεις που δεν μπορούν να αποδοθούν σε εικόνα.

Η άσκηση σχεδιάστηκε ως εξής:

Επαναλαμβάνουμε τις οδηγίες της πρώτης άσκησης. Η διαφορά υπάρχει στο ότι εικονίζουμε τις λέξεις που δεν μπορούν να αποδοθούν σε εικόνα με ένα ουδέτερο σύμβολο, έναν μαύρο κύκλο.


λεξική, φωνολογία, εικόνες, χάντρες, δυσλεξία


λεξική, φωνολογία, εικόνες, χάντρες, δυσλεξία


λεξική, φωνολογία, εικόνες, χάντρες, δυσλεξία


λεξική, φωνολογία, εικόνες, χάντρες, δυσλεξία


λεξική, φωνολογία, εικόνες, χάντρες, δυσλεξία

Όπως βλέπουμε το παιδί ακούει την πρόταση με δυο λέξεις. Βάζει τις εικόνες και τις χάντρες. Σταδιακά η πρόταση μεγαλώνει σε τρεις και πέντες λέξεις βάζοντας άρθρα και αντωνυμίες. 

Το υλικό που βλέπουμε είναι από την Ειδκή παιδαγωγό σε παράλληλη στίριξη σε ένα σχολείο του Ν. Αρκαδίας που μας δείχνει την εφαρμογή της άσκησης, που σχεδιάστηκε στην εξ αποστάσεως εποπτεία μας, για τον μαθητή με ΜΔ που δυσκολεύεται ιδιαίτερα να χωρίσει τις λέξεις που ακούει.

❝       
Με μεγάλη χαρά περιμένω τις φωτογραφίες και video από τις εφαρμογές των ασκήσεων στους μαθητές σας σε Instagram και fb με mention για να μοιραζόμαστε όλοι τις εμπειρίες μας στην ειδική αγωγή!


Αν αναζητάτε έναν τρόπο συνεργασίας ενημερωθείτε και μη διστάσετε να επικοινωνήσετε!


✺ Τρόποι συνεργασίας:

  • Ενημερωθείτε για τα Μαθήματα Ειδικής Αντιμετώπισης Δυσλεξίας at home εδώ 

  • Αν είστε ειδικοί θεραπευτές! 
    • Κλικ στην εικόνα τις για εποπτείες εξ αποστάσεως σε ειδικούς παιδαγωγούς.




  • Αν είστε γονείς! 
    • Κλίκ στην εικόνα για την παρέμβαση εξ αποστάσεως σε παιδιά με Μαθησιακές δυσκολίες.



  • Κλικ στην εικόνα για τις εποπτείες εξ αποστάσεως σε γονείς.





Άσπα Μητρακάκη
Ειδική Παιδαγωγός - Κοινωνική Ανθρωπολόγος
ειδικευμένη στην αντιμετώπιση μαθησιακών δυσκολιών/δυσλεξίας
email: amitrakaki@gmail.com


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Θα χαρώ να έχω σχόλια σας!