Τι θα συνέβαινε αν...; Υποθετικός λόγος και εξάσκηση στην παραγωγή προτάσεων για παιδιά με Δυσλεξία

υποθετικός, λόγος, φράσεις, δυσλεξία


Η παραγωγή γραπτού λόγου είναι μια δύσκολη υπόθεση για τα παιδιά με Δυσλεξία!

Κατά τη διάρκεια της σχολικής τους ζωής όλοι οι μαθητές έρχονται αντιμέτωποι με την αναγκαιότητα της επεξεργασίας και παραγωγής γραπτών κειμένων. Ειδικά για τα παιδιά με ειδικές μαθησιακές δυσκολίες και δυσλεξία αυτό αποτελεί μια αρκετά απαιτητική συνθήκη καθώς αποδεικνύεται ιδιαίτερα δύσκολο να αφομοιώσουν και να αναπαράγουν τους κανόνες που κάνουν τον γραπτό λόγο να είναι σαφής και δομημένος.

Η οργάνωση των σκέψεων και η αποτύπωση των ιδεών αυτών σε μορφή ενός ολοκληρωμένου κειμένου διαμορφώνεται ως ένας ξεχωριστός τομέας ασκήσεων και ενίσχυσης σε ένα πρόγραμμα ειδικής αγωγής. 

Εδώ θα ασχοληθούμε με την αρχική μονάδα οργανωμένου γραπτού λόγου που είναι η πρόταση. Μέσα σε μια πρόταση το παιδί με ΕΜΔ και Δυσλεξία μαθαίνει να εκφράζει τις σκέψεις του με έναν συνεκτικό τρόπο.

Σύνταξη πρότασης και κιναισθητικά:

Τα δαχτυλίδια της πρότασης! Φτιάχνουμε προτάσεις με Κιναίσθηση

Η άσκηση εδώ εξυπηρετεί ακριβώς αυτόν τον σκοπό και εισάγει το παιδί με Δυσλεξία στον Υποθετικό λόγο. Ο μαθητής μαθαίνει να υποθέτει και να φαντάζεται την έκβαση των γεγονότων, σύμφωνα με τα δεδομένα που έχει και χρησιμοποιώντας ένα "πρωτόκολλο" γραπτών εκφράσεων διατυπώνει με σαφή τρόπο τις σκέψεις του.


 Θέματα για να ενισχύσετε
τον Υποθετικό λόγο:

Για κάθε θέμα θα πρέπει το παιδί να δίνει 5 πιθανές απαντήσεις.
  • Τι να είναι ο/η.....
Δείχνουμε μια εικόνα ενός ανθρώπου και τα παιδιά πρέπει να κάνουν υποθέσεις για το ποιος μπορεί να είναι ο Μανώλης, η Μαρία κτλ

Για παράδειγμα: Φαντάζομαι ότι είναι ο αδερφός του γείτονα μου.
  • Τι θα συνέβαινε, αν....
Βάζουμε μια συνθήκη, μια αλλαγή ή ένα φανταστικό γεγονός και τα παιδιά πρέπει να υποθέσουν ποια θα είναι τα αποτελέσματα αυτής της αλλαγής. 

Για παράδειγμα: Τι θα συνέβαινε, αν τα ζώα μιλούσαν; Το παιδί πρέπει να απαντήσει ανάλογα κάνοντας υποθέσεις. Για παράδειγμα: Υποθέτω ότι θα μας έλεγαν τα παράπονα τους.
  • Τι να συμβαίνει άραγε (υποθετικός ήχος);
Υποθέτουμε ότι ακούστηκε κάτι και τα παιδιά πρέπει να συμπεράνουν τι μπορεί να συμβαίνει. 

Για παράδειγμα: Ακούγεται κλάμα από ένα σκυλί. Τι να συμβαίνει άραγε;
  • Τι να λένε (διάλογος);
Βρίσκουμε εικόνες με ανθρώπους που κάπως αλληλεπιδρούν πχ. κάποιος βοηθάει κάποιον να περάσει το δρόμο, ένα δάσος καίγεται και υπάρχουν πυροσβέστες και κάτοικοι κτλ. Βλέποντας τις εικόνες το παιδί πρέπει να υποθέσει ποιος μπορεί να είναι ο διάλογος μεταξύ τους. Σε αυτό το θέμα το παιδί θα φτιάξει μόνο έναν διάλογο.

Πηγές για να εντοπίσετε τέτοιο υλικό είναι βιβλία, παραμύθια, φωτογραφίες, κόμικ,  εφημερίδες κλπ.

Άλλο ένα άρθρο στο οποίο ασχοληθήκαμε με το επίπεδο της πρότασης:

Κάνε τη πρόταση να μεγαλώσει! Γραπτός λόγος & Δυσλεξία



✺ Φράσεις υποθετικού λόγου:

  • Φαντάζομαι ότι...
  • Υποθέτω πως...
  • Μια υπόθεση είναι...
  • Απ' ό,τι φαίνεται...
  • Σύμφωνα με αυτό που...
  • Συμπεραίνω ότι...
  • Το πιο πιθανό είναι...
  • Μια πιθανότητα είναι...
  • Απ' ό,τι μπορούμε να καταλάβουμε...

Δίνοντας αυτές τις φράσεις, το παιδί αποκτά έναν τρόπο για να απαντάει δομημένα και οργανωμένα. Είναι φράσεις που χρειάζεται να χρησιμοποιήσει πολλές φορές στον γραπτό του λόγο ώστε να βελτιωθεί η ικανότητα του να τις ανακαλεί και να τις χειρίζεται.


Αν αναζητάτε έναν τρόπο συνεργασίας ενημερωθείτε και μη διστάσετε να επικοινωνήσετε!


✺ Τρόποι συνεργασίας:

  • Αν είστε ειδικοί θεραπευτές:
    • Κλικ στην εικόνα τις για εποπτείες εξ αποστάσεως σε ειδικούς παιδαγωγούς.






  • Αν είστε γονείς:
    • Κλίκ στην εικόνα για την παρέμβαση εξ αποστάσεως σε παιδιά με Μαθησιακές δυσκολίες.





  • Κλικ στην εικόνα για τις εποπτείες εξ αποστάσεως σε γονείς.





Άσπα Μητρακάκη
Ειδική Παιδαγωγός - Κοινωνική Ανθρωπολόγος
ειδικευμένη στην αντιμετώπιση μαθησιακών δυσκολιών/δυσλεξίας
email: amitrakaki@gmail.com
 

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Θα χαρώ να έχω σχόλια σας!