Μαθαίνουμε τα δίψηφα φωνήεντα σε παιδιά με ΜΔ! Διαφοροποιημένη διδασκαλία!

αι, δίψηφα, μαθησιακές, δυσκολίες, δυσλεξία

Τι κάνουμε όταν παιδιά με Μαθησιακές δυσκολίες δυσκολεύονται να αποκωδικοποιήσουν με ευχέρεια τα δίψηφα φωνήεντα;


Στη δουλειά που κάνουμε με τους συναδέλφους ειδικούς παιδαγωγούς στις εποπτικές συνεργασίες μας, έχει τεθεί συχνά το ερώτημα: 

Πώς να διδάξω τα δίψηφα φωνήεντα;

Τι διαφορετικό πρέπει να κάνω για να κατακτηθούν;

Στο συγκεκριμένο άρθρο επιλέγουμε να δείξουμε πως δουλεύουμε την κατάκτηση του δίψηφου /αι/ με αφορμή την παρέμβαση που σχεδιάστηκε για έναν μαθητή του Δημοτικού με ΜΔ.

 Πρώτα φτιάχνουμε την ισότητα: αι=ε ώστε να υπάρχει ένα φωνολογικό σημείο αναφοράς, για το οποίο ήδη ο μαθητής μας γνωρίζει την αντιστοιχία γράφημα-φώνημα.

αι, δίψηφα, μαθησιακές, δυσκολίες, δυσλεξία

Μετά δουλεύουμε αισθητηριακά για να ενισχύσουμε αυτή την ισότητα.


Πλαστελίνη

αι, δίψηφα, μαθησιακές, δυσκολίες, δυσλεξία


αι, δίψηφα, μαθησιακές, δυσκολίες, δυσλεξία

Ο μαθητής φτιάχνει τα /αι/ και /ε/ με πλαστελίνη.

Μπορείτε να δείτε επίσης πως οπτικοποιούμε την ανάγνωση με πλαστελίνη εδώ:

Πάτα την πλαστελίνη! Οπτικοποίηση της ανάγνωσης με κιναισθητικό τρόπο


Γυαλόχαρτο


αι, δίψηφα, μαθησιακές, δυσκολίες, δυσλεξία

Φτιάχνουμε τα /αι/ και /ε/ με γυαλόχαρτο. Το παιδί διατρέχει με το δάχτυλο του και μαθαίνει ότι /αι/ = /ε/.

Το γυαλόχαρτο μας έχει βοηθήσει και στην αναγνώριση γραμμάτων εδώ:

Είναι εύκολο με το γυαλόχαρτο! Πολυαισθητηριακή άσκηση Δυσλεξίας


Εναλλακτική γραφή

αι, δίψηφα, μαθησιακές, δυσκολίες, δυσλεξία

Το παιδί γράφει τα /αι/ και /ε/ σε αλάτι, ζάχαρη ή άμμο. Η γραφή με εναλλακτικό τρόπο μπορεί να εμπλουτιστεί με πολλά εργαλεία και δραστηριότητες. 

Έτσι έχουμε γραφή:

  • στον αέρα με το δάχτυλο
  • στον τοίχο
  • στο πάνω και στο μέσα μέρος του χεριού του 
  • σε αφρό
  • σε πίνακες: μαυροπίνακα, ασπροπίνακα, μαγικό πίνακα
  • σε φύλλα διαφορετικής υφής: οντουλέ, τσόχα, βελουτέ κλπ.
  • με το πόδι στο πάτωμα
  • με διαφορετικά εργαλεία γραφής: πινέλο, κιμωλία κλπ.

Εδώ μπορείτε να δείτε αλλη μια φορά που το αλάτι έγινε περιβάλλον γραφής:

Γράψε με αλάτι! Μαθησιακές δυσκολίες & Γράμματα

Αφού ολοκληρώσουμε το πρόγραμμα αισθητηριακών και κιναισθητικών ασκήσεων για την κατάκτηση της ισότητας αι=ε, προχωράμε στη χρήση αυτής της ισότητας σε ανάγνωση και γραφή.


Ανάγνωση συλλαβές

αι, δίψηφα, μαθησιακές, δυσκολίες, δυσλεξία

Ο μαθητής αναζητά τα /ε/ και /αι/ σε λέξεις και κάνει ανάγνωση συλλαβών με /ε/ και /αι/.


Ανάγνωση με τη σπείρα των λέξεων

αι, δίψηφα, μαθησιακές, δυσκολίες, δυσλεξία


Ανάγνωση λέξεων και προτάσεων

αι, δίψηφα, μαθησιακές, δυσκολίες, δυσλεξία

Αφού γίνουν οι πρώτες ασκήσεις που σκοπό έχουν να παγιώσουν ότι το /αι/ προφέρεται /ε/ συνεχίζουμε με πλήθος ασκήσεων που εμπεριέχουν τη χρήση του /αι/:
  • Συμπλήρωσης
  • Αναζήτησης
  • Ανάγνωσης
  • Καθ υπαγόρευσης γραφής

Με τον ίδιο τρόπο εργαζόμαστε και για τις ισότητες

  • οι=ι
  • ει=ι
Οι φωτογραφίες του άρθρου προέρχονται από το υλικό των εξ αποστάσεως εποπτειών των ειδικών παιδαγωγών. Εδώ βλέπουμε την αξιόλογη δουλειά της ειδικής παιδαγωγού σε παράλληλη στήριξη για τον μαθητή με ΜΔ σε σχολείο της Τρίπολης.

Αν αναζητάτε έναν τρόπο συνεργασίας ενημερωθείτε και μη διστάσετε να επικοινωνήσετε!



✺ Τρόποι συνεργασίας:

  • Ενημερωθείτε για τα Μαθήματα Ειδικής Αντιμετώπισης Δυσλεξίας at home εδώ 

  • Αν είστε ειδικοί θεραπευτές! 
    • Κλικ στην εικόνα τις για εποπτείες εξ αποστάσεως σε ειδικούς παιδαγωγούς.




  • Αν είστε γονείς! 
    • Κλίκ στην εικόνα για την παρέμβαση εξ αποστάσεως σε παιδιά με Μαθησιακές δυσκολίες.



  • Κλικ στην εικόνα για τις εποπτείες εξ αποστάσεως σε γονείς.


Άσπα Μητρακάκη
Ειδική Παιδαγωγός - Κοινωνική Ανθρωπολόγος
ειδικευμένη στην αντιμετώπιση μαθησιακών δυσκολιών/δυσλεξίας
email: amitrakaki@gmail.com

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Θα χαρώ να έχω σχόλια σας!