Dyslexia practice of the day! Φωνημική επίγνωση με μετρήσιμα υλικά!

φωνημική, επίγνωση, δυσλεξία, τουβλάκια, φύλλο


Ενίσχυση φωνημικής επίγνωσης με χρήση μετρήσιμων υλικών και του φύλλου βελτίωσης γραφής.

Βλέπουμε έναν συνδυασμό ασκήσεων για καλύτερη φωνημική επίγνωση. 

Οδηγίες:

  1. Το παιδί ακούει λέξεις και αρχικά χρησιμοποιεί μετρήσιμα υλικά (πχ. τουβλάκια) για να αντιστοιχήσει κάθε φώνημα με ένα τουβλάκι.
  1. Βγάζει μπροστά του τόσα τουβλάκια όσα είναι τα γράμματα της λέξης που ακούει κάθε φορά.
φωνημική, επίγνωση, δυσλεξία, τουβλάκια, φύλλο

3. Μετά δουλεύει στο φύλλο βελτίωσης γραφής. 


4. Πρώτα συμβολικά: ακούει λέξεις και βάζει τόσες τελείες όσες είναι τα γράμματα της λέξης. Κάθε γράμμα σε ένα κουτάκι.

5. Μετά με γράμματα: κάτω από τις τελείες γράφει κανονικά τη λέξη. Αντιστοιχεί πάλι κάθε γράμμα σε κάθε κουτάκι.

φωνημική, επίγνωση, δυσλεξία, τουβλάκια, φύλλο

φωνημική, επίγνωση, δυσλεξία, τουβλάκια, φύλλο

Το υλικό προέρχεται από την

Οφέλη χρήσης του φύλλου βελτίωσης γραφής:

1. Σαφής οπτική οργάνωση

2. Ενίσχυση φωνολογικής–φωνημικής επίγνωσης

Η αντιστοίχιση “ένα γράμμα – ένα τετραγωνάκι – ένα φώνημα” βοηθά το παιδί να καταλάβει:

  • ότι η λέξη αποτελείται από επιμέρους ήχους (φωνήματα),

  • πώς κάθε ήχος αντιστοιχεί σε ένα συγκεκριμένο γράμμα,

  • πώς οι ήχοι μπαίνουν σε σωστή σειρά για να σχηματίσουν μια λέξη.

Αυτό είναι από τα θεμέλια της αναγνωστικής δεξιότητας, και συχνά δυσκολεύει ιδιαίτερα τα παιδιά με δυσλεξία.

3. Μείωση λαθών στον χωροχρονικό προσανατολισμό

Τα παιδιά με δυσλεξία συχνά δυσκολεύονται στη σειρά των γραμμάτων ή στην κατεύθυνση (π.χ. αντιστροφές). 

Τα τετραγωνάκια:

  • δίνουν σταθερό σημείο εκκίνησης,

  • εξασφαλίζουν ότι τα γράμματα μπαίνουν το ένα μετά το άλλο χωρίς να αλλάζει η σειρά,

  • βοηθούν να κρατηθεί σταθερή η κατεύθυνση γραφής.

Έτσι ενισχύεται ο μηχανισμός ακολουθίας.

4. Επιβράδυνση και καλύτερος έλεγχος της διαδικασίας

Αυτό δίνει στο παιδί τη δυνατότητα:

  • να ακούσει πιο προσεκτικά τα φωνήματα,

  • να σκέφτεται πριν γράψει,

  • να ελέγχει αν το γράμμα που σκέφτηκε είναι το σωστό.

Μαθαίνει έτσι στρατηγικές αυτοδιόρθωσης.

5. Οπτικοκινητική ενίσχυση

Το παιδί:

  • έχει ένα σαφές οπτικό στόχο (το τετραγωνάκι),

  • μπορεί να ρυθμίσει καλύτερα το μέγεθος και τη θέση του γράμματος,

Αυτό βοηθά ιδιαίτερα παιδιά με αδύναμη οπτικοκινητική οργάνωση.

6. Αίσθηση επιτυχίας και μείωση άγχους

Όταν η γραφή γίνεται πιο ξεκάθαρη και οργανωμένη:

  • μειώνονται τα λάθη,

  • το παιδί αισθάνεται ότι «τα καταφέρνει»,

  • ενισχύεται η αυτοπεποίθηση,

  • μειώνεται το άγχος που σχετίζεται με το γράψιμο και την ορθογραφία.

Η ψυχολογική αυτή διάσταση είναι καθοριστική για την πρόθεση και τη συνέπεια στην εξάσκηση.


Αν αναζητάτε έναν τρόπο συνεργασίας ενημερωθείτε και μη διστάσετε να επικοινωνήσετε!


✺ Τρόποι συνεργασίας:

  • Αν είστε ειδικοί θεραπευτές:
    • Κλικ στην εικόνα τις για εποπτείες εξ αποστάσεως σε ειδικούς παιδαγωγούς.






  • Αν είστε γονείς:
    • Κλικ στην εικόνα για την παρέμβαση εξ αποστάσεως σε παιδιά με Μαθησιακές δυσκολίες.





  • Κλικ στην εικόνα για τις εποπτείες εξ αποστάσεως σε γονείς.





Άσπα Μητρακάκη
Ειδική Παιδαγωγός - Κοινωνική Ανθρωπολόγος
ειδικευμένη στην αντιμετώπιση μαθησιακών δυσκολιών/δυσλεξίας
email: amitrakaki@gmail.com

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Θα χαρώ να έχω σχόλια σας!