Φωνήεντα και Σύμφωνα σε γλωσσοπίεστρα! Συμπληρώνω και ενισχύω τη Φωνολογική επίγνωση

φωνήεντα,σύμφωνα, γλωσσοπίεστρα, μαρκαδόροι,δυσλεξία

Αφή, όραση και ήχος για να ενισχύσουμε τη Φωνολογική ενημερότητα.

Έχουμε αναφέρει αρκετές φορές πως η φωνολογική επίγνωση αποτελεί θεμελιώδη προγνωστικό δείκτη για την ανάπτυξη αναγνωστικών δεξιοτήτων. Πλήθος ερευνών καθιστά την ενίσχυσή της ως βασικό στόχο των παρεμβάσεων σε παιδιά με ΕΜΔ.

Η αισθητηριακή προσέγγιση στη διδασκαλία της φωνολογικής επίγνωσης αξιοποιεί τη δύναμη της πολυαισθητηριακής μάθησης (VAKT – Visual, Auditory, Kinesthetic, Tactile), ενισχύοντας τη συγκέντρωση, τη μνήμη και τη φωνολογική διάκριση μέσω κιναισθητικής και απτικής εμπλοκής.


Δηλώστε συμμετοχή εδώ

Και τι σημαίνει απτική εμπειρία σε θεραπευτικό πλαίσιο; 

Σημαίνει ότι το παιδί: 
  • Αγγίζειπιάνειαισθάνεται υφές ή σχήματα

  • Χρησιμοποιεί τα δάχτυλα ή τις παλάμες για να αλληλεπιδράσει με υλικά

  • Μαθαίνει μέσω αφής, όχι μόνο μέσω εικόνας ή ήχου

🧠 Γιατί είναι σημαντικό;

Η απτική εμπλοκή βοηθά:

  • Στην ενεργοποίηση της αισθητηριακής μνήμης (το παιδί θυμάται ένα γράμμα, έναν κανόνα, καλύτερα επειδή έχει αγγίξει ή "νιώσει")

  • Στη συγκέντρωση και την εστίαση

  • Στην ενίσχυση της φωνολογικής επίγνωσης, όταν η απτική εμπειρία συνδέεται με ήχους/γράμματα

Έτσι, για την καλύτερη διάκριση μεταξύ /-ο/ και /-ου/ δουλέψαμε με αυτό τον τρόπο, όπως και όταν φτιάξαμε 5 κιναισθητικές ασκήσεις για το ερωτηματικό αλλά και όταν γράψαμε πάνω στο ουράνιο τόξο για την αντιμετώπιση δυσγραφικών στοιχείων.

Η δραστηριότητα σε αυτό το άρθρο συνδυάζει :

  • οπτική επεξεργασία, 
  • φωνολογική διάκριση,
  • κίνηση
  • απτική εμπειρία

Υλικά: γλωσσοπίεστρα, μαρκαδόροι

φωνήεντα,σύμφωνα, γλωσσοπίεστρα, μαρκαδόροι,δυσλεξία


Φωνήεντα:

Αρχικά γράφουμε τα γράμματα των λέξεων έτσι ώστε να αντιστοιχεί κάθε γράμμα σε ένα ξυλάκι. 

Τα σύμφωνα τα γράφουμε με μαύρο μαρκαδόρο και τα φωνήεντα με διαφορετικό χρώμα.

φωνήεντα,σύμφωνα, γλωσσοπίεστρα, μαρκαδόροι,δυσλεξία

Βάζουμε τα ξυλάκια με τα σύμφωνα της κάθε λέξης στη σειρά. Αφήνουμε κενές τις θέσεις με τα ξυλάκια των φωνηέντων. 


φωνήεντα,σύμφωνα, γλωσσοπίεστρα, μαρκαδόροι,δυσλεξία

Το παιδί ακούει τη λέξη και βάζει τα φωνήεντα στη σειρά.

Σύμφωνα:

Η ίδια διαδικασία ακολουθείται και για τα σύμφωνα. Τα φωνήεντα τα γράφουμε με μαύρο μαρκαδόρο και τα σύμφωνα με διαφορετικό χρώμα.

φωνήεντα,σύμφωνα, γλωσσοπίεστρα, μαρκαδόροι,δυσλεξία

φωνήεντα,σύμφωνα, γλωσσοπίεστρα, μαρκαδόροι,δυσλεξία

Το παιδί πρέπει να βάλει τα γλωσσοπίεστρα με τα σύμφωνα που λείπουν στη σωστή σειρά.


Tip:

Αν τα γράμματα πάνω στα γλωσσοπίεστρα είναι φτιαγμένα με ανάγλυφο/αισθητηριακό υλικό (π.χ. τσόχα, γυαλόχαρτο, αφρώδες υλικό) τότε η απτική εμπειρία γίνεται ακόμα πιο έντονη!



Αν αναζητάτε έναν τρόπο συνεργασίας ενημερωθείτε και μη διστάσετε να επικοινωνήσετε!


✺ Τρόποι συνεργασίας:

  • Αν είστε ειδικοί θεραπευτές:
    • Κλικ στην εικόνα τις για εποπτείες εξ αποστάσεως σε ειδικούς παιδαγωγούς.






  • Αν είστε γονείς:
    • Κλίκ στην εικόνα για την παρέμβαση εξ αποστάσεως σε παιδιά με Μαθησιακές δυσκολίες.





  • Κλικ στην εικόνα για τις εποπτείες εξ αποστάσεως σε γονείς.





Άσπα Μητρακάκη
Ειδική Παιδαγωγός - Κοινωνική Ανθρωπολόγος
ειδικευμένη στην αντιμετώπιση μαθησιακών δυσκολιών/δυσλεξίας
email: amitrakaki@gmail.com

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Θα χαρώ να έχω σχόλια σας!